paard snachts op stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: paard snachts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:16

Wij zetten die van ons 's nachts binnen als het land kletsnat is, zodat ze een deel van een etmaal droge voeten kunnen krijgen en droog kunnen liggen. 's Zomers zetten we ze op het heetst van de dag trouwens ook binnen in de schaduw.

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:53

Bij ons staan ze s'nachts ook buiten. In de zomer weiland met voldoende schaduw en in winter in de paddock met schuilstal. Ookal staan ze daar nooit in :n
Ze hebben onbeperkt hooi tot hun beschikking

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:52

Mijn ijslander staat met een paar andere ruinen in een weiland met op de meeste stukken best wel dicht-op-elkaar-geplaatste bomen aan de rand, dat is hun schuilplaats. hij is gezond en graast vooral zijn bolle buikje vol, ookal is het gras nauwelijks een mm.:P

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:03

ik sluit me hier bij aan .wij houden onze paarden en pony's het zelfde als liljebo,en hier staan ze ook eigenlijk alleen binnen met erg veel warmte en als het in de winter erg koud is willen ze ook nog wel eens in de stal staan maar dit verschilt heel erg.ik vind dit het fijnste zo kunnen ze zelf kiezen wat ze het fijnste vinden.
liljebo schreef:
In een ander topic (commercieel) las ik dat veel mensen het belangrijk vinden dat hun paard iig snachts op stal staat.
Ik ben erg benieuwd naar de motivatie daarvan.
Het gaat mij daarbij puur om interesse.

Een belangrijke reden daarvoor is het volgende... Mijn paarden lopen 24/7 buiten met schuilstal. Ze lopen aan huis, dus ik kan precies zien wat ze doen.
Nu viel het mij op dat de paarden op de hete dagen een groot deel van de tijd in de stal stonden te suffen/slapen en snachts op pad gingen.
Maar ook nu, in de herfst, lopen ze snachts veel rond in het achterste, bebosde deel van de wei en staan ze niet op stal.
Goed... met regen en wind ook niet, dus misschien zijn ze een beetje raar, maar toch...

Dat gedrag in aanmerking nemend, vroeg ik mij dus de motivatie van mensen af, die snachts op stal belangrijk vinden.
Waarom juist snachts?

Ik bedoel dit geenszins als kritiek. Ik vraag het mij gewoon af.
Komt er een leuke discussie uit voort... prima...
Maar liever geen reltopic waarbij mensen elkaar de mening proberen op te dringen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:21

Hier is het een gewoonte geworden sinds we hele oude paarden hadden. Toen die jong waren bleven ze 's zomers ook 's nachts buiten maar toen ze bejaard werden gingen ze 's nachts naar binnen. Nu heb ik vrij jonge dieren maar die gaan nu 's nachts ook naar binnen. Puur de gewoonte, maar het geeft me nu een beter gevoel dan dat ik ze 's nachts buiten laat....en de shet is ontzettend bang voor zwijnen. Die lopen er zat op de wei 's avonds en 's nachts. De shet staat het hardst te stampen om als eerste naar binnen te mogen! :D Plus is het ook nog eens goed voor de lijn, een poosje niet eten (shet).

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:51

bij mij staan ze beide sávond binne
al gaat die van 26 binnekort voor altijd dag en nacht buiten staan.
ik sta op een pensionstal die savonds onbewaakt is.
dat vind ik met mijn 3 jarige eng
ook is hij het vanaf zn geboorte gewend om snachts binne te staan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:57

die van mij staan s'nachts ook binnen.
De een vanwege zomereczeem en de ander omdat hij anders zo stijf als een plank is...ondanks dat hij onder een afdak kan slapen en een deken opheeft.
De shet is wel buiten s'nachts.
Ik heb ook nog eens erg veel edelherten hier,op het moment bronstijd.Ze hebben in 10 jaar tijd nog nooit de afrastering stukgemaakt maar je weet nooit.

