6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:14

Mijn ervaring is dat ze gaan staan slapen, stoeien met elkaar, spelen met de bal, nieuwsgierig zijn en rond kijken.

Dat wij vinden dat ons paard 24/7 eten ter beschikking moet hebben is iets wat we mis hebben. Als je bvb. in de natuur kijkt, hebben ze ook niet constant water en eten. En ja, ik weet het, onze paarden leven niet meer in de natuur, maar de lichamen van een mustang in "wild-west-Amerika" en een kwpn'er in een stal werken nog wel het zelfde.

En Dat sommigen van jullie denken de wijsheid in pacht te hebben en met oogkleppen op vinden dat je gelijk hebt, tsja, daar kan ik niks aan doen.
(hiermee wil ik niet zeggen dit wel te hebben, maar dat anderen ook gelijk kunnen hebben en dat ook onderzoeken relatief zijn.)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:15

Sientje schreef:
funnyhorses schreef:
Ik zou hier dus echt wel mn mond over open trekken en bovendien het heft in eigen handen nemen,tis toch je eigen beestje daar heeft die boer geen f*ck over te vertellen!!!

Zolang de boer degene is die het hooi oogst/inkoopt, de paddock heeft aangelegd en bovenal de eigenaar van het terrein is, lijkt me dat de boer daar wel degelijk iets over te zeggen heeft. ;) Enige manier om het heft in eigen hand te nemen als de boer echt niet akkoord gaat is: paard verhuizen.

Als dat zo is dan is die boer ook verantwoordelijk als het dier straks met koliek of maagzweer staat!
Het is dan door ZIJN toedoen dat het paard het heeft opgelopen,zijn terein dus idd zijn verantwoording!

Feria

Re: 6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:19

Ik vind het wel erg dat ie zonder water staat. Een paard moet toch echt wel altijd water ter beschikking hebben. Verder vind ik het hooi niet echt een ramp, maar het zou natuurlijk wel goed zijn moest ie toch wel iets krijgen om te eten.
Kan je niet elk om beurt een ton met water vullen? Bvb de avond voordien al ofzo?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:19

funnyhorses schreef:
Sientje schreef:
Zolang de boer degene is die het hooi oogst/inkoopt, de paddock heeft aangelegd en bovenal de eigenaar van het terrein is, lijkt me dat de boer daar wel degelijk iets over te zeggen heeft. ;) Enige manier om het heft in eigen hand te nemen als de boer echt niet akkoord gaat is: paard verhuizen.

Als dat zo is dan is die boer ook verantwoordelijk als het dier straks met koliek of maagzweer staat!
Het is dan door ZIJN toedoen dat het paard het heeft opgelopen,zijn terein dus idd zijn verantwoording!

Nee, zij zet je paard daar neer terwijl ze (nu) weet dat het paard enige tijd zonder hooi en water staat........ dus als eigenaar "kies" je daar zelf voor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:20

misschien een kleine troost dat je paard niet die volledige 6,5 uur met een lege maag staat mits hij van te voren ruim voldoende hooi heeft gehad en ook ruim voldoende tijd om zich vol te eten. Dan is de tijd met lege maag in elk geval korter dan die 6,5 uur...

Wel jammer dat hij er niet aan wil, maar ik ken meer stallen waar ze het zo doen om ruzie te voorkomen...

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 10:21

renatevb: het water is inmiddels geregeld in overleg met de boer dus dat is mooi. Alleen het hooi mag dus echt niet...

Is het geen idee om likstenen op te hangen? Dan produceren ze toch ook speeksel dat een maagzweer voorkomt? Of iets anders om ze gelukkig en gezond te houden?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:23

denice schreef:
Dat hooi is niet zon probleem, water wel vind ik. Mijn paarden staan snachts ook een flinke tijd zonder hooi, maar water is er altijd.

Ja ok maar het paard van TS staat dus twee maal per etmaal zo'n lange tijd zonder want ik neem niet aan dat die boer er 's nachts nog een keer uit gaat om te voeren

Lindsey_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:25

mijn mening is om gewoon een andere stal te zoeken
althans dat zou ik doen. Zelf ben ik ook niet zo van de boeren
kan er vaak niet goed mee opschieten maarja dat ligt vaak aan
wat voor boer je hebt vaak zijn ze zo nors vind ik.
En denk ook als je eenmaal dit gezeur dus hebt dat er geen water en hooi in de paddock mag er ook wel meer dingen zijn of komen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:25

yvonnedv schreef:
denice schreef:
Dat hooi is niet zon probleem, water wel vind ik. Mijn paarden staan snachts ook een flinke tijd zonder hooi, maar water is er altijd.

