Wat is nou een ideaal voor het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:17

Ayasha schreef:
allemaal leuk en wel maar wij hebben geen wilde paarden meer. ;)
Beter zou men eens onderzoek doen naar gedomesticeerde paarden. Hoe die op elkaar reageren. Dat ze dat onderzoeken ipv of dekhengsten bij elkaar kunnen of niet. :+

Een paard is een paard.

Mag jij mij het verschil uitleggen tussen een gedomesticeerd paard en een wild paard. Hebben ze een ander ritme gekregen zodat ze 's nachts in de stal gaan slapen? Hebben ze een andere spijsvertering gekregen zodat ze biks kunnen eten? Maken ze geen wintervacht meer aan omdat ze dekens dragen? Hebben ze andere hoeven omdat er een stuk ijzer onder getimmerd moet worden? Hebben ze een andere taal ontwikkeld omdat ze toch niet meer met hun soortgenoten hoeven te communiceren?

Ik kan me best wel kwaad maken om opmerkingen als: hij weet niet beter of hij moet het er maar mee doen. Dan sluit je gewoon je ogen voor wát voor dier een paard nu eigenlijk is. Ik ga vandaag niet meer lezen in dit topic, ik heb wel wat beters te doen. Ik ga genieten van mijn lieve paard en het mooie weer :) !

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:29

Kijk naar het paard en je ziet dat het geëvolueerd is.
Ze hebben een andere bouw gekregen, ze zijn groter geworden, ze bewegen anders. Ayasha heeft gelijk dat er onderzoek naar hun nu natuurlijke gedrag gedaan moet worden, een andere manier om het te weten te komen is er niet.
Chubby, op 5 hectare meer dan 60 paarden met schuren en een vijver? En ik maar denken dat 3000 m2 voor 2 paarden krap is..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:52

Dani_ schreef:
Mag jij mij het verschil uitleggen tussen een gedomesticeerd paard en een wild paard. Hebben ze een ander ritme gekregen zodat ze 's nachts in de stal gaan slapen? Hebben ze een andere spijsvertering gekregen zodat ze biks kunnen eten? Maken ze geen wintervacht meer aan omdat ze dekens dragen? Hebben ze andere hoeven omdat er een stuk ijzer onder getimmerd moet worden? Hebben ze een andere taal ontwikkeld omdat ze toch niet meer met hun soortgenoten hoeven te communiceren?

Een paard wordt ingeprent hoe het zich moet gedragen en het is maar net of het de kudde is die het inprent of de mens. En een paard dat dus door de mens is ingeprent vind het heel normaal om het ritme te volgen wat hem is aangeleerd.
Even normaal dat een wild paard het ritme volgt van de kudde.
Daarbij heeft het paard aanpassingsvermogen als eigenschap. en dat is de eigenscahp waar we gebruik van maken en het is voor ene paard niet tegennatuurlijk om zich aan te passen. Dat doen ze in het wild ook, naar het beschikbare eten en water, aan het terrein, aan het weer etc.

Als je kijkt hoe makkelijk in het wild levende paarden totaal tamme aangepaste paarden worden, blijkt hun aanpassingsvermogen.
Het enige wat je biedt met een stal is wat comfort en veiligheid, is dat nou zo verschrikkelijk?
Je ontneemt hem, als je het goed doet, niks vitaals.

Er is niks mis met een leefritme bieden, paarden houden van routine.

Nogmaals, ik weet van paarden die wél moeite hebben met de overgang (van wild naar op stal) en dat soort paarden moet je dan niet kwellen met gevangenschap. Maar de meesten passen zich perfect aan.
Zo ken ik ook paarden die miserabel zijn in de wei om welke reen dan ook en het koud hebben is daar een van al had ik dat zelf ook nooit gedacht dat zoiets kon.
Daarom moet je toch per paard kijken en veranderen wat niet goed gaat.
Maar er niet vanuit gaan dat alle paarden het vreselijk vinden om (een dagdeel) op stal te staan!!!

