slachtpaard kopen:goede daad of weggegooid geld?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:11

Ik vind dat je je paard sowieso niet naar de slacht moet brengen,
is dat ze dank dat hij jaren lang voor je gewerkt hebt dat ie eindigt bij de slacht???? Huilen

Ik vind dat ze gewoon vredig in moeten slapen in hun eigen stal in een vertrouwde omgeving. Schijnheilig

Moet je er nou nog geld aanverdienen ook, aan de dood van je paard???

groetjes kim

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:01

Ebene schreef:
is dat ze dank dat hij jaren lang voor je gewerkt hebt dat ie eindigt bij de slacht???? Huilen
Ik vind dat ze gewoon vredig in moeten slapen in hun eigen stal in een vertrouwde omgeving. Schijnheilig
groetjes kim

Beste Kim, hier zijn al tientallen topics over geweest. Met alle respect voor jouw mening zou ik toch zeggen: zoek ze op, lees ze en bedenk dat de meeste mensen hier op Bokt hun paard zeer bewust naar de slager brengen omdat dat in een aantal opzichten een paardvriendelijker manier is om je paard dood te laten gaan dan hem 'vredig in te laten slapen in z'n eigen stal' (wat sowieso niet slim is, want een dood paard uit een box sleuren is de allerminste klus die er is).

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:18

Citaat:
'vredig in te laten slapen in z'n eigen stal' (wat sowieso niet slim is, want een dood paard uit een box sleuren is de allerminste klus die er is).

Ik bedoel gewoon in een vertrouwde omgeving.
*LOL*
groetjes kim

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:55

Ebene schreef:
Ik bedoel gewoon in een vertrouwde omgeving.
*LOL*
groetjes kim

De enige reden die ik kan bedenken om dit te doen, is als een paard absoluut niet laden wil. Ja, dan zal het misschien inderdaad rustiger zijn om het thuis te laten doen.
Maar ik neig zelf richting slager als het ooit zou moeten gebeuren. Ten eerste gaat het razendsnel - in tegenstelling tot een 'spuitje' waar de meeste paarden hardverscheurend tegen kunnen vechten - en ten tweede heb je niet je geliefde paard 3 dagen dood langs de kant van de weg liggen. Over trauma's gesproken...

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:03

als je om dat beestje geeft moet je het zeker doen. Ik heb een paard op stal staan die voor 1000e uro te koop was anders ging hij naar de slacht en nu springt die merrie zo waanzinnig super dat ze ingezet is als fokmerrie en sportpaard echt heel gaaf! en ook al is het een renpaard een goped leven kan hij altijd nog krijgen! Groetjes en sucses melissa

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:36

Ik denk dat ze goed moet bekijken wat ze er nog mee wil gaan doen en wat het beest nog kan.
En of hij geen pijn heeft, want dan vind ik het eerlijk gezegd alleen nog maar zieliger om hem te laten leven ook met pijnstillers.
Ik denk zelf ook wel dat ze er echt goed over na moet denken want als ze hem red en vervolgens het rijden toch mist dan heb je een probleem....
Ik zou het nooit doen denk ik, vooral omdat je gewoon niet weet wat je in huis haalt en omdat het meestal niet de beste paarden zijn.
Hoe zielig het soms ook is soms is het beter dat een paard geslacht wordt.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:42

favorietje schreef:
Ik denk dat ze goed moet bekijken wat ze er nog mee wil gaan doen en wat het beest nog kan.
En of hij geen pijn heeft, want dan vind ik het eerlijk gezegd alleen nog maar zieliger om hem te laten leven ook met pijnstillers.
Ik denk zelf ook wel dat ze er echt goed over na moet denken want als ze hem red en vervolgens het rijden toch mist dan heb je een probleem....
Ik zou het nooit doen denk ik, vooral omdat je gewoon niet weet wat je in huis haalt en omdat het meestal niet de beste paarden zijn.

