tips: paard schopt stal kapot.. (en zn benen?!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:05

LauraMc schreef:
Susyb schreef:
wij hebben rubberen matten langs de stalwanden hange.. gewoon los (alleen bovenkanten vast gemaakt).. en ikpak het paard in met een hakbeschermer en bandages...

Dit is het negeren van het probleem. Ook al pak je je paard elke dag in bubbeltjesplastic, dat probleem zit nog steeds in zijn koppie hoor. Hij voelt zich nog steeds niet fijn..

Ik weet iet of je het door hebt maar ik heb verdere uitleg gegeven.. dit paard doet het alleen bij bepaalde buren en het ligt er dus gewoon aan dat het chagerijnige ruin is die gewoon kieskeurig is met zijn buren en dit is gewoon ter bescherming voor hemzelf..

En tja niet alles hoeft gelijk dramatisch en aan de gezondheid te liggen hoor.. je kan ook overdrijven.. of ga je zelf ook gelijk naar de dokter en denken dat je dood gaat of iets verkeerd is als je een keer niest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:19

Bomba schreef:
Hoezo is dat zielig? Gezondheid van het paard gaat toch voor?

Precies, gezondheid van het paard gaat vóór.
Dus in plaats van wetens en willens je paard opsluiten, matten op te hangen en het paard in te pakken, kun je ook prioriteit geven aan de geestelijke gezondheid van het paard en 'm dus niet meer opsluiten.

groen78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:19

veel buiten zetten,
iets te spelen in stal
vaste voertijden inderdaad
hoop dat je paard snel rustig is en alles heel blijft
succes

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:25

JoviBan schreef:
Bomba schreef:
Hoezo is dat zielig? Gezondheid van het paard gaat toch voor?

Precies, gezondheid van het paard gaat vóór.
Dus in plaats van wetens en willens je paard opsluiten, matten op te hangen en het paard in te pakken, kun je ook prioriteit geven aan de geestelijke gezondheid van het paard en 'm dus niet meer opsluiten.

Rij je zelf paard? Dan mag dat bij deze ook niet meer want zijn geestelijke gezondheid zegt dat je een roofdier bent en dat je eraf moet :+ Waar gaat dit over zeg, TS geeft gewoon aan dat ze hem niet dag en nacht naar buiten doet.. en ze vraagt gewoon wat er nog meer mogelijk is.. ze vraagt niet of jullie door willen drammen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:36

Susyb schreef:
Rij je zelf paard? Dan mag dat bij deze ook niet meer want zijn geestelijke gezondheid zegt dat je een roofdier bent en dat je eraf moet :+ Waar gaat dit over zeg, TS geeft gewoon aan dat ze hem niet dag en nacht naar buiten doet.. en ze vraagt gewoon wat er nog meer mogelijk is.. ze vraagt niet of jullie door willen drammen..

Die paar berichtjes gingen niet over TS of over het paard van TS, maar over die van Susyb. Even lezen voordat je reageert. ;)

Ja, ik rijd paard. Maar dat geeft mij niet het recht om mijn paarden al hun natuurlijke gedrag en behoeftes af te nemen in al die uren dat ik niet met ze rijd.
Ik sluit ze dus ook niet op.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:47

JoviBan schreef:
Susyb schreef:

Die paar berichtjes gingen niet over TS of over het paard van TS, maar over die van Susyb. Even lezen voordat je reageert. ;)

Ja, ik rijd paard. Maar dat geeft mij niet het recht om mijn paarden al hun natuurlijke gedrag en behoeftes af te nemen in al die uren dat ik niet met ze rijd.
Ik sluit ze dus ook niet op.

Dat snap ik ook wel dat het over mijn paard gaat .. maar we zitten toch op dit topic om TS te zeggen hoe wij erover denken... nou en dat heb ik gedaan en dan word er gelijk gezegd dat het zielig is.. terwijl dat helemala niet zo is.. want mijn paard doet puur op de buurman..
Daar komt bij dat als je rijden niet vind vallen onder het ontnemen van hun natuurlijke gedrag een paar uur binnen staan niet zo erg is.. kijk 24 uur op dag is niet gezond maar hallo als ze gewoon overdag buiten staan dan is dat helemaal niet erg hoor..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:55

