mijn paard wordt gek veel opgesloten.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:40

Als je gewend bent aan een paard die de hele dag d'r eigen ding heeft kunnen doe, dan merk je echt wel gelijk het verschil als je paard de hele nacht op stal staat ;)

Ik zou heel hard gaan zoeken naar een plekje waar je paard lekker buiten kan staan en waar je zelf mag bepalen hoeveel voer je je paard geeft.

Voor nu; probeer voordat je gaat rijden of rustig grondwerk gaat doen, eerst tegemoet te komen aan je paard en op de grond te spelen met heel veel energie. Probeer hem niet fysiek af te matten, want dan wordt het probleem steeds erger. Probeer te zorgen dat je paard mentaal met jou bezig is, zodat je na de voorbereiding klaar bent om te doen wat je in de zomer ook doet.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:28

CrossHorse schreef:
Probeer met minder stress bij je paard te komen, hopen dat het daar aan licht.... ;)

En anders een nieuwe stal waar jullie beiden geen stress hebben! en waar je alles zelf kan bepalen ;)

Ik weet natuurlijk helemaal niet of jij echt stress heb.

CrossHorse

Re: mijn paard wordt gek veel opgesloten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:33

Losgooien werkt super bij mijn paarden, bij mij komen ze de stal ook wel eens uitgecrosst, zeker al licht er sneeuw.....

Misschien eens een super afwisseling maken, ga wandelen, neem wat lekkers mee geef je paard een paar lekkere appeltjes en ga weer eens terug ofzo.... Is maar een idee, soms kan het ook daar aan liggen, bedoel natuurlijk niet dat jij altijd maar heel eentonig bezig bent hoor!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:33

Amalarab schreef:
Kan je niet 24/7 buiten bij de Tschogglberg?

Ik heb hier nog geen reactie op.... ;)

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:46

Ik denk dat je het beste met de staleigenaar rond te tafel kunt gaan. Zonder overleggen kom je in ieder geval nergens. Probeer het niet tussen neus en lippen door te doen maar echt even een afspraak te maken. Ik kan me niet voorstellen dat jij niets te zeggen hebt over wat voor voer het paard krijgt? Als jij niet wilt dat jouw paard brok krijgt..dan lijtk me niet dat de staleigenaar daar een probleem van maakt? Het scheelt hem weer kosten. Als je hem duurder/ander voer wilt gaan geven is het een ander verhaal denk ik..dan zul je waarschijnlijk meer moeten gaan betalen of het voer zelf moeten inkopen. Maar dat zijn dingen die je met de eigenaar moet overleggen.

Verder vind ik de uren die het paard buitenkomt niet gek hoor. Mijn paard staat in de winterperiode ook niet langer buiten. Als jij vindt dat het te kort is..ja, dan moet je inderdaad een andere oplossing gaan verzinnen! Of dat nu is naar een andere stal gaan of zelf 's avonds het paard nog even uitlaten..dat moet jij zelf beslissen.

Het is jouw paard, dus is de keuze aan jou hoe je het paard wilt laten leven. Als jij alleen vind dat een paard kan leven in een gouden stalletje (even flauw voorbeeld) maar je dat niet kunt betalen..dan moet je opzoek naar een nieuwe eigenaar waarbij het paard dat wel zou krijgen..

Succes ermee. Want hoe het allemaal ook maar komt..het is wel vervelend voor je.

migomirreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:06

Heb ook een stal gehad waar mijn paardje niet naar buiten kon, ook geen bak. (gelukkig woonde mijn oom er naast en had wel een bak). maar toen mijn paardje gek op stal begon te doen (mij omverlopen, uit de stal glippen opmoment dat de kans daar was enzo) heb ik met de stal eigenaar af kunnen spreken dat hij overdag op land mocht bij de pony's had aangegeven dat hij echt niet op stal kon blijven. liever had hij het niet, maar om wille van het paard was het goed. Moest hem alleen wel zelf naar buiten en weer naar binnen brengen./

Na een verhuizing naar een andere stad, was het voor mij ook een eis dat paardje zoveel mogelijk naar buiten ging. Had (gelukkig) een boer gevonden die hem buiten zette en ik zette hem zelf weer binnen (zijn paarden bleven maar paar uurtjes buiten). De mijne moest ik dan zelf even weer binnen zetten. ging prima./
Dus probeer een met stal te overleggen en anders toch nog een ander plekkie? dan zou ik zeggen dan maar dorpje verder.....

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:23

Vreemd dat je over je eigen paard niet mag beslissen wat je wilt voeren. En als je ouders eens met de stal eigenaar gaan praten over het voer beleid?