Maar als het jou nou niet boeit hoe goed een paard is.. ik vind dat een vervelende opmerking want als jij om zo'n dier geeft en je stelt geen eisen alleen een liefdevolle verzorging dan is dat paardje beter af beleve me..

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:00

Bedenk wel dat zo'n paard een wandelende veeartsrekening kan zijn!! Koop toch een beestje waar je wat aan hebt en waar je ieg fijn mee kan rijden. Een paard gaat niet voor niets naar de slacht, je kunt ze niet allemaal redden.
Het is voor jezelf ook niet leuk als je elke week de veearts kunt bellen en dan met rekeningen van 200 of meer euro zit opgescheept en je kan niet eens iets met dat paard.
Het klinkt idd hard maar sommige dieren moet je gewoon niet "redden", die zijn beter af bij de slacht. Denk aan jezelf, want zoals dat paard zijn er nog duizenden. En dan blijf je bezig.

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 23:53

Een paard kopen wat anders geslacht zou worden moet je niet doen omdat het paard anders geslacht wordt.Dit moet je alleen doen omdat je denkt dat dit paard samen met jouw nog een prima pijn-vrij en leuk leven kan hebben

Een paard bij voorbaad niet willen kopen omdat hij de naam slachtpaard opgeplakt heeft gekregen is in mijn ogen ook niet terecht(maar daar is iedereen natuurlijk vrij in om zich aan het "hokje" te houden)

Wanneer je in een wat lagere prijs klasse zit is de grens tussen slachtpaard en recreatiepaard erg dun.

Op de paarden markt gaan veel paarden en ponies die door de handelaren zijn meegenomen en niet die dag verkocht worden vaak niet meer mee terug en worden opgekocht door de slagers(uit Nederland,Belgien en Frankrijk)Daar staan dus paarden tussen die andrs door een andere handelaar verkocht zouden worden als recreatie paard.

Vaak haflingers,dravers,trekpaarden en gewone paarden maar ook veulens gaan mee met de slager. Verward

heb zelf een paard en een ponie van de slager gekocht.De ponie was een 3-jarige haflo hengst die nog niet eens beleerd was!!! Nu ruin onder tussen en echt een super schatje OK dan! echt een boefje) en lopen dat hij kan!!

Maar realiseer je wel dat je in korte tijd moet beslissen en dat je het financieel en emotioneel moet kunnen opbrengen dat je een miskoop hebt gekocht en dat je hem zelf alsnog moet laten inslapen.(is mij gelukkig nog niet overkomen)

Maarja een miskoop kan je ook doen als je paard wel een eenvoudige klinische keuring laat verrichten. Haha!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 08:49

Misschien een hele botte vraag. Sorry voor al die mensen die zich aangesproken voelen enz. enz.

Maar is dat paard niet al lang geslacht? Of zou hij naar de slacht gaan?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:27

boontje schreef:
Wanneer je in een wat lagere prijs klasse zit is de grens tussen slachtpaard en recreatiepaard erg dun.

Klopt - het vreemde is dat mensen 100 recreatiepaarden te koop zien staan en daar langs lopen. Maar als er een etiket 'slachtpaard' op zit trapt een aantal mensen acuut op de rem en moet er wat gebeuren Schijnheilig !

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:54

mesastamp"]
[quote="favorietje schreef:

Maar als het jou nou niet boeit hoe goed een paard is.. ik vind dat een vervelende opmerking want als jij om zo'n dier geeft en je stelt geen eisen alleen een liefdevolle verzorging dan is dat paardje beter af beleve me..
[/quote]

Ik bedoelde dat als een paard ziek is, pijn heeft,nooit meer lekker kan rennen,en mischien een jaar later dood gaat beter af is als hij vredig mag slapen.
Iedereen denkt altijd dat de dood zo erg is ik niet mischien daarom.
Ook ik vind het soms heel erg dat een paard afgemaakt wordt, en zonder goede reden zi ik ook het nut er niet van in en kan ik me ook heel kwaad maken. Maar soms is er wel een goede rede en laten we die dan ajb accepteren

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:59

Ebene schreef:

groetjes kim

Ik heb mijn paard dus naar de slacht gebracht en ben ik jouw ogen dus een verschrikkelijk mens.... nou ja.... so be it.

