zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zou jij je paard mee laten lopen in de manegelesen?

ja maar wel met een maximun van 3 keer
33 (6%)
ja lekker makkelijk toch hoef ik niet te rijden
6 (1%)
ja het scheeld een hoop in de kosten
16 (3%)
nee er komt geen ander op mn paard vanwege persoonlijke training
369 (70%)
nee anders gaan al mn spullen kapot
13 (2%)
nee ik wil dat mn paard weet wie zn baasje is
89 (16%)

Totaal aantal stemmen: 526

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:06

Nee. mijn paard is hier veel te eenkennig voor! ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:07

Iedereen heeft het allemaal over een andere manier van rijden, maar dat volg ik niet helemaal.
Er staat toch een instr. in het midden? Daar lessen die personen toch bij? Dan rijden ze *in grote lijnen* toch allemaal hetzelfde? Daarbij kan je ook bepaalde dingen met de instr. bespreken. Geen zweep erbij, of juist wel, geen sporen, of juist wel, niet teveel overgangen, of juist wel, etc.
Als jij je paard beschikbaar stelt, mag je daar IMO best voorwaarden aan hangen :j

verder niet of je het nou wel of niet doet, dat moeten mensen zelf weten, maar ik volg de argumentatie van een aantal niet

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:08

Nee, sowieso is het mijn paard en ik zie niet in waarom ik daar anderen op zou moeten laten rijden. Daarvoor heb ik geen paard gekocht natuurlijk.

Maar ik vind het risico ook te groot. De keren dat er een ander op mijn paard heeft gezeten trok hij meteen zijn hele trucendoos open. Als je niet weet hoe je daar mee om moet gaan kan het echt gevaarlijk worden. En dat wil ik niet op mijn geweten hebben :n
Verder wil ik ook niet dat hij foute dingen leert die ik hem dan vervolgens weer af kan leren. Dat heb ik in het verleden al genoeg gedaan met paarden die niet van mij waren.
Dus er komen alleen mensen op waarvan ik weet dat ze mijn paard goed kennen en dat ze dezelfde rijstijl hebben als ik.

PashonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:10

nooit!

Dat omdat ik niet wil dat er geklungeld word op onze paarden, een instructrice ziet maar zoveel van een les en kan niet alles tegen gaan wat de onkunde van een andere hand of ruiter doet.

Ik zeg niet dat mijn paarden verpest zouden worden als ze ingezet zouden worden voor een les maar zou het echt niet doen, omdat ze in de sport lopen en ik niet wil dat er een ander op mijn paarden komt. Wat een ander doet moet diegene zelf weten maar niet op mijn paarden.

edit:

Om er financieel je voordeel mee te doen zou ik het al nooit doen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:13

nee, ik zou nooit een van mijn paarden daarvoor laten gebruiken.
ik vind het niveau qua lessen(ook gevorderden) soms echt om te huilen, en dát er nog steeds les wordt gegeven d.m.v. halt=trekken, voorwaartser=schoppen.. dit is echt niet op elke manege zo, dat weet ik ook wel maar ik zie 't nog vaak genoeg gebeuren. overigens zou hij doodongelukkig worden door alle verschillende mensen die hem anders aanpakken. ik heb ooit 'n oude pony van me naar de manege verkocht en die is helemaal verklo*t :\ was 'n prima Mdressuur pony, en toen ik er weer eens opzat omdat ik met 'n vriendin 'n keer mee in de manege les reed kon je 'm nog amper door de hoek sturen, reageerde hij niet meer enz.
ook zou ik mijn spullen, die soms toch wel prijzig waren nooit uit willen lenen aan manegeklanten, dat 't kwijt zou raken is 1, maar ik ben d'r gewoon heel zuinig op :=

overigens is mijn pony niet eenkennig of wat dan ook, wat (grappig) hier alle paarden blijkbaar zijn :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:16

Mijn dikke Friezel zou mee kunnen lopen, al is ze lui en als ze de kans krijgt staat ze stil :=
Maar ik zou het zelf niet doen, omdat ik een beetje bang ben dat er veels te vaak en te hard een zweep aan te pas komt omdat ze beginnertjes in de maling neemt met stil staan. Dus heb ik een bijrijdster die ervaring genoeg heeft en waarbij ze niet eens probeert om stil te staan. Geen zweep of sporen nodig. Ik vertrouw ook bijna niemand, en zeker niet als het om mijn dieren gaat.

