Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:03

Ik ken niet veel pension eigenaren die rijk zijn, jullie wel?
De meeste die ik ken zijn hardwerkende mensen, die niet veel verdienen

en waarom,,,, omdat alles duurder word, hooiprijzen zijn absurd ( ik betaal echt geen 12,50 zoals TS berekend, eerder 60- per baal)
graszaad, kunstmest, alles word duurder, dus dit word logisch ook, doorberekend aan de huurder
Veel mensen vergissen zich in wat alles kost, het is niet alleen hooi, stro en brok
graszaak, kunstmest, spullen die verslijten, weideonderhoud, tractor incl onderhoud ervan, wat denk je dat een bakbodem kost? de grond is niet gratis, de hypotheek en stallen ook niet.

ja, jammer dat stallingen duur zijn, maar word niet alles duurder op vandaag?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:03

eridinges schreef:
Als je in de omgeving van de randstad woont heb je nou eenmaal alleen van april tot oktober weidegang en in de winter alleen de paddock tot je beschikking. Dit is hier op de meeste stallen zo. Helaas is dat niet anders.. Of we moeten verhuizen..

Klopt, dat 'heb je nou eenmaal' daar. Voor mij een reden om geen paard te houden als ik nog in de Randstad zou wonen.

Overigens heb je die stallen hier in het oosten ook wel, maar daar wordt mijn paard ook niet blij van (en ik daardoor ook niet).

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:05

Rhendera schreef:
z0rr0 schreef:
ik betaal 385 euro
maar dat is inclusief ontwormen en hoefsmid.
alles word gedaan en je paard gaat zelfs overdag een uurtje los

dat je dat zo vermeld alsof het bijzonder is vind ik een beetje apart }:0

voor de rest, het is inderdaad veel en veelste duur. Zou eigenlijk een speciale regeling gemaakt moeten worden voor het bepalen van de stallingsprijzen icm de prijs van de grond en blablabla.

nou voor een pensionstal met 35 paarden en 1 bak om los te gooie is dat hier in de buurt indd bijzonder,
ik woon in een dure omgeving waar dit dus absoluut bijzonder is.

Rhendera: onze paarden staan zomers gewoon buiten hoor!
5 paarden op 7 hectare dag en nacht dus daar is niets over te klagen!
alles staat nu nog op het land bij ons

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:07

_Esther_87_ schreef:
Ik vind de meeste pensionstallen helemaal niet te duur eigenlijk! .

Inderdaad. De enige manier waarop je enigzins winst maakt als paardenbedrijf is wanneer je het bedrijf/grond/accomedatie overerft uit de familie. Dat de accomedatie dus al lang in de familie zit, overwaarde heeft en hopelijk ook al hypotheek-vrij.
Beseffen de "klagers" wel wat stalhouders per maand betalen aan huur, aan hypotheek, wat een rijbak aanleggen kost, wat nieuwe stallen bouwen kost?
Mensen, dan is 350 euro per maand per klant echt een schijntje ;-)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:07

z0rr0 schreef:
nou voor een pensionstal met 35 paarden en 1 bak om los te gooie is dat hier in de buurt indd bijzonder,

Begrijp me niet verkeerd! Bedoel het helemaal niet aanvallend of gemeen o.i.d.
Ik viel alleen over de woordkeuze van 'zelfs' ;) ik zelf zou ook niet weten of ik wel een paard zou willen houden als het in de winter niet minimaal 6uur naar buiten kon... met uitzonderingen van enorm veel sneeuwval etc dan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:08

Duur is relatief hè. Voor mij is het afhankelijk van wat ik voor dat geld krijg. ;)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:11

Ik betaal 215,- per maand. Ik sta bij een boer. Daar staan in totaal 10 paarden. We hebben een simpele bak. (Nog geen 20-40) Overdag staan ze op de weide tot eind november. In de winter staan ze overdag in groepjes een paar uur in de paddock. Er word gevoerd. In het weide seizoen 2x per dag musli en 1x hooi. En in de winter 3x per dag hooi en 3x musli. Je moet wel zelf uitmesten. Maar dat vind ik geen probleem.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:11

Je hoort inderdaad wel eens belachelijke bedragen, maar €160 voor twee paarden vind ik ook knap,
Wij hebben paardjes aan huis staan, maar wij zijn echt per maand per paard ±€120 aan directe kosten kwijt (dus niet eens afschrijvingskosten/arbeidstijd/oid).. In de winter komen we boven dat bedrag uit en in de zomer daaronder, maar gemiddeld genomen dus rond de €120.. Dit bedrag bestaat voornamelijk uit hooi/voordroog en strokorrels. Dus in de zomer komt daar kosten voor landbewerken, graszaad en kunstmest nog overheen. In de winter zijn we tot nu toe ook steeds weer vanalles aan het bijmaken om het verblijf voor de paarden beter te maken (denk aan paddock aanleggen, wandelpaden rondom land voor meer beweging, slowfeeders, etc). Dus zou het met elkaar nóg meer dan €120 kosten. Nu zou het bij ons goedkoper kunnen als we meer weiland zouden hebben gehad en daardoor minder hooi/voordroog zouden moeten inkopen, maar daar kampen natuurlijk veel pensionstallen mee.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:13