Mijn "dank" voor mijn paard was een razendsnelle dood, boem-pats-gebeurd.
Ik ben meegeweest, heb hem zelf gebracht en heb alles meegemaakt. Als ik de werkelijk harteloze persoon zou zijn die jij waarschijnlijk denkt, waarom zou ik dat dan doen? Waarom zou ik om 3 uur 's nachts op staan om mijn liefste vriend bij zijn laatste gang te begeleiden?
Waarom zou ik hem die avond daarvoor dan nog ingevlochten hebben, gepoetst tot hij glom, witte bandages gegeven hebben?

Geld verdienen aan mijn paard zeg je? Ja, inderdaad. Het verzekeringsbedrag was voor mij een zeeeeeer schrale troost voor een verschrikkelijk ingrijpende gebeurtenis in mijn leven. Over genoegdoening kun je allang niet meer praten, want al had ik het geld dat ik voor Lorenzo gekregen heb, terplekke moeten BETALEN om hem weer beter te maken, had ik het linea recta gedaan.

Pas op wat je zegt in je reacties, het komt namelijk behoorlijk eenzijdig en kortzichtig over.

Laat mij dan maar een beul zijn of wat-dan-ook, ik heb alles voor mijn paard over gehad en dat hield op dat moment ook in het nemen van deze beslissing en om zijn leven snel te beeidigen, desnoods dus bij de slacht.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 18:09

ik kan beide standpunten begrijpen, zowel dat mensen "kiezen" voor een injectie, alswel naar de slacht....
Het heeft denk ik met een persoonlijk gevoel te maken, de omstandigheden waarin je die beslissing moet nemen etc.
En ik weet zeker dat als je echt van je paard gehouden hebt, de beslissing (waar je ook voor kiest) heel moeilijk en verdrietig is!!!!
Dat wilde ik gewoon even kwijt!!.....
En Penny-b....ik geloof elk woord van wat je zegt!! en begrijp ook waarom je op Ebene reageert...zij zal het ook wel goed bedoelen, maar het komt inderdaad over of je harteloos bent als je je paard naar de slacht brengt.
Natuurlijk zal je mensen hebben die het vnl. voor het slachtgeld doen...maar ik denk dat de meesten dit met veel pijn in het hart beslissen!

Ik denk zelf ook, als ik mijn lieve PEPSI zou moesten laten inslapen, dat ik voor een injectie zou kiezen in zijn eigen stal......maar ik weet ook niet als het moment daar zou zijn (wat hoop ik nog heeeel lang duurt!) wat de omstandigheden zijn waardoor ik mijn beslissing zou moeten herzien en daarbij vind ik dat iedereen zelf uit moet maken hoe zij/hij op een waardige manier van zijn/haar paard afscheid wil nemen!!...........en daar niet gelijk een waardeoordeel aan vast moet plakken.......

Friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 01:07

Als je een paard wegkoopt bij de slacht hoeft het niet te betekenen dat hij/zij wat mankeert. Natuurlijk, als een iemand besluit dat zijn of haar paard helemaal af is na jarenlange trouwe dienst dan moet je zo'n beestje daar niet wegkopen maar je moet niet vergeten dat er met MINSTENS 60% van de paarden die bij de slager worden gebracht NIETS aan de hand is. Ik heb hierboven veel reacties gelezen maar die zijn allemaal geuit op het wegbrengen van sportpaarden, versleten manegepaarden of particuliere recratiepaarden die op zijn. Vergeet niet dat er maandelijks BOSJES kerngezonde veulens, vooral de hengstjes om het maar eens heel grof te zeggen, in de worst verdwijnen! Wat te denken van al die fokkerijtjes van shetlanders, welshjes, fjorden, haflingers, tuigers, hackney's en al die andere betaalbare rassen die populair zijn onder de "boertjes" waar denken jullie nou toch echt waar al die hengstjes heen gaan???? Juist, naar de slager. Ga maar eens naar de paardenmarkt. Zie je toch heel vaak shetjes aan elkaar gebonden staan in groepjes van 5 of 6? Precies: voor de slacht! Prima paardjes, niets mis mee, alleen het feit dat iedereen er maar mee fokt en tja waar moet je op een gegeven moment toch met al die veulens heen? Fokmerries die gust blijven vaak zelfde verhaal, ze worden gehouden voor de fok en als er niets meer uitkomt gaan ze naar de slager, mankeren verder niets. Als er een rijpaard bij de slager staat wat duidelijk goed is verzorgt, nette hoefjes heeft, keurig recht staartje ed. gewoon een paard waaraan je kunt zien dat er liefdevol voor is gezorgd, gewoon laten staan en hem zijn einde gunnen, die staat er niet voor niets. Verder verstandig kijken en gerust kopen bij een slachthuis er staan er genoeg die helemaal NIETS mankeren maar vaak hun eerste verjaardag niet eens halen omdat simpelweg het aanbod binnen hun ras groter is dan dat er vraag naar is. gtrz friesje

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:54

Ebene schreef:

groetjes kim

Dit topic gaat hier niet regelrecht over maar ik vind toch dat er veel mensen zijn die een verkeerd beeld hebben van de slacht, het is jullie eigen mening, dat begrijp ik, maar de slacht is echt niet paard onvriendelijk!
Wij wilden niet aan ons paard verdienen, nee, we wilden het beste voor hem omdat hij 4 jaar voor ons geweldige dingen had gedaan!
En bij de slacht zijn de paarden zo weg, je hoort een klap, dan is het paard al weg! Echt waar, als je maar naar een goede slager gaat is het misschien wel beter dan een paard laten inslapen! Daar zijn ook veel hele nare verhalen over...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:59

Friesje schreef:
Vergeet niet dat ................populair zijn onder de "boertjes" waar denken jullie nou toch echt waar al die hengstjes heen gaan???? Juist, naar de slager.
..............
Fokmerries die gust blijven vaak zelfde verhaal, ze worden gehouden voor de fok en als er niets meer uitkomt gaan ze naar de slager, mankeren verder niets.

Ben het op hoofdlijnen met je eens, maar wil je aub de term 'boertjes' vergeten, ik stam zelf af van dit ras en vind dit een eersteklasbelediging.
De paarden waar jij het over hebt komen trouwens meestal niet bij de paardenslagers in Nederland terecht, maar gaan vaak eerst op transport.

Verder: een guste fokmerrie gaat juist meestal niet naar de slager, die komt in de handel terecht omdat er altijd nog wel weer iemand is die zegt: die krijgen wij wel drachtig!

Friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 01:00

Jeetje zeg, jij voelt je snel aangevallen!! Ik gebruikte alleen de term "boertjes" om te typeren welke mensen vaak in de "handel" richting slacht zitten. En ik denk dat iedereen dan weet waarover je het hebt, op de markt lopen ze toch ook altijd? Overjas, petje, sigaartje, altijd in de billen prikken met de eeuwige wandelstok. Ja, dit zijn (de oude generatie)boeren, niks mis mee en hoe moet je ze dan noemen als ik vragen mag? grtz

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:58

Ik noem dit handelaren........... en dat zijn het ook!
(echt geen boeren hoor, 't zijn mensen die wat vee bij huis hebben maar geeeen boeren Haha! Haha! Haha! echt niet!!)