Nieuwe stallen, Welk voorfront?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pol

Re: Nieuwe stallen, Welk voorfront?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:13

Er zijn echt veel paarden heel creatief met het openen van deuren. Het vervelende is dat er dan extra borgpen oid gebruikt moet worden. In een paniek situatie ook niet handig. Ik ken geen paard wat een schuifdeur die goed dicht zit zelf kan openen. De stallen alla Morvita zijn mooi om te zien. Maar ondanks goede opvoeding e.d. blijft het zo dat paarden er met hun benen overheen kunnen. Denk aan oud en nieuw!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:41

Oud en nieuw is hier altijd geweldig. De radio staat aan, het licht staat aan en ze krijgen een pluk eten rond 11 uur, en als je gaat kijken om kwart over 12 is er niet eentje die zich ook maar iets aantrekt van het geknal, ze staan je allemaal aan te kijken met een hoofd van 'doe jij hier?'... Volgens mij zit dat bij veel mensen meer tussen hun oren dan wat anders.

Ik zelf vind schuifdeuren handiger, ook omdat je bijvoorbeeld zelf niet omver gedrukt kan worden door een paard wat tegen de deur aan stuift, omdat je nooit geplet kunt worden tussen deur en stal, omdat ze eigenlijk geen ruimte innemen en omdat draaideuren een heel eind het gangpad inkomen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:04

pol schreef:
Er zijn echt veel paarden heel creatief met het openen van deuren. Het vervelende is dat er dan extra borgpen oid gebruikt moet worden. In een paniek situatie ook niet handig. Ik ken geen paard wat een schuifdeur die goed dicht zit zelf kan openen. De stallen alla Morvita zijn mooi om te zien. Maar ondanks goede opvoeding e.d. blijft het zo dat paarden er met hun benen overheen kunnen. Denk aan oud en nieuw!!

Ik ken ze wel! Op een manege waar ik vroeger altijd reed, was een paard die 't kon. Die wreef met zijn kont zo lang tegen de spijl aan totdat de deur openging. Maar 9 van de 10 paarden zal 't niet voor elkaar krijgen idd.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:05

@Vestagirl Het gaat natuurlijk niet om oud en nieuw specifiek. Maar ik bedoel te zeggen dat ondanks alle goede opvoedingen e.d. er zich situaties kunnen voordoen waardoor het vluchtdier wil vluchten ;) oid.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:01

Het leuke aan onze stallen is dat de boxen zo groot zijn dat ze altijd "op zichzelf" kunnen staan. Dus zonder dat je buurman of vrouw je kan aanraken. Daarnaast is de rust en het grote voordeel van veel sociaal contact voor ons echt een plus! Natuurlijk zijn er echter altijd paarden die dit niet prettig vinden. Daarom hebben we verschillende soorten boxen. Dus het blijft belangrijk om naar je paard en zijn specifieke wensen te kijken.

Wat betreft het over de box heenspringen.. Gelukkig hebben we dit echt nog bijna nooit meegemaakt. 1 keer een klein brutaal veulentje, stond samen met zijn moeder net weer binnen en dacht puh buiten is het veel leuker:) gelukkig zijn al onze boxen hand en maatwerk en zijn alle randen dus afgerond. Hij hing met twee voetjes er over heen en gleed weer terug. Op de een of andere manier zijn deze boxen zo groot en open dat ze niet het gevoel hebben opgesloten te zitten en er dus weer uit moeten. Bij bijzondere gelegenheden zoals oud en nieuw, doen we gewoon het gebouw dicht. Mocht er dan wel iets zijn (ook echt nog niet gebeurt, maar zoals je zegt het kan) dan blijft het paard in het stalgebouw.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:11

Ik heb globaal het topic gelezen dus excuses als ik iets over het hoofd heb gezien.

Ik las dat de paarden opzich niet in het gangpad gepoetst/gezadeld/etc hoeven te worden en dat dit op de poets/wasplaats kan. Dat veranderd de zaak natuurlijk wel, maar hoeveel paarden komen er? (ook pension?) en hoe groot is de kans dat het misschien toch regelmatig zal moeten?

Opzich vind ik de u/v vorm stallen erg mooi, open, heel gezellig ook. Echter zou mijn voorkeur uitgaan naar een stal met een luik wat gesloten kan worden. Zodat je toch eens een paard ook gewoon in de stalgang kan poetsen/behandelen (wat als ze boxrust nodig hebben en je toch een keer iets buiten de stal moet doen?)