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:37

Jammer dat je zelf niet kunt beslissen over de tijden dat je paard buiten komt en over het voer. Al zou ik toch proberen om op een rustig moment even het gesprek met je moeder en de pension eigenaar aan te gaan en dan rustig uitleggen dat je paard anders wordt van het vele binnenstaan en dat je graag wilt dat ie minder brok krijgt omdat ie er ook minder afloopt in de winter.

Wat je wel kunt proberen is om eerst lekker te gaan grondwerken met je paard. Je zegt zelf al dat je daar mee bezig bent. Zorgen dat ie flink na moet denken over de oefeningen die hij moet doen. Gewoon net zo lang zelf op de grond blijven en bezig gaan met zijwaarts, achterwaarts, op een zeiltje staan of met hoepels of pionnen werken. Als je paard dan daardoor lekker rustig is kun je er ook op gaan rijden. Juist omdat ze minder buiten komt en zich waarschijnlijk een beetje begint te vervelen is het heel belangrijk dat je dingen met haar gaat doen waar ze echt over na moet denken. Zodra ze met haar koppie iets te doen heeft, zal haar lichaam ook rustiger worden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:26

Amalarab schreef:
Amalarab schreef:
Kan je niet 24/7 buiten bij de Tschogglberg?

Ik heb hier nog geen reactie op.... ;)

Okee, heb al vernomen dat ze daar nóg minder :( zou buitenkomen dus laat maar..
Heb je al gekeken naar de optie van Feliciaa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:57

Dat is inderdaad lastig, heb je vermindering van voer al is geprobeerd?
Hij hoeft natuurlijk minder energie als hij korter buiten staat.

Wel raar dat je niet met de eigenaren kunt overleggen, het is toch jouw paard.
Zal toch is proberen een gesprekje aan te gaan. Succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:08

Ik denk niet dat het ligt aan te weinig buiten komen. Hier kunnen de paarden in de winter maar 3 uurtjes buiten. En ze zijn net zo braaf als in de zomer.
Ik zou dus gewoon even goed kijken of het voer niet te rijk is. En de verhouding tussen jullie wel goed genoeg is.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:07

Als je inderdaad in Friesland woont, ik heb nog een stal vrij. Paarden gaan 's ochtends tussen 6 en 7 naar buiten. En komen rond 7 uur 's avonds weer naar binnen.
En natuurlijk mag je zelf bepalen wat je voert!
Echt raar dat je dat niet mag van de stal eigenaar. Zou goed om me heen kijken voor een andere stalling!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:58

bedankt iedereen voor de reacties !

monster ; bedankt ! het hangt er wel vanaf waar je woont in friesland :)

groetjes.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 23:21

helaas ...

jammer maar ook voorspelbaar.

gisteren kwam ik om 4 uur bij mijn paardje , ik leip al vrolijk het weiland in omdat ik verwachtte mijn paard daar spelend met zijn weidemaatje zou aantreffen , maar ik kon haar nergens vinden .

je raad het al , ze stond in de stal . Ach , voor een keer wat eerder naar binnen is geen ramp .

maar nou kom ik vanochtend om 11 uur bij haar , staat ze nog binnen , ach , het is weekeind , de staleigenaren willen vast uitslapen .

kom ik vanmiddag om 3 uur terug , staat ze er verdorie nog .

ik mag ze zelf niet buiten zetten , vraag me niet waarom niet .

hmm , hier ben ik toch best wel boos over . dus ik besloot haar vanmiddag mee te nemen naar de bak van de manege . Mijn ouders zouden ook komen .

daar heb ik haar los gelaten , en o wat wás ze blij ! ze rende bokte steigerde , rolde in de modder , maakte gekke sprongen .

mijn verhalen kwamen naar mijn ouders toe vaak ongeloofwaardig over . maar toen ze dit zagen zagen ze ook in dat een paard vrijheid en ruimte nodig heeft . dat was een heel fijn moment .

het is natuurlijk nog steeds naar dat het zo gaat , maar ik heb mijn ouders iig achter me , en dat is heel fijn !

groetjes femke

Catuja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:45

toch na een andere plek gaan zoeken?

paarden voelen veel dingen aan

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 11:46

Catuja schreef:
toch na een andere plek gaan zoeken?

paarden voelen veel dingen aan

bedankt voor je reactie .

zijn we heel druk mee bezig ! :)

Catuja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:48

eigenlijk heel erg jammer dat de eigenaren zo met een paard om gaan. een paard heeft ruimte en beweging nodig.