Ja ok maar het paard van TS staat dus twee maal per etmaal zo'n lange tijd zonder want ik neem niet aan dat die boer er 's nachts nog een keer uit gaat om te voeren

Precies!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:26

TS wat krijgt je paard te eten voordat hij de paddock ingaat?

Krachtvoer verhoogt de zuurgraad van de maag aanzienlijk...ook muslie's.
Dat zou je dan beter s'avonds kunnen geven,en s'ochtends een meer vezelrijke voeding die wat langer in de maag blijft en darmen en zich beter vermengt met het maagzuur.

Lucerne en geweekte bietenpulp helpen tegen maagzweren en om ze te voorkomen door het hoge gehalte aan calcium.

TS...dit geldt niet voor jou...degene die de kans op maagzweren 'wegwuiven' en 'rampscenario's' noemen raadt ik toch aan de bijgevoegde linkjes in eerdere posten even te lezen.
Of even te googlen op Equine gastric stomach ulcer.

Omdat juist een paard s'nachts ook een geruime tijd zonder hooi staat is het al helemaal niet aan te raden dat overdag ook te doen.
TS goed dat je je bezorgt maakt!Je houdt gewoon van je paard <3 ,daar is niets mis mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:27

EliseLukas schreef:
Of iets anders om ze gelukkig en gezond te houden?

Zie mijn tip in m'n vorige post.

ellen_ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:29

Ik vind wel dat de paarden zeker water nodig hebben,
eigenlijk ook nog wel hooi :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:35

water vind ik een must!

Hooi valt denk ik nog wel mee.
Er zegt hier iemand dat 60% van de paarden een maagzweer heeft?
Ik vind het gek dat ik die dan toevallig nog niet ben tegengekomen in de slachterij.. En dat zijn er toch wel 15 stuks per keer...(manegedieren,stalpaarden,wedstrijdpaarden,recreatiepaarden)
Ben nog geen maagzweren tegengekomen.
Hoe kan dit?

Vraag mij dus af in hoeverre deze cijfers kloppen.

Vervelende situatie ts-er.. hopelijk kan je er iets in veranderen.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 04-10-10 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:35

Het water is dus al geregeld. Dat is wel belangrijk. In de zomer meer dan in de winter. Hooi zie ik niet in dat dat nu persé nog moet gegeven worden in die 6,5 uur. Ik kan me goed voorstellen ook waarom niet. Dat wordt echt een zooitje in zo'n paddock. Krijg je weer een vieze drassige bende (neem aan dat het kleine paddocks zijn), en daar wil je je paard ook niet inzetten.

Mijn paarden krijgen ook 2x per dag hooi. Ze staan wel de hele dag op de wei, ook in de winter.
Ze krijgen 's avonds zoveel dat ze daar zeker wel een paar uur mee zoet zijn. Ik merk ook dat ze een deel laten liggen om dit later op de avond/nacht verder op te eten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:37

Het water probleem is opgelost zie ik dus dat is geen probleem meer.
Het hooi, tja persoonlijk als een paard op een paddock staat vind ik dat ze hooi gewoon nodig hebben maar meer tegen verveling.
Hier krijgen ze ook alleen 's avonds wat hooi maar die staan wel de gehele dag door te knabbelen soms staan ze een half uurtje/uurtje te slapen en dan gaat alles weer even knabbelen. Tja vind het wel fijnst dat ze gewoon kunnen kiezen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:37

Jolliegirl schreef:
water vind ik een must!

Hooi valt denk ik nog wel mee.
Er zegt hier iemand dat 60% van de paarden een maagzweer heeft?
Ik vind het gek dat ik die dan toevallig nog niet ben tegengekomen in de slachterij.. En dat zijn er toch wel 15 stuks per keer...(manegedieren,stalpaarden,wedstrijdpaarden,recreatiepaarden)
Ben nog geen maagzweren tegengekomen.
Hoe kan dit?

Vraag mij dus af in hoeverre deze cijfers kloppen.

Vervelende situatie ts-er.. hopelijk kan je er iets in veranderen.

geerke schreef:
een paard maakt alleen speeksel aan wanneer het kauwt....dat gebeurt dus nu niet.
De vergelijking met s'nachts op stal staan gaat niet echt op.
De meeste paarden hebben stro,water en een zoutblok op stal.
Altijd wat te sabbelen,waardoor het maagzuur verdunt wordt.
Ik geloof zelfs dat 60% van de recreatiepaarden een maazweer hebben of er tegen aan zitten.