Verder vind ik het zoooo gezellig om om 11 uur nog even te controleren,drollen eruit en nog een pluk hooi te geven en een knuffel. :o

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:10

Die van mij staat gewoon lekker 24/7 buiten, pas als het echt koud word 's nachts en ze het land kapot gaan lopen gaan ze 's nachts naar binnen. En de reden: sportpaard, wat een onzin, onze dame diend ook als sportpaard maar staat ook gewoon 24/7 in het land. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:12

Mijn paard staat 's nachts binnen. Ik ben hier zelf geen voorstander van..
Maar heb helaas al 4 keer in een half jaar tijd mee gemaakt dat het hek los word geKNIPT ( zit een KETTING omheen?! )
Dit gebeurd alleen snachts, dus dat was voor mij wel de aanleiding om hem lekker binnen te houden :)
Dit gaat al 2 jaar goed.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:13

geerke schreef:
Verder vind ik het zoooo gezellig om om 11 uur nog even te controleren,drollen eruit en nog een pluk hooi te geven en een knuffel. :o

Ook dit geld voor mij ook wel een beetje :+:

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:21

Ik vond het altijd vreselijk als mijn pony´s in de nacht op stal gingen.
Daarom probeerde ik ook altijd zo lang mogelijk dag en nacht buiten te houden.
Maar toch zijn er veel staleigenaren die zeggen ´s nachts naar binnen en zo zijn de regels van stal.
In die periode sliep ik ook echt niet lekker en hoopte elke ochtend maar weer dat er geen brand of iets dergelijks was uitgebroken :o
Maar dat was mijn reden, dieven die mijn pony´s vanuit stal de trailer in zouden krijgen, brand die uit zou breken en niemand die in de buurt was, andere gekken die de stal binnen komen.
Ze staan nu dag en nacht buiten met schuilstal, ik merk dat ze enorm vrolijk zijn en die schuilstal.... gebruiken ze nooit.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:31

ik heb nu nog 2, 24/7 in het land.
De andere 2 staan snachts op stal.
1. omdat het voor die merrie + veulen goed is om in handen te komen.
daarnaast moet de merrie goed worden bijgevoerd.
en punt 2. veulen was geschoren voor de keuring en de nachten zijn best fris.

Straks word alles weer anders, en gaan moeder en zoon gewoon weer het land op. ( inmiddels vacht zat )
en mogen er voor de winter andere op stal, ivm met sport/ veel rijden enz

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:04

Ik ben voor een dagdeel binnen zetten (op het moment staat ze overdag binnen en 'snachts buiten, wegens de temperaturen) om verschillende redenen.
Mijn merrie kiest trouwens zelf er voor om naar stal te komen om te slapen. Ze heeft keuze uit twee, er zitten geen deuren in en er is ook nog een schuilstal op het erf, dus eigenlijk keuze uit drie. Haar wei ligt beschut omdat het helemaal ommuurt is en aan een kant hoge gebouwen staan en er zijn bomen, en toch komt ze naar stal als het regent... en om te slapen dus.

Maar goed, redenen waarom ik zlef graag paarden een dag deel op stal wil:
-Betere controle op het dieet en controle of ze niet proppen maakt of voer laat vallen (gebitsproblemen) of helemaal niet eet (ziek).
-Controle op afwijkend gedrag dat kan wijzen op ziekte of ander probleem.
- Andere ondergrond voor de hoeven. Ik denk zelf dat wisselende ondergrond, droog/nat, hard/zacht etc de hoeven gezonder houdt dan de hele dag op dezelfde ondergrond.
- Contact met het paard. Ook als je niet direct wat met hem doet, ziet en ruikt hij mensen om hem heen en ik wil wel graag dat hij die als normaal ziet, als iets dat erbij hoort.
- In elk geval een paar keer in handen komen of zelfs als ze los naar de stal gaan, even een begroeting (in MIJN omgeving). Nogmaals, ik vind het belangrijk dat ze mij als bekend en okee zien.
- Daarbij komt dat het makkelijk is om respect en vertrouwen te krijgen als je de persoon bent die voert en een en ander in zijn ritme bepaald.
Paarden die jou niet nodig hebben kunnen het als lastig gaan zien dat je ze komt pakken om te gaan rijden, waar het bij paarden die toch al dagelijks in handen zijn van de mens voor andere dingen, het wellicht niet zo als een onderbreking zien in hun dag. Met name als je bv rijdt voordat hij op stal gaat of voordat hij de wei in gaat. (Laatste is makkelijker omdat ze altijd droog zijn als ze van stal komen en meestal ook schoner).

Mijn wei is dus totaal ommuurd, maar als ze in een gewoon weiland zou staan, zou ik ontzettend bang zijn voor diefstal of mishandeling door onverlaten. Daar dat met name in het donker gebeurd, zou ik dan kiezen voor 'snachts op stal, puur voor de veiligheid.

Verder is er nog de kwestie van zomereczeem. Die paarden zullen ook bepaalde uren op stal beter af zijn.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:57

Goed om hierover na te denken.

