Prijs verhoging stal per 1 januari

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:04

lvdbos schreef:
Bij ons is de stalhuur per 1 september omhoog gegaan met € 10,--. Ik zit nu op € 170,-- voor een pony. Wat ik me altijd afvraag is: als er een heel goed oogstjaar v.w.b. hooi en stro is gaat de stalprijs dan ook naar beneden????

Ik ben bang dat dat helaas - zoals met alles in het leven - niet helemaal op gaat. Doorgaans wordt alles altijd duurder, maar helaas zelden of nooit goedkoper.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:07

aikon schreef:
Ik vraag me af of er niet steeds meer mensen (pensionhouders) zijn die goed geld willen verdienen aan hobby paarden houders.

Waar ik nu sta sinds 2 maand betaal ik 150,- per pony.(heb er 2) Krijg er een box voor, matige kuil en gehakselt brandnetel spul á 2,- per pak (20 kg) heb 3,5 pak/week/box nodig om ze een beetje schoon te hebben staan.

Voorheen (naja, 2 maand terug) regelde ik zelf het foerage en was ik voor 2 pony's per 4 weken 10 pak vlas en 1,5 grote baal hooi kwijt voor 100,-. Nu krijgen ze minder aan kuil (+/- 1 baal) en dat brandnetel spul.
Komt er nu op neer dat ik 100,- /box kale huur/maand betaal. (In totaal betaal ik 300,- "all in" voor 2 pony's) Deze kerel huurt zelf 5 boxen, waarvan ik 2 van hem, en hij betaalt daar in totaal 200,- maand voor! (40,-/box dus) Dus ik betaal al ZIJN boxen. Ik heb aangegeven dat hij mij te duur is voor wat ik er voor terug krijg. (2 boxen, kuil, strooisel, hij heeft geen eigen accommodatie, wel eigen land voor ZIJN paarden) Word ie kwaad en ratelt als een kip zonder kop "wat ik vraag is heel normaal, iedereen vraagt dat" Hij vergeet alleen verder te kijken wat ze aanbieden aan "eigen" accommodatie en dergelijke en waar deze mensen zitten. En dus niet onder verhuren!

Eigenlijk was hij ook van plan een verhoging te doen per januari, maar als ik nu zeg dat ik tot mei blijf wil hij wel 25,- minder rekenen. Is me nog 75 te veel voor wat ik terug krijg. Hij heeft mij luid en duidelijk gezegd dat hij "er wat aan wil verdienen". Dus als ik weg ga verhuurt hij aan een ander, ZONDER dat ZIJN verhuurder hier van op de hoogte is. (die vraagt overigens 90,- /box/maand all in) Dat het foerage WAT duurder geworden is snap ik, maar er speelt ook zeker mee dat de verhuurder ruimer in de centjes wil zitten. Voor jou 10 anderen die het wel willen betalen.

Als het zijn werk is, mag hij dus eigenlijk geen winst maken?
Weet je, dat de gemiddelde pensionhouder rond de 5 euro per uur verdient?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:09

Johanna59 schreef:

Ik zou heel graag het onderzoek willen lezen waar dat uit blijkt en de analyse daarvan willen zien. Heb je een linkje?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:22

Sonja schreef:
Johanna59 schreef:

Ik zou heel graag het onderzoek willen lezen waar dat uit blijkt en de analyse daarvan willen zien. Heb je een linkje?

Haha, dan heb je het over een behoorlijk grote stal. De stallen met 10 tot 15 paarden redden dat niet hoor.
Maar goed, daar gaat dit topic niet over. Net als over de klaagzang dat je ook geen 5% meer verdient. Als je zou verdienen wat de gemiddelde pensionhouder verdient, kwam je je bed niet eens uit. Sorry moest ik ff kwijt.

Nu ontopic. Ik heb vanaf november m'n prijs verhoogd met 20 euro vanwege de gestegen kosten. Dit is ook echt kostprijs waarbij eventuele toename van de krachtvoerprijzen en voorfinanciering niet zijn meegenomen. Dat komt er dus eigenlijk nog bij. Ik heb ruim op tijd ingekocht en iedereen 3 maanden van tevoren geïnformeerd. Eerst een waarschuwing dat het allemaal veel duurder zou worden en daarbij ieder de keuze gegeven om extra te betalen of wat anders te zoeken. Het volgende mailtje, begin september, met een toelichting en de extra kosten. Mijn verhoging is tijdelijk en vervalt weer als de paarden weer veel de wei in kunnen, dat is dus uiterlijk 1 mei. Ik vind 't ook niet eerlijk om 'gewoon' hierom te verhogen. Bij mij heeft niemand gemopperd en heel vlug het aanvullende contract getekend. Liever 20 euro meer dan dat er troep gevoerd wordt. 40 euro vind ik stevig, maar kan niet oordelen over de prijzen in jouw omgeving. Een blijvende verhoging is als er voldoende wei is voor het zomerseizoen niet fair in mijn ogen, maar wie ben ik?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:48

PBA_ schreef:
Is het niet zo dat een stal max 10% p/j mag verhogen?