Karin schreef:
Duur is relatief hè. Voor mij is het afhankelijk van wat ik voor dat geld krijg. ;)

Dat... maar goed, indien je bijv 5 of 6 of 7 paarden erop nahoudt, wordt het natuurlijk wel te duur om de hele bups in pension te zetten. Daar zijn dan gelukkig wel andere oplossingen voor ;-) :+

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:13

Rhendera schreef:
z0rr0 schreef:

Begrijp me niet verkeerd! Bedoel het helemaal niet aanvallend of gemeen o.i.d.
Ik viel alleen over de woordkeuze van 'zelfs' ;) ik zelf zou ook niet weten of ik wel een paard zou willen houden als het in de winter niet minimaal 6uur naar buiten kon... met uitzonderingen van enorm veel sneeuwval etc dan.

tja dat is een keus.
ik weet en dat klinkt mischien gek en zal ik veel commentaar krijggen dat als mijn paard 6 uur in een paddock moet staan hij aan de sloop gaat,
meneer trekt planken kapot, gaat aan de wandel met het schrikdraad.
zo enzo is het hier heel zeldzaam om je paard naar buiten te laten zetten.
bij deze zeg ik dus wel dat mijn paard 3 uur per dag los staat.
maar meer is 's winters niet mogelijk hier,

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:14

Zit er zoveel verschil tussen het onderhoud van een binnenbak, aanleggen drainaige etc in het noorden dan in de rest van het land?
Buiten het feit dat het hier veelal goedkoper is doordat ze makkelijker en meer in het land kunnen zijn er ook stallen waar ze meer binnen staan. Allemaal met binnenbak etc en dit zit allemaal rond de 200 euro.

Lynn_Nikita

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:19

wouterpaard, onderhoud misschien niet, maar wel de grondprijzen
in de randstad betaal je ook meer voor een huis dan in het noorden, je betaald dus ook meer voor de grond waar de stallen en bak ed op liggen
Ook is het daar denk ik moeilijker om aan hooi en stro te komen, puur omdat er minder van is in die regio
veel weiland hebben de meeste stallen niet, dus het verbruik van hooi en stro ligt ook vele malen hoger dan op een stalling in bv Friesland, waar ze 10 uur per dag buiten staan bij een boer

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:22

Als er iets weinig oplevert bij een stal per vierkante meter t.o.v. de kosten is het wel een binnenbak. Heel logisch dus dat de kosten van stallen die een binnenbak hebben veel hoger liggen.

Nu vind ik dagelijks wiedegang zomer en winter veel belangrijker dan een binnenbak dus ben ik een stuk goedkoper uit! :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:24

Snap ligt er ook aan wat voor huis ;) Je hebt hier boerenstallen en stallen waar grote huizen op staan :P stallen. Maar als je het dan zo bekijk bij ons heb je ook nog een berg weideonderhoud erbij, qua stro en hooi daar is hier idd makkelijker aan te komen. Maar ook hier zijn stallen waar ze in de winter niet buiten koen (ook al hebben die wel het land ervoor!)

Maar het land koop je toch dus is de aanschaf duurder en daarna?

Ik sta nu nu goedkoop 24/7 weidegang binnenbak en buitenbak voo 90 euro. Ga straks naar stal met grote open stallen, binnenbak, buiten, stapmolen weide overdag voor 190.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:29

wouterpaard schreef:

Daarna betaal je er iedere maand hypotheekrente over. ;)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:30

wouterpaard schreef:
Snap ligt er ook aan wat voor huis ;) Je hebt hier boerenstallen en stallen waar grote huizen op staan :P stallen. Maar als je het dan zo bekijk bij ons heb je ook nog een berg weideonderhoud erbij, qua stro en hooi daar is hier idd makkelijker aan te komen. Maar ook hier zijn stallen waar ze in de winter niet buiten koen (ook al hebben die wel het land ervoor!)

Ik sta nu nu goedkoop 24/7 weidegang binnenbak en buitenbak voo 90 euro. Ga straks naar stal met grote open stallen, binnenbak, buiten, stapmolen weide overdag voor 190.

nee hoor land kun je ook pachten,
dus dan kost het je alsnog elke keer geld

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:30

Pachten snap ik ;)
Van de hypotheken snap ik echt niks :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:32

wouterpaard schreef:
Zit er zoveel verschil tussen het onderhoud van een binnenbak, aanleggen drainaige etc in het noorden dan in de rest van het land?
Buiten het feit dat het hier veelal goedkoper is doordat ze makkelijker en meer in het land kunnen zijn er ook stallen waar ze meer binnen staan. Allemaal met binnenbak etc en dit zit allemaal rond de 200 euro.