Mijn paard staat in de zomermaanden 24/7 buiten en in de wintermaanden okt/april-mei, op paddocks van 8/9-18/19.
Op een boerderij stal in de polder, ze zijn net vorige week naar binnen gegaan en omdat de nieuwe paddocks nog niet klaar zijn gaan ze nu nog overdag de wei op en s nachts op stal maar zal binnen 2 weken weer naar paddock-stal gaan.
De wei is 1 grote modderpoel/drassige vlakte momenteel, naast dat ik het niet erg fantastisch vind om door de modder te ploegen om mijn paard te halen, ik ben daar eerlijk in, vind mijn paard het ook niet erg leuk meer om door de modder te ploegen plus dat mok welig tiert als ik niet iedere dag was en smeer puur omdat de wei te slecht is.

Mocht de wei wat opknappen dan 'mogen' ze langer op de wei blijven (en 's nachts op stal).
Ik sta op een kleinschalige pensionstal en we moeten ook rekening houden met elkaar, de een wil zijn paardje eerder naar binnen hebben dan de ander echter mijn paard verhuist met de groep mee zegmaar, ze is een echt kuddedier, als het grootste gedeelte van de groep naar binnengaat, gaat zij ook, want haar alleen met 1 of 2 vriendjes achterlaten op de wei doet haar in het koppie niet echt goed.

Echter, stom genoeg nooit echt nagedacht over de optie 's nachts op de paddock te laten >.<
Het is mijn eerste paard(je) en wel ik leer iedere dag weer, zal eens opperen in de groep hoewel ik denk dat de meeste 'tegenstemmen'

Het idee van mijn paardje lekker warm en veilig op stal voor een aantal uur is een geruststellende gedachte hoewel ik echt wel weet/realiseer dat ze niet van suiker is. Hoewel... mijn paard heeft een gruwelijke hekel aan regen op haar hoofd, bij regen staat ze het liefst met haar hoofd onder de buik van een ander paard wat niet van suiker is.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:27

Sientje schreef:
Wij zetten die van ons 's nachts binnen als het land kletsnat is, zodat ze een deel van een etmaal droge voeten kunnen krijgen en droog kunnen liggen. 's Zomers zetten we ze op het heetst van de dag trouwens ook binnen in de schaduw.

hier gebeurt precies hetzelfde! :)
swinters gaan ze meestal een uurtje of 2 naar buiten. :) , anders wordt het een te vieze drek bende. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:19

De redenen die worden gegeven waarom het beter/fijner zou zijn om paarden 'snachts op stal te zetten (zoals 's avonds je paarden nog even checken en voeren, controle op het eten, controle op gedrag, andere ondergrond voor de hoeven, contact met het paard, in handen komen, etcetera):
dat kan allemaal ook heel goed wanneer de paarden gewoon buiten blijven lopen. Daarvoor hoef je ze niet op te sluiten.

Ook ik zit 's avonds laat nog even gezellig bij de paarden wanneer ik ze de laatste voerbeurt hooi heb gegeven (mijn moment van de dag ;) ). Ook mijn paarden komen dagelijks "in handen", heb ik contact met ze en kan ik checken of ze oké zijn en goed eten. Ook mijn paarden lopen op verschillende ondergrond. En ondanks dat ik ze niet opsluit, zien ze mij niet als "lastig" wanneer ik ze uit de wei haal om iets met ze te gaan doen (zoals iemand hier schreef, wat ik een erg raar argument vind).

Ik begrijp verder wel dat veel mensen 's nachts op stal ook veiliger vinden, maar ik vraag me af of dat wel werkelijk zo is. Wanneer iemand je paard wil stelen of mishandelen en de wei in loopt, heb je nog kans dat je paard het niet vertrouwt, wegloopt en misschien wel van zich af trapt. In een stal kan je paard geen kant op! En ook in stallen gebeuren nare dingen met paarden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:27

