Stal is vies en nat wat te doen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

CandyDeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:33

Mijn verzorgpaard maakte ook altijd een zooi van zijn stal...niet normaal gewoon. We haalde al elke dag de drollen eruit, maar nu proberen we ook zo veel mogelijk de natte plekken er dagelijks uit te halen & ik moet zeggen dat ie er nu al een stuk beter en netter bijstaat, het is alsof ie er een minder grote puinhoop van maakt..want een halve kruiwagen per dag eruit halen redden we niet eens! Paardje staat wel op vlas... ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:35

Veel bodembedekking er in gooien, en elke dag uitmesten. Scheelt je veel strooisel. Beter een paar pakken/plakken meer in het begin en tijdig bijstrooien ipv vaak een beetje er in doen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:47

Henkjan schreef:
Veel bodembedekking er in gooien, en elke dag uitmesten. Scheelt je veel strooisel. Beter een paar pakken/plakken meer in het begin en tijdig bijstrooien ipv vaak een beetje er in doen.

Of ik er nou 2 plakken of 2 balen bij gooi per dag... het resultaat de volgende dag is hetzelfde helaas... |( misschien toch maar eens met een vlasbodem proberen...

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 13:58

Heeey Sanne als Toon het vlas niet opeet dan ga ik het misschien wel proberen maar Nash is echt een opper vreetzak ;) .

Sinds ik de liksteen eruit heb gehaald is het wel aanzienlijk droger geworden in de stal :D

En waterbak uitzetten ben ik geen voorstander van want wil graag dat hij wanneer hij wil kan drinken.

In ieder geval bedankt voor de tips.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 13:59

djuulsie schreef:
Henkjan schreef:

Of ik er nou 2 plakken of 2 balen bij gooi per dag... het resultaat de volgende dag is hetzelfde helaas... |( misschien toch maar eens met een vlasbodem proberen...

Dat is juist de ellende hoe meer stro erin hoe meer dat Nash eet.

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:37

Overgaan op vlas *D

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:44

Lotte18yo schreef:
Overgaan op vlas *D

ik wil niet in zn geheel over op vlas... dus ga nu proberen om een onderlaag vlas te doen en dan stro erop... ben benieuwd of dat lukt! zou wel heel fijn zijn :+

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:50

vind oppotten ook niet echt een oplossing als je er een hebt die gevoelig is voor mok. (al lees ik dat het zo ook al een bende is). Zal gewoon voor vlas gaan en dat lekker oneetbaarmaken.

coontje1

Re: Stal is vies en nat wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:14

Ook ik ga me aansluiten bij dit topic. Misschien nog mensen die een paar tips hebben. Ik heb een vieze smerige schimmel (ja ook dat nog) Hij heeft iedere dag een enorme bende in zijn stal. Geprobeerd om met strokorrels een bodem te maken, helaas niet gelukt. Resultaat, na bijna 3 maanden 500 euro aan strokorrels armer. Hij heeft ooit op stro gestaan, dat heeft mijn voorkeur, maar ik heb een pony ernaast staan met een zware longaandoening dus dat is ook geen optie. Nu staat hij op vlas en dat werkt ook voor geen meter. Iedere dag een grote bende. Ik heb proberen te potten, maar hij loopt alles iedere dag ondersteboven. Hij ligt er wel heerlijk in dus ik heb nu een kleur schimmel die niemand wil....
Zijn er mensen die een geniale oplossing hebben?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:04

Koolzaadstro is veel minder stoffig dan gewoon stro. Is dat misschien een idee?

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:49

coontje1 schreef:
Ook ik ga me aansluiten bij dit topic. Misschien nog mensen die een paar tips hebben. Ik heb een vieze smerige schimmel (ja ook dat nog) Hij heeft iedere dag een enorme bende in zijn stal. Geprobeerd om met strokorrels een bodem te maken, helaas niet gelukt. Resultaat, na bijna 3 maanden 500 euro aan strokorrels armer. Hij heeft ooit op stro gestaan, dat heeft mijn voorkeur, maar ik heb een pony ernaast staan met een zware longaandoening dus dat is ook geen optie. Nu staat hij op vlas en dat werkt ook voor geen meter. Iedere dag een grote bende. Ik heb proberen te potten, maar hij loopt alles iedere dag ondersteboven. Hij ligt er wel heerlijk in dus ik heb nu een kleur schimmel die niemand wil....

Hey Coontje,

Vlas een bende? Ik heb er sinds ruim 2 weken vlas in liggen. Inmiddels liggen er 4 pakken in. Gelijk over zijn box verdeeld. Ik leg er een plakje stro op voor hem om te knabbelen. Het vlas is vochtig, maar niet nat en wordt vooral niet zo soppig als stro.
Je moet alleen niet te zuinig doen met het vlas in de eerste week en gewoon er over heen blijven leggen. Ik heb nu een laag van 10 centimeter denk ik. Lekker warm en vooral droog en schoon!
Ik haal elke dag de drollen eruit.

