paard op 1000 m²?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Re: paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:23

wellicht wellicht? vind het een beetje te simpel gedacht om er vanuit te gaan dat je de wei van de buren wel even zal mogen huren eigenlijk... niet iedereen zit te wachten op een huurder voor een stukje gras achter zn huis en zeker niet iedereen wilt een paar knollen naast zn achtertuin.

Het idee van boxen te maken om ze snachts in te steken en dan een piste waar ze overdag in kunnen, vind ik persoonlijk even triest als een pension waar ze amper buiten mogen. Heel de nacht stilstaan en dan ocharme een bakje om een keer de beentjes in te strekken en dan nog niet eens een groter weiland voor de zomer...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:47

Hoi TS, misschien begrijp ik het niet goed? Maar zoals ik je openingstopic lees geef je je paarden thuis precies hetzelfde als wat ze nu hebben?? Als dat zo is, dan zie ik eerlijk gezegd het probleem niet...

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:52

kynshiri schreef:
Het idee van boxen te maken om ze snachts in te steken en dan een piste waar ze overdag in kunnen, vind ik persoonlijk even triest als een pension waar ze amper buiten mogen....

kynshiri: Dit is toch altijd beter dan 24 uur op stal? Ik denk maar zo, elke minuut die een paard langer uit zijn stal kan zijn dat is er 1.

Algemeen: Zoals al door vele gezegd heeft niet iedereen zoveel ruimte. De manier van paarden houden is al veranderd. Het gaat er al op vooruit maar het houd ook ergens op. Er zal altijd een verschil blijven in het houden van paarden. Je vind paarden in de stal, in een paddock en in een wei en daar tussen tref je het slechter. Als ik terug kijk naar vroeger, dan stond bijna elk paard op stal. Om eerlijk te zijn: ik ben niet anders gewend. Ik werk met paarden, de fokmerries staan halve dagen buiten en verder staan ze in loopstallen en de dressuurpaarden..... tja, die staan een hele dag in de stal. Daar kan ik niks over zeggen. Weet ik ook een paard die het aankijken niet waard is, paard staat de de hele week opstal, mag even tussen de touwen staan als die uitgemest word en dan gaat die weer terug. En als die geluk heeft dan is er een meisje die hem af en toe over het terrein wandelt. Dan denk ik dat zelfs een uitloop van (bijwijze van spreken) 1x1 een hemel op aarde is voor een paard wat de stal niet uitkomt.
Ik vind niet dat de TS erop moet worden aangesproken dat dit geen goede manier van paarden houden is. Er zijn zovéél paarden die anders gehouden worden.

En dit leid naar de zoveelste topic over het welzijn van paarden. :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:59

[quote="kynshiri"]wellicht wellicht? vind het een beetje te simpel gedacht om er vanuit te gaan dat je de wei van de buren wel even zal mogen huren eigenlijk... niet iedereen zit te wachten op een huurder voor een stukje gras achter zn huis en zeker niet iedereen wilt een paar knollen naast zn achtertuin.

nee ,maar als je het niet probeerd weet je het ook niet..veel mensen willen niet kwijt wat ze hebben aan grond..belegging of hoop op ontwikkeling maar staan wel open voor verhuur ;)
en ik ga uit van de situatie van hoe de paarden van ts nu staan en dat is praktisch gelijk..
enne iedereen schiet in de steigers qua moraal en welzijn maar ik zie liever goed verzorgde[veel buiten,onbeperkt ruwvoer en aandacht] paarden op een beperkte maar uitgedachte ruimte dan al die gepamperde sportpaarden..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:03

ik zie het probleem niet...deze paarden lopen gewoon buiten,kunnen schuilen...wat wil je nog meer?

Beter dan de hele dag in een stal van 3x3 te staan,en de buitenlucht niet eens zien op een dag.

