Paard met "vroeg pensioen" groeit dicht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Antje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:26

Al eens fietsen geprobeerd?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:30

In plaats van brok gerst geven, liefst geplet.
Daar worden ze niet dik van en krijgen ze toch wat binnen.
Wij geven dat aan onze shetjes, eentje is hoefbevangen geweest en ze
waren altijd veel te dik, nu zijn ze mooi op gewicht en zien er super uit.
Met deze shets wordt ook niet gewerkt ;)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:50

Onze koliekgevoelige shet kreeg idd ook gerst en onbeperkt lijnzaaddoppen,

Kan je de brok niet vervangen door een handje grasbrok waar verders niets in zit? Zoals de Herbs van Equifyt, doen ze ook nog lang over omdat het grote brokken zijn.

En vergis je niet in wat dat rijke hooi doet. Heb er vorige maand mijn 2jarige paard van Hoefbevangen gehad, en dat komt echt bijna nooit voor op die leeftijd. Zou dus zeker kijken voor oud hooi, denk dat je probleem dan al voor een deel is opgelost.

Succes met je paardje!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:47

ik zou over gaan op een vitaminebrokje, bijvoorbeeld F4F van equilife. Of van een andere aanbieder. misschien kun je het hooi voeren in een voerzak met fijne mazen, of een ander soort bak waar het hooi in kan. (kijk eens in het paddock paradise topic op vsw, staan veel tips) Hoef je niet persee te minderen maar zijn ze er iig al langer mee bezig. Is beter voor de stofwisseling :j

zo'n soort zak bedoel ik, evt kun je nog iets met fijnere mazen nemen??
Afbeelding

LadyMadonna

Re: Paard met "vroeg pensioen" groeit dicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:09

Ik voer niet zelf en ik weet niet of de persoon die voert op extra werk zit te wachten, maar dat valt natuurlijk te overleggen.
Aleen wat ik niet volg (en wat voor iemand die er verstand van heeft wellicht volledig logisch is ;) ): Wat is de meerwaarde van langer doen over dezelfde portie? Ze krijgen dan toch nog steeds hetzelfde binnen?

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:19

Wat dat betreft niks, behalve dat het dan beter verdeeld is over de dag.
Maar ik zie je niet ingaan op de optie van fietsen of wandelen.
Overigens is het echt niet zo dat een paard aan de longeerlijn zonder bijzet geen calorieen verbrand hoor.
Ik zou zeggen ga elke dag (of 3 x in de week) een uur of langer flink wandelen met haar, onbelaste beweging dus nooit slecht en ik wed dat zowel jij als je pony flink wat calorieen gaan verbranden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:25

Arbeid ga ik in het algemeen op in. Paard is blijvend geblesseerd, dat kan betekenen dat ze 1 week goed loopt, en dat ze dus lichte arbeid aan kan, en dat kan betekenen dat ze een week bagger loopt en niks aan kan.
Ik kan geen kilometers met haar maken. Zou mooi zijn, ben ik 5 km van huis, gaat ze kreupelen, kan iemand bellen om me met de trailer (waar ze overigens niet in gaat ;) ) op te komen halen ;)

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:38

Daar kun je toch zelf wel een oplossing voor bedenken, vaker een kleiner rondje lopen b.v.
Je kunt toch per dag beslissen wat je gaat doen, niks of wel iets aan de hand van hoe ze loopt.
Maar ik krijg van dit topic een beetje het idee dat je hulp wilt maar alles wat iedereen met je mee denkt is niet goed genoeg :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:40

stef schreef:
Ik voer niet zelf en ik weet niet of de persoon die voert op extra werk zit te wachten, maar dat valt natuurlijk te overleggen.
Aleen wat ik niet volg (en wat voor iemand die er verstand van heeft wellicht volledig logisch is ;) ): Wat is de meerwaarde van langer doen over dezelfde portie? Ze krijgen dan toch nog steeds hetzelfde binnen?

als ze er langer over doet, kun je langzamerhand iets minder gaan geven...dat is de clou, aangezien ze wel bezig blijft met eten en haar maag/darmstelsel dus activeert kan dan geen kwaad....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:41

Ik wil "hulp" in de zin van voeding, niet in de zin van arbeid.
Ik ga niet het risico lopen mn paard te overbelasten. Er is idd weinig goed genoeg, omdat ik niet zo heel erg veel kan, dat geef ik in het begin van het topic al aan.
Wat wil je dan? Dat ik fijn ga wandelen/fietsen met het risico dat het teveel is? Of dat paard lief zich dusdanig opnaait dat ze weer kreupel loopt? Nee, daar bedank ik voor. Is dat zo gek dan?

