Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:29

vibabu schreef:
YankeeBoy schreef:
Heel interessant filmpje!
Ik vind het wel echt van het paard afhangen wat ik liever zie, zoals hierboven al gezegd.
Mijn draver valt snel in & zal nooit te dik worden, maar dat hoort ook bij zijn ras.
Met bijv een haflinger of een fjord is dat toch anders. Als die echt te mager worden krijgen ze over het algemeen wel heeel weinig, dus zie ik dat ook niet graag.

Hoe leeft een fjord of haflinger in dat land waar hij vandaan komt? Staat hij daar altijd op vol vette weides? Een arabier komt uit de woestijn waar niet veel gras staat en aangezien ze daar toch op gebouwd zijn...

het hoeft trouwens niet eens te maken te hebben met hoeveelheden. Jij zal ook niet snel dik worden als je alleen maar groenten en fruit eet aangezien dit "schraal" eten is. Met paarden en weides net zo.

Ik snap je punt, maar ik doel op het gemiddelde rantsoen hier in Nederland.
En dat is nu eenmaal vaak te vet, kijk maar naar het gemiddelde weiland. Niet zo best voor paardjes eigenlijk

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 15:29

Lelystad, 09 April 2010 In opdracht van het Paarden Kennis Centrum is een onderzoek uitgevoerd naar overgewicht bij paarden en pony’s in Nederland. Hierbij is gekeken naar het percentage overgewicht en is getest of paardenhouders nog wel weten hoe paarden en pony’s er in een normale conditie uit horen te zien.
De gevolgen van overgewicht bij paarden en pony’s zijn net als bij mensen zorgwekkend. De gewrichten en spieren komen onder een grotere druk te staan, wat klachten kan veroorzaken. Ook zullen paarden en pony’s met overgewicht vaker last hebben van hoefbevangenheid, spijsverteringsproblemen en hart- en vaatziekten. Paarden en pony’s met obesitas hebben verhoogde kans op insulineresistentie. Bij mensen wordt dit suikerziekte genoemd.

Maar hoeveel paarden en pony’s in Nederland hebben last van overgewicht? Door twee medewerkers van het Paarden Kennis Centrum is daar onderzoek naar gedaan. Van half februari tot half maart zijn zij door heel Nederland getrokken om op maneges, pensionstallen en bij particulieren paarden en pony’s te wegen, meten en scoren. In totaal zijn er 670 paarden en pony’s gewogen. Bij elk paard en elke pony is het gewicht gewogen door middel van een weegschaal. Daarna zijn de schofthoogte, de pijpdikte, de pijpomvang, de nekdikte, de nekomvang en de borstomvang gemeten. Als laatste is de Body Conditie Score (BCS) en de Cresty Neck Score (CNS) van de paarden en pony’s gescoord aan de hand van tabellen. Met de BCS wordt de conditie van het paard gescoord en met de CNS wordt de vetophoping in de nek gescoord. Deze scores zijn het uitgangspunt geweest bij het bepalen van het percentage paarden met overgewicht.

Uit deze gegevens is berekend dat maar liefst 57% van de recreatiepaarden en –pony’s in Nederland overgewicht heeft. Het noorden is de regio met het hoogste percentage overgewicht. Sobere paarden, zoals Friezen en Groningers, hebben het hoogste percentage overgewicht. Sobere pony’s, denk aan Shetlanders en IJslanders, hebben het meest last van obesitas. Obesitas is een ernstige vorm van overgewicht. Van alle paarden en pony’s die gescoord zijn, heeft meer dan 70% een te hoge Cresty Neck Score.

De eigenaren hebben voor elk paard en elke pony een vragenlijst gekregen. Een van de vragen was: ‘Welke conditiescore ziet u als wenselijk?’ Uit de antwoorden bleek dat maar liefst 30% een te hoge conditiescore als wenselijk acht. Hieruit blijkt dat veel paardenhouders simpelweg niet weten hoe paarden en pony’s er in een normale conditie uit horen te zien.

