met of zonder halster in wei?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Re: met of zonder halster in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:49

zonder halster. Ik had vroeger ook eens moeite om paardebeest te vangen in de weide maar dat is al jaren niet meer aan de orde. Als je paard van je wegloopt als je met hem iets wil doen dan klopt er iets niet in mijn ogen. Je paard moet willen met jou werken. Er zijn dagen dat als ik met halster in de wei kom ze alledrie rond me hangen maar andere dagen heeft er een echt geen zin en dat respecteer ik meesteal dan.. ik rijd toch geen wedstrijden dus maakt echt niet uit of ik kan trainen of niet :) snap wel dat het anders ligt als je dat weekend concours hebt, dan moet paard maar een uurtje tegen zijn zin werken.

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:51

Zonder, die van mij krijgt al snel schuurplekken en hij komt toch altijd naar me toe.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:54

Met halster. Niet mijn keuze, maar wel het praktische aangezien de pensionhouder geen halsters aan/af doet.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:55

Zonder halster. Met halster vind ik altijd beetje eng, kan blijven hangen in iets.

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:14

Zonder halster, om veiligheidsredenen, maar ook omdat het me prettiger lijkt.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:20

Dat ligt er een beetje aan. Als het kan het liefst zonder maar in de zomer hebben ze van die vliegendingen aan hun halster en staan ze dus bijna de hele zomer met halster aan.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:10

Mijne staat met halster. Ik heb liever zonder, maar ze is nogal van het uitbreken en dan heeft de stalhouder haar liever met halster, zodat hij haar weer te pakken krijgt en mee kan nemen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:15

zonder,ze staan 24/7 buiten wat moeten ze dan in gods naam met een halster.waar ik werkte hadden paarden halster om als wij ze binnen moesten zetten ,pakte je zelf binnen kon je aangeven als je het halster afwilde.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:16

Zonder, ben veelste bang dat ze blijft haken oid. Daarbij zet mijn vader haar wel af en toe buiten met halster nog om.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:59

zonder.
stel ze blijven hangen...
mijn paarden zijn makkelijk te pakken die komen allemaal op je af.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:00

Soms af meestal om. :P

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:07

Vraagje aan de paardeneigenaren waarvan het paard met halster de wei opmoeten; gebruiken jullie een veiligheidshalster? Volgens mij hebben namelijk maar weinig paarden een veiligheidshalster om in de wei.

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:56

Zonde!!, pony van m'n zusje heeft eens lelijk vastgezeten met z'n halster en hierdoor een lelijk litteken opgelopen omdat hele huid weg had geschuurt

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:24

Zonder , zeker voor de veulentjes :)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:01

Zonder, ik ben veel te bang dat ze ergens achter blijft hangen.

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:12

ZONDER! heb ooit eens een paard met een gebroken kaak vd wei zien komen, lekker lopen spelen met een ander, hoef van de ander er achter, paniek...je snapt m..

_0123456789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:19

Met, voor het geval ze uitbreken ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:24

Heb ze meestal met halster om op de wei. Ik kan ze vaak wel goed pakken zonder halster, en ze laten in principe het halster ook gewoon makkelijk om doen in de wei. Met als uitzondering mijn shetruintje soms, die weet precies wanneer je hem alleen 'moet hebben' om een snoepje of een aai, of dat je hem 'moet hebben' om hem even flink aan het werk te zetten ~~}>
kan je mee grondwerken wat je wil, beest is gewoon ontzettend gehaaid en doet alles om aan je te ontkomen.

Reden waarom ze dan tóch met halster op de wei staan; ik ben vaak een aantal dagen per week weg vanwege mijn studie (woon ook op kamers); gedurende die dagen zorgt mijn 15 jarig buurmeisje voor 't land en de pony's, wat ze uitstekend doet; ze kent de pony's ook door en door en werkt ook veel met ze.
Maar als zij niet kan, wat ook wel eens voor komt, dan springen mijn ouders wel eens bij. En die kan ik, als niet-paarden mensen, niet echt halsters om en af laten doen. Vind dat teveel gedoe voor ze; ik zorg er ook altijd voor dat de omheining en een nieuw stukje gras e.d. en water allemaal 100% in orde is, als ik maandag's weer weg ga, zodat ze echt alleen maar het hoognodige werk hoeven te doen.

Stel dat er wel eens 'wat' gebeurd of dat er wat aan de hand is, dan moeten ze zonder veel gedoe m'n pony's van het éne stuk land naar het andere kunnen zetten.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:28

op mijn stagestal doen we altijd de halsters af. in de wei, stal of paddock.
alleen als ze in de stapmolen gaan laten we ze aan.
ik vind het zelf ook veel veiliger zo, alleen wel onhandig als de halsters weer aanmoeten (ik ben 1.58, paarden allemaal groter dan 1.70 :o )

Olandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:31

met halster.
bij onshebbenze altijd een halsterom...

stel nou dat je pony ontsnapt...
hoepak je hemdan zomakkelijk?
en iedereen bij ons in onze buurt heeft halster in de wei om en inde stal niet;)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:35

Met een halster als het maar voor een paar uur is.
Veel handiger om ze daarna te vangen ;)

Toen mijn paard voor een paar maanden permanent op de wei ging, hebben we zijn halster wel uit gedaan.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:38

Mijne draagt er wel een. In de stal vaak ook. Als het anders kon, zou ik het ook doen. Ik vraag me dan ook af waarom ze met halster in de stal moeten, maar voor mn paard is het op zich geen probleem. Op de wei vind ik het niet zo erg.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:44

Altijd zonder. Als er een probleem is met vangen is een halsriem met eventueel een touwtje eraan minder een probleem dan een halster waarmee ze ergens achter kunnen blijven hangen, wat over een oor kan schuiven (en zo hele oncomfortabel is) of een achterhoef in kan raken bij het krabben aan het hoofd.

Hoe een losgebroken paard te pakken dat er geen een om heeft? Wat dacht je van gewoon iets om zijn hals doen en daarna langs zijn neus? dat kan met een touw, maar ook met je jas of wat je maar ook voor handen hebt. Ik heb zo vaak paarden gevangen zonder halster!

Ilse_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:47

Die van ons staan zonder halster in de wei. We hebben gelukkig geen vangproblemen, ze komen altijd naar me toe als ik ze mee wil nemen. Als ze wel een halster om hebben is er inderdaad de kans dat ze ergens achter blijven hangen. Ook vindt onze Fjord het nog wel eens leuk om onze Shet bij zijn halster te pakken en de lucht in te tillen :P

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:49

Zonder!
Ik heb wel eens een pony meegemaakt die achter zijn oor wilde krabben met z'n achterhoef en toen vast kwam te zitten... Heel vervelend afgelopen.