Ik snap wel dat je twijfelt inderdaad omdat die u/v stallen ook erg mooi zijn maar mij lijkt het soms met voeren ook misschien minder handig, ze kunnen toch aldoor met hun hoofd/nek buiten de box staan en dat kan onhandig zijn (omdat je het dus ook niet kan vermijden) wat bij een box met luik dat open en dicht kan wel de mogelijkheid is.

(edit: hoe breed worden de fronten van de stallen? Want als ze erg breed worden kunnen ze ook weer minder makkelijk buiten stal bij elkaar, dat is dan weer handiger).

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:03

In eerste instantie wilden wij stallen met open fronten en lage tussenwanden zoals bij Moravita.
Gelukkig kwamen we er op tijd achter dat dit het welzijn bij ons paarden niet bevorderde :D
Paarden lager in rang werden in een hoek van hun stal gehouden door paarden hoger in rang.
Met hun lange halzen stonden de ranglagere alleen veilig in het verste hoekje.
Paarden vastzetten op de stalgang van bijna 3 meter breed bleek niet verstandig te zijn.
Niet alleen werden de vastgezette paarden geplaagd, ook je zadel moet je goed in de gaten houden.
Ik legde een zadel op, zou omlopen om de singel te controleren en opeens lag het zadel op de grond.
Er af getrokken door een jong nieuwsgierig paard :(
We hebben wel een wasplaats, maar als je met z'n tweetjes of drietjes tegelijkertijd wilt gaan rijden dan is het toch wel fijn als je rustig op de stalgang kan gaan staan.
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor schuifdeuren met een luikje dat je af kunt sluiten.
Het lijkt minder gezellig maar voor onze paarden is het toch wel zo fijn +:)+

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:15

TS; Ik ben benieuwd of jullie eruit zijn gekomen?

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:46

sorry dat ik niet meer had gereageerd, druk druk druk

maar we kiezen toch voor veiligheid en nemen de hoge stallen
maar dan wel met een zo groot mogelijk luik die we erin en eruit kunnen hangen.

Ik wil jullie allemaal iig bedanken voor de tips en het mee denken :D

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:50

Ik heb ergens een keer stallen gezien die hadden aan de zijkant een U/V vorm maar daar kon je ook
een stuk tralies tussen zetten zodat hij "helemaal" dicht was.
Zou er ook niet zoiets bestaan voor de voorkant maar dan met bijbvoorbeeld luik zodat je het nog eens kan
veranderen?
Geen idee of dit kan hoor O:)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:50

Ik zie nu dat je al gekozen hebt O:)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:14

ik heb in juni met hetzelfde dilemma gezeten en net als jou voor de veiligheid van dichte schuifdeuren gekozen. Met mijn huidige paarden is open geen probleem maar met het oog op de toekomst en eventuele andere paarden ook voor deze optie gegaan. Wel heel ruime stallen en open bovendeurtje, wat altijd dicht te klappen is als er eens een vervelend paard komt op stal of we bezoek krijgen waarvan ik niet wil dat ze aan de paarden zitten (paarden staan aan huis vast,vanaf de binnenplaats loop je zo de schuur in) ;)

Plaats je nog een foto als het af is? :D

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:28

dat zal ik zeker doen!
maar de schuur moet nog gebouwd worden dus dat kan nog wel even duren haha ;)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:32

Maar de voorpret is al zo heerlijk he :D

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:34

Ja zeker :D :j

Zeker om te bedenken dan ons nieuwe veulentje al in de nieuwe stallen geboren gaat worden :)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:43

ik vond de eerste keer opstrooien zo geweldig :o :=

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:48

enjoy86 schreef:
M_i_R schreef:
Ik ben een groot voorstander van zo open mogelijk aan de voorkant. Van de opties die jij hebt staan zou ik dan ook gaan voor een zo breed mogelijke u/v-vorm. zoals hieronder.

http://www.horsefriend.nl/beheer/uploadedfiles/cat/12.jpg

prachtig,
maar hier zie ik mijn hengst (van 1.75) niet staan als er aantrekkelijke dames of vervelende concurrentie langsloopt ;)

Ik heb deze boxen ook, maar dan in de hengstenuitvoering. Ben er nog steeds erg blij mee.
Deze boxen zijn een slag hoger en de paarden kunnen niet bij elkaar komen aan de voorkant.
Mijn paard van 1.80 past er mooi in en hij zal er ook niet overheen kunnen klimmen.