Als je denkt dat alle paarden hetzelfde willen, ben je net zo'n slechte onderzoeker als die beweert dat paarden geen persoonlijkheid hebben omdat ze allemaal hetzelfde doen.
Er valt meer af te lezen en te leren van paarden dan het voor de hand liggende.

daarbvij, wat wil je als ruiter, een paard om naar te kijken ergens in een vallei, of een paard om te gebrukken?
Als je het wilt gebruiken, houdt het automatisch al in dat je bepaalde vrijheden beperkt, hoe je het ook wendt of keert. Daar is niks mis mee. Ze zijn voor ons nut geboren.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:13

Maar mijn pony's staan in de zomer 24/7 per dag buiten op het land, altijd eten beschikbaar.

Maar opgeven moment merk je aan ze dat ze naar binnen willen...

Dus dan is dat geen gewenning, want vorig jaar liepen ze tot zeker eind september nog buiten 24/7.
Terwijl ze meer dan genoeg eten hebben. Dus het ligt niet aan het eten. Wel hebben wij geen schuilstallen op het land. Dus dan willen ze die 'bescherming' dus wel degelijk. Maar bij ons kan dan in dit geval door ze s nachts op stal te zetten. Mischien niet het 'ideaalste plaatje' maar wel de realiteit.

En ik denk dat dat wel bij meerdere mensen is. En daarbij vaak WILLEN de mensen wel het veranderen maar MOGEN het niet veranderen door de gemeente bijv.

Dus daar ligt imo het grootste probleem.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:19

en al die mensen die nu reageren met 24/7 op de wei met schuilstal.........hoe groot is die wei dan ? net zo groot als mijn rijbak (42x23m)? Want er wordt altijd wel gezegd dat het zoveel "beter" is 24/7 buiten, maar ik vraag me af of die, in vele gevallen, blubberige wei zoveel toevoegd aan paardenwelzijn.

Mijn paarden lopen (zomer en winter) minimaal 12 uur buiten, en sávonds op stal- 1 vd 3 met uitloop van 15x15m. Als ze in de wei zijn, dan is dat wei en geen modderpoel. Ik heb dan wel 2.5 hectare. Ze kunnen dus altijd droog liggen, en het zijn buitenstallen dus frisse lucht genoeg. Maar ik ben vast een slecht mens die zijn paarden snachts op stal houdt :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:25

Dani_ schreef:
Ayasha schreef:
allemaal leuk en wel maar wij hebben geen wilde paarden meer. ;)
Beter zou men eens onderzoek doen naar gedomesticeerde paarden. Hoe die op elkaar reageren. Dat ze dat onderzoeken ipv of dekhengsten bij elkaar kunnen of niet. :+

Een paard is een paard.

Ik kan me best wel kwaad maken om opmerkingen als: hij weet niet beter of hij moet het er maar mee doen. Dan sluit je gewoon je ogen voor wát voor dier een paard nu eigenlijk is. Ik ga vandaag niet meer lezen in dit topic, ik heb wel wat beters te doen. Ik ga genieten van mijn lieve paard en het mooie weer :) !

Ze hebben iig andere dingen aangeleerd, tenzij jij denkt dat je een wild paard zomaar kan berijden of effe uit de kudde kan gaan plukken? :) Onze gedomesticeerde paarden hebben een heel ander temperament dan de echte wilde paarden. En wb vacht: een Ijslander maakt een veel dikkere vacht aan dan onze huidige KWPN'er. Dus kennelijk is er daar toch ergens wat veranderd door de jaren heen. En dat zijn allebei gedomesticeerde paarden die selectief gefokt worden, en daar zit al zo'n verschil tussen, kan je nagaan.... ;)
Onze hedendaagse paarden zijn gefokt door selectie van de mens. Dus neen, ik geloof er geen jota van dat je een hedendaags paard nog kan vergelijken met de wilde paarden kwa karakter, behoefte en beweging. Als jij denkt dat die nog exact hetzelfde zijn, dan zijn we klaar met discussiëren.