Wildgirl: Tja, als je het zo stelt klinkt het idd erg logisch ;) tnx ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:02

stef schreef:

Paard is geprogrammeerd om zo'n 12-16 uur per dag te eten, langzamer eten o.a. door kleinere happen te nemen betekent minder voedsel binnen krijgen zonder zich te vervelen of de spijsvertering stil te leggen. Minder voedsel binnen krijgen betekent automatisch minder caloriën en dus minder snel te dik. Het geeft je ook meer ruimte qua soorten voer die je kan voeren.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:08

Heb alleen het begintopic gelezen.. dus sorry als ik dingen dubbel zeg :+ .

Brok: mee stoppen. Als de rest wel krijgt, misschien een mini stukje wortel geven voor het idee?
Hooi: kun je aan hooi komen waar weinig in zit? Weet ff niet hoe dat heet.. maar de rest van bokt ongetwijfeld.
Stro: misschien vervangen door mot, krullen of vlas? Geen idee of je daar de mogelijkheden toe hebt...
Succes in ieder geval!

Edit: zie dat iemand zo'n hooizak als tip geeft en dat jij niet zelf voert. Misschien kun je een paar zakken kopen, vragen of je ze zelf mag vullen en dan klaarhangen aan buitenkant v je stal zodat ze het alleen er overheen moeten gooien? Bij ons doen ook meerdere mensen dat. Ze maken het uiteinde van touw aan de hooizak dan vast aan de staldeur en als je hem er overheen gooit kunnen ze erbij.
Laatst bijgewerkt door amsterdam_30 op 01-11-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:09

amsterdam: bedankt voor je bericht, maar ik raad je toch aan het hele topic te lezen

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:14

Sorry.. :o
Heb even een stukje gelezen en wat betreft de vlas: een vriendin van mij heeft dat ook en heeft nu dikke matten in de stal. Haar paard heeft ook een blessure en glijdt niet meer uit.
Is dat een idee?

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:14

Het is inderdaad heel moeilijk vaak om een paard dat al vroeg met pensioen is een beetje in vorm te houden, zeker omdat ze door de blessure vaak maar beperkt zijn in bewegen.
Het is jammer dat je alleen keuze hebt uit kuil en erg goed hooi, graszaad hooi was waarschijnlijk een hele mooie oplossing.
Dat zou je ook iets meer kunnen voeren en het levert niet meteen zo'n gevaar.
Ik heb dit zelfde probleem ook gehad met mijn pensioen-pony, maar zij heeft nu juist haar voer wat meer nodig zeker in de winter.
Dus ik ken je probleem heel goed.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:17

Antje1989 schreef:
Al eens fietsen geprobeerd?

Een paard met blessure langs de fiets????
Sorry maar dit paard zal niet voor niks met vervroegd pensioen zijn.

shine1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:30

ook ik zou zoeken naar een andere stal met kale wei of paddock
en geen brok meer geven

gr

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:37

Gewoon op stro laten staan, zit weinig voeding in maar gaat wel verveling en maagzweren tegen.
Graszaadhooi voeren, is arm aan eiwitten en voeding maar geeft lekker veel vulling en vezels. Evt graszaadhooi weken in water, geeft een meer gevuld gevoel in de maag zonder dat ze meer eten.
Met etenstijd een halve Pavo koek geven voor de dagelijkse vitamine. Dan hoef je geen brokjes meer te geven vanwege het zielige ;)
Regelmatig wat geweekte lijnzaad tegen stoppingen. Moet helemaal goedkomen zo.

Zeker geen kuil en al helemaal geen overjarig hooi!

Succes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 11:28

Shine, topic lezen misschien?

De rest: Ik ga even kijken wat ik kan mbt ander voer / andere manier van voeren :j