Wat moet ik nou met die stal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Re: Wat moet ik nou met die stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:50

bij mijn paard is het zo hoe meer stro hoe schoner hij is op stal. Heeft hij weinig stro is het een hele smerige natte bende.
Van het feit dat stro niet goed is voor de voeten heb ik nog niets gehoord. Wel dat dat een natte stal niet goed is voor de voeten.

Als het dus mag, gooi er lekker veel stro in, tot z'n knieën.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:11

Hier een beetje hetzelfde probleem, mijn paard eet ook stro, maar sinds ze op vlas staat is dat voorbij. Hier ook stalbenen als ze te lang binnen staat, hoewel de dikke benen van jouw paard misschien ook door de mok kunnen komen (bij stalbenen hebben ze nl. vaak 4 dikke benen en niet 2 voor zover ik weet). Het enige wat ik kan bedenken is dat je een droge paddock krijgt waarop je paard kan staan. Dus een goed gedraineerde zandpaddock waar de mest dagelijks uit geschept wordt ivm de bacterien, of desnoods een paddock op beton of steen met onbeperkt hooi en dan 's nachts op stal zodat ie evt. kan liggen.

Of een laagje vlas of houtkrullen onder het stro. Vlas verteert heel makkelijk tot compost en absorbeert heel goed.Krullen verteren minder goed.

Krijgt je paard ook kuil? Sommige paarden gaan daar enorm van plassen vanwege het hoge gehalte eiwit wat daar soms in kan zitten. Dit is op te lossen door je paard alleen arm hooi te voeren (dus van onbemest land). Tegen de mok kun je nog proberen om unicura talkpoeder op de benen te doen. Dit is wel preventief bedoeld.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:29

Hier ook een vies paard, poept door heel de stal. Plast redelijk achterin (gelukkig). Hij maakt ook echt gebruik van heel zijn stal, want de poep trapt hij kapot en dat ligt werkelijk overal de volgende dag. Eet ook bijna stal leeg, we hebben de hoop opgegeven op een schone stal. (Meerdere dingen geprobeerd) Het is overigens wel heel makkelijk schoonmaken, bijna heel de stal leeg en aangezien hij veel eet is er nooit veel over. Schoon/half vies stro komt op zijn plasplek te liggen en dan weer plakken stro erin.
Oja overdag (behalve met echt heel slecht weer) staat hij buiten :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:33

Ik heb nu al twee dagen dat hij zijn hooi in zijn stal laat liggen, niet handig, maar hij heeft dus niet echt ''trek''/''honger'' ?

Er ligt tegenwoordig ook meer stro in mn stal, maar ik ben nog echt niet tevreden, het is nog steeds even nat en t sopt goed...

Kan ik dat soppen nu beter even zo houden, zodat t gaat drogen en dan ik alsnog een soort van laagje creeer?
Zn mok is grotendeels over

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:10

ch_ntii123 schreef:
Ik heb nu al twee dagen dat hij zijn hooi in zijn stal laat liggen, niet handig, maar hij heeft dus niet echt ''trek''/''honger'' ?

Kan het niet zijn dat hij regelmatig door zijn stal loopt met een pluk hooi in z'n mond, die hij vervolgens laat vallen en niet meer opeet omdat hij in de mest/plas terecht is gekomen? Of laat hij bijna alles liggen, en eet hij wel zijn stro?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 11:57

Ja, dat is ook zeker het geval, hij poept erop (logisch dat ie t dan niet wil eten:P).. Maar sommige plukken zijn ook schoon, en daarnaast eet ie wel dan stro.. Gister lag er zeker meer in mn stal (nu ik dat spul goed gebruik) Alleen het is nog steeds heul erg nat! ik kan dat echt niet laten liggen, je sopt er gewoon in.. dus dat probleem is nog niet opgelost...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:06

Heb je een zoutblok hangen? Bij mijn verzorgpaard was het zo dat hij zijn zoutblok bijna als snoepje zag en maar bleef likken en ook bleef drinken, waardoor zijn stal heel erg nat werd.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 12:23

Nee geen zoutblok... :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:35

Ik zou dan eerst eens een oplossing gaan zoeken dat ie zijn hooi niet meer door zijn stal loopt of dat hij er niet meer op kan poepen. daarbij kan je dus denken aan een hooiruif of elke keer de porties in een net hangen.

En ik vraag me eigenlijk af, als je hem buiten zet, mag je dan geen hooi geven? Want de beste oplossing is hem gewoon lekker overdag buiten met hooi, dan wordt je stal een stukken minder nat.

Isistri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:38

Een van mijn paarden eet ook de hele dag zijn stro op. Ik strooi iedere dag stro bij, en daarnaast geef ik veel hooi.
Want die van mij krijgt er ook rotstraal van om de hele dag in de plas en poep te staan, hij eet echt letterlijk de hele stal leeg, maar een paard eet nou eenmaal graag de hele dag.
Ter preventie van koliek (want als het hooi op is begint hij weer aan zijn stro, en zo veel hooi kan ik ook niet aanslepen) voer ik hem op aanraden van de DA kaarsenvetkorrels. Daar zit glycerine in, en dat zorgt dat de stoelgang comfortabel en regelmatig blijft (geen dunne poep dus maar gewoon normaal, is voor hem alleen makkelijker poepen), munt schijnt ook goed te werken.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 07:27

Ik ga vanaf morgen verhuizen naar een andere stal, om te kijken of dat werkt. Ik heb een zoutblok gekocht om t ekijken of hij daar wat mee wilt.. maar tot nu toe ziet t er niet bervorderlijk uit, ik ben ook nog steeds dat spul aaan het aanslepen voor over mn stro en dat gaat redelijk, alleen die natte bende..

Buitenvoeren is geen optie aangezien ze in paddock's staan..

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 08:10

Proberen 'zindelijk' te maken? Maar dan heb je nog wel een probleem met een ruin uiteraard, maar het scheelt wel.

Ik doe in mijn stal: een plek om te eten, een plek om te slapen en een plek om te poepen (minder/geen stro) en eetplek altijd het voer gooien.

Hij gaat echt in een hoekje poepen, alleen plassen kan dus niet...

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 18:42

Ik heb dit allemaal, poepen dat doet ie aan de rand (waar dus geen stro ligt).. maar dat plassen blijft een probleem..

Morgen een nieuwe poging(A)

Marjo_Wystan schreef:
Proberen 'zindelijk' te maken? Maar dan heb je nog wel een probleem met een ruin uiteraard, maar het scheelt wel.

Ik doe in mijn stal: een plek om te eten, een plek om te slapen en een plek om te poepen (minder/geen stro) en eetplek altijd het voer gooien.

Hij gaat echt in een hoekje poepen, alleen plassen kan dus niet...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:57

ik kon vroeger mijn strostal ook amper droog houden, mijn merrie kwam binnen om te plassen, dus of ik ze nu 24/7 binnen zette of slechts 8u binnen, mijn stal was even nat. En ja ik strooide genoeg, want hoe minde rik strooide hoe viezer mijn stal eruit zag en hoe natter de boel werd. Ik verbruikte 1.5 grote baal per maand en de anderen met dezelfde stal maar 1 baal. Eenmaal ik vlas of strokorrel op de plasplekken strooide onder een goede laag stro, was mijn stal veel properder en verbuikte ik slechts 1 pak vlas/maand en minder dan een baal stro. Nu sta ik op vlas gemengd met houtkrul omwille van de slechte kwaliteit stro dit jaar.

aanvulling: als je strokorrels onder het stro legt (niet mengen dan verliest het z'n werking), dan mag het nog steeds dienen voor de champignon kweek.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:09

misschien kun je eens kijken of het werkt met ander voer.

een paard van mijn oude stal plaste heel veel.. bleek dus insuline resistentie te hebben.
paard ging op ander voer en stal werdt droger.

misschien kun je ook eens kijken wanneer de stal natter is, heeft het die dag geregend? loopt de waterpijp niet in jou stal?

ik ben een voorstander van zaagsel, hoewel vele stallen dit niet willen is vlas een heel goed alternatief!!
lekker potten en beginnen met een goede basis. 5 tot 6 zakken (afhankelijk van de grootte kwa stal) erin gooien.
alleen de drollen eruit wippen. elke week een nieuwe zak. de eerste weken geen plasplekken eruit halen

een zoutblok... daar gaan ze meer van drinken.. dus meer plassen..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:18

Wij hebben ook enkele stro-eters (de beste kans op het laten liggen van het stro is bij hun eerst hooi geven en daarna opstrooien terwijl ze hooi eten, maar nog meer dan de helft laat het hooi gewoon liggen en eet eerst de box leeg, ze staan nu op houtkrul, dat gaat beter). Wij hebben in het verleden bij 2 merrie's een bodem van héél oud hooi gemaakt en stro met nieuw hooi gevoerd :Y) Dat ging echt geweldig (ze willen geen oud hooi eten :+ )!! Altijd mooie droge bodem en lekker dik en warm. Heel vervelend met uitmesten, dat wel, maar als potstal (eind van de winter was de bodem wel bijna een halve meter dik, maar kurkdroog) in de winter was het ideaal!! Alleen met dik 20 paarden en minstens 12 boxen die we daarmee zouden moeten vullen, is het geen doen, dus staan ze nu op krul, met goede afwatering op de bodem.