Kamsel: jij snapt hem en ik kan dat deel dan dus ook niet beter verwoorden dan jij al doet:
kamsel schreef:
Ze hebben een andere bouw gekregen, ze zijn groter geworden, ze bewegen anders. Ayasha heeft gelijk dat er onderzoek naar hun nu natuurlijke gedrag gedaan moet worden, een andere manier om het te weten te komen is er niet.
Chubby, op 5 hectare meer dan 60 paarden met schuren en een vijver? En ik maar denken dat 3000 m2 voor 2 paarden krap is..

pmarena

Re: Wat is nou een ideaal voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:15

Feit blijft dat het niet gezond kàn zijn voor een dier als een paard , om urenlang stil te staan in zo'n hokje.

Je hoeft er geen hele studies voor te doen om te weten dat een paard liever wat rondscharrelt , hoe graag ze ook naar binnen willen , niemand laat de deur open want je weet ook wel dat ze er dan weer uit gaan op het moment dat ze het zat zijn :P

En dat de hele dag door lopen en eten goed voor ze is. Goed voor de hoeven , voor alle processen in het lichaam en verterings-systeem , voor de longen , voor het voorkomen van "tics" enz....

Paarden die constant kunnen lopen hebben veel minder kwaaltjes zoals de bekende stalbenen , stijfheid , zwakke hoeven , koliek , hoesten , enz.

Soms wil een paard liever op stal , soms liever in de wei , soms liever op het zand....biedt zo'n dier dan de keuzevrijheid en dan is het toch prima.

Kijk naar een HIT-actief stal , dat is een prima concept.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:18

Ik zeg ook nergens dat zo'n dier uren stil moet staan. Enkel dat je per paard moet kijken om te weten wat ideaal is. :) En bij mij staat de deur regelmatig gewoon open en toch blijft madame rustig staan :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:25

Ik heb het ook absoluut niet specifiek tegen jou hoor Ayasha :)

Deur de hele nacht open als je er niet bij bent , of even een kwartiertje als ze er net in staan :P

Dat ze graag ergens in of uit gaan zegt mij namelijk NIKS , het ene moment willen ze graag de wei in , het andere er graag uit. Net zoals bij de stal. Sluit je ze waar dan ook op dan ontneem je ze de mogelijkheid om hun eigen ritme te vormen en dat is gewoon jammer.

Net of ze in een streng internaat of gevangenis ofzo zitten :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 00:09

In de tijd dat ze nog in de andere stal stond heel de dag en nacht. En na tweetal uurtjes stond madame de rest van de dag binnen. :+ Als ik dan een keer laat thuis kwam toen (laat zijnde een uur of drie na stappen) hebk haar ook nooit op weide zien staan (weide is volledig zichtbaar vanuit de tuin waar de honden ook uit lopen) en vaak ging ik dan heel effe in de stal kijken om mezelf gerust te stellen en dan stond madame daar inderdaad in. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 06:17

Tja , als ze dat op dat moment fijn vindt moet ze dat lekker doen :)

Maar dat bedoel ik dus : het is toch heerlijk voor zo'n beestje als het kan kiezen.

En voor jezelf als eigenaar ook , geen gedoe , niet dat je 's ochtends je paard buiten gaat zetten en het diertje dolblij is dat het de wei weer op mag , wie weet hoeveel uren zo'n dier al op je staat te wachten totdat je eindelijk eens komt :P

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 06:27

ja maar ik denk als je je paard elke ochtend om 8 uur buiten zet dat hij daar een ritme van maakt zover dat kan. Als ik bijv. om 7 uur op stal s ochtends staan alle paarden rustig te eten of zelfs nog te slapen.

Kom je om 8 uur op stal zie je dat ze naar buiten 'willen'. Staan ze rond te kijken etc. etc. :)

Neemt niet weg dat het natuurlijk fijner is als je bijv. een HITactief stal hebt :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 06:38

'Tuurlijk maakt 'ie daar een ritme van , maar dat kunnen ze van de meest verschrikkelijke dingen , dat zegt toch niks :)

Zo'n dier dat erop gemaakt is om de hele dag in kuddeverband te lopen en zijn kostje bij elkaar te scharrelen , staat dan gewoon een halve dag opgesloten in een hok waar ze alleen wat kunnen draaien en amper contact met andere paarden kunnen hebben.

Natuurlijk is dat allemaal best acceptabel en zijn de meeste paarden hier niet doodongelukkig onder , maar als je paard nog eens in een wat betere situatie terechkomt merk je toch echt wel een flink verschil , dat het beestje gewoon lekkerder in zijn vel zit als het meer de ruimte krijgt voor een eigen ritme , het maken van eigen vriendjes , het zelf keuzes kunnen maken en de hele dag wat kunnen scharrelen in een keuze-rijke omgeving die het lopen stimuleert.

Een dergelijke huisvesting past gewoon veel beter bij het wezen "paard" :)

Dat merk je alleen al aan de hoeveelheid kwaaltjes van stalpaarden , zover ik zie is dat bij weidepaarden veel minder :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:23

pmarena schreef:
Feit blijft dat het niet gezond kàn zijn voor een dier als een paard , om urenlang stil te staan in zo'n hokje.

Allemaal leuk bij elkaar gefantaseerd maar ook een feit is dat onze "opgesloten" paarden duidelijk ouder worden dan de wilde paarden. Dat het niet gezond kan zijn is dus een relatief begrip.

Ik zie namelijk helemaal niet zoveel verschil in de gezondheid van "stalpaarden" en "weidepaarden". Ik zie veel meer kwaaltjes ontstaan omdat mensen de meest bizarre dingen uitvoeren en het vervolgens raar vinden dat hun paard altijd wat heeft. Uiteindelijk meestal terug te voeren op een combi van verkeerd/ondoordacht rijden en/of de, zinloze, hoeveelheid voer die ze ermee combineren.

Paarden in NL hoeven hun kostje niet bij elkaar te scharrelen. Die gaan in de wei staan en beginnen die voor de voet kaal te vreten en voordat ze halverwege de dag zijn, hebben ze al drie keer te veel gevroten. De meeste weilanden in NL zijn helemaal niet geschikt om 24/7 op te lopen en die enkele die dat wel zou zijn, is vaak zo slecht onderhouden dat ze er helemaal niks meer vanaf halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:39

Wat heeft de gemiddelde levernsverwachting van een wild paard nu weer te maken met wat ideaal is voor een paard :D

Dat een wild paard vroegtijdig opgevreten wordt door een roofdier of in een ravijn dondert , of van honger / dorst / een opgelopen blessure sterft , dat is geen vergelijkingsmateriaal :P

Het beeld dat je schetst van paarden in NL is nu dus juist het hele probleem : dat ze hun kostje niet bij elkaar hoeven te scharrelen :j

Maar in plaats daarvan opgehokt worden en niet al lopend hun kostje bij elkaar scharrelen maar steeds wanneer het de mens uitkomt wat voer voor hun neus gegooid krijgen , of zomaar in een vierkante vreetwei gegooid worden , waardoor ze veels te makkelijk zich vol kunnen proppen en nog steeds veels te weinig bewegen.... wel lekker in de frisse lucht en met de mogelijkheid om eens lekker te rollen of rennen of iets , maar nog steeds niet bepaald ideaal voor de gezondheid.

Daarom is een Paddock Paradise of HIT-stal ook zo'n leuk concept , als je dat goed opzet dan moeten de paarden weer veel meer gaan lopen om hun kostje bij elkaar te scharrelen en daar worden ze gewoon gezonder , fitter en vrolijker van , omdat dat zo goed mogelijk (binnen "onze" mogelijkheden) voorziet in de werkelijke behoeftes van "het wezen paard".

Die beestjes zijn daarop gemaakt en daarom geeft het ze gewoonweg heel veel voldoening als ze op een dergelijke manier kunnen leven :)

Dan blijven er natuurlijk nog wel dingen die beter zouden kunnen , dat hou je altijd. Maar je komt dan al heel dicht bij het "ideale".