Geen weidegang vind ik geen probleem zolang ze gewoon hooi kunnen eten.
In de woestijn hebben ze ook geen weidegang,en zelfs bij mij in frankrijk is het gras ook op vanaf begin juli...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:07

bulck schreef:
Alleerst, en dat lees ik uit de openingspost, heeft TS een stuk van 1500m² waar ze op wil gaan bouwen. Nu is het heel simpel geredeneerd van te spreken, 500m² voor het huis en 1000m² voor de paarden. Maar er is ook nog zoiets als rooilijnen, inplanting van het huis etc. Dus de kans dat ze echt een handige 1000m² overhoudt is klein.

fijn dat je toch even reageert :D
om echt goed te oordelen hebben we veel meer gegevens nodig.
ik blijf nog steeds van mening dat het in principe kán, maar dat je heel creatief moet omgaan met de ruimte, met de héle 1500 m² die je ter beschikking hebt voor woning en paarden (en uiteraard moeten de bouwvoorwaarden het toelaten).
als je je huis ongeveer in het midden van het perceel kan zetten, zou je daar een oprijlaan naartoe kunnen laten lopen met aan weerszijden een paddockje, te bereiken door een pad aan beide zijkanten van het huis.
bak, stallen etc. zouden dan achter het huis kunnen ingeplant worden.

pmarena schreef:
Er zijn wel meer bokkers met zulke kleine plekjes inderdaad , het kàn ook wel , maar het is gewoon niet ideaal.

wat is ideaal?
je kan overal nog wel iets vinden dat beter zou kunnen.
het gaat ook niet over 'beter dan', maar over aanvaardbaar of niet.
's nachts op stal en overdag buiten vind ik nog aanvaardbaar, hoewel ik weet dat ik mijn paarden niet gelukkig maak in een stal.
dag en nacht op stal en enkel even in de stapmolen, rijden of bij heel veel geluk in een kleine lege paddock, vind ik niet kunnen.
dan liever 24/7/365 op een beperkt maar doordacht ingedeeld stuk waar ze lekker hun gang kunnen gaan.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:08

vind ik ook, zolang je ze genoeg hooi geeft en ze ruimte hebben voor een gekke bokkesprong dan moet dat toch kunnen? Helaas heeft niet iedereen de beschikking over een paar hecatre weiland. en als ik zie hoeveel paarden er in NL te dik zijn denk ik dat dat ook maar goed is ook.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:11

geerke schreef:
ik zie het probleem niet...deze paarden lopen gewoon buiten,kunnen schuilen...wat wil je nog meer?

Beter dan de hele dag in een stal van 3x3 te staan,en de buitenlucht niet eens zien op een dag.

Geen weidegang vind ik geen probleem zolang ze gewoon hooi kunnen eten.
In de woestijn hebben ze ook geen weidegang,en zelfs bij mij in frankrijk is het gras ook op vanaf begin juli...

Waarom zou het of of moeten zijn. Er zijn nog meer tussen wegen het is niet kiezen tussen 1000m2 of 23/7 op stal van 3x3.
Er zijn meerdere oplossing daarvoor.
Wat ik al eerder zei ik vind het krap maar het zijn je eigen paarden. Maar zou ze toch op z'n minst in de zomer meer ruimte geven. En dan ergens een weide huren of iets. Er zijn plaatsen genoeg waar ze alleen paarden aannemen voor de zomer en dan kun je ze in de wintermaanden thuis houden.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:12

fojoe schreef:
dag en nacht op stal en enkel even in de stapmolen, rijden of bij heel veel geluk in een kleine lege paddock, vind ik niet kunnen.
dan liever 24/7/365 op een beperkt maar doordacht ingedeeld stuk waar ze lekker hun gang kunnen gaan.
+:)+

knollentuin schreef:
maar ik zie liever goed verzorgde[veel buiten,onbeperkt ruwvoer en aandacht] paarden op een beperkte maar uitgedachte ruimte dan al die gepamperde sportpaarden..
+:)+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:00

waarom wordt er vergeleken met iets wat slechter is? Dat is alleen maar bevestigen dat het niet goed is, dus verkapt vertellen dat iets zo niet hoort...
het als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wil...
en dan wordt er maar bedacht dat 1500 meter hamsterweide beter is, maar er niet bijverteld dat er ook paarden zijn die wel de ruimte hebben en dat het paard zich maar moet schikken in wat wij willen en daarbij alleen maar wordt gekeken naar het eigen ik.