Het is dus een veronderstelling. Maar waarom juist bij recreatiepaarden? Waar is dat op gebaseerd, vraag ik me dan af. *zoekt even terug in de berichten of dat al wordt uitgelegd*

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:39

Ik geef ook alleen maar even aan dat ik nog nooit een maagzweer ben tegengekomen.
En wij herkennen die wel als het er zou zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:40

@Jolliegirl: wat zijn jouw werkzaamheden op die slachterij? Maak je de magen van de paarden open?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:43

Shahazai schreef:
Dat wij vinden dat ons paard 24/7 eten ter beschikking moet hebben is iets wat we mis hebben. Als je bvb. in de natuur kijkt, hebben ze ook niet constant water en eten. En ja, ik weet het, onze paarden leven niet meer in de natuur, maar de lichamen van een mustang in "wild-west-Amerika" en een kwpn'er in een stal werken nog wel het zelfde.

En Dat sommigen van jullie denken de wijsheid in pacht te hebben en met oogkleppen op vinden dat je gelijk hebt, tsja, daar kan ik niks aan doen.
(hiermee wil ik niet zeggen dit wel te hebben, maar dat anderen ook gelijk kunnen hebben en dat ook onderzoeken relatief zijn.)

Paarden houden hun eigen ritme aan van rust, speel en eettijden. Van nature zullen paarden nooit langer dan een paar uur helemaal niets eten. In de praktijk hier thuis in paddock en weide zie ik rustperioden van niet-eten van misschien een uur lang. Dan zitten ze vol en gaan ze staan staren, liggen, wat rondlopen om her en der te kijken of wat te kriebelen met elkaar of te spelen (vooral ruinen onderling)
Ook als paarden trekken van het ene gebied naar het andere (bijvoorbeeld van het graasgebied naar de drinkplek) zullen ze onderweg regelmatig een hapje gras, wortel, blaadje mee proberen te pikken. Ik zie dat in de praktijk aan mijn pony als ik ze naar het land breng, dat hij dan bijvoorbeeld even blijft staan om een hap te nemen, om vervolgens weer mee te lopen of even bij te printen, of zelfs een stukje doorloopt om weer een paar happen te kunnen nemen in de tijd dat wij hem in moeten halen.

Ik haal mijn kennis uit allerlei artikelen over onderzoeken die gedaan zijn, en die mening wordt weer bijgesteld als er weer nieuwe kennis beschikbaar komt. Zo leer ik steeds meer bij en moet ik soms mijn mening of kennis herzien. Zo zijn hier veel bokkers, en dat valt niet in de definitie "wijsheid in pacht hebben" en "oogkleppen op"...

Waar haal jij je kennis vandaan waarmee jij je beweringen en mening onderbouwt? Heb jij zelf geen oogkleppen op dat je zo stellig beweert dat de onderzoeken niet kloppen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:44

Jolliegirl schreef:
Ik geef ook alleen maar even aan dat ik nog nooit een maagzweer ben tegengekomen.

weet jij dan hoe een maag eruit ziet met een afwijkende maagwand?
Haal je die open dan?
Misschien heb je juist nog nooit een gezonde maagwand gezien...dat kan ook. :D
60% van de recreatie paarden..het percenage bij sportpaarden vooral racepaarden ligt nog hoger.
Paarden die weidegang hebben lopen zoals jullie begrijpen geen risico.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:46

@Geerke
En toch heeft mijn arabier flinke maagzweren (gehad?), en hij staat 24/7 op het land!!!!
Hij krijgt ook al elke dag hooi bijgevoerd en heeft 24/7 ter beschikking over ruwvoer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:47

Geerke, er zijn idd in de slachterij mensen die deze ervaring hebben, dit keuren, en ja als er iets afwijkends is openmaken.
Lijkt mij dat een dierenarts dit wel kan en mag vaststellen :)

Wij zijn ze gewoon nog niet tegengekomen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:49

Jolliegirl schreef:

Nou, precies! Daarom ga ik liever op jouw woorden af als iemand die dagelijks de paarden van binnen ziet, dan iemand die iets veronderstelt of verwacht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:50

Duke schreef:
Jolliegirl schreef:

Nou, precies! Daarom ga ik liever op jouw woorden af als iemand die dagelijks de paarden van binnen ziet, dan iemand die iets veronderstelt of verwacht.

Maak er wekelijks van :)
Ik ben namelijk ook van mening dat een paard ook zonder kauwen weldegelijk speeksel kan aanmaken. Ben er alleen nog niet uit hoe ik dit kan onderbouwen, vandaar dat ik dit niet meenoem in dit discussiepunt :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:50

Brainless schreef:
@Geerke
En toch heeft mijn arabier flinke maagzweren (gehad?), en hij staat 24/7 op het land!!!!
Hij krijgt ook al elke dag hooi bijgevoerd en heeft 24/7 ter beschikking over ruwvoer.

Misschien had je paardje het al langer en is het nooit herkend/bemerkt.
Een maagzweer kan ook slepend/chronisch zijn.