Ik wil mijn paard zoveel mogelijk buiten hebben, maar er zijn ook andere dingen belangrijk. Onze pony moet de hele winter door gereden worden, anders wordt hij te dik en wordt hij hoefbevangen. Dus hebben we een binnenbak nodig (wat ik eigenlijk ook wel zo prettig vind op een stal, 3 maanden lang niet kunnen rijden vind ik zelf ook niet leuk). Binnenbakken hebben ze alleen op pensionstallen en je raad het al, daar gaan de paarden s nachts naar binnen, zeker in de winter :P Dat is nou eenmaal zo kan ik weinig aan doen.
En als je dan mag kiezen tussen 's nachts of overdag binnen zou ik ook zeggen 's nachts. Dan is het rustig op stal, geen mensen die steeds heen en weer lopen of paarden die steeds verplaatst worden. Ze eten&slapen en de volgende dag mogen ze weer naar buiten. Overleven het prima zo :)

neapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:59

mijn paard staat in de zomer maanden dag en nacht buiten
in de winter maanden helaas binnen de eigenaar is zijn land kwijt

dus zomers huur ik weiland bij iemand anders

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:21

JoviBan schreef:
De redenen die worden gegeven waarom het beter/fijner zou zijn om paarden 'snachts op stal te zetten (zoals 's avonds je paarden nog even checken en voeren, controle op het eten, controle op gedrag, andere ondergrond voor de hoeven, contact met het paard, in handen komen, etcetera):
dat kan allemaal ook heel goed wanneer de paarden gewoon buiten blijven lopen. Daarvoor hoef je ze niet op te sluiten.

Ten eerste sluit ik mijn paard niet op want er zijn geen deuren, ze kiest ervoor (moet ik haar dan maar met geweld wegsturen omdat er mensen zijn die geloven dat paarden 24/7 buiten moeten?), ten tweede heb je geen controle over het dieet als een paard niet binnenkomt omdat je helemaal niet weet hoeveel een paard graast of niet. Contact in je eigen omgeving is anders dan contact in zijn omgeving. Ik vind het juist belangrijk dat het paard beseft dat het niet in zijn eigen omgeving is. Net zoals je een kind naar school stuurt waar het leert dat andere personen dan je ouders wel eens gezag kunnen hebben.

Citaat:
Ook mijn paarden lopen op verschillende ondergrond.

Staan ze dan bv meer dan 5 uur op een andere ondergrond, of heb je het over als je uit rijden gaat? Daarbij zijn Hollandse weides in de winter vaak een baggerzooi. Hoe is dat dan bij jou?

Citaat:
En ondanks dat ik ze niet opsluit, zien ze mij niet als "lastig" wanneer ik ze uit de wei haal om iets met ze te gaan doen (zoals iemand hier schreef, wat ik een erg raar argument vind).
Iedereen kent paarden die slecht te vangen zijn en dat komt meestal omdat die alleen gepakt worden om te rijden. En die willen liever in de wei blijven. En vinden het dus wél lastig dat zo'n mens ze komt storen in hun doen.

Citaat:
Ik begrijp verder wel dat veel mensen 's nachts op stal ook veiliger vinden, maar ik vraag me af of dat wel werkelijk zo is. Wanneer iemand je paard wil stelen of mishandelen en de wei in loopt, heb je nog kans dat je paard het niet vertrouwt, wegloopt en misschien wel van zich af trapt. In een stal kan je paard geen kant op! En ook in stallen gebeuren nare dingen met paarden.

Er is voor een dief of vandaal een groot verschil tussen een weiland waar niemand ze kan zien wordt en een stal aan een huis.
En denk je nou echt dat een paard op stal niet van zich aftrapt? Dat het zich zomaar laat pakken? Ik daag je uit om mijn hengst te gaan pakken :D
Of dat je dan niks in de gaten hebt in huis als een iemand om je stal loopt? Wat dacht je van een licht dat aangaat als er iemand langs loopt, een waakhond?
Voor de duidelijkheid: Ik heb het over een stal aan huis.
Ik zal nooit een paard opsluiten in en stal die ergens los in een gebied staat, dan is er alleen nog méér kans op diefstal en brandstichting etc.
Mijn paarden hebben op een stal gestaan waar niemand bij woonde, maar waar zo'n beetje het hele dorp uitzicht op had (omdat het tegen een helling lag) en waakhonden liepen. Dat vind ik wel de minste voorwaarde.

Ik vind het "opsluiten" toch zo negatief. Ze gaan de stal in omdat ze dat prettig vinden wen we doen de deur achter ze dicht (of niet , zoals hier). Je doet net of alle paarden tegen hun wil worden binnengehouden.
Er zijn er zeker die het niet prettig vinden op stal, maar er zijn er ook die het wel prettig vinden op stal. Die slapen niet als je ze buiten laat.