Een middagje buiten vind ik erg weinig, heel eerlijk gezegd, want de overige uren staat dat beestje dus gewoon binnen (langste deel van de dag dus). Ik kan me wel vinden in wat Joviban en een aantal anderen zeggen. Ik zou niet blij zijn als mijn paard zo duidelijk aan zou geven, dat hij niet happy is op stal. Nou heb ik er toevallig eentje die echt niet happy is op stal, die staat dus ook 24/7 buiten. Is voor mij als eigenaar niet altijd even handig, maar ja, ik wil gewoon het beste voor hem en daar pas ik me aan aan. Heb destijds ook het e.e.a. moeten overleggen op onze stalling, hoor, want alleen de Shetlanders mochten bij ons in de winter buiten blijven, in eerste instantie. ;)

Dus het lijkt mij dat je je paard of meer buiten gaat houden of je laat hem zijn stal kapot trappen. ;)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:57

mijn paard heeft vorig jaar door dit probleem een peesblesure opgelopen, jammer genoeg.

en ik heb alle tips die hier gegeven worden al geprobeer...
-veel buiten zetten, zomers dag en nacht en swinters 12 uur per dag.
-iets te spelen in stal, bal en liksteen.
-vaste voertijden inderdaad, en heb ook geprobeerd om geen vaste voertijden aan te houden.
-matten tegen de achterwand.
-tussenwand open zodat ze elkaar konden zien, werd het erger, tussen wand dicht deed ze het npg steeds dus nu is de tussenwand een klein stukje open.
-andere stal, op stal.

niks help op dit moment staat ze weer met een dik been, kijk het even deze week volgende week laat ik de DA komen als het niet dun wordt, ik hou dit topic in de gate misschien komt de tip die echt werkt nog wel eens......

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:50

MlieZ88 schreef:
ik vind het echt zo grappig al die paardenmiepjes haha

Nou lekker neerbuigend weer, dus als wij er anders over denken zijn wij paardenmiepjes en ben jij degene met verstand?
Mijn paarden staan nu toevallig wel 24/7 buiten en ik vind dit een luxe maar ik snap best dat dit niet overal kan.
Daarintegen gaven mijn paarden niet aan een probleem te hebben met het op stal staan (of dit nou om het voeren, het binnen staan of de buurvrouw/man is dat doet er eigenlijk weinig toe).
Maar het feit dat jij zegt dat je een paard voor je eigen plezier hebt, groot gelijk hebben de meeste mensen denk ik. Maar dat wil toch niet zeggen dat jou paard daar onder hoeft te lijden?
Bij mij gaat het welzijn van mijn paard boven mijn moddervoetjes hoor, die spoel ik wel weer af geen probleem.
En ik vind het goed dat je naar een oplossing kijkt, maar ga niet alleen werken aan een oplossing.. Ga werken aan het probleem.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:05

ik heb ook zo'n merrie
de ruin er naast staat haar dom aan te kijken maar volgens mij wordt ze daar juist nijdiger van, hij reageert namelijk niet
ze heeft hooi in haar stal dus daar ligt het niet aan en ze staat alleen snachts binnen en dan pas om 23.00 naar binnen
de stallen zijn ook nog eens 4 x 4 en ze is maar een D pony
ze doet het maar naar één kant want voor de ruin aan de andere kant heeft ze wel redelijk respect
verder is de stalmuur aan die kant hoger dus die gaat nu aan de andere kant ook omhoog
ik heb er een tijd een dik stuk vloerbedekking tegen gehangen en dat dempte wel maar liet haar niet stoppen

het enige wat nog kan is haar in de buitenste stal zetten zodat ze nog maar 1 buur heeft maar die muren zijn nog niet zo dik als de anderen dus ik moet gauw eens aan het metselen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:29

nouja, ze lijden natuurlijk wel van dat trappen, echt goed voor de pezen is het niet
en ze doen het ook niet voor niks, ze zijn gefrustreerd

alleen blijft de vraag , hoe los je dat op in je eigen omstandigheden?

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:31

Volgens mij maakt je paard heel duidelijk wat je eraan kunt doen?
Beetje claustrofobisch, dus buiten zetten met een regendeken op, al is het in een klein paddockje.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 16:31

@spatter:
precies..
en ik weet heus wel dat haar iets dwars zit..
ik denkd at het voor een groot deel een gewoonte is geworden, maar dat er ook wel een reden voor is volgens haar.
maar ik heb niks aan maatregelen die allesveranderend zijn zoals mijn stal opzeggen...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:35

maakt het uit of ze hengstig is of niet?
dat verschil merk ik hier wel

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:36

De reacties kunnen hier idd vrij heftig oplopen helaas, zo herrinner ik me nog een topic over een spiegel ophangen buiten de box vanwege onrust doordat stalmaatje aan het werk moest, vele raden het af (ik had ook mijn twijfel hoor of het zou werken omdat het geen geur gaf) En wat blijkt het werkt super, dus alle tips zijn uit te proberen.