Simpel is dat paarden niet de huidige paarden zouden zijn zonder inmenging van de mens, daarvoor is Europa te bebost/bestruikt...

ga je alles vertalen naar de uitspraken van Fojoe: dan zie ik liever een paard op ruim voldoende weide grond, met onbeperkt ruwvoer, natuurlijke schuilmogelijheden en meer dan voldoende ruimte waar ze hun gang kunnen gaan.

Heb je niet de mogelijkheden, ga dan niet zoeken naar slechtere voorbeelden.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:57

Alane schreef:
ga je alles vertalen naar de uitspraken van Fojoe: dan zie ik liever een paard op ruim voldoende weide grond, met onbeperkt ruwvoer, natuurlijke schuilmogelijheden en meer dan voldoende ruimte waar ze hun gang kunnen gaan.

ik heb er 2 die echt niet op een gewone weide mogen: de ene schuurt zich kapot, de andere eet zich te pletter.
dus ik zie ze liever in mijn pp, waar ze het allebei prima doen ;)

Alane schreef:
Heb je niet de mogelijkheden, ga dan niet zoeken naar slechtere voorbeelden.

er zijn altijd betere en slechtere voorbeelden.
zoals ik schreef vind ik de situatie van ts - mits de inrichting goed overdacht wordt - aanvaardbaar ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:31

Het is ook aanvaardbaar , paarden altijd in een bak laten lopen met een inloopstal is vele malen fijner voor een paard dan altijd opgesloten staan in een stal.

Maar neem je als eigenaar van een dier genoegen met het bieden van een "aanvaardbaar" leven of wil je iets meer ?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:38

pmarena schreef:
Het is ook aanvaardbaar , paarden altijd in een bak laten lopen met een inloopstal is vele malen fijner voor een paard dan altijd opgesloten staan in een stal.

Maar neem je als eigenaar van een dier genoegen met het bieden van een "aanvaardbaar" leven of wil je iets meer ?

wederom slechter... beter is meer ruimte.... een ruime weide is vele male fijner dan een 10 X 100 meter, of je er nu een caviabaan of hamstertuin van maakt, het blijft hetzelfde aantal m2-s

ik had eerder ook een paard die zich doodschuurde als die de kans kreeg... onder de deken, opgelet op de dagdelen, en toch op de grote weide...

Ik heb er nu 2 die kunnen elkaar niet zien of luchten.... beide kunnen ze met de andere 2 paarden gewoon op de weide, maar H. Ufter en de andere dat is moord en doodslag... de met name genoemde is nog niet onder het zadel... omdat ik nu nog 4 paarden heb en ze daarom 2 aan 2 naar buiten kan doen, blijft hij.. maar op termijn kan het gebeuren dat in van de 2 toch verkocht wordt.

grapsig is dat veel mensen altijd roepen dat het rijden in een dressuurring van 20 X 60 postzegel werk is, maar het wel aanvaadbaar is om een paard op minder er 24/7 op te houden omdat ze geen andere mogelijkheden hebben.

@Fojoe: zo zou ik geen paarden willen houden, ik vind dat niet paardvriendelijk.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:53

Ik vind het echt te weinig land. :n

Wij hebben ze (4) nu op 5000m2 en we kunnen wisselen met een andere weide die iets kleiner is. Ze hebben die ruimte gewoon echt nodig.

In Belgie kan ik me trouwens herinneren dat je maar 4 paarden pe hectare mag houden of iets in die trant? ( of ben ik nu abuis?)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:59

Alane schreef:
ik had eerder ook een paard die zich doodschuurde als die de kans kreeg... onder de deken, opgelet op de dagdelen, en toch op de grote weide...

als een paard jeuk krijgt van gras, lijkt het mij beter om hem geen gras te geven ;)
met een deken erop om te zorgen dat hij zich niet kapot schuurt, pak je de oorzaak niet aan en neem je ook de jeuk niet weg.

