hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:45

Ik heb in de winter/najaar/voorjaar mijn paard s'nachts het liefst binnen. Geeft mij een fijn gevoel en mn paard wordt er echt niet minder van.
Daarnaast heeft ze een gebitsafwijking, op stal kan ik haar makkelijk bijvoeren en kan ze rustig knabbelen. De warmte kan ze goed gebruiken, ze kan haar energie beter op haar 'gewicht richten'.

Overdag staat ze zo veel mogelijk buiten (van 8/9 uur s'ochtends tot het tijdstip dat het begint te schemeren). Bij erg slecht weer gaan ze eerder naar binnen (hagel, regen constant met bakken uit de hemel).
In de zomer staat ze 24/7 buiten.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:46

In de zomer denk ik toch wel zo'n 9 uur per dag. In de winter ligt het er maar net aan hoe de wei is, als het erg glad is etc. staat hij de hele dag binnen. Niet leuk, maar dat is overmacht. Als ik dan een keer weinig tijd heb gooi ik hem aan de longeerlijn, en laat hem een kwartiertje bokken springen en gek doen. Of rijden.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:47

Ik heb niet de mogelijkheid om ze 24/7 buiten te hebben, jammer want mijn pony's kunnen er echt tegen. Nu staan ze van half 9/9 uur tot een uur of 5 buiten in de paddock met hooi. In de zomer staan ze langer buiten, tot een uur of 8 's avonds om ze daarna weer zo vroeg mogelijk naar buiten te doen. Ik vind dat ze minimaal 4 uur buiten moeten staan, en dan het liefst veel langer. Nu zijn ze het ondertussen gewend om naar binnen te gaan voor de nacht en staan ze dus ook al te wachten.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 01:14

nee ik ken dr zat,en die konden wel naar buiten

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 02:28

ideaal is in de winter op een droge paddock met een inloopstal die afgesloten kan worden
en in de zomer op een wei met een schuilstalletje

kjoetie

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:36

ideaal is voor mij voor de meeste gevallen een open stal aan een droge weide met beschutting. Maar: ik heb 1 exzemer en een ouder paardje, dus die heb ik toch graag snachts op stal, ook ivm toezicht. Heb ze thuis dus ze komen in de zomer minimaal 14 en in de winter minimaal 12 uur buiten. Vind ik een aanvaardbare hoeveelheid waar de paarden en ik me wel goed bij voelen.

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:44

Zo veel mogelijk buiten, liefst met een schuilstal en anders bij echt slecht weer op stal

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:47

Die van ons staan met het weer van nu de hele dag binnen, vrijwillig, want ze kunnen naar buiten omdat ze in een paddock met schuilstal staan.
Ze komen even naar buiten om te drinken, als het even droog is of minder waait willen ze het er ook nog wel op wagen.
Verder steken ze soms hun neus onder het afdak vandaan om even te voelen of het nog regent ;) .
Onze jongste komt net ver genoeg zijn stal uit om bij de drinkbak te kunnen en loopt daarna weer,
achterwaarts, naar binnen, dan hoeft hij zich niet om te draaien :+ .

Aan de andere kant staan ze soms ook wel eens een tijdje wel buiten in de regen, maar dat komt zeer waarschijnlijk omdat ze 100% waterdichte dekens op hebben liggen. Zonder deken weten ze nl. niet hoe snel ze hun stal moeten opzoeken als er 3 druppels vallen 8-) .

Als ze het dus zelf mogen uitzoeken gaan ze met veel regen, wind of extreem veel zon naar binnen en verder staan ze buiten. Ik heb de uren nooit geteld maar weet dat ze afgelopen zomer, met de extreme hitte, de hele dag binnen stonden en 's nachts buiten waren en daar ook lagen te slapen. <3

Verder kuieren ze de hele dag een beetje rond, als ze in los de bak gaan willen ze soms wel een beetje gek doen en in de zomer op het weiland ( max. 1,5 per dag wegens te weinig gras) hebben ze wel altijd hun dolle 5 minuten!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:50

Sodeletuut schreef:
24/7, waarom zou je je paard op stal zetten? Ik vind het nergens voor nodig, zit meestal tussen de oren van baasjes.. Of het wordt uit eigen luxe gekozen.

Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Ben het geheel met je eens dat een paard buiten hoort, maar om aan te nemen dat een stal uit luxe wordt gekozen vind ik erg kort door de bocht.

Als ik kijk naar mijn eigen paarden.....die staan 24/ 7 buiten....op mijn merrie na, die is nu bijna 19 en vind het gewoon lekker om in de nachten op stal te staan, geeft haar wat meer rust, die ze nu nodig gaat hebben. Voorheen vond ik het ook gezeur hoor, dekens, stal....maar ik merk aan haar dat ze gewoon een dekentje nodig heeft nu en wat meer rust nodig heeft.... Zo denk ik dat er meer redenen zijn om toch eens te kiezen voor een stal ipv 24/7 buiten :)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:58

Mijn paarden hebben tot vorige maand 24/7 buiten gestaan.
De omstandigheden waren daar nou niet bepaald goed te noemen.

Ik ben hierdoor verhuisd naar een andere stal. Hierdoor komen ze nu 3-4 uurtjes per dag buiten en als tzt het toelaat mogen ze in de winter ook op het land en in de zomer zeker.
verder staan ze nu dus meer op stal, maar ik moet zeggen mijn paarden zijn flink opgeknapt.
Ik heb weer glimmende paarden, mijn oudere merrie krijgt weer stoute kuurtjes en is happy en haar dochter doet het ook super.
Dit had ik in eerste instantie niet verwacht.

Dus ik ben nu blij met de stal waar ik sta.
dus 24/7 is niet altijd goed. Hangt ook echt van de omstandigheden af, naar mijn mening.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:04

even voor de mensen die hun paarden 24/7 buiten hebben staan. Heeft jou paard dan wel een deken op? of is het puur natuur?
en rijden, doen jullie dat wel?

Mijn paard gaat zo veel mogelijk naar buiten, maar 's nachts op stal. Dat is nu eenmaal zo de regel op de pensionstalling waar ik sta. Ook omdat ik graag op mijn paard wil rijden is het '(ja egoïstisch) voor mij makkelijker om hem een deken op te doen. We staan op kleigrond, dus de weilanden worden heel snel blubberpoelen. helaas! We proberen in de winter de paarden zo'n 5 uur per dag naar buiten te doen.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat paarden een vaste regelmaat hebben, dat is belangrijker dan de tijd die ze buiten staan. Mijn paard raakt juist van slag als ze langer of korter buiten moet blijven, ze heeft echt een ingebouwde klok.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:12

Mijn merrië heeft ook altijd in de zomer 24 /7 buiten gelopen maar ze wil nu graag maar binnen en staat dan ook om een uur of 5 voor het draad dan gaat ze naar binnen ik heb gemerkt dat ze dan ook een stuk rustiger in der doen en laten is mijn ruim loopt in de zomer wel 24 /7 buiten. In de winter komen ze 3 tot 4 uur buiten in de paddock dan gaan ze weer naar binnen en dan nog een uur aan het werk . Ik merk dat ze het best vinden en langer kan bij mij op stal niet .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:15

Mijn pony staat in de zomer de hele dag buiten en 's nachts op stal, nu in de winter is de wei te slecht (kleigrond) en staat hij met een groepje ongeveer 3 uur op de paddock.
De paddock is ook echt drab, maar daar wordt nu wat aan gedaan, zodat ze hopelijk nog wat langer naar buiten kunnen. Nu zijn ze het na 3 uur ook écht zat.

Toch vind ik dit nog steeds de beste stal om te staan. In zijn box heeft hij onbeperkt ruwvoer, plus dat hij een box heeft van 3x7 meter die maar half hoog is (hij kan dus overal met zijn hoofd over de rand), dus hij heeft meer bewegingsmogelijkheid en sociaal contact dan in een "gewone" box.
(en uiteraard rijd/longeer/wandel/poets ik ook nog volop met hem)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-10 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:15

buiten in de zin van een weide hoeft imo niet persee 24/7. het is prachtig, maar ik vind het al heel wat als een paard binnen in een loopstal staat.

die van mij staat overigens wel 24/7 buiten. jaarrond

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:16

Verschild per paard. De jonge paarden ( tot 3 jaar ) staan 24/7 op de wei met een schuilstal. De andere ( sport) paarden staan zomers van 8 tot 8 buiten, in de winter ligt het aan het weer. Normaal gesproken lopen ze ongeveer een uur of 6 buiten, met slecht weer een uur of 2 en met sneeuw, of nat/glad land komen ze niet op de wei. :)
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 05-11-10 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:16

Ach, ik woon ook in de randstad en mijn paard staat toch echt altijd buiten....... Dus die smoes gaat er bij mij niet meer in........ :D

Juval: waarom zou je niet kunnen rijden op een paard met wintervacht?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:18

[quote="juval"]even voor de mensen die hun paarden 24/7 buiten hebben staan. Heeft jou paard dan wel een deken op? of is het puur natuur?
en rijden, doen jullie dat wel?

Mijn pony staat 24/7 buiten. Met deken omdat ik haar niet te dik in t haar wil hebben ivm wedstrijden die in de winter allemaal binnen zijn en ze is niet droog te krijgen anders. Ook scheer ik haar, jachtmodel.
Mijn bijrijdster rijdt met mijn pony op M trainingsniveau, L2 wedstrijdniveau.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:20

@ Juval, 1 van mijn paarden staat overdag op de wei en snachts buiten in een paddock met schuilstal omdat hij last van zijn luchtwegen heeft. ( gaat heeeel erg hoesten en wordt benauwd ) Maar die wordt gewoon geschoren, deken erop en dat gaat prima hoor. Dus hier hoef ik ook niet te rijden met een wintervacht terwijl hij wel buiten staat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:21

Dani_ schreef:
Ach, ik woon ook in de randstad en mijn paard staat toch echt altijd buiten....... Dus die smoes gaat er bij mij niet meer in........ :D

Juval: waarom zou je niet kunnen rijden op een paard met wintervacht?