Bron: Paarden Kennis Centrum

Ik vind dit toch wel schrikbarend hoog...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:31

Verbaast mij helemaal niets. Het is wat ik al zei, meestal een regelrecht gevolg van het feit dat de paarden op het land gehouden worden.
En mensen zijn gewend aan het zien van "volle" dieren. (En vinden schraal al snel zielig)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-09-10 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:31

Ik vind het nog wel laag, aangezien er gewoon echt veel dikke paarden rondlopen.. Er zijn gewoon teveel mensen die niet weten hoe ze een goede conditie moeten beoordelen! Ongeacht ras/leeftijd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:32

Maar wat wordt er precies gerekend onder 'overgewicht'?
Een paard dat een ideaal gewicht zou hebben van 500 kilo, en het weegt 510 kilo.. is dat dan overgewicht? Wordt dat bij die 57% geteld? Waar ligt de grens?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 15:34

Brainless schreef:
@vibabu

Maar dan heb je het over het uiterste.
Er wegen maar weinig mensen in Nederland 200 kilo, net zoals dat er niet veel paarden zijn die meer dan 2x hun (ideale) gewicht zijn.

Ik heb het over gewoon overgewicht niet over obesitas.
Mijn vriendin van 100 kilo rent de meeste mensen eruit, ze rent (bijna) elke dag en kan zo 10/15 km rennen, de gemiddelde slanke redt dat ook niet zomaar.

Die 200 kilo was bij wijze van. Ik denk dat je dan ook weer een volgende discussie krijgt over wat is een gezond gewicht.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:36

Ik denk dat je gewoon moet kijken naar het vetpercentage en niet zo zeer naar kilos. Vet valt makkelijk af te lezen aan de hals en de billen. Ook voor een leek.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 15:36

8nnemiek schreef:
Maar wat wordt er precies gerekend onder 'overgewicht'?
Een paard dat een ideaal gewicht zou hebben van 500 kilo, en het weegt 510 kilo.. is dat dan overgewicht? Wordt dat bij die 57% geteld? Waar ligt de grens?

Nee je zal wel een bepaalde marge hebben tussen wat gezond is en wat niet. Ik denk ook niet dat ze uitgaan van een paar kilo zwaarder of lichter maar gewoon wat nog acceptabel is.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:37

Overal waar 'te' voor staat is naar mijn mening niet goed. Gewoon een tussenweg, dat kan toch ook?

Mijn pony heeft wel de neiging (vooral in de zomer) redelijk rond en bol te worden. Ik vind het juist mooier en gezonder staan, en met rijden merk ik geen verschil, ze is net zo snel, wendbaar en over de conditie mag ik al helemaal niet klagen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 15:38

Marloez schreef:
Overal waar 'te' voor staat is naar mijn mening niet goed. Gewoon een tussenweg, dat kan toch ook?

Mijn pony heeft wel de neiging (vooral in de zomer) redelijk rond en bol te worden. Ik vind het juist mooier en gezonder staan, en met rijden merk ik geen verschil, ze is net zo snel, wendbaar en over de conditie mag ik al helemaal niet klagen.

TEvreden vind ik anders wel een hele goede eigenschap :D net zoals TE paard :o

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:41

Marloez schreef:

Maar hier gaat het vaak mis, mensen vinden het mooier, het word een normaal beeld. Uitschieters heb je altijd. Maar het normaal beeld is tegenwoordig erg veranderd. Mensen zien liever een dik paard. Want dit ziet er in hun ogen "gezonder" uit.
Dit is niet iets wat ze te beklagen valt. Het is er gewoon zo ingeslopen.
Wat niet wegneemt dat het niet zo hoort.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:42

Ik vind iets te dik ook mooier dan iets te dun. Beiden zijn niet heel erg kwalijk lijkt mij zolang het het teveel word. Beide kanten op.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 15:47

Ik houd van slank. Heb een hekel aan dikke honden/katten en paarden dus ook :Y) tenzij het een rede heeft natuurlijk. Een net bevallen paard mag van mij echt wel wat dikker zijn zodat het niet meteen invalt als ze melk geeft.... Een paard wat gedwongen op rust staat zal ook gerust wat dikker zijn dan een paard die elke dag gewoon z'n werk doet... Geeft niet zolang het paard er zelf maar geen last van krijgt en zodra het weer op schema zit moet dat vet er weer gewoon af zijn.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:48

vibabu schreef:
TEvreden vind ik anders wel een hele goede eigenschap :D net zoals TE paard :o

Ze zijn er wel ja haha. :D :D

wendy1987 schreef:
Maar hier gaat het vaak mis, mensen vinden het mooier, het word een normaal beeld. Uitschieters heb je altijd. Maar het normaal beeld is tegenwoordig erg veranderd. Mensen zien liever een dik paard. Want dit ziet er in hun ogen "gezonder" uit.
Dit is niet iets wat ze te beklagen valt. Het is er gewoon zo ingeslopen.
Wat niet wegneemt dat het niet zo hoort.