De enige die mijn paard mag gebruiken voor de lessen is een vriendin van me, die therapeutisch rijden geeft. Zij werkt met 1 paard tegelijk of met een groepje van hoogstens 3 tegelijk. En daar lopen de paardjes stap en een beetje draf, met iemand er naast die het paard vasthoud. Ze is braaf en ik weet dat er niet getrokken en geslagen word, aan de hand loopt ze braaf en lekker vlot mee. En omdat ze zo stevig is, ook goed voor de ruitertjes, ze zit als een luie stoel :D

Edit: mijn paard is niet éénkennig en alleen door mij te rijden, zoals 80% hier beweerd. :D Geef haar een wortel en je bent op dat moment haar beste vriend!
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 21-10-10 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:19

Ik zou mijn paardje hier niet voor in zetten, overigens is ze hier ook totaal niet geschikt voor ze is veel ste pittig. Als iemand haar 1 keer te hard in de mond zou trekken of lomp been geeft, dan is ze helemaal van slag en is er geen houden meer aan, normaal lopen doet ze dan niet meer alleen maar dribbelen en willen racen, en dan krijg je dat getrek in de mond nou ik zie het niet bepaald voor me. Ik weet nu al dat ik weer een tijd bezig ben om de rust er weer op nieuw in te krijgen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:19

Nee, mijn paard is daar niet geschikt voor. Als je daar een onbekende op zet krijg je wrs een rodeo effect... Niet heel prettig voor de ruiter en ook niet echt gezond voor m'n paard :)

Noppert

Re: zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:36

Ik zie een aantal goede argumenten voorbij komen maar wat als:
er met het paard heel weinig gedaan wordt, hij alleen maar af en toe een buitenrit maakt en hij alleen maar op de wei staat (overigens wel met andere paarden)?

Ik heb dus de keuze gemaakt om het wel te doen, omdat ik van mening ben dat hij veel beter af is. Hij krijgt volop aandacht, mag elke dag naar buiten, wordt gepoetst en geknuffeld en loopt 2 uurtjes mee in een les, waar overigens plukken en trekken volledig uit den boze is, Bij Anne Muller wordt er op houding en zit gereden, ook door de beginners!! Ik denk dat mijnn paardje gelukkiger bij Anne is als dat hij op dit moment bij ons thuis zou zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:40

Als ik een paard zou hebben en die zou op een manege staan en ik zou er te weinig tijd voor hebben dan wel ja. Maar dan wel bij meiden die gevorderd zijn en ik zou bij een aantal lessen gaan kijken.

Maar eigenlijk gaat die vlieger niet op want ik wil een western getraind paard (als er ooit een eigen paard komt) en er zijn maar een handjevol western maneges... :')

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:53

Citaat:
er met het paard heel weinig gedaan wordt, hij alleen maar af en toe een buitenrit maakt en hij alleen maar op de wei staat (overigens wel met andere paarden)?

dan zie ik 't nut er niet van in om een paard te nemen..

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:58

Illusion schreef:
Citaat:

Ahum, wij hebben 7 paarden, waarvan ik er 2 in de sport heb, een pony voor onze dochter, 2 paarden voor het vakantiehuis en een veulen waarvan ik hoop dat het een toekomstige dressuurtopper wordt. Ik had er gewoon geen tijd meer voor, huishouden, gezin met 5 kinderen, vakantiehuis en de paarden.
Ik wilde hem perse niet verkopen, ik ben en blijf dus eigenaar en ik ben er 100% van overtuigd dat mijn paardje gelukkig is!

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:00

Ik zou één van mijn shetlanders wel graag als poetspony naar de manege sturen. Zo'n horde kinderen die hem borstelen vind 'tie alleen maar leuk. Maar een ander shetje dan weer absoluut niet.

Rijden zou ik alleen laten doen als ik vertrouwen heb in de manier van lesgeven van de instructie. Op sommige maneges zou ik het dus absoluut niet willen hebben.

