wat is het beste speeltje voor je paard??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:18

Zo een plastieken appel ( lik-appel) maar boor daar gaatjes in. (die redelijk groot zijn)
Doe snoepjes in de appel, en rollen maar!!!
njam njam, snoepjes rollen uit de bal.

xxx

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:33

Ik weet niet hoe je ruif eruit ziet maar ik heb over mijn ruif (is gewoon een houten bak) een gaas gedaan. Je hebt van dat groene met grote gaten, beetje creatief monteren zodat je er makkelijk hooi in kunt stoppen en dat het 'meezakt' met het hooi en je paard is zo 4x zolang bezig met zijn :)

een beetje dit, alleen dan wat groter.

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:35

kehdra schreef:
6 maanden eenzame opsluiting vind jij dus acceptabel ? :o

Ach, helemaal eenzaam is het niet. :) En ik zei al; ideaal is anders maar het is maar voor 6 maanden. Daarna gaat het dier weer lekker terug. Denk dat de helft van de Bokt mensen hun paard de hele dag op stal hebben hoor. :) Ik reageerde even zo omdat iedereen er weer even lekker bovenop dook.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:42

H_Nalanta schreef:
kehdra schreef:
6 maanden eenzame opsluiting vind jij dus acceptabel ? :o

Ach, helemaal eenzaam is het niet. :) En ik zei al; ideaal is anders maar het is maar voor 6 maanden. Daarna gaat het dier weer lekker terug. Denk dat de helft van de Bokt mensen hun paard de hele dag op stal hebben hoor. :) Ik reageerde even zo omdat iedereen er weer even lekker bovenop dook.

Daarom hoeft het nog niet goed te zijn voor paarden :o

Captain

Re: wat is het beste speeltje voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:44

Weet ik wel maar het ging mij erom dat iedereen hier meteen zo'n grote mond naar de TS had maar dat de helft hun paard waarschijnlijk ook gewoon op stal hebben staan. (Misschien niet de mensen die hier reageren maar de helft van bokt.) :)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:46

Oh zo ja, dat zou goed kunnen kloppen idd :)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:57

een skippybal

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:08

Een pion, een jollybal en wilgentakken deden het bij ons op stal altijd erg goed. De ene keer de bal ophangen aan de zijkant en de andere keer los op de grond. Hij lag met regelmaat in zijn voorbak of voor zijn stal, dus hij was er wel druk mee. Pion kun je evt volproppen met hooi, maar ermee slepen vinden ze ook leuk.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 21:10

JadeYsla schreef:
Ik weet niet hoe je ruif eruit ziet maar ik heb over mijn ruif (is gewoon een houten bak) een gaas gedaan. Je hebt van dat groene met grote gaten, beetje creatief monteren zodat je er makkelijk hooi in kunt stoppen en dat het 'meezakt' met het hooi en je paard is zo 4x zolang bezig met zijn :)

een beetje dit, alleen dan wat groter.

Afbeelding

hij heeft geen hooiruif, hij krijgt gewoon zo los in zijn box op de grond.
dus dit gaat niet lukken, maar bedankt voor het meedenken!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 21:13

Hiske4 schreef:
Een pion, een jollybal en wilgentakken deden het bij ons op stal altijd erg goed. De ene keer de bal ophangen aan de zijkant en de andere keer los op de grond. Hij lag met regelmaat in zijn voorbak of voor zijn stal, dus hij was er wel druk mee. Pion kun je evt volproppen met hooi, maar ermee slepen vinden ze ook leuk.

ik heb een liksteen speeltje besteld om eens te kijken of hij dat leuk/lekker vind, als het een succes is ga ik eens kijken om meer van zulk soort dingen te bestellen.
wil eerst even kijken hoe hij het vindt, anders weet ik het wel weer, koop ik van alles en hij negeert het gewoon :D

ik hoorde vanavond dat wilgen takken altijd worden gesnoeid wanneer alle blaadjes eraf zijn, dus dat zal nog een paar weken duren en dan kan ik een aantal takken inslaan voor hem. ;)

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:17

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 11:47

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:02

Ik wil niet banketstaaf zijn: maar ik had ergens gehoord dat als je constant speeltjes in de box doet, je een dier leert ondeugden te ontwikkelen als er eens niets is in een box dan gaat ie uitzichzelf wat anders verzinnen omdat ie zo gewend is iets in een box te hebben.