Heel belangerijk dat je ouders nu helemaal achter je staan
wat zeggen hun er van?

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:52

[quote="YelaBrenda11"]hoi allemaal,

Er wordt vanalles voor me bepaald op de stal ..

wat voor voer ze krijgt , hoeveel voer ze krijgt . of ze een deken op moet . en dus of ze wel of niet binnen staat.

Hi Femke,

Als het op deze stal niet goed is voor je paard en je jezelf niet kan vinden in dat alles bepaald wordt dan is het tijd voor een andere stal. Er zijn vast wel stallen waar je paard zich wel op zijn gemak voelt.
Mijn paard heeft 18 jaar 24 uur in de wei gewoond. sinds een jaar verblijft hij op een pensionstal en gaat overdag in de wei. Mijn paarden vinden het prima daar en het betekent voor mij een aanpassing.

Dus kies met liefde en hou van je keuze.
Groet
Lyster

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:53

Belachelijk!
Mijn eerste reactie was: zsm een andere stalling zoeken.
Daar ben je zo te horen al mee bezig, hoop (ook voor je paard) dat dat lukt :)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:57

hee,

wat k*t!
Misschien kun je bij de gemeente vragen of ze weilandjes verhuren?
Dat had ik eerst ook nog, bij ons kostte het 400euro per jaar!
Dan moet je wel zelf voor hooi, mestafvoer etc. zorgen maar dan staat je ppown wel 24/7 op het land!

succes!

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:59

ik heb dat probleem dus ook met mijn pony. In de zomer staat hij de hele dag op het land en gaat het rijden super, schrikt ie nergens van en is hij heel fijn in de omgang. Nu het weer kouder word mogen ze niet meer op het land en is er niks mee te beginnen. Ik longeer en rij elke dag en nu opeens schrikt ie weer overal van, is dominant in de omgang en gewoon heel vervelend te rijden. Het is dan ook heel vervelend als mensen je niet begrijpen en zeggen dat een ander paard die de hele dag op stal staat en daar geen last van heeft en dat jou paard er maar aan moet wennen. Elk paard is anders dus je kan nooit voor alle paarden spreken. Veel succes ermee!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:05

Ik zie in het topic dat verhuizen voor je eigenlijk onmogelijk is. Je paardje heeft het nog lang niet zo verkeerd als ik lees dat ze wel lekker de hele middag buiten staan, veel paarden staan alleen maar op stal.

Probeer ook even naar de voeding te kijken. Probeer als dat nog niet het geval is, veel ruwvoer te geven en geen haver of dergelijke waar ze heel erg van gaan stuiteren.

Sterkte :(:)

*Edit: Zie dat je ouders nu achter je staan en dat je paardje toch langer op stal staat en dat je weinig keuze hebt wat betreft voeding.
Pff niet makkelijk dit!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 13:23

bedankt iedereen voor de reacties.

Ik heb nu zoiets van ; of laat de paarden buiten ,of zet ze zorgvuldig binnen en buiten , maar zet ze niet buiten en binnen wanneer het jou uitkomt .

ik kan veel begrijpen van mensen die paarden binnen zetten , maar een paar uit buiten op een prachtige herfstdag gaat me toch echt te ver.

jasminex: lijkt me een goed idee , nog niet aan gedacht !

winnieloves: wat jammer dat het bij jou ook zo gaat , sterkte ermee !

_chendo_ bedankt voor je reactie , we hebben misschien een andere stal gevonden , de man die daar woont vond het goed als mijn paard daar kon staan , alleen ze staat dan bij een fokmerrie , dus hij wil eerste weten of ze goed met elkaar overweg kunnen . mijn paard is nogal dominant , dus ik hoop dat ze niet gaat trappen naar de andere paarden .

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:27

Ik hoop dat je snel een nieuwe stal vind voor de winter! En anders misschien een weiland huren? Dat kan je sowieso in de zomer doen!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:43

Op zich is het normaal dat een staleigenaar bepaalt hoe lang de paarden naar buiten gaan. Daar ga je als het ware mee akkoord als je daar op stal komt.
Het soort voer ligt ook vaak vast. De hoeveelheid niet altijd, maar ik ken wel stallen waar dat ook vast ligt.

Wist je dit allemaal niet voordat je daar ging staan?

En tja, als dit niet passend blijkt te zijn voor je paard dan moet je een andere plek zoeken.

Enneh... op elke stal zijn wel dingen die je liever anders zou zien, dus bereid je daar maar vast op voor. :)