Paard (overdag) buiten 365dpj in de Randstad, wie heeft het?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rebeccatjuh

Re: Paard (overdag) buiten 365dpj in de Randstad, wie heeft het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:55

Ik sta tegen Leiden aan, en de paarden staan szomers 24/7 (anders alleen overdag, als de eigenaren dat willen) en swinters van 9 tot 16.

Ik zou mijn paard niet meer volledig binnen willen hebben...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:56

Prisca schreef:
pff topic 10.001 over dit....WHY??.

Zal je zeggen het is mogelijk alleen zit er vaak niets bij of dat is ook troep.

We verwachten een hele koude winter en ik wil dus perse een binnenbak erbij om mijn paard ook met slechter weer gewoon beweging te geven.

Stallen met beide goede mogelijkheden wat gezellig is en ook nog betaalbaar is echt een spelt in een hooiberg. En dan ook nog op 25 minuten rijden van huis.

Er waren er meer maar of ze hebben moeten inleveren of ze laten het land niet meer kapot lopen.

Veel faciliteiten (oa binnenbak) hebben en je paard het gehele jaar (overdag) buiten hebben, is natuurlijk ideaal. Maar vaak niet haalbaar. Zeker niet hier in de omgeving (Gouda). Dan moet je keuzes maken. Voor mij gaat het buitenstaan voor een binnenbak. Als ik in een binnenbak wil rijden, dan zet ik het paard op de trailer en in nog geen 10 minuten ben ik bij de binnenbak.
En dat op de meeste stallen waar het buitenstaan mogelijk is, troep is ben ik niet met je eens.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:04

Als het een hele strenge winter wordt, houden wij het gewoon bij rustige buitenritjes. Onze eb- en vloed-buitenbak schijnt de afgelopen winter (toen stonden wij er nog niet) trouwens slechts 1 week niet te rijden te zijn geweest, dus dat valt nogal mee.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:10

Arabesk schreef:
ik weet dat er in aalsmeer wat is, dat is onder de rook van amsterdam

en in Diemen is iets daar komen ze overdag in elk geval buiten

Ik ga inderdaad binnenkort naar een stal in Diemen verhuizen waar de paarden overdag de hele dag naar buiten mogen.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:13

AndreaB schreef:
Maar...is er iemand in de Randstad die ook beiden heeft kunnen vinden? Dus lekker buiten met onbeperkt ruwvoer ÉN een goed te rijden bak om in te trainen?

Dit vraag ik mij eerlijk gezegd ook af??? Een stuk wei vinden zal nergens echt moeilijk zijn..
Maar daar heb ik met mijn dressuurpaard weinig aan, waar ga ik dan trainen??

Dus ik denk dat mensen bedoelen dat ze hun paard wel graag in de winter ook graag wat uurtjes naar buiten willen maar wél met faciliteiten, en dié stallen zijn zeldzaam volgens mij..?

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:16

x_Katja_x schreef:
AndreaB schreef:
Maar...is er iemand in de Randstad die ook beiden heeft kunnen vinden? Dus lekker buiten met onbeperkt ruwvoer ÉN een goed te rijden bak om in te trainen?

Dit vraag ik mij eerlijk gezegd ook af??? Een stuk wei vinden zal nergens echt moeilijk zijn..

Dus ik denk dat mensen bedoelen dat ze hun paard wel graag in de winter ook graag wat uurtjes naar buiten willen maar wél met faciliteiten, en dié stallen zijn zeldzaam volgens mij..?

Paard op het weiland in omgeving Den-Haag is al moeilijk te vinden, kun je nagaan weiland in de winter...

Bij ons heb je een 'aardige' bak maar met weer zoals de afgelopen week is hij wel zwaar (opdrogen gaat redelijk).

