Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
kynshiri schreef:Het idee van boxen te maken om ze snachts in te steken en dan een piste waar ze overdag in kunnen, vind ik persoonlijk even triest als een pension waar ze amper buiten mogen....
bulck schreef:Alleerst, en dat lees ik uit de openingspost, heeft TS een stuk van 1500m² waar ze op wil gaan bouwen. Nu is het heel simpel geredeneerd van te spreken, 500m² voor het huis en 1000m² voor de paarden. Maar er is ook nog zoiets als rooilijnen, inplanting van het huis etc. Dus de kans dat ze echt een handige 1000m² overhoudt is klein.
pmarena schreef:Er zijn wel meer bokkers met zulke kleine plekjes inderdaad , het kàn ook wel , maar het is gewoon niet ideaal.
geerke schreef:ik zie het probleem niet...deze paarden lopen gewoon buiten,kunnen schuilen...wat wil je nog meer?
Beter dan de hele dag in een stal van 3x3 te staan,en de buitenlucht niet eens zien op een dag.
Geen weidegang vind ik geen probleem zolang ze gewoon hooi kunnen eten.
In de woestijn hebben ze ook geen weidegang,en zelfs bij mij in frankrijk is het gras ook op vanaf begin juli...
fojoe schreef:dag en nacht op stal en enkel even in de stapmolen, rijden of bij heel veel geluk in een kleine lege paddock, vind ik niet kunnen.
dan liever 24/7/365 op een beperkt maar doordacht ingedeeld stuk waar ze lekker hun gang kunnen gaan.
knollentuin schreef:maar ik zie liever goed verzorgde[veel buiten,onbeperkt ruwvoer en aandacht] paarden op een beperkte maar uitgedachte ruimte dan al die gepamperde sportpaarden..
Alane schreef:ga je alles vertalen naar de uitspraken van Fojoe: dan zie ik liever een paard op ruim voldoende weide grond, met onbeperkt ruwvoer, natuurlijke schuilmogelijheden en meer dan voldoende ruimte waar ze hun gang kunnen gaan.
Alane schreef:Heb je niet de mogelijkheden, ga dan niet zoeken naar slechtere voorbeelden.
pmarena schreef:Het is ook aanvaardbaar , paarden altijd in een bak laten lopen met een inloopstal is vele malen fijner voor een paard dan altijd opgesloten staan in een stal.
Maar neem je als eigenaar van een dier genoegen met het bieden van een "aanvaardbaar" leven of wil je iets meer ?
Alane schreef:ik had eerder ook een paard die zich doodschuurde als die de kans kreeg... onder de deken, opgelet op de dagdelen, en toch op de grote weide...
Alane schreef:@Fojoe: zo zou ik geen paarden willen houden, ik vind dat niet paardvriendelijk.
Fiebie schreef:Ik vind het echt te weinig land.![]()
Wij hebben ze (4) nu op 5000m2 en we kunnen wisselen met een andere weide die iets kleiner is. Ze hebben die ruimte gewoon echt nodig.
In Belgie kan ik me trouwens herinneren dat je maar 4 paarden pe hectare mag houden of iets in die trant? ( of ben ik nu abuis?)
fojoe schreef:Fiebie schreef:In Belgie kan ik me trouwens herinneren dat je maar 4 paarden pe hectare mag houden of iets in die trant? ( of ben ik nu abuis?)
daar heb ik nog nooit van gehoord.
Alane schreef:pmarena schreef:Het is ook aanvaardbaar , paarden altijd in een bak laten lopen met een inloopstal is vele malen fijner voor een paard dan altijd opgesloten staan in een stal.
Maar neem je als eigenaar van een dier genoegen met het bieden van een "aanvaardbaar" leven of wil je iets meer ?
wederom slechter... beter is meer ruimte.... een ruime weide is vele male fijner dan een 10 X 100 meter, of je er nu een caviabaan of hamstertuin van maakt, het blijft hetzelfde aantal m2-s
ik had eerder ook een paard die zich doodschuurde als die de kans kreeg... onder de deken, opgelet op de dagdelen, en toch op de grote weide...
Ik heb er nu 2 die kunnen elkaar niet zien of luchten.... beide kunnen ze met de andere 2 paarden gewoon op de weide, maar H. Ufter en de andere dat is moord en doodslag... de met name genoemde is nog niet onder het zadel... omdat ik nu nog 4 paarden heb en ze daarom 2 aan 2 naar buiten kan doen, blijft hij.. maar op termijn kan het gebeuren dat in van de 2 toch verkocht wordt.
grapsig is dat veel mensen altijd roepen dat het rijden in een dressuurring van 20 X 60 postzegel werk is, maar het wel aanvaadbaar is om een paard op minder er 24/7 op te houden omdat ze geen andere mogelijkheden hebben.
@Fojoe: zo zou ik geen paarden willen houden, ik vind dat niet paardvriendelijk.

Voor de winter zou ik het nog acceptabel vinden , maar in de zomer moeten ze gewoon lekker de wei op kunnen.