Nogmaals mijn persoonlijke mening is niet kluisteren.
Het is idd een luxe dat dieren overdag nog naar buiten mogen. Jammer dat er bij jou niet een hoekje is waar ze van het gras af nog een aantal uurtjes op een paddock kan staan. Heb je nog overlegt om van stal te wisselen? Een hoekstal of ander buren?

En mensen er zijn ook dieren die wel graag op stal staan. Wij hebben loopstal met paddock, normaal voer en veel stro. Nu begint 1 pony aan het hout te kluiven, ondanks zoutblok, mineralenblok, voldoende ruimte, voldoende aandacht, 24 uur naar buiten kunnen. Leg mij dan maar uit waarom hij het nu met alle vrijheid en knabbelwerk wel doet terwijl toen hij op een box stond (1 uurtje paddock en 1 uurtje rijden) het niet deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:37

MlieZ88 schreef:
maar ik heb niks aan maatregelen die allesveranderend zijn zoals mijn stal opzeggen...

Daar heb jij misschien niets aan, maar je paard weldegelijk. :)*

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:38

MlieZ88 schreef:

Mag ik vragen waarom niet?

MlieZ88

Re: tips: paard schopt stal kapot.. (en zn benen?!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 16:41

@ Bluestar: ze staat smiddags op het land. en verder als ik op stal ben in een paddock..
vandaag stond/staat ze van 11 tot 7 buiten.. best luxe lijkt mij zo :)
ze is nu hengstig en trapt juist minder haha.
die van mij word juist erg lief en knuffelig als ze hengstig is :P

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:53

MlieZ88 schreef:
@ Bluestar: ze staat smiddags op het land. en verder als ik op stal ben in een paddock..
vandaag stond/staat ze van 11 tot 7 buiten.. best luxe lijkt mij zo :)
ze is nu hengstig en trapt juist minder haha.
die van mij word juist erg lief en knuffelig als ze hengstig is :P

dat heeft die van mij ook en ik heb weleens een hormoon kuur gedaan en dat is het enige wat redelijk werkte bij die van mij, zit er nu dus echt weer over na te denken om het weer te gaan doen moet alleen weer even uitzoeken wat ik precies gaf, want het is al even geleden dat ik het gegeven heb, was wel homoipathie's

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:57

bluestar kijk uit voor een maagzweer, dat kan ook kluiven, bijten , zuigen veroorzaken

maar ik had ook een paard die als het even kon gauw de stal in schoot
was volledig ontredderd op een grote wei en viel kilo's af

ieder paard is anders

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:58

wij hebben een ander merrietje gedekt, daarna nooit meer last van gehad
hormonen waren blijkbaar ineens in orde

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:59

Bij die van mij werkt een hooinet wel aardig :j

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:01

t feit dat er andere paarden triestiger gestald worden in de omgeving, praat toch niet goed dat jouw paard hier duidelijk een probleem mee heeft??
Ik wil ook niet per se de die-hard uithangen en zonder pardon stellen dat ie 24/7 buiten moet, maar een namiddagje is nu ook weer niet zo lang en je hebt nu eenmaal een paard dat ook duidelijk laat merken wat hij daar van vindt. Je kunt dat niet zomaar negeren of een mat tegen de staldeur hangen en doen alsof er geen probleem meer is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:09

Als ik dit zo lees heeft jouw paard heel veel last van frustratie en verveling.

De beste oplossing zou zijn, voor het welzijn van het paard, verhuizen naar ergens waar hij meer naar buiten kan..

En rubbermatten ophangen, dit helpt wel degelijk iets. Verder, als ze daadwerkelijk zo'n dominante tante naast haar heeft staan zou ik er niet voor kiezen het meer te openen, maar meer dicht te zetten, dat voorkomt dan irritaties tussen die paarden..

Verder, een liksteen is sowieso al goed, niet als speeltje, maar puur omdat je paard die mineralen en zouten nodig heeft.

Hang een hooizak op, een pion, koop een voerbal. Ga iedere avond naar je paard om hem nog even los te gooien..

Met alle respect TS, maar uit jouw posts kan ik concluderen dat jouw welzijn en het prettig vinden op een stal belangrijker is dan het welzijn van je paard.

Ik zou eens heeeel hard gaan nadenken als ik jou was.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:11

Heeft het paard veel structuur? Dat is erg belangrijk voor een gewoontedier als dezen.