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:29

x_Katja_x schreef:
AndreaB schreef:

Ik geloof dat ik zoiets gevonden heb. Er is een binnen en buitenbak en de paarden mogen er 's winters de hele dag naar buiten met hooi en 's zomers 24/7.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:40

Wij hebben het wel aardig voor elkaar denk ik, de pony's staan in de winter de hele dag in de buitenbak die goed begaanbaar is, en als hij bijv. bevroren is kunnen we bij de buren in de privé binnenbak rijden. De wei is in de winter echt verboden gebied voor pony's want die wordt dan echt vertrapt. Maar verder zijn we erg tevreden met onze pony's in de tuin, op slechts 5 minuten van hartje Zoetermeer!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:56

danneke80 schreef:
[
AndreaB schreef:

Ik geloof dat ik zoiets gevonden heb. Er is een binnen en buitenbak en de paarden mogen er 's winters de hele dag naar buiten met hooi en 's zomers 24/7.[/quote]

Zodra je een beetje buiten de grote steden gaat is het wel te doen maar ik ga geen uur in de auto zitten voor mijn paard dan is de lol er snel vanaf.

Maar denk bv rondom Utrecht, Amsterdam en andere grote steden het anders is en laat staan onbetaalbaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:49

x_Katja_x schreef:
AndreaB schreef:

Mijn haflinger staat 24/7 buiten. Wij hebben een goede buitenbak die eigenlijk altijd te rijden is.
En zo niet is er een binnenbak op 5/10 minuten afstand waar ook KNHS wedstrijden worden georganiseerd. Ik heb vorige winter daar 2x gereden.
Wil je een binnenbak, solarium en van alles aan luxe wordt het inderdaad een stuk lastiger.
Maar ik kan op deze manier prima trainen. :j
Is 20 minuten onder Rotterdam Zuid en 10 minuten bij Dordrecht vandaan.
Het is er echt wel, maar het is goed zoeken.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:14

x_Katja_x schreef:
AndreaB schreef:

Wij hebben geen binnenbak maar wel een heel goede 20x60 buitenbak die zelfs vorig jaar met al die sneeuw elke dag berijdbaar is geweest. Kwestie van goed onderhouden, en dat wordt bij ons op stal dus gedaan. Voor echte heel erge dagen hebben we een overdekte stapmolen.
Tevens nog een longeerbak met dezelfde zeer goede bodem als de rijbak. Onze paarden krijgen 2x per dag kuil in de paddock, 's ochtends en 's middags. Daarna rond 5u nog als ze op stal gaan en 's avonds om half 10 nog een keer. Dat vind ik iig ruim voldoende.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:57

Mijn paarden staan in de buurt van Gouda.

Ik heb twee paardjes en die staan bij m'n ouders. Ik heb daar een kleine rijdbak (15x30), maar die is groot genoeg voor mij. En twee weilandjes. De paarden kunnen zowel in de bak als in het land. Zo kunnen ze altijd, als het land te nat en modderig wordt, ook in de bak staan. Die is ook nat, maar ze zakken niet weg en kunnen ook op droge stukken staan. Als het ene landje te modderig wordt, gaan ze op het andere landje.

De rijdbak is in de winter een drama. Ga dus veel met de trailer op pad, maar er is licht aan de horizon. Waarschijnlijk kan ik hem, op een voor een mij betaalbare manier, laten opknappen. Wil wel 90% van het jaar in de bak kunnen rijden. Nu is dat 60% van het jaar (grofweg geschat). Alhoewel ik er nu nog in rijd, alleen beperkte mogelijkheden. Ik hoef niet persé een binnenbak (soms wens ik het wel, maar je kan niet alles hebben en voor mij onbetaalbaar), maar wil wel een buitenbak die goed genoeg is. Als ik moet kiezen tussen minstens 8 uur buiten overdag of een binnenbak... dan is de keuze snel gemaakt. Paardenwelzijn gaat voor mijn drang om altijd te willen en kunnen rijden.

Paarden staan in de zomer 24/7 buiten. Niet helemaal waar, ze staan 's ochtend en 's avonds dan een half uurtje binnen om rustig te kunnen eten. In de winter staan ze gemiddeld 9 uur buiten. Tenzij het echt stormt, dan gaan ze maar een paar uur naar buiten ivm veiligheid. Ze staan misschien hooguit 3 dagen per jaar de hele dag binnen ivm echte storm of teveel sneeuw, of te glad. Maar ze hebben geen ijzers, dus ook afgelopen winter met de sneeuw, stonden ze gewoon buiten. Mijn paarden zijn het gewend, dus ik heb nog nooit in al die jaren dat ik paarden heb, meegemaakt dat ze zijn uitgegleden o.i.d. Ze merken zelf wel wat ze wel en niet kunnen. (afkloppen)

Voordeel: ik doe het zoals ik het wil. Ik bepaal wanneer ze binnen of buiten staan, in welke wei en ze staan altijd samen (dus geen gelazer, gevecht of gejaag).
Nadeel: wil ik een betere bak, moet ik het zelf regelen en betalen.

Maar... als ik niet kan rijden om wat voor reden dan ook, hebben ze wel de hele dag buiten gestaan, dus hoef ik me niet schuldig te voelen of moet ik ze alsnog beweging proberen te geven.

Ik heb ook de berichten gehoord van een strenge winter. Mocht mijn bak tegen die tijd nog niet zijn opgeknapt, of dan alsnog niet te rijden zijn... krijgen ze ijsvrij of we maken een buitenritje (mits de weg schoon is en geen zout gestrooid). Afgelopen winter heb ik ze ook niet echt veel moeten laten staan.

Ter illustratie:
Kén best :D :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:45

@duke
Op deze bodem zou ik niet graag willen trainen. En ook mijn paard zal het niet leuk vinden.

Ik sta nu op een erg fijne plek met een hoop geregel komt hij wel veel naar buiten in de winter. Alleen op de dagen dat ik er niet ben komt hij er wat minder uit tja is dan even niet anders. Ben allang blij dat ik op max 25 minn rijden mijn paard kan houden met mijn eissen van accomodatie.

met de verwachting deze winter zou ik niet alleen een buitenbak willen hebben. Blij ook dat ze bij ons de bak niet ter beschrikking stellen aan dit soort mensen.

Toch weet ik van een aantal mensen dat hun paard afgelopen winter een paar dagen niet hun stal uit konden...bak te hard en alles glad....welk paard heeft het nu slecht..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:49

:j

Ik sta op een nieuwe pensionstal waar er een binnenbak is de paarden komen elke dag buiten paar uur wordt voor je gedaan. Er is vreselijk vele weide en mogen zolang mogelijk buiten lopen helaas is het wel kleigrond dus misschien mogen ze van de winter als het minder regent weer land op.

Er zijn vele faciliteiten voor de dressuurruiter en de buitenbak, stapmolen komen in het voorjaar
Veel gezond voer helemaal top

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:59

Prisca schreef:
@duke
Op deze bodem zou ik niet graag willen trainen. En ook mijn paard zal het niet leuk vinden.

Ik sta nu op een erg fijne plek met een hoop geregel komt hij wel veel naar buiten in de winter. Alleen op de dagen dat ik er niet ben komt hij er wat minder uit tja is dan even niet anders. Ben allang blij dat ik op max 25 minn rijden mijn paard kan houden met mijn eissen van accomodatie.

met de verwachting deze winter zou ik niet alleen een buitenbak willen hebben. Blij ook dat ze bij ons de bak niet ter beschrikking stellen aan dit soort mensen.

Toch weet ik van een aantal mensen dat hun paard afgelopen winter een paar dagen niet hun stal uit konden...bak te hard en alles glad....welk paard heeft het nu slecht..

Wie bedoel je met 'dit soort mensen'? En wat wil je hiermee suggereren?

BTW, trainen kun je niet op bak zoals op de foto. En zo is de bak niet altijd (ligt niet altijd sneeuw). Maar ik kan m'n paardje er goed beweging op geven. Ik heb ook niet echt een alternatief. Liever heb ik ook een goede bak, maar wat moet ik dan? Het kan wel. En ik merk niet dat hij 'het niet leuk zou vinden'. Sterker nog... ik kan volmondig zeggen dat mijn paarden nooit beenproblemen hebben, nooit kreupel lopen, en ik niet te nauw hoef te kijken op welke bodem ze lopen. Ik hoor zo vaak mensen piepen dat hun paard niet in die of die bak kunnen rijden vanwege een slechte bodem. Tja, is maar net wat je (en je paard) gewend bent (zijn). Soms vind ik het echt overdreven. Wil niet zeggen dat ik overal op rijd, en dat ik dan nergens op let. Nogmaals, dat mijn paarden nooit last van hun benen hebben, daar trek ik wel mijn conclusies uit. Afkloppen, want dat wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren, net als bij ieder ander. Maar ik ben ook zuinig op mijn paarden, alleen ik ben wel van een ander kaliber dan de gemiddelde paardenmeid die alle faciliteiten heeft en een binnenbak en hun paarden minder buiten kunnen zetten.