Wat je zelf zo leuk lijkt is niet altijd het meest ideale voor elk paard.
Ik ben zelf een voorstander van een dagdeel binnen houden en heb daar de redenen van gegeven, maar als ik een paard heb dat aangeeft ongelukkig te zijn op stal mag hij heus 24/7 buiten en als ik een paard heb dat ongelukkig is in de wei mag die heus meer binnen. En dat kan zelfs per seizoen verschillen bij een paard.
Ik vind een starre houding ten aanzien van verplicht 24/7 in de wei omdat je denkt dat het zo moet misschien wel paard-onvriendelijker dan "opsluiten" van een paard met een goed motief....

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:24

Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten.
Tegen de winter (wanneer er minder voedingsstoffen in het gras zitten) gaat ze s'nachts op stal.
Ze heeft een gebitsafwijking en op deze manier kan ik haar goed bijvoeren en kan ze rustig eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:40

Lusitana schreef:
Staan ze dan bv meer dan 5 uur op een andere ondergrond, of heb je het over als je uit rijden gaat? Daarbij zijn Hollandse weides in de winter vaak een baggerzooi. Hoe is dat dan bij jou?

Mijn paarden "staan" niet zo lang, omdat ze vrij kunnen bewegen en dat doen ze dan ook. ;)
In je vorige post gaf je aan dat op stal zetten o.a. goed is voor de hoeven vanwege de wisselende ondergrond. Ik kan het daarmee eens zijn wanneer het een ruime loopstal is, zodat het paard over die andere ondergrond kan lopen. Stilstaan op andere ondergrond heeft geen toegevoegde waarde.

In mijn vorige post (halverwege pagina 2) heb ik kort de leefsituatie van mijn paarden beschreven.
Behalve een wei heb ik ook een groot soort van paddock en daar hebben de paarden wisselende ondergrond, die varieert van zand tot beton tot kiezeltjes/grind tot stoeptegels. Van alles wat dus.
Een baggerzooi wordt het hier trouwens nooit (zandgrond).

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:45

Ik heb onlangs mijn paard 17uur geobserveerd, en daarbij vanalles opgeschreven. Als je dat af en toe is doet ziet ge wel hoeveel ze graast etcetc :P Heb je wel wat zicht op hoeveel ze binnenspelen! En wat ze binnenspelen!
http://www.bokt.be/smf/index.php/topic,14982.0.html
Op de belgische bokt had ik ff alles bijeen getypt :P

edit: was beetje naar lusitana gericht, omdat ge toch wel een beetje zicht kunt hebben over wat een paard eet als het 24/7 buiten staat :P

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:58

Mijn paard (en haar groepsgenoten) blijven 's nachts ook buiten, met vrije mogelijkheid om naar binnen (twee inloopstallen) te gaan. Ik zie ze weleens staan soezen binnen (over het algemeen als het buiten bloedjeheet is), maar paarden slapen niet lang en al zeker niet alleen 's nachts en zodra ze wakker worden gaan ze weer lekker naar buiten.

Ik wil precies hetzelfde als de mensen die hun paard op stal zetten 's nachts, namelijk: veiligheid, weten wat ze eet, dagelijks contact met haar, haar goed controleren etc. Maar waarom zou dit alleen op stal kunnen? Ik zie dat echt niet.

Mijn paard is altijd blij om iets te ondernemen met mij. Al zou ze van mij weglopen en al zou ik haar niet kunnen vangen dan wordt het hard tijd om aan onze relatie te werken. Ik zou dat echt heel erg vinden, maar een uitdaging om er iets aan te veranderen...

Baggerzooi kun je makkelijk tegengaan door e.e.a. aan te passen, dit is niet heel ingewikkeld en hoeft helemaal niet duur te zijn.

Ondanks dat mijn paard 24/7 buiten blijft, ook in de winter, staat ze niet in de blub.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:10

De vraag was "geef redenen waarom je een paard 'nachts op stal wil." Niet hoe jullie/we paarden houden in het algemeen.
Er zijn redenen te vinden om een paard buiten te houden en redenen te vinden om een paard een deel van de dag op stal te zetten en geen zijn beter dan de ander.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:14

Pion schreef:
Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten.
Tegen de winter (wanneer er minder voedingsstoffen in het gras zitten) gaat ze s'nachts op stal.
Ze heeft een gebitsafwijking en op deze manier kan ik haar goed bijvoeren en kan ze rustig eten.

Daarnaast vind ik het een fijn gevoel dat mijn paard straks niet s'nachts in de kou staat.
En de rest van de stal denkt er net zo over. ;)