Beter is om ervoor te zorgen dat ie zich niet verveelt, lekker naar buiten en binnen lekker hooi knabbelen en doe iets met je paard (rijden/longeren/ aan de hand wandelen en noem maar op) dat ie ook geestelijk iets te doen heeft/leren.

Als je op een stal staat dat ie niet buitenkomt, dan zou ik er zo snel mogelijk weggaan en naar iets beters gaan uitkijken.

Maar ik begrijp wel dat het niet altijd kan en moeilijk is.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 14:01

Ragdollcat schreef:
Ik wil niet banketstaaf zijn: maar ik had ergens gehoord dat als je constant speeltjes in de box doet, je een dier leert ondeugden te ontwikkelen als er eens niets is in een box dan gaat ie uitzichzelf wat anders verzinnen omdat ie zo gewend is iets in een box te hebben.

Beter is om ervoor te zorgen dat ie zich niet verveelt, lekker naar buiten en binnen lekker hooi knabbelen en doe iets met je paard (rijden/longeren/ aan de hand wandelen en noem maar op) dat ie ook geestelijk iets te doen heeft/leren.

Als je op een stal staat dat ie niet buitenkomt, dan zou ik er zo snel mogelijk weggaan en naar iets beters gaan uitkijken.

Maar ik begrijp wel dat het niet altijd kan en moeilijk is.

mijn paard is 2,5 jaar oud, nog niet beleerd, en staat bij mijn trainster om op het gemak beleerd te gaan worden, dus longeren en rijden kan niet.
ik ga af en toe met hem wandelen, maar wil dit ook nog niet te veel doen.

ik heb nog nooit gehoord van dat paarden dan een ondeugd ontwikkelen eigenlijk, maar zal het onthouden.

het is natuurlijk beter om te zorgen dat hij zich gewoon niet verveelt, maar er zijn gewoon geen andere mogelijkheden hier op die stal.
straks als hij thuis staat bij mijn andere paard staat hij de hele dag buiten met vriendjes.

het is iets tijdelijks, en is absoluut niet mijn keuze van stal, maar het is nu eenmaal zo.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:49

Nu ga ik denk ik weer iets zeggen wat verkeerd valt, maar waarom staat hij dan NU al op een stal als je er toch nog niets mee kan??????????
Wacht nog even een winter af, ga beginnen als hij 3 jaar is, dus begin voorjaar, maak hem zadelmak, zet hem dan weer een maand of wat op het land en als hij dan 3 1/2 is kan je hem verder door pakken .

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 18:15

wanneer ik mijn paard laat inrijden is mijn zaak, en dat is hier ook totaal niet aan de orde in deze topic!!!

hij staat nu al op die stal (sinds 1 maand) want hij moest gecastreerd worden, en ik wilde dat hij goed de tijd kreeg om te acclimatiseren voordat zijn training gaat beginnen.
als hij in training is geweest zal hij daarna ongeveer een half jaar weer het land op gaan.

ik vraag naar ervaringen met speeltjes en tips om hem iets te geven wat hij leuk kan vinden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 18:27

waarom is het voor veel mensen zo moeilijk om eens goed te lezen wat er staat en vervolgens zich gewoon aan de topic houden?

ik stel heel duidelijk een vraag en ipv dat ik daar antwoord op krijg wordt ik bijna aan de schandpaal genageld omdat mijn jonge paard een periode van 6 maanden op een stal komt te staan waar hij niet heel lang naar buiten kan elke dag, wel met een vriendje en hij komt er sowieso elke dag uit!

mijn paard is echt niet het enige paard in Nederland wat dan maar 1 uur per dag buiten komt :n
alle luxe stallen (waar paarden binnen staan totdat de eigenaar ze eruit wil halen voor zolang als het is) zitten stampes vol omdat daar een binnenbak is, dus ik denk niet dat het eerlijk is dat ik nu zulk soort commentaar over me heen krijg.

ik vraag om tips om het hem leuker te maken in die korte tijd die minder leuk voor hem zal zijn qua buiten spelen.
en probeer zo hard mogelijk zelf van alles te verzinnen om hem lekker bezig te houden en zoveel mogelijk afwisseling te geven.

alvast bedankt voor bruikbare tips, en voor de tips die ik al heb gehad!

1liefpaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:42

een liksteen? misschien wat takken?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 20:55

1liefpaard1 schreef:
een liksteen? misschien wat takken?

hoi,
ik heb inmiddels een liksteen besteld bij de paarden rogist, in de smaak mint.
ik hoop dat hij die lust want appel en wortel lust hij niet!
ook hoorde ik van mijn staleigenaar dat ze over en paar weken overal weer gaan snoeien, dus ook de wilgen, en dan ga ik zorgen dat ik een paar grote in de wacht kan slepen. :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:13

Ja, wilgentakken is geschikt om op te knabbelen, maar ik weet: pas op, zo leer je m wel op hout te knagen als er een stal is van hout en er is niets in de box.

Zeker bij jonge paarden is de kans aanwezig, vraag anders of ie langer en vaker naar buiten kan, dat is beter dan niets.

Mijn paard heeft nooit van zijn leven toen hij van mij was en nu weer van mij speeltjes gehad in zijn box, hij heeft ook helemaal geen stalondeugden.

Nu alles bij elkaar heb ik hem al 8 1/2 jaren lang in mijn bezit.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:15

Ik geloof dat je ook van die ballen hebt met een gat erin waar je brokken in kunt doen. Je paard moet hem zelf rollen en al tie het goed doet wordt ie beloond doordat er een brokje uit valt.

Verder is die wilgenteen (of gewoon fijne takjes van de wilg) een goed idee.
Je vindt ze langs slootkanten, goed opletten waar ze aan het snoeien zijn en de meeste boeren hebben ook wel wilgen staan, wie weet mag je takken snoeien.

In wilgen zit overigens wel iets met een asperine achtige werking, maar mijn paard genoot er daardoor echt niet minder van!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:27

Ja dat klopt, in wilgentakken zitten voor de paarden een natuurlijke pijnstiller.

Als een paard ergens last/pijn van heeft, knabbelt ie er heel veel op, na een tijdje( 3 a 4 weken) kijkt ie er niet eens meer naar om, omdat het niet meer nodig is.

Dat is bij de paarden waargenomen op de stallen waar ik sta waaronder mijn eigen paard.

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:10

je kan proberen een worteltje aan een touwtje aan het dak/ stalrand te hangen waar het paard er moeite voor moet doen om er bij te komen. mijn nichtjes paard vermaakt zich er prima mee je kan dit ook doen met een liksteen moet je wel een steviger toutje nemen :D

LaurenZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:29

Wilgentakken zijn idd een optie ja, of idd een stuk groente aan een touwtje en aan een stalrand hangen. Wel op letten dat hij het touw niet opeet.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 19:34

bedankt allemaal voor de tips!!

ik had daar helemaal niet aan gedacht dat hij dan idd leert dat hij aan hout mag knabbelen! en nu staat hij niet in een houten box maar na zijn training wel, dus dan is het misschien ook weer niet zo handig.

ik heb sinds vandaag een liksteen op gehangen in zijn box, maar heb nog niet echt het idee dat hij er iets aan vind.

het is een beetje moeilijk om iets leuks op te hangen (de stal is erg lastig met weinig ophang mogelijkheden, maar ook vind hij niks lekker!) maar ben druk bezig met dingen uitproberen of hij ze lekker vind.

meer naar buiten gaat gewoon niet daar op stal, het is echt een uitzondering als hij eens een keertje 2 of 3 uurtjes in de wei kan staan, is de wei te nat dan mag hij uiterlijk 1 uurtje in een paddockje, maar als er nog meer mensen staan te wachten mag hij maar een half uurtje.
gelukkig zal zijn buiten komen straks wel interresanter voor hem worden omdat hij dan beleerd wordt.
het is niet ideaal, maar gelukkig maar voor tijdelijk.