Alane schreef:
@Fojoe: zo zou ik geen paarden willen houden, ik vind dat niet paardvriendelijk.

heb je het nu over ts of over mij?
van mijn stukje grond van 3600m² is er slechts zo'n 1500m² waar de paarden 24/7 op lopen.
anderhalf keer de oppervlakte die ts ter beschikking zou hebben, zo erg veel meer is dat nu ook weer niet.
fojoe @ [VSW] Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:00

Fiebie schreef:
Ik vind het echt te weinig land. :n

Wij hebben ze (4) nu op 5000m2 en we kunnen wisselen met een andere weide die iets kleiner is. Ze hebben die ruimte gewoon echt nodig.

In Belgie kan ik me trouwens herinneren dat je maar 4 paarden pe hectare mag houden of iets in die trant? ( of ben ik nu abuis?)

en in nederland zou men wettelijk ook met zoiets moeten komen..paardenwelzijn!!!

de paarden op te kleine stukjes zijn niet meer te tellen, en persoonlijk vind ik t gewoon dierenkwelling.

4 paarden op een hectare zou een goed begin zijn...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:02

Fiebie schreef:

daar heb ik nog nooit van gehoord.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:03

fojoe schreef:
Fiebie schreef:

daar heb ik nog nooit van gehoord.

We hebben toen een boek gekregen over paarden houden in Belgie. Wij hadden toen de intentie om te gaan emigreren.
Misschien dat dat per gemeente verschilt?
Zal het nog eens opzoeken.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:06

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:08

ik heb gevonden hoe het wettelijk zit:

Hoeveel paarden mag ik op een bepaalde weideoppervlakte houden?
Principieel bestaan er geen normen over het aantal paarden dat men kan houden op een bepaalde oppervlakte. Wel dient u rekening te houden met de bemestingsnormen van het mestdecreet en de normen van de milieuvergunning. Hierover vindt u meer in de brochures Mestdecreet en Milieuvergunningen in het informatie-gedeelte op deze website.

1. Mestdecreet
Enerzijds dient u, indien u mestbankaangifteplichtig zou zijn, de bemestingsnormen van het mestdecreet te respecteren. Deze bemestingsnormen vindt u terug op pagina 16 van de brochure Mestdecreet. U bent mestbankaangifteplichtig van zodra ofwel:

* u 2 hectare grond of meer exploiteert
* uw paarden samen 300 kg fosfaat of meer produceren
* u een oppervlakte groeimedium bewerkt gelijk aan ten minste 50 are. Deze laatste hypothese slaat niet op de paardenhouderij. (Groeimedium is volgens de definitie van het Mestdecreet van 22 december 2006: materiaal in vaste of vloeibare vorm niet zijnde landbouwgrond dat wordt gebruikt of bestemd is om te worden gebruikt als voedingsbodem voor planten).

Indien u niet aan 300 kg fosfaat komt, bent u dus niet mestbankaangifteplichtig. Voor de berekening van de fosfaatproductie wordt uitgegaan van een veronderstelde productie van:

* 30 kg voor paarden van meer dan 600 kg
* 21 kg voor paarden van 200 tem 600 kg
* 12 kg voor paarden van minder dan 200 kg

2. Milieuvergunning
Al naargelang de zone moet u een milieuvergunning hebben vanaf een zeker aantal paarden. Die normen vindt u terug op p. 9 van de brochure Milieuvergunningen. In woonzone heeft men voor minder dan 5 paarden geen milieuvergunning nodig. In landelijk woongebied mag men tot 9 paarden houden zonder milieuvergunning en in landbouwzone tot 19.

bron: http://www.vlaamspaardenloket.be

Tristar22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:16

nog nooit van gehoord eigenlijk, zal mn vriendin in belgie eens vragen deze week

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:00

Volgens mij heeft de TS een shetlander en een paard wat ze op het stuk wil zetten. De shetlander kan waarschijnlijk niet eens op een flinke wei waar gras op staat al had ze die. Stel je maakt een stal met uitloop, waarvan je een gedeelte bestraat dan heb je een paddock van toch wel minstens 800m2. Daarin heeft een paard echt wel de ruimte om een keer flink te bokken op een sprintje te trekken.
Ik zie echt het probleem niet als een paard inclusief gezelschapsshet daar 24/7 buiten wordt gehouden met mogelijkheid tot schuilen en onbeperkt ruwvoer. Als dat tegenwoordig alweer onderhand dierenmishandeling is, weet ik het ook niet meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:12

Alane schreef:
pmarena schreef:

wederom slechter... beter is meer ruimte.... een ruime weide is vele male fijner dan een 10 X 100 meter, of je er nu een caviabaan of hamstertuin van maakt, het blijft hetzelfde aantal m2-s

Ik heb er nu 2 die kunnen elkaar niet zien of luchten.... beide kunnen ze met de andere 2 paarden gewoon op de weide, maar H. Ufter en de andere dat is moord en doodslag... de met name genoemde is nog niet onder het zadel... omdat ik nu nog 4 paarden heb en ze daarom 2 aan 2 naar buiten kan doen, blijft hij.. maar op termijn kan het gebeuren dat in van de 2 toch verkocht wordt.

grapsig is dat veel mensen altijd roepen dat het rijden in een dressuurring van 20 X 60 postzegel werk is, maar het wel aanvaadbaar is om een paard op minder er 24/7 op te houden omdat ze geen andere mogelijkheden hebben.

Eh , Alane , waar heb je het nu eigenlijk over :?

Ik zeg juist hetzelfde , dat men vergelijkt met slechtere situaties en deze situatie dan aanvaardbaar noemt , maar het de vraag is of je daar als paardeneigenaar genoegen mee moet nemen. Ik zelf doe dat bijvoorbeeld NIET.

Ik vind zelfs zo'n daadsaaie vierkante vreetwei nog niet goed genoeg maar wil m'n paardje nog wat extra stimuleren en nog wat extra lol geven , vandaar het werken met looppaden. Daar kun je wel heel minachtende namen aan gaan geven met je "caviabaan" enzo , maar wat mij betreft zou ieder paard dit moeten hebben want je ziet ze er echt van genieten , zo'n extra dimensie aan de wei. En bovendien kun je ook nog steeds gewoon stukken wei erbij houden , dus je geeft je paard alleen maar meer mogelijkheden :)

En dat is ook wat ik vind dat je als eigenaar van een paard na zou moeten streven : je paard zoveel mogelijk mogelijkheden geven om zijn natuurlijke gedrag te vertonen.

Een paard vrijwel de hele dag in stal is onacceptabel , het is dan fijner voor het dier als het een bak als uitloop heeft , dat wordt dan al redelijk acceptabel , maar om het hele jaar alleen maar met die snufferd in dat vierkante stuk zand te staan....IK zou het niet willen.

Net zoals ik niet zou willen dat ze hele dagen op stal staat , of hele dagen op een open vlakte staat in een wei zonder schuilmogelijkheden.

Nu ben ik na jaren ploeteren dan eindelijk zover dat we een fijne wei kunnen huren die we helemaal op kunnen knappen en zo paardvriendelijk mogelijk in kunnen richten , en dat is geweldig :)

Ik heb ook de optie gehad om een huis te kopen met zo'n perceeltje en daar m'n paardje neer te plempen , maar op die manier wil ik geen paard houden :n Voor de winter zou ik het nog acceptabel vinden , maar in de zomer moeten ze gewoon lekker de wei op kunnen.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:36

Als wij allen onze paarden op het minimaal aantal 'geschikte- door bokt graag geziende' meters zouden zetten. Dan krijgen we een werkelijk paardenland gezien het aantal paarden in ons land...

Hier in het Westland is er tijdelijk een verbod geweest op een buitenbak aanleggen omdat er bijna bij elk vrijstaand huis een bak lag. Hoe zal de gemeente er over denken als we allemaal een paddock paradijs zouden hebben??????

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:42

ja hoor ,iedereen heeft wel makkelijk praten maar als je in de randstad zit heb je het nou eenmaal met minder meters te doen,ook als mens. en voor alle moraalridders en heilige boontjes weer gaan schermen met dan moet je er niet aan beginnen ik zou wel willen weten wat jullie zouden doen als je deze kans kreeg? ik zou hem nemen en lekker goed voor je beestjes zorgen.
ieder zijn mening en goed recht maar sommigen doen alsof ts een vreselijk iets van plan is en ik vind dat nog wel meevallen. we hebben niet allemaal de luxe over ellenlange glooiende velden 8-)