@Illusion: Heb jij dan alleen maar een paard om erop te kunnen rijden? Die van mij kan ik niet eens berijden. En wanneer is een paard in jouw ogen nuttig?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:02

Mijn paard loopt iedere maandag in de springles mee met 2 manege ruiters, de ene week de ene de andere week de andere, ze hebben hun handen er vol aan maar geven niet op :+

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:03

shetjessweet: even lezen, dit paard kan nog wel bereden worden.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:04

Ik vind het wel grappig om te lezen dat 3 kwart van de bokkers een ongelofelijk wild eenkenning paard heeft, dat zegt toch ook wel weer wat :') _O-

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:05

Illusion schreef:
Citaat:

Dat is je goed recht, maar veel mensen rijden niet elke dag, die zien het nut er wél van in om een paard te hebben staan waar maar een paar keer per week een zadel op gaat.
En een paard maakt het niet uit, die staat net zo lief op de wei de hele week, die vraagt er echt niet om om gereden te worden.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:06

Stephanie_86 schreef:
maar gebruiken ze dan jouw spullen?

ik ben zelf erg zuinig op mn spullen en zou het dus niet leuk vinden als er iets kwijt of kapot is.

wat raar dat je er geen financieel voordeel van hebt het lijkt mij dat jij de manegeeigenaar een gunst verleent hij verdient toch geld met het inzetten van jouw paard

het kan ook ten gunste van jou en je paard zijn .......

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:07

staat nergens dat iemand ook iedere dag moet rijden.. wel staat er dat er maar af e ntoe ene buitenrit mee gemaakt wordt, er heel weinig mee gedaan wordt en alleen maar op de wei staat. imo wat anders als '' een paar keer per week een zadel erop''

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:10

Illusion schreef:
shetjessweet: even lezen, dit paard kan nog wel bereden worden.

Wat heeft dat ermee te maken?
Jij zegt dat je het nut er niet van inziet om dan het te paard te nemen.
Maar waarom is dat niet nuttig in jouw ogen? Omdat het bereden kan worden en dat niet gebeurd?

(Overigens kunnen die van mij ook bereden worden, maar niet door mij. En toch doe ik ze van mijn levensdagen niet weg.)

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:14

Dames, dames, het is mijn paard, dus ga daar geen ruzie over maken !! :D
Het gaat om een werklustige 3/4 arabier, die gewoon heel graag werkt en aandacht krijgt en dat konden we hem gewoon niet geven. Natuurlijk is hij blij op de wei, maar waar hij nu staat gaat hij ook 8 uur per dag de wei op en krijgt hij wel die aandacht en mag hij wel werken.

En af en toe een buitenrit was in dit geval 3 maanden op de wei en dan een weekend lang buitenritten, dan weer een week of 2 op de wei enz. enz. Enige regelmaat zat er dus niet in. Ik vond het gewoon niet eerlijk ten opzichte van het paard en met deze oplossing is iedereen blij, wij, Anne Muller en het paard!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:16

Met mijn eerste paard stond ik op de manege waar ik destijds ook lesde. Aangezin mijn ouders in de eerste instantie geen paard wilde kopen en ik dat ook niet mocht kwamen we op een alternatief. We namen een paard en deze zou 1 uur per dag in de lessen lopen. Paard liep toen zo'n 3 uur per dag. Dit omdat we dachten dat een paard veel moest lopen elke dag. Deed hij ook prima hoor en hi had niks te klagen want hij kwam tenminste vaak uit stal. Dit was eigenlijk om de kosten te drukken. Het was óf dit óf geen paard. Makkelijke keuze toch? Mijn spullen werden niet gbruikt.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:06

Wij hebben dit in het verleden gedaan. Het ging over een draversmerrie die in de gevorderden lessen de galop aangeleerd kreeg en ook basis dressuur. Later was het lievelingetje van alle beginners (en liep ze dus beginnerslessen met de allerjongsten).

Ik reed zelf op deze manège, en was het dus eens met de manier van lesgeven en van rijden. (1 vaste instructeur).

Het paard werd doorgereden, leerde de basis van dressuur en we moesten niets betalen.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:58

Ik ben eigenlijk wel een beetje verbaasd door sommige antwoorden hier. Mijn paard is geen gebruiksvoorwerp, geen fiets die je even uitleent. 't Is m'n maatje. Ben zelf een beginnende ruiter en er zijn zat ruiters die haar rijtechnisch beter zouden kunnen rijden dan ik. Het is echter wel een onzeker paard en ik denk niet dat ik haar er een plezier mee zou doen als ze elke keer een andere ruiter had. Ik denk niet dat je om het even welk paard daar gelukkiger mee zal maken, of je moet hem zelf helemaal geen aandacht kunnen geven.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:08

In de beginners lessen en spring lessen zou ik het wel doen. En eventueel gevorderden die ik dan zelf uit mag kiezen.
Maar het moet dan wel een manege zijn waar ik achter sta kwa les geven.