Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
liljebo schreef:In een ander topic (commercieel) las ik dat veel mensen het belangrijk vinden dat hun paard iig snachts op stal staat.
Ik ben erg benieuwd naar de motivatie daarvan.
Het gaat mij daarbij puur om interesse.
Een belangrijke reden daarvoor is het volgende... Mijn paarden lopen 24/7 buiten met schuilstal. Ze lopen aan huis, dus ik kan precies zien wat ze doen.
Nu viel het mij op dat de paarden op de hete dagen een groot deel van de tijd in de stal stonden te suffen/slapen en snachts op pad gingen.
Maar ook nu, in de herfst, lopen ze snachts veel rond in het achterste, bebosde deel van de wei en staan ze niet op stal.
Goed... met regen en wind ook niet, dus misschien zijn ze een beetje raar, maar toch...
Dat gedrag in aanmerking nemend, vroeg ik mij dus de motivatie van mensen af, die snachts op stal belangrijk vinden.
Waarom juist snachts?
Ik bedoel dit geenszins als kritiek. Ik vraag het mij gewoon af.
Komt er een leuke discussie uit voort... prima...
Maar liever geen reltopic waarbij mensen elkaar de mening proberen op te dringen.
Sientje schreef:Wij zetten die van ons 's nachts binnen als het land kletsnat is, zodat ze een deel van een etmaal droge voeten kunnen krijgen en droog kunnen liggen. 's Zomers zetten we ze op het heetst van de dag trouwens ook binnen in de schaduw.
JoviBan schreef:De redenen die worden gegeven waarom het beter/fijner zou zijn om paarden 'snachts op stal te zetten (zoals 's avonds je paarden nog even checken en voeren, controle op het eten, controle op gedrag, andere ondergrond voor de hoeven, contact met het paard, in handen komen, etcetera):
dat kan allemaal ook heel goed wanneer de paarden gewoon buiten blijven lopen. Daarvoor hoef je ze niet op te sluiten.
Citaat:Ook mijn paarden lopen op verschillende ondergrond.
Iedereen kent paarden die slecht te vangen zijn en dat komt meestal omdat die alleen gepakt worden om te rijden. En die willen liever in de wei blijven. En vinden het dus wél lastig dat zo'n mens ze komt storen in hun doen.Citaat:En ondanks dat ik ze niet opsluit, zien ze mij niet als "lastig" wanneer ik ze uit de wei haal om iets met ze te gaan doen (zoals iemand hier schreef, wat ik een erg raar argument vind).
Citaat:Ik begrijp verder wel dat veel mensen 's nachts op stal ook veiliger vinden, maar ik vraag me af of dat wel werkelijk zo is. Wanneer iemand je paard wil stelen of mishandelen en de wei in loopt, heb je nog kans dat je paard het niet vertrouwt, wegloopt en misschien wel van zich af trapt. In een stal kan je paard geen kant op! En ook in stallen gebeuren nare dingen met paarden.
Lusitana schreef:Staan ze dan bv meer dan 5 uur op een andere ondergrond, of heb je het over als je uit rijden gaat? Daarbij zijn Hollandse weides in de winter vaak een baggerzooi. Hoe is dat dan bij jou?
Pion schreef:Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten.
Tegen de winter (wanneer er minder voedingsstoffen in het gras zitten) gaat ze s'nachts op stal.
Ze heeft een gebitsafwijking en op deze manier kan ik haar goed bijvoeren en kan ze rustig eten.