Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Sientje schreef:funnyhorses schreef:Ik zou hier dus echt wel mn mond over open trekken en bovendien het heft in eigen handen nemen,tis toch je eigen beestje daar heeft die boer geen f*ck over te vertellen!!!
Zolang de boer degene is die het hooi oogst/inkoopt, de paddock heeft aangelegd en bovenal de eigenaar van het terrein is, lijkt me dat de boer daar wel degelijk iets over te zeggen heeft.Enige manier om het heft in eigen hand te nemen als de boer echt niet akkoord gaat is: paard verhuizen.
funnyhorses schreef:Sientje schreef:Zolang de boer degene is die het hooi oogst/inkoopt, de paddock heeft aangelegd en bovenal de eigenaar van het terrein is, lijkt me dat de boer daar wel degelijk iets over te zeggen heeft.Enige manier om het heft in eigen hand te nemen als de boer echt niet akkoord gaat is: paard verhuizen.
Als dat zo is dan is die boer ook verantwoordelijk als het dier straks met koliek of maagzweer staat!
Het is dan door ZIJN toedoen dat het paard het heeft opgelopen,zijn terein dus idd zijn verantwoording!
denice schreef:Dat hooi is niet zon probleem, water wel vind ik. Mijn paarden staan snachts ook een flinke tijd zonder hooi, maar water is er altijd.
yvonnedv schreef:denice schreef:Dat hooi is niet zon probleem, water wel vind ik. Mijn paarden staan snachts ook een flinke tijd zonder hooi, maar water is er altijd.
Ja ok maar het paard van TS staat dus twee maal per etmaal zo'n lange tijd zonder want ik neem niet aan dat die boer er 's nachts nog een keer uit gaat om te voeren
,daar is niets mis mee! Jolliegirl schreef:water vind ik een must!
Hooi valt denk ik nog wel mee.
Er zegt hier iemand dat 60% van de paarden een maagzweer heeft?
Ik vind het gek dat ik die dan toevallig nog niet ben tegengekomen in de slachterij.. En dat zijn er toch wel 15 stuks per keer...(manegedieren,stalpaarden,wedstrijdpaarden,recreatiepaarden)
Ben nog geen maagzweren tegengekomen.
Hoe kan dit?
Vraag mij dus af in hoeverre deze cijfers kloppen.
Vervelende situatie ts-er.. hopelijk kan je er iets in veranderen.
geerke schreef:een paard maakt alleen speeksel aan wanneer het kauwt....dat gebeurt dus nu niet.
De vergelijking met s'nachts op stal staan gaat niet echt op.
De meeste paarden hebben stro,water en een zoutblok op stal.
Altijd wat te sabbelen,waardoor het maagzuur verdunt wordt.
Ik geloof zelfs dat 60% van de recreatiepaarden een maazweer hebben of er tegen aan zitten.
Shahazai schreef:Dat wij vinden dat ons paard 24/7 eten ter beschikking moet hebben is iets wat we mis hebben. Als je bvb. in de natuur kijkt, hebben ze ook niet constant water en eten. En ja, ik weet het, onze paarden leven niet meer in de natuur, maar de lichamen van een mustang in "wild-west-Amerika" en een kwpn'er in een stal werken nog wel het zelfde.
En Dat sommigen van jullie denken de wijsheid in pacht te hebben en met oogkleppen op vinden dat je gelijk hebt, tsja, daar kan ik niks aan doen.
(hiermee wil ik niet zeggen dit wel te hebben, maar dat anderen ook gelijk kunnen hebben en dat ook onderzoeken relatief zijn.)
Jolliegirl schreef:Ik geef ook alleen maar even aan dat ik nog nooit een maagzweer ben tegengekomen.
En wij herkennen die wel als het er zou zitten.
Duke schreef:Jolliegirl schreef:Ik geef ook alleen maar even aan dat ik nog nooit een maagzweer ben tegengekomen.
En wij herkennen die wel als het er zou zitten.
Nou, precies! Daarom ga ik liever op jouw woorden af als iemand die dagelijks de paarden van binnen ziet, dan iemand die iets veronderstelt of verwacht.

Brainless schreef:@Geerke
En toch heeft mijn arabier flinke maagzweren (gehad?), en hij staat 24/7 op het land!!!!
Hij krijgt ook al elke dag hooi bijgevoerd en heeft 24/7 ter beschikking over ruwvoer.