De voerleverancier kan toch ook onbeperkt zijn prijzen verhogen als hij hogere kosten krijgt?
We hebben het hier niet over kale huur, we hebben het over gestegen voerprijzen. Als je dat niet doorberekent, kun je gewoon niet genoeg inkopen... Hebben de paarden straks een kale stal en honger...

Cowgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 00:18

ze kunnen geen specificatie weerleggen om ons(de pension klanten) te laten zien of er wel echt een prijs stijging is geweest.
daarbij komt wanneer je al jaren een vaste afnemer bent van een bedrijf dat je een prijs kunt afspreken.
Dat houdt in wanneer het wat omhoog gaat je zelf wat beter zit en wanneer de prijs lager komt te staan het bedrijf wat meer verdiend.
Er hebben al verschillende mensen hun stal opgezegd door de verhoging van 40 euro, daar komt nog bij dat we het nieuws via de email hebben vernomen.
straks valt er niks meer te verhogen want er blijft niks over zo, de stallen komen op deze manier leeg te staan.
het betreft geen tijdelijke verhoging maar een vaste verhoging

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:18

Sonja schreef:
Johanna59 schreef:

Kan dat wel beamen, vanuit meerdere stallen! :))

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:23

Chaos schreef:
Wij verhogen ook jaarlijks onze prijs, niet veel, maar wel wat. Alles kost ook steeds meer. :)

Maar omdat wij een jaarlijkse prijsstijging hebben, komen wij de klanten sinds vorig jaar -geloof ik- tegemoet door de wormkuren te betalen. :)
Op die manier weten we ook zeker dat alle paarden voldoen aan het ontwormschema! :P

Kan iemand mij precies uitleggen hoe dat zit, met een jaarlijkse verhoging van 7% per jaar?

kimmie88

Re: Prijs verhoging stal per 1 januari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:27

Bij ons wordt er (als er wordt verhoogt) 10 euro boven op gedaan.
40 euro vind ik wel van de zotte

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:09

@johanna, de man waar ik sta voert 1 x per dag en heeft verder geen omkijken naar de verzorging van mijn pony's, geen kosten aan onderhoud van accommodatie of mest afvoer, en de energiekosten zitten bij zijn huur in. En ik weet zelf heel goed wat mijn pony's kosten aan ruwvoer en strooisel, voor 100,- per maand kregen ze meer dan voldoende hooi en stonden ze dik in het vlas. Deze man rekent 150,- per maand voor strooisel en erg matige kuil (veel schimmel en zuur) waar ze minder van nodig hebben. Dan vind ik een verschil van 50,- erg veel. Hij heeft zelf 3 fokmerries, een jaarling en 2 veulens. En ja, die kosten wat, het geld moet ergens weg komen. (bij mij dus) Hij is fokker en geen beroepsmatig pensionhouder.

Dat stro prijzen stijgen vind ik niet gek, de graan oogst is erg tegen gevallen dit jaar en er moet toch ergens een compensatie weg komen, of ons brood word flink duurder. + dat er veel stro gebruikt word in de bollen- en champignonteelt. Daarbij komt ook dat energie prijzen verhoogt zijn.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:24

Bij ons gaat de stalhuur met 5 euro omhoog. :)

Anoniem

Re: Prijs verhoging stal per 1 januari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:42

Voor wie er van overtuigd is dat een pensionhouder maar 5 euro per uur verdient:

Ik ben werkzaam in de zakelijke dienstverlening. Als ik onvoldoende klanten scoor danwel onvoldoende diensten in de markt zet, heb ik ook geen omzet en gaat het dus ook niet goed met me.
Pensionhouders met een inkomen van 5 euro per uur zijn dus gewoon geen goede ondernemers en pakken het niet slim aan. Heel simpel.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:51

zoow dat is idd wel achtelijk veel. in N-Holland betaal je toch altijd al veel meer.
Ik woon zelf in brabant en wij vragen aan de pensionklanten 180 euro in de maand. wij hebben dan ook alleen maar een buitenbak en een paar padocks. maar alles word voor je gedaan (stallen gemest, binnen/buiten gezet).

Het hooi/stro is idd wel een stuk duurder geworden. maar om dan het stalgeld zo veel te verhogen is wel een beetje raar.
Is een andere stal geen optie?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:52

Als het een vaste prijs verhoging is, en het is prijs kwaliteit verhouding neit voldoende (dus er zijn geen extra voorzieningen gekomen, of de huidige voorzieningen zijn erop vooruit gegaan), dan zou ik als ik jou was gewoon op zoek gaan naar een andere stal. Want dan vind ik dit wel een absurde prijsverhoging.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:55

miekske schreef:
zoow dat is idd wel achtelijk veel. in N-Holland betaal je toch altijd al veel meer.
Ik woon zelf in brabant en wij vragen aan de pensionklanten 180 euro in de maand. wij hebben dan ook alleen maar een buitenbak en een paar padocks. maar alles word voor je gedaan (stallen gemest, binnen/buiten gezet).

Dat betaal je hier in de omgeving ook hoor, voor dezelfde voorzieningen, in west noord-holland.
Er is er hier 1 die vraagt 250 volgens mij, maar daar zit ook binnenbak bij en weidegang hele jaar geloof ik. Maar de meeste all-in stallen hier in de buurt zitten tussen de 180 en 220 euro.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:17

Cayenne schreef:
Mag ik vragen in welke plaats je staat in NH (naam stal hoeft niet.)
Ik woon ook in NH en de prijzen zijn idd heel hoog hier. Toen mijn paard nog leefde kregen wij ook te maken met flinke stijgingen (ivm hoge stroprijzen etc) maar in een keer 40 euro omhoog vind ik wel heel veel.

Mijn paardjes staan in westzaan, ik betaal al 2 jaar hetzelfde :)
Doordat wij hooi van eigen land hebben kunnen ze die extra stro kosten wel opvangen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:22

Sonja schreef:
Pensionhouders met een inkomen van 5 euro per uur zijn dus gewoon geen goede ondernemers en pakken het niet slim aan. Heel simpel.

Nou ja, er vanuitgaande dat ze geen 8 uur per dag werken (eerder het dubbele) en dat ze vervolgens hun paarden niet meer hoeven te betalen van het geld dat ze verdienen, vind ik 't nog niet eens zo gek hoor... Menig mens moet van zo'n salaris nog stalhuur etc betalen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:52

Sonja schreef:
Voor wie er van overtuigd is dat een pensionhouder maar 5 euro per uur verdient:

Ik ben werkzaam in de zakelijke dienstverlening. Als ik onvoldoende klanten scoor danwel onvoldoende diensten in de markt zet, heb ik ook geen omzet en gaat het dus ook niet goed met me.

Hahahahaha.
Begin zelfs eens een stal.
Als je een beetje reeel bent weet je dat paardensector nauwlijks opbrengt. Je mag blij zijn als je quitte staat, laat staan er winst op maken.

Toe nou toch even.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:54

blue_kim schreef:
miekske schreef:

Dat betaal je hier in de omgeving ook hoor, voor dezelfde voorzieningen, in west noord-holland.
Er is er hier 1 die vraagt 250 volgens mij, maar daar zit ook binnenbak bij en weidegang hele jaar geloof ik. Maar de meeste all-in stallen hier in de buurt zitten tussen de 180 en 220 euro.

oke ik dacht dat ze daar alt duurder waren. ;)

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:56

Chaos schreef:
Sonja schreef:

Hahahahaha.
Als je een beetje reeel bent weet je dat paardensector nauwlijks opbrengt. Je mag blij zijn als je quitte staat, laat staan er winst op maken.

Toe nou toch even.

Wij hebben 4 paarden in pension staan. daarmee kunnen we onze eigen paarden rond krijgen, zijn der ook 4. dus als je geen eigen paarden hebt zou je winst kunnen draaien ;)

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:15

[quote="miekske"]
[quote="Chaos"]
[quote="Sonja"]

Hahahahaha.

Ben zelf ook pension houder en ook bij ons zijn de kosten flink gestegen kwa voer en stro, zelf heb ik er voor gekozen om mijn prijzen zo te houden de mensen betalen 100 voor veulens en enters en 120 voor twee jarigen en 140 voor de oudere paarden.
Ik kan je zeggen er blijft niet veel over ik doe het dan ook echt voor mijn hobby erbij anders kun je beter geen pension houder worden haha.
Heb verder geen luxe maar de paarden worden regelamtig gepoetst de jonge paarden worden hier alle dagen aan het halster naar buiten gebracht en zijn dan erg mak in vergelijking met de grotere opfok stallen.
Vind 40 euro prijsverhoging wel erg veel en al helemaal als ik zie wat er al betaald word.
Weet wel dat alle kosten zijn gestegen maar dit is wel erg.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:53

ferropaard schreef:
bij ons gaat de prijs 5 euro omhoog.