Ja, zoveel maakt dat uit. Kwestie van vraag en aanbod en in Hoogezand hebben veel meer mensen de ruimte om ze aan huis te hebben en velen nemen er dan nog een pensionpaardje van kennissen/buren whatever bij voor een zacht prijsje, in ruil voor verdeling van het werk. Ik ken diverse mensen in jouw regio die dat zo doen.

Alles is relatief. Hoorde laatst in de trein twee mensen praten over een appartementje in hartje A'dam, a 340.000 euri's! Hiernaast staat een vrijstaand huisje, met garage en berging, op 300m2 eigen grond voor minder te koop en dat huis staat al drie jaar te koop omdat de prijs te hoog is.............

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:34

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:36

Ik had het dus ook niet over die mensen. Maar over mensen die hun paarden echt in pension/ trainingsstal hebben staan. Ik snap ook wel dat het hier vaker bij kennissen etc word gezet maar ken er zat die dat niet hebben.
Wou dat hier meer zulke huizen waren in Hoogezand :P Dat is buiten om hoogezand maar in hoogezand staan echt niet veel paarden. ;)

juval

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:40

tja, het wordt inderdaad allemaal duurder, maar zolang mensen het willen blijven betalen blijft dat zo. Ik ken niet zo veel stallen die veel ruimte overhebben nu. er blijft nog steeds vraag.
simpel rekensommetje van vraag en aanbod, en wat de 'gek' er voor geeft.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:41

Er schijnt een bedrijf te zijn dat adviseert aan pensionstallingen om alles arbeidsextensiever en goedkoper te maken. Ook natuurlijker voor de paarden. Heb er eens over gelezen. Ik denk dat zoiets voor zo'n Randstadstal weleens interessant is om te raadplegen. Gebruik de traditionele ruimte die er is eens anders en zie of er dan meer winst te halen valt in geld en het geluk van de paarden.
Het is niet Hitactief maar neigt er wel naar. Heeft iemand ook eens zoiets gelezen?
Volgens mij kan het simpeler en goedkoper. (en beter voor de paarden)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:42

waar ik sta zijn geen kennissen van me hoor.
Gewoon een pension stal met verschillende mogelijkheden voor hele nette prijzen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:48

Trennie schreef:
Ook vraag ik mij af of de gemiddelde paardeneigenaar wel het besef heeft hoe de verhoudingen baten en kosten liggen in een gemiddelde pensionstal?

Dat heb ik me ook vaak afgevraagd, maar dan meer in de andere richting dan jij bedoeld! :D Ik vraag me wel eens af hoe het komt dat ik 2 paarden in volpension heb staan tegen een prijs waar ik in de randstad met geluk 1 paard zou kunnen stallen.

@ Amalarab, bedoel je misschien de "duurzame" stalling die is ontwikkeld in Wageningen? (En voor zover ik weet nog niet ergens op proef in gebruik is genomen?)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:49

wouterpaard schreef:
Ik had het dus ook niet over die mensen. Maar over mensen die hun paarden echt in pension/ trainingsstal hebben staan. Ik snap ook wel dat het hier vaker bij kennissen etc word gezet maar ken er zat die dat niet hebben.
Wou dat hier meer zulke huizen waren in Hoogezand :P Dat is buiten om hoogezand maar in hoogezand staan echt niet veel paarden. ;)

Informeer voor de grap eens naar de prijs van weidegrond in "het groene hart" en vergelijk dat eens met de prijs in noord-oost Groningen.......
Waarom anders denk je dat er drie energiemaatschappijen daar in het noorden een energiecentrale bouwen? Juist, de grond is daar veel goedkoper, naast enkele andere, niet onbelangrijke voordelen.
Amalarab schreef:
Er schijnt een bedrijf te zijn dat adviseert aan pensionstallingen om alles arbeidsextensiever en goedkoper te maken. Ook natuurlijker voor de paarden. Heb er eens over gelezen. Ik denk dat zoiets voor zo'n Randstadstal weleens interessant is om te raadplegen. Gebruik de traditionele ruimte die er is eens anders en zie of er dan meer winst te halen valt in geld en het geluk van de paarden.
Het is niet Hitactief maar neigt er wel naar. Heeft iemand ook eens zoiets gelezen?
Volgens mij kan het simpeler en goedkoper. (en beter voor de paarden)

In de Randstad, in de winter?? Sorry, maar op een enkele uitzondering na heb je daar maar een optie: paard op stal, eventueel met een kleine paddock. Ongeveer 90% van de randstad bestaat bij de gratie dat er 24/7 pompen draaien om het waterpeil te beheersen. In de winter is er geen reden om op dat land te rijden (agrarische werkzaamheden), dus laat men het waterpeil zo hoog mogelijk, om inklinken van de bodem zoveel mogelijk te voorkomen/beperken. Wat denk je dat dat voor verschil maakt ten opzichte van mijn stal, die bovenop een flinke zandbult ligt.
Laatst bijgewerkt door ikke op 06-10-10 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt