Stapmolen, jullie mening...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Stapmolen, jullie mening...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:07

Och. Ik geloof niet dat mijn paard er problemen mee heeft af en toe in de molen te staan. Ze vind het hardstikke leuk, lekker grasjes eten en mensjes kijken.

En ik vind het wel makkelijk. Bit vast afspoelen, hoofdstel opbergen, zadel opbergen, laarzen uit, eten klaarzetten, ff n bekertje drinken en dan kan k haar weer pakken. Terwijl zij eet haal ik er nog ff n borsteltje over heen (soms) en daarna gaat zie het land in, ruim ik de poetskist op, ff vegen en hop naar huis...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:08

Ik vind het ideaal!
Wij hebben een 7-paards molen (ruime cirkel), kijkt uit op natuur (dus ze hebben van alles te kijken), kan in stap en draf.
Er wordt dagelijks gebruik van gemaakt en binnenkort wordt de molen vervangen door waarschijnlijk een Seawalker (zijn er nog niet uit wat voor)...

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:13

Mijn verzorgpoon, vind het niet erg. En het word toch ook altijd om de zoveel minuten omgedraaid ?
En als je zelf niet veel tijd heb om lang te wandelen en je paard zou anders in de stal staan vind ik het goed hoor !
Natuurlijk Lijkt het saai, maar een wei lijkt míj ook saai :=

(Al met al, ik heb het nog nooit gebruikt hoor (op kamp 1x..) maar ik vind het nou niet zo slecht als julie allemaal zeggen. .

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:19

Citaat:
Als de stapmolen echt slecht was, Dan zou die toch niet uitgevonden zijn

eh.. waarom zijn sigaretten dan uitgevonden bijvoorbeeld :+
nee, geen stapmolen voor mij. ten eerste vind ik het simpelweg ''te makkelijk'' om je paard even in de stapmolen te zetten, als je een druk handels/trainingsstal o.i.d. hebt a-la maar voor gewone pensionklanten vind ik 't altijd erg lui overkomen *i'm sorry* ik bedoel je hebt 'n paard, steek daar dan ook tijd in.
overigens vergelijkingen met de wei vind ik nergens op slaan, in de wei doen ze nog altijd hun eigen ding, in de stapmolen worden ze simpelweg gedwongen om telkens maar rondjes te lopen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:33

Citaat:
maar voor gewone pensionklanten vind ik 't altijd erg lui overkomen *i'm sorry* ik bedoel je hebt 'n paard, steek daar dan ook tijd in.

Tja, en ik ben zo'n pensionklant met 2 paarden en ik zal het je nog beter vertellen... }> als ik mijn paarden gereden, gestapt en naverzorgd heb (zo weer 4 uurtjes verder) worden ze voor mij aan het eind van de dag nog in de stapmolen gezet en in het begin van de dag worden zij in paddock/wei gezet. Verder ben ik dan aan het werk, want ja er moeten ook centjes verdiend, kinderen eten gegeven worden etc etc

Vreselijk lui, ja :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:37

Op mijn vorige stal hadden we ook een stapmolen.
Toen ik moest gaan revalideren met mijn merrie was ze in de hand soms moeilijk te houden.
In de molen was ze rustig en minder nerveus, in totale ontspanning kwam ze er weer uit.
Ik vond de molen handig tijdens de revalidatie, kon ik de stal doen terwijl zij rustig aan het stappen was.
Zo hield ik meer tijd over om lekker te poetsen ed.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:38

Illusion schreef:
Citaat:
Als de stapmolen echt slecht was, Dan zou die toch niet uitgevonden zijn

eh.. waarom zijn sigaretten dan uitgevonden bijvoorbeeld :+
nee, geen stapmolen voor mij. ten eerste vind ik het simpelweg ''te makkelijk'' om je paard even in de stapmolen te zetten, als je een druk handels/trainingsstal o.i.d. hebt a-la maar voor gewone pensionklanten vind ik 't altijd erg lui overkomen *i'm sorry* ik bedoel je hebt 'n paard, steek daar dan ook tijd in.
overigens vergelijkingen met de wei vind ik nergens op slaan, in de wei doen ze nog altijd hun eigen ding, in de stapmolen worden ze simpelweg gedwongen om telkens maar rondjes te lopen.

Maar dat moet je toch zelf weten? Al wil ik mijn paard iedere dag alleen maar in de molen zetten en verder in het land, dat moet ik toch helemaal zelf weten?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:50

Tja ik vind het opzich niet veel meerwaarde hebben.
En moet zeker niet als vervangen voor weidegang of paddock wezen. Als particulier vind ik het overbodig ook voor mensen die dus maar een paard of 1 tot 4 hebben.
Kan me voorstellen als je er echt fulltime mee bezig bent dat het heel handig is voor in en uitstap werk enzo. Maar als je maar een paar paarden hebt dan vind ik het eerder een liever lui als moe klinken.
Je kiest voor een paard en dat kost niet alleen geld maar ook tijd. Alles is tegenwoordig voor het gemak van de ruiter en dat vind ik niet echt een pluspunt.
Maar voor revalidatie of iets dergelijks kan het handig zijn alhoewel ik geen fan ben om het paard dan rondjes te laten lopen zou eerder zeggen rechtuit gaan maar ben geen DA ofzo.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 31-08-10 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 19:52

jesito schreef:
Een stapmolen is net als lopende band werk, verschrikkelijk saai.
Een paard beweegt meer spieren op de wei moet soortgenootjes.
Mijn paard heeft nog nooit in een stapmolen gelopen en dit zal ook zo blijven.

Ja je hebt gelijk.

Probleem is dat bij ons in de winter geen keuze is: of ze gaan even in de paddock, of in de stapmolen. Het land komen ze niet in, dus moet je wel zes dagen per week rijden. Ik heb hier zo'n enorm slecht gevoel over. :n
Bovendien zijn hier in de buurt verder weinig pensionstallen, of stallen waar ze er nog minder vaak uitkomen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:58

Tigra_ schreef:
En moet zeker niet als vervangen voor weidegang of paddock wezen. Als particulier vind ik het overbodig ook voor mensen die dus maar een paard of 1 tot 4 hebben.
Kan me voorstellen als je er echt fulltime mee bezig bent dat het heel handig is voor in en uitstap werk enzo. Maar als je maar een paar paarden hebt dan vind ik het eerder een liever lui als moe klinken.
Je kiest voor een paard en dat kost niet alleen geld maar ook tijd. Alles is tegenwoordig voor het gemak van de ruiter en dat vind ik niet echt een pluspunt.
Maar voor revalidatie of iets dergelijks kan het handig zijn alhoewel ik geen fan ben om het paard dan rondjes te laten lopen zou eerder zeggen rechtuit gaan maar ben geen DA ofzo.

Maar dat vind jij. Opzich is er niets mis met je paard in de stapmolen zetten. Dat je het net netjes, en niet nodig vind en dat liever lui dan moe vind klinken, dat is allemaal mening...

Wat is er mis met je paardje lekker in de molen zetten om uit te stappen (die van mij vind het geweldig) zodat je zelf alvast wat stalklusjes kan doen en eten klaar kan zetten. Daar heeft toch niemand last van?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:59

Vjestagirl schreef:
Tigra_ schreef:

Maar dat vind jij. Opzich is er niets mis met je paard in de stapmolen zetten. Dat je het net netjes, en niet nodig vind en dat liever lui dan moe vind klinken, dat is allemaal mening...

Wat is er mis met je paardje lekker in de molen zetten om uit te stappen (die van mij vind het geweldig) zodat je zelf alvast wat stalklusjes kan doen en eten klaar kan zetten. Daar heeft toch niemand last van?

En heb ik dan ergens gezegt dat het een feit is? Dacht toch echt dat TS om meningen vroeg hoor.
Als jij daar niets mis mee vindt prima ik heb me paard liever in de wei.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:15

Wat mij betreft is een stapmolen een hele uitkomst. Slechts een klein groepje paarden zijn 24/7 weidepaarden. Veel paardeneigenaren hebben ook nog gewoon een baan, en de mensen die beroepsmatig met paarden bezig zijn hebben niet de tijd alles aan de hand te gaan stappen.
Beweging en de box uit komen zijn zo fijn voor een paard. In zoveel situaties biedt een molen heel veel uitkomst.
Genoeg te zien als ze rond lopen, ze gaan 2 kanten op en de extra beweging is erg goed voor het gestel.
Wel is het ook erg fijn als een paard naast de molen ook eens de kont uit kan slaan en vrij kan bewegen in een paddock of weiland. Maar dit is nu eenmaal niet altijd gewenst (blessures of risico op..) of mogelijk (nat land blubberpaddock).

Geloof niet dat een half uur stapmolen zo geestdodend is, paarden denken niet zo :n

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:27

Citaat:
Maar dat moet je toch zelf weten? Al wil ik mijn paard iedere dag alleen maar in de molen zetten en verder in het land, dat moet ik toch helemaal zelf weten?

waar zie jij staan dat jij dat niet zelf mag weten :)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:39

Ik vind een stapmolen ideaal. Als ik gereden heb, is mijn paard vaak behoorlijk nat. En uitstappen doe ik sowieso wel, maar onder het zadel blijft ze nat. In de zomer is dat niet zo'n probleem. Maar in de winter kun je moeilijk je natte paard meteen een winterdeken opgooien. Dus dan paardlief zweetdeken om, een half uur in de molen en ze is kurkdroog. Ik geloof overigens niet dat mijn paard er een hekel aan heeft.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:54

Geweldig zo'n trainingsmolen!!
Een paard is gemaakt om veel te lopen. In de zomer gebruiken we hem vaak om paarden echt te laten uitstappen na het werk, daar kan geen mens tegen op met lopen aan de hand.
Verder is het ideaal in de winter. Eerst in een aantal groepen in de molen, daarna in het land of paddock. 's Middags weer naar binnen, waarna ze gereden kunnen worden. Het is erg goed voor hun pezen en hoeven. Niks geen verveling en daardoor geen stal ondeugden. Is een echte aanrader voor alle "echte" stallen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:13

Heerlijk, als er weer budget is, wordt er zeker een bij mij op stal geplaatst hoor! Nu staan ze tijdens het uitmesten vast op de poetsplaats, ik zou ze 1000 keer liever in de molen hebben, lekker stappen. Prima aanvulling op het rijden, nog een keer extra eruit op een dag.
Maar: geen vervanging voor vrije beweging! Een stapmolen is iets heel anders dan loslopen op de paddock of de wei.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:17

Ik vind de stapmolen een prima uitvinding. Zolang het niet gebruikt word als alternatief voor weidegang en/of training.
Er zijn stallen waar paarden op bepaalde dagen er alleen maar uitkomen om in de molen te komen, dat vind ik niks.

Ik gebruik de molen om mijn paard even extra uit te stappen of om bijvoorbeeld droog te stappen als hij gewassen is.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:18

Embe schreef:
Citaat:
ontopic: Als de stapmolen echt slecht was, Dan zou die toch niet uitgevonden zijn

Nou ben ik zeker voor de trainingsmolen maarrrr...
Alles wat uitgevonden wordt hoeft zeker niet goed te zijn voor je paard hoor, dat is mij iets te kort door de bocht.

Ja oke, Maar zo bedoelde ik het ook niet :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:37

Ik heb zo'n ding niet, en zal er ook geen nodig hebben, want die van mij lopen de hele dag op het land. En als ik ze los in de bak zet en zeg dat ze moeten stappen, blijven ze net zo lang keurig rondjes stappen tot ik zeg dat ze mogen stoppen. Dus heb geen molen nodig.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor training/handel stallen een goede uitkomst is. Scheelt je toch gauw tien minuten stappen per paard na het rijden, dus na 6 paarden heb je al een uur over, kan je mooi nog een paard trainen.
En als er keuze is tussen je paard (bijna) de hele dag op stal hebben of tussendoor nog een paar keer even in de molen. ja dan zou ik er ook voor kiezen om ze in de molen te laten gaan.
Maar staat je paard al lekker buiten en zet je hem in de molen zodat ie dan 'zijn beweging krijgt', dat vind ik wel de grootste onzin die er is laat ze dan lekker staan, of ga dan ook echt wat doen met het paard.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:45

Bij mijn zus op stal hebben ze ook een stapmolen, paard van mijn zus ging er brullend en en wild dansend in :D Dit werd voor hem wel ook al training gebruikt naast weidegang, wat ze nu met hem doen weet ik zo niet, maar was altijd zo leuk om te zien :D En maar gluren, bleren en dansen naar alles en iedereen.. :P Maar ik zou het absoluut niet willen als vervanging van de weidegang.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:12

Een stapmolen vind ik één van de raarste uitvindingen gedaan in de paardenwereld. Een paard is gemaakt om veel te lopen, oké. Wij stoppen ze dan 22 uur per dag in een stal en VERVOLGENS maken we een machine om ze weer te laten lopen....in een klein, zichzelf herhalend rondje (inderdaad geestdodend en niet per sé bevordelijk voor spieren en pezen...) Ik kan dat niet rijmen, op geen enkele manier. Als je dan (terecht) vindt dat je paard voldoende beweging moet krijgen, zet'm in het land en niet in een stal en een doodsaaie machine.
Maar, gemak dient de mens. Zoiets zal het wel zijn.

TS: als je hier zo'n slecht gevoel bij hebt, waarom dan op deze stal blijven??
Laatst bijgewerkt door anyw1 op 01-09-10 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

blokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:13

Ik vind het wel handig, vooral als je er meerdere per dag rijdt, kun je ze nog even lekker laten uitstappen in de stapmolen alvorens ze weer op stal te zetten. niks mis mee imo

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:33

Op mijn vorige stal had ik ook een molen. Mijn paard heeft er misschien 5x in gestaan. Eerlijk gezegd vind ik het een apparaat voor luie mensen. Ze gingen mooi in het hokkie zitten peukie doen en dat paard moest maar lopen. Sommige zette hun paard er rustig een uur!!!! in. }>
Mijn excuus: paard te dik en mijn rug kan veel rijden/longeren niet echt meer hebben dus was dit wel een alternatief.
Echter was dat ding max 15 meter doorsnee en hield ik me strikt aan max 20 minuten. Ook draaide dat maar om de 10 minuten, ik had liever gezien dat ie vaker draaide bv om de 5 minuten.

Heb nu geen molen, mis het niet. Voor het geld wat de molen kost kun je beter een extra paddock(s) aanleggen waar de dieren even in kunnen lopen of rollen.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:39

Ik zou dan een "luie" eigenaar zijn en volgens sommige geen paard waardig. Ik heb thuis een trainingsmolen en wij hebben 5 paarden.
De paarden komen bijna iedere dag een uur in de molen. De paarden lopen graag de molen in. Daarnaast krijgen ze weidegang en worden nog gereden. Ik ben er blij mee en mijn paarden komen meerdere keren per dag uit de stal. Afgelopen winter met die gladheid had ik een prima manier om de paarden beweging te geven. Bijkomend voordeel is dat de paarden wat langer in het land kunnen en minder snel dik worden.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:40

met een stapmolen is niets mis mee.
Op mijn vorige werk hadden we er een en alle paarden liepen 2 programma`s mee.
dat is in totaal 90 min.
Tussendoor werden ze dan nog gereden .
Ps ze liepen allemaal aan de bijzet in de molen, en wat een conditie hadden die paarden!

De paarden mochten ook elke dag lekker 4 uur los, ( best lang voor een handelsstal. )