:o dat zeg ik niet, ik vind het alleen heel lastig om ze schoon te houden, en om ze weer droog weg te kunnen zetten.
Ik ga dus meestal in soortvan winterslaap en doe het rustig aan in de winter qua rijden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:24

@ Juval, Is het dan niet een optie om gewoon te scheren en een deken op te doen? Kun je toch gewoon lekker rijden, is ie niet vies, en je kan hem droog terug zetten. Als je een goede deken op gooit krijgt ie het niet koud oid hoor. :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:29

nee, zo fanatiek ben ik niet hoor, ik hou wel van rust in de winter :) ik ben nou eenmaal een mooi weer ruiter. Het is nu zo donker en koud enzo.... :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:36

juval schreef:
:o dat zeg ik niet, ik vind het alleen heel lastig om ze schoon te houden, en om ze weer droog weg te kunnen zetten.
Ik ga dus meestal in soortvan winterslaap en doe het rustig aan in de winter qua rijden.

Oh, sorry, ik zit weer voorbarig conclusies te trekken... :o

Zelf rijd ik nog niet op mijn 3 jarig paard, maar ik zou mij 's winters gewoon aanpassen aan mijn paard inderdaad. Lekker buiten rijden en het laatste half uur stappen, dan kan een paard daarna zó de wei weer op.
Schoon houden begin ik niet aan, is morgen toch weer vies :D

Lynniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:37

Bij ons op stal gaan ze 's morgens van 8 tot smiddags meestal tot n uur of 1/2/3 naar buiten.
De paarden kunnen niet allemaal bij elkaar staan, dat leidt tot gevechten. Op stal hebben wij 3 paddocks, die we gewoon
gebruiken als rijbak en weide. 2 van de 7 staan appart, en de rest in de grootste wei. Ook hebben we een stapmolen, als de bak slecht is gaan ze daar in. Maandags, dinsdags, donderdags en zaterdags worden ze 's avonds ook gewoon gereden. Per paard verschillend hoelang.

Ik vind dat een paardje die niet 4 keer in de week gereden word ook gewoon 24/7 naar buiten kan, maar bij ons op stal staan allemaal sportpaarden. 6 uur per dag in de weide waar ze kunnen uitrazen, afentoe in de stapmolen en dan 's avonds nog eventjes gereden worden vind ik genoeg. :)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:43

Wij hebben de paarden ’s nachts altijd binnen.
Zomers komen ze zo vroeg mogelijk buiten, afgelopen zomer vaak zo rond half 6 en zo laat mogelijk weer binnen.

Bij ons komen ze ’s avonds binnen oa omdat mijn moeder dat prettiger vind. Ze woont alleen en de paarden staan bij haar.
Onze paarden staan achter een grote schuur van ons bedrijf en aan een stille weg. In het verleden werden er veel paarden bij ons in de buurt gestolen en vonden we het geen fijne gedachte dat ze buiten stonden ’s nachts.

Wij zitten nu wel met het proleem dat het land erg nat is en om te voorkomen dat het bouwland wordt, bekijken we nu per dag of ze wel naar het land kunnen..
De kreet “onzin, paarden moeten 24/7 naar buiten, waarom niet” vind ik wel heel makkelijk geroepen.
Omdat we volgens jaar ook graag de paarden op tijd naar buiten willen hebben, zie ik het niet zitten om de dames en heren het land te laten vertrappen..
Het land moet dan in het voorjaar opnieuw ingezaaid worden en dan kunnen ze er dus niet op lopen.

Als ze niet in het land kunnen dan gaan ze om toerbeurt in de binnenbak en in de buitenbak.
Dat betekend dat ze dus een dagdeel per dag binnenstaan..
Ik hoop daarom ook dat het snel weer wat kouder wordt zodat de buien afnemen en het land kan afdrogen.

Het is namelijk de bedoeling dat ons veulen van dit jaar dan naar buiten gaat met de pony’s..
En dan moeten de andere paarden natuurlijk er ook zoveel mogelijk uit.
We halen nu ook het paard van de buurman dagelijks op omdat het bij hun ook erg nat is, zelfs de buitenbak en dan mag ze bij ons in de binnenbak.

We zijn dan wel tot 's avonds laat bezig met het in en uit de bak halen maar dat is dan niet anders

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:44

Bij ons staan ze ook zo'n 10 a 12 uur per dag buiten. Zodra het tegen de avond loopt staan ze allemaal te dringen voor het hek om hun stal in te mogen! Wel is dit natuurlijk omdat ze daar brok krijgen.
Wij hebben ze bewust op stal staan omdat dit veel handiger is met voeren anders bevreten ze elkaar. en Nu hebben wij een betere controle of een paard wat meer of minder moet hebben.

Wij zitten er wel over te denken om van de zomer de paarden overdag op stal te hebben en 's nachts buiten. Ze werken dan veel voor ons en om ze nu elke keer als ze lekker buiten lopen, op te halen om te werken dan blijft er voor hun niet veel echte vrije tijd over. Behalve 's nachts stilstaan in een stal.