En ik heb trouwens echt een viespeuk, een Haflinger die normaal alles omspit. Maar het vlas wordt wat steviger als het vochtig wordt, dan wordt het een goede laag die hij echt niet meer opspit.

Succes... !

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:55

ik denk dat ik zelfs een laag van 20cm vlas heb in de stal. Ik vind vlas ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:58

wij hebben 1 smeerkees op een onderlaag vlas staan en bovenlaag stro.. vlas eerst soort van oppotten en er dan een flinke laag stro overheen.. zo blijft ze het meest rechtliggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:00

coontje1 schreef:

op zich kan je hem gewoon alles ondersteboven laten lopen hoor, de laag gaat vanzelf dichtliggen(kan een paar weken duren)
wij hebben ook zo'n grapjas op stal staan die een rondje loopt in zijn stal telkens en zelfs hij ligt niet meer kaal!

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:00

Drinkt ie niet heel veel water ?
bij ons staat er ook 1 op stal die heel erg veel drinkt en ook een puinhoop van zn stal maakt..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:07

Ik heb precies hetzelfde gehad! Niet normaal meer, er was geen droog stukje meer in de stal.
Amoniac geur dat wil je niet weten, en een blubber..! Stro opeten was ook altijd z'n een favoriete bezigheid.
Heb er eigenlijk nooit wat aan kunnen doen. We hebben ook zaagsel geprobeerd maar dat dreef ongeveer in het pis. ;)
Tewijl ik elke dag heel die stal uitmeste en dan met de bezem de pis eruit haalde.
Maar het stro werd soms zo zwaar dat we het met de heftruck eruit moesten halen..
Ik lees dus hier even mee! :D

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:11

Bij vlas duurt het wel even voordat je een goede oppotting (hihi, noem je dat zo) hebt, maar dan ruik je weinig tot geen amonial lucht en sopt niet. Zaagsel ook geprobeerd,maar was ook zeiknat ieder keer.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:14

Ik heb ook een zwijn op stal, dat leer je ze ook niet af helaas. Maar sinds ik hem op stro-korrels heb staan, lukt het me elke ochtend om in relatief korte tijd de stal weer spik en span te hebben. Haal elke dag de drollen zorgvuldig weg, wat makkelijk gaat met een mestvork. En de plekken die echt nat zijn haal ik ook weg. De rest hark ik goed door elkaar en hark ik mooi glad. 1 of 2x per week strooi ik er weer korrels bij, zo hou je de bodem mooi droog. Helemaal leeghalen doe ik eens in de zoveel tijd (aantal maanden), dan stop ik met korrels bijstrooien en laat de bodem verzadigen en dan schep ik alles eruit.
Heb altijd een droge en geurloze stal, wat ik zelf erg belangrijk vind. Verder weinig afval ten opzichte van de stro-stal die ik eerst had.
Eten doen mijn beide vreetzakken ook niet met de strokorrels. Na 1 hap de eerste keer was t meteen gedaan.

coontje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:05

De eerste keer dat ik vlas erin deed, en toen zat er nog een laagje strokorrels onder. Heb ik 5 pakken vlas erin gegooid. Dat ging 1 week goed. Na die ene week werd het natter en natter en viezer en viezer. Toen zei iemand tegen mij dat ik niet zo schoon moest zijn dus heb ik dat geprobeerd. Blijven potten en iedere keer als ik het te vies vond om voor hem in te liggen een pak erover gegooid. Dus de 1e maand zijn er denk ik een pak of 13 ingegaan. Toen vond ik het te vies om aan te zien. Kruiwagen gepakt en het meeste eruit geschept. Weer 3 nieuwe erin gedaan en nu ben ik op dit punt. Het is gewoon een vieze natte bende. Hij ligt de halve nacht in zijn eigen stront te slapen. Ook al mest ik het voor de nacht nog uit dan nog presteert hij het om de volgende ochtend onder de stront te zitten. Hij loopt 10 rondjes door de stal en al het vieze ligt weer boven en dan gaat meneer erop liggen. Lekker fris allemaal. Ja misschien ben ik ook wel te schoon maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen dat hij in een vieze stal moet liggen. Hij heeft een stal van 3.5 bij 5 en alleen strak langs de achterwand ligt het netjes. Dus ja erg leuk is dit niet. Ook nog eens erbij denken dat je dus bijna een uur met zijn stal bezig bent om die weer een beetje toonbaar te maken.

Mariella_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:31

Hallo,

Op stal heb ik ook een enorme smeerpoets staan, hij eet alles op en binnen de korste keren is het een bende in de stal. Nu hebben we verschilldende dingen uitgeprobeerd en wat het beste resultaat overlevert is gehakseld koolzaadstro. Hij eet het niet op en neemt veel vocht op. Soms mengen we het met vlas en dat werkt echt perfect.

Groetjes Mariella

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:32

Mijn vlas onder het stro box werkt echt geweldig! ben er helemaal happy mee :P