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:08

pmarena schreef:
Wat heeft de gemiddelde levernsverwachting van een wild paard nu weer te maken met wat ideaal is voor een paard :D

Dat een wild paard vroegtijdig opgevreten wordt door een roofdier of in een ravijn dondert , of van honger / dorst / een opgelopen blessure sterft , dat is geen vergelijkingsmateriaal :P

Het beeld dat je schetst van paarden in NL is nu dus juist het hele probleem : dat ze hun kostje niet bij elkaar hoeven te scharrelen :j

Maar in plaats daarvan opgehokt worden en niet al lopend hun kostje bij elkaar scharrelen maar steeds wanneer het de mens uitkomt wat voer voor hun neus gegooid krijgen , of zomaar in een vierkante vreetwei gegooid worden , waardoor ze veels te makkelijk zich vol kunnen proppen en nog steeds veels te weinig bewegen.... wel lekker in de frisse lucht en met de mogelijkheid om eens lekker te rollen of rennen of iets , maar nog steeds niet bepaald ideaal voor de gezondheid.

Daarom is een Paddock Paradise of HIT-stal ook zo'n leuk concept , als je dat goed opzet dan moeten de paarden weer veel meer gaan lopen om hun kostje bij elkaar te scharrelen en daar worden ze gewoon gezonder , fitter en vrolijker van , omdat dat zo goed mogelijk (binnen "onze" mogelijkheden) voorziet in de werkelijke behoeftes van "het wezen paard".

Die beestjes zijn daarop gemaakt en daarom geeft het ze gewoonweg heel veel voldoening als ze op een dergelijke manier kunnen leven :)

Dan blijven er natuurlijk nog wel dingen die beter zouden kunnen , dat hou je altijd. Maar je komt dan al heel dicht bij het "ideale".

Veel voldoening?? Nou, ik moet regelmatig zo ongeveer mijn paard de stal uitschoppen, anders bleef ie lekker staan. Die vindt het absoluut een soort van straf dat ie 24/7 buiten staat en z'n vreten bij elkaar moet zoeken. HIT-actief zou voor hem absoluut NIET werken. Dat ik daarnaast geen HIT actief wil, al kreeg ik geld toe is weer een ander punt, maar daar komen de bezitters over een jaar of vijf wel achter....... Paddock Paradise moet ik nog eens nader bestuderen, maar vooralsnog heeft het niet mijn voorkeur.

Ik mis namelijk volledig de aandacht voor wat het individuele paard wil en hoe het in de groep staat. Daarnaast is er een eindeloos gebrek aan inzicht in landbeheer, grasbeheer en management. In NL groeit gras niet vanzelf en daarnaast zijn velen ook nog eens zo dom om te geloven dat alles overal maar groeit, zie de handel in "paardenmengsels" waar in de praktijk niks van terecht komt. Domweg omdat het meeste spul niet wil groeien op NL-bodem, naast het feit dat het ene spul vette grond wil en ander spul juist arme grond, of kalkrijk of... nou ja, ga maar door. Kennis laat zich niet vervangen door techniek, niet in het rijden, maar ook niet in de huisvesting.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:23

Ayasha schreef:
En wb vacht: een Ijslander maakt een veel dikkere vacht aan dan onze huidige KWPN'er. Dus kennelijk is er daar toch ergens wat veranderd door de jaren heen. En dat zijn allebei gedomesticeerde paarden die selectief gefokt worden, en daar zit al zo'n verschil tussen, kan je nagaan.... ;)
Onze hedendaagse paarden zijn gefokt door selectie van de mens. Dus neen, ik geloof er geen jota van dat je een hedendaags paard nog kan vergelijken met de wilde paarden kwa karakter, behoefte en beweging. Als jij denkt dat die nog exact hetzelfde zijn, dan zijn we klaar met discussiëren.

Kamsel: jij snapt hem en ik kan dat deel dan dus ook niet beter verwoorden dan jij al doet:
kamsel schreef:

Ehm, over dat dikgedrukte stukje wat betreft de vacht, is het misschien wel zo eerlijk geen appels met peren te vergelijken...
Als je even iets langer nadenkt dan weet je dat er verschil in vacht is tussen verschillende rassen, en dat dat vooral ook te maken heeft met het klimaat waarin dat paard al vele honderden tot duizenden jaren heeft geleefd en verder dat het binnen de mogelijkheden van dat ras paard zich wat aan kan passen aan de temperatuur van het woongebied, maar dat is maar zeer beperkt.

Een Shetlander, op de ruige schotse shetlandeilanden, heeft hier in Nederland, zoveel jaