Nu nog hooien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:05

Wij hebben maandag het laatste hooi binnengehaald 365 baaltjes voor een heel jaar voor 2 paarden. Al zal er wel wat overblijven aangezien we volgend jaar meteen de eerste keer hooien het hooi kunnen bestellen. Het mais moet ook nog gehakseld worden en daar moet het ook droog voor zijn en dit gebeurt meestal rond september/oktober. Maar denk wel dat je er niet van uit moet gaan dat het nu nog mooi weer wordt om te hooien.

Fenna_sJarig

Re: Nu nog hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:06

Maandagnacht is bij ons ook de 2e keer binnengehaald. :) grote opbrengst dit jaar.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:09

joyce B schreef:
Over het stro
Waar wonen jullie en wat is de prijs?
Wil eventueel wat stro bijvoeren van de winter omdat ze hier zo dik worden, maar chagrijnig worden als ik ze zuiniger voer...
Heb net een prijs opgevraagd en dat viel me tegen...

Wij wonen 20 km boven groningen.
Vanaf Drachten is dat 35 a 40 minuten rijden.
Het is Tarwestro, mooi in de pak gekomen. € 2,50 per pak

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:10

Hier is op dinsdag ochtend de laatste hooibaal geperst en gewikkel om half 6 's ochtends. De loonwerker had op maandag 60! hectaren te doen en ze waren dus 1 minuut voor de bui klaar met 60 hectaren hooien. Was bij een boer hier in de buurt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:48

daffie1986 schreef:
Het mais moet ook nog gehakseld worden en daar moet het ook droog voor zijn en dit gebeurt meestal rond september/oktober. Maar denk wel dat je er niet van uit moet gaan dat het nu nog mooi weer wordt om te hooien.

Waarom moet het voor mais hakselen volgens jou droog zijn? Want bij ons maakt het helemaal niet uit wat voor weer het is :7
En we krijgen vast nog wel de kans om te maaien. Het hoeft maar 1 dag te liggen en dan gaat het bij ons al het pak in... En dat scheelt een heel stuk.

joyce B schreef:
Heb net een prijs opgevraagd en dat viel me tegen...

100-110 euro per ton bij de fourage vorige week. Maar de prijzen van het stro gaan denk ik nog verder omhoog want de oogsten in duisland en frankrijk zijn ook niet alles :(:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:10

russel schreef:
Als er veel onkruid in zit, of een plek waar een kluwe onkruid zit, dat blijft langer nat en dan is het daar te vochtig, met dit weer, rond de 20 graden gaat het idd broeien en dus schimmelen....De regen maakt de luchtvochtigheid ook erg hoog tezamen met de omgevingstemperatuur van zomers, dan is er binnen een dag of 3 schimmel....

Bij hooi wel, bij voordroog in plastic gelukkig niet.
Had vorig jaar te laat gemaaid waardoor het te lang was en niet goed los geschud werd en dus niet helemaal droog was. Zaten dus soms natte delen in de baal. die waren zuriger dan de rest, maar het was niet beschimmeld. Heb met hooi 2x broei gehad omdat het al met 4 dagen door die hooiboer in de pakjes was geperst (hij hooide, ik kreeg de helft). Het leek dan droog, maar was dat niet voldoende.
Ook in het voorjaar met de 1e snee krijg je daar makkelijk gedonder mee. Vandaar dat ik toen maar ben oversgestapt op voordroog. Dan heb je veel sneller en makkelijker een redelijk tot zeer goed product gedurende het hele jaar.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:03

Voor mais hakselen hoeft het niet droog te zijn. Zolang de korrel maar is uitgedroogd.
Om de weg schoon te houden is het natuurlijk wel mooi dat het droog is.

Prijzen van stro zijn al weer flink omhoog gegaan deze week.
Ben benieuwd wat het gaat doen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:55

annastasia schreef:
Om de weg schoon te houden is het natuurlijk wel mooi dat het droog is.

*D Tenzij het zo nat is dat we een rups laten komen om te hakselen want dan blijft de weg nagenoeg schoon 8-) Alles heeft zijn voor en nadelen zullen we maar denken.

annastasia schreef:
Prijzen van stro zijn al weer flink omhoog gegaan deze week.
Ben benieuwd wat het gaat doen.

Hopelijk zakt het weer, maar ik ben bang van niet. Zaagsel was ook al weer duurder geworden :(:) En we zullen toch iets in de stallen moeten strooien!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:41

Mijn voordroog is al verkocht en weggebracht, heb het teab te koop gezet en kreeg gelijk 2 reacties van mensen die er de prijs voor wilden geven die ik in gedachten had. Achteraf had ik het wel duurder weg kunnen proberen te doen, maar aan de andere kant moest ik het snel kwijt en bleek de boer al zo vrij te zijn geweest voor mij het loonbedrijf de opdracht te geven het op de plek te zetten :P (moest dus helemaal niet omdat ik het wilde verkopen O:) ) Maar goed, nu kon het opgeladen en op transport naar de koper die het wilde laten bezorgen. Eind goed al goed.
Wilde er niet veel voor vragen omdat ik niet kon instaan voor de kwaliteit, maar kan er wel wat pakjes hooi voor terugkopen straks...