Ik heb dat zelf gelukkig nog nergens meegemaakt. Ik merk aan mijn pony wel wanneer ze écht te dik is, dat ze zwaar ademt en kreunt als ik haar uit de weide haal.. := Dat is natuurlijk echt niet goed en dat voorkom ik ook. Maar een paar extra spekkies erbij in de zomer doet haar altijd zoveel goed! Zal ongetwijfeld ook komen door de zon en de verse grasjes, al dat op stal staan in de winter maakt een paard er ook niet beter op.

wendy1987

Re: Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:57

Ik merk het hier in mijn omgeving erg veel. Bij paarden, maar ook bij honden/katten. Ik snap dat de ideale conditie moeilijk te behouden is.. Maar veel mensen vinden ze dikker gewoon schattiger.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:59

Bij honden en katten zie ik het idd wel heel vaak, erg zonde.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:34

om eerlijk te zijn zie ik liever iets schraler paard dan een te dikke.haha

mijn pony word zo donders snel dik ..zucht... 1 uur op de wei zet al aan- al kijkt ie maar naar een appel word ie al dik ..
het lijkt me ook erg moeilijk om een paard te hebben die schraal blijft maar dat vind ik minder erg als een te dik paard .

ben soms obsessief met mijn pony bezig om hem in de gaten te houden :+ dat ie in mijn ogen niet te dik word :o
verschilt per week de ene keer voel ik zijn ribben als ik hem poets met de zachte borstel en de andere keer moet ik een klein beetje duwen

maar dat filmpje is erg interessant :D

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:03

MarissaM schreef:

mijn pony word zo donders snel dik ..zucht... 1 uur op de wei zet al aan- al kijkt ie maar naar een appel word ie al dik ..
het lijkt me ook erg moeilijk om een paard te hebben die schraal blijft maar dat vind ik minder erg als een te dik paard .

ben soms obsessief met mijn pony bezig om hem in de gaten te houden :+ dat ie in mijn ogen niet te dik word :o
verschilt per week de ene keer voel ik zijn ribben als ik hem poets met de zachte borstel en de andere keer moet ik een klein beetje duwen

Haha, ik ben ook elke keer aan het voelen om der netjes op gewicht te houden. Af en toe beetje meer is niet erg, maar moet niet TE ;) worden..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 21:50

wendy1987 schreef:
MarissaM schreef:

Haha, ik ben ook elke keer aan het voelen om der netjes op gewicht te houden. Af en toe beetje meer is niet erg, maar moet niet TE ;) worden..

Net even stiekem in je profiel gespiekt maar ik vind hem er echt super uit zien!! zo zie je ze niet vaak (helaas) :Y)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:51

:D Thanx!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:55

Ja, ik het ze liever iets te dik als iets te dun.

Maar het streven is naar de guldenmiddenweg, een gezonde sportconditie.

Op het moment echter heb ik er zo'n 8 staan die normaal zijn.
2 die te dik zijn, maar die blijven ook zo, die worden dik van de lucht ondanks dagelijkse training en weinig voer.
2 die te mager zijn, maar die hebben veulens aan de voet en geven zich te veel weg, worden nu gigantisch bijgevoerd!

:)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:58

Ik zie liever een wat te magere paard dan een paard met te veel vet..

Mijn haflingers (vooral Amor) groeien bijv. van lucht..
Mijn paard staat ook lekker op het land de hele dag en moet ook vrij weinig erbij krijgen want die groeit ook veel te snel..

Terwijl ze gewoon op vrijwel niks staan...

Dan heb ik liever een paard dat te dun is en goed moet voeren om op gewicht te blijven..

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:04

Ik hou veel meer van dikkere paarden dan dunne.. Of het nou slecht is of niet .. een volgegeten paardje oogt gewoon gelukkiger :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:23

Nou mij Amor is-was te dik en is een stuk afgevallen (moest een jaar op rust) maar hij is nu echt een stuk gelukkiger en loopt veel fijner nu hij afgevallen is..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:26

Ik ga mee in bovenstaande! Je merkt het wel hoor aan je paardje. En ze wennen snel aan rantsoen wat ze krijgen horen. De mijne heeft er (Jah, ze is al 3 :Y) ) Nog niet zo goed uitgezien als nu! Qua haren, glans, alles