Trouwens nogmaals... als ik moest kiezen tussen een goede bak of mijn paarden minimaal 8 uur per dag buiten in de winter. Kies ik ervoor om ze buiten te houden. Dan maar niet goed kunnen trainen een tijdje, of met de trailer naar een bak waar het wel kan. Sterker nog, die keuze heb ik gemaakt. Want ik heb zelf mijn paardje een tijdje op een stal gehad met een goede bak, maar het bleef knagen dat hij zo weinig buiten kwam (nog 3 uurtjes in de paddock, maar was mij te weinig).

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:15

Ik ga met Duke mee. Ik heb ook liever dat ze veel buiten zijn dan dat ze gereden kunnen worden. Ik denk dat mijn paarden van 2 maanden weinig beweging niets krijgen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:17

In Rotterdam eo kun je zoiets echt vergeten.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:20

Welnee, Vienna, gewoon goed zoeken. Als je van Rotterdam richting Delft rijdt zie ik ook altijd paarden op weilanden staan.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:22

Net buiten de steden zijn loopstallen we te vinden denk ik, goed zoeken en goed betalen, dat wel ;)
Hier in de buurt in Vogelenzang is bijv een hele grote.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:25

Buiten staan alla, maar is er ook een rijbaan aanwezig?

Ik ben een Rotterdammer, maar maar paarden staan in Brabant!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:26

Ik sta vlaknaast utrecht (valt nog net onder de randstad) en mijn pony staat momenteel met een klein clubje nog dag en nacht op t land. Het grootste deel van de stal staat al op stal, er waren maar een paar die ze buiten wilden houden en dat mocht gelukkig :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:40

Prisca schreef:
@duke

Het komt dus neer op keuzes maken. Vind je het belangrijker dat je het hele jaar door kan rijden doordat je een binnenbak hebt of dat je paard het hele jaar door meer dan 8 uur per dag buitenstaat? Ik kies dan voor het buitenstaan en ik neem dan maar voor lief dat ik niet 365 dagen per jaar kan rijden.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:45

Helemaal eens met Flosje. Mijn pony kan niet goed tegen teveel binnen staan, al ervaren op een andere stal. Hij heeft echt behoefte aan regelmatig buiten komen en contact met anderen, staat hij de hele dag op stal en komt hij er naast het rijden een uurtje buiten, dan wordt hij ongelukkig, op een gegeven moment was hij zo gefrustreerd dat hij gericht andere paarden met buiten staan in een hoek schopte ed. En dat terwijl hij écht een allemansvriendje is en nooit kwaad doet.
Ik ben toen ook direct verhuisd, hij is degene die daar de hele dag staat, niet ik.

Momenteel staat hij nog steeds dag en nacht buiten met 2 ruinen en hij vind het heerlijk!

Het paard gaat bij mij voor, ik heb veel liever dat hij veel buiten komt dan dat ik meer luxe heb of beter kan rijden :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:52

Prisca schreef:
Blij ook dat ze bij ons de bak niet ter beschrikking stellen aan dit soort mensen.
Gatverdamme wat een kapsones heb jij zeg!
Denk dat een stal eigenaar blijer is met mensen die zijn bak huren om fatsoenlijk even te kunnen rijden en dan weer weg gaan dan met een mevrouw als jij met zoveel praatjes elke dag op stal!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:54

Flosje446 schreef:
Het komt dus neer op keuzes maken. Vind je het belangrijker dat je het hele jaar door kan rijden doordat je een binnenbak hebt of dat je paard het hele jaar door meer dan 8 uur per dag buitenstaat? Ik kies dan voor het buitenstaan en ik neem dan maar voor lief dat ik niet 365 dagen per jaar kan rijden.

Je wilt beiden, en dat is gewoon bijna niet mogelijk. Het heeft geen zin om wedstrijden te rijden als je niet altijd kunt trainen.