Dat wist ik nog helemaal niet :+ .

Ik heb het geluk dat mijn haflinger NET onder de pony grens valt waar door ik aanzienlijk minder hoef te betalen als wanneer ze een paar cm groter was.
Tja, 5 euro omhoog, het stro is natuurlijk veel duurder geworden, en ze krijgt elke dag een nieuwe plak stro erbij dus ze heeft altijd veel. Vind het een redelijke verhoging, maar 40 euro omhoog gaat natuurlijk echt nergens over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:35

Chaos schreef:
Sonja schreef:

Hahahahaha.

Toe nou toch even.

Dus? Pensionhouder worden is een KEUZE... ;)
Een groentenboer die er voor kiest om alleen tomaten te verkopen overleeft het ook niet in deze maatschappij. Maar moeten de mensen uit dat dorp daarom dan maar 25 euro voor een kilo tomaten gaan betalen?
Welcome to the real world! :)

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:49

Ik vind dit onderhand een erg laffe discussie worden. Er zijn een paar dingen die ik niet begrijp.

Ten eerste, een stalhouder verhoogt de huur, maar compenseert dit door een stapmolen te bouwen, of wormkuren weg te geven. Volgens mij ben je dan fout bezig, want de extra winst gooi je zo meteen weer weg.

Ten tweede, de beste stuurlui staan aan wal, zo blijkt wel weer. Als iedereen het zo goed weet, en van mening is dat stalhouders kapitalen verdienen, waarom begint dan niet half bokt een eigen stal?

Ja, ik kom van een pensionstal, m'n moeder heeft er 1. Kleinschalig weliswaar. En het is geen vetpot. Absoluut niet. Wat de meesten hier zien is een simpele rekensom. Er staan 100 paarden, de huur is 200 euro. Dus maandelijks 20.000 wat er binnenkomt. Klopt. Maar... Alleen al zaagsel. Ga eens uit van 5 balen per paard/maand. 500 x € 8 = € 4000. Dan komt er nog krachtvoer, ruwvoer, water, licht en andere onvoorziene kosten bij.

Omzet wordt er voldoende gedraaid, maar winst? Bijzonder weinig.

Maar even ontopic, 40 euro is veel procentueel gezien zeker. Niet helemaal correct. 25 euro zou gepaster zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:59

Sannum schreef:
Ten tweede, de beste stuurlui staan aan wal, zo blijkt wel weer. Als iedereen het zo goed weet, en van mening is dat stalhouders kapitalen verdienen, waarom begint dan niet half bokt een eigen stal?

Er staat nergens dat stalhouders kapitalen verdienen, maar dat de meesten dat JUIST niet doen omdat ze geen goede ondernemers zijn. Om in deze branche een goede boterham te kunnen eten zul je echt een goede ondernemer moeten zijn, want alleen een paar paarden in een stal pleuren en leuk de hele dag een beetje voeren en met klanten babbelen (wat een hoop stalhouders doen) zet geen zoden aan de dijk. Je zult méér moeten doen, creatiever moeten zijn, en naar gaten in de markt moeten zoeken. Pas dán is er een fatsoenlijke boterham mee te verdienen.
Maar continue verhoging op verhoging doorvoeren, zoals veel stalhouders doen, gaat niet werken. Dat blijven afnemers niet pikken. Met als gevolg dat klanten gaan 'zwerven' (dit jaargetijde zijn er altijd veel verschuivingen door vooraankondigingen voor 1 januari, net als voor 1 juni), op prijs keuzes gaan maken (wat uiteraard geen goede keuze is, dus geen stabiliteit in de markt), en zo blijven 'trekken'. Uiteindelijk verziekt die markt dus zichzelf.
De pensionhouder die ondernemer genoeg is om te luisteren en anticiperen, die snapt wat klanttevredenheid is, die doorheeft dat crossselling een toverwoord is, en die doorheeft dat je van 10 pensionpaardjes inderdaad niet kunt eten, die kan nog steeds een prima boterham verdienen in de branche.
Diezelfde ondernemer werkt echter hard, zoals alle succesvolle ondernemers, en zorgt dat z'n processen efficiënt zijn, z'n kosten onder controle, en z'n klanten tevreden...
Dat die ondernemers "dus" geen tijd hebben om te Bokken hoef ik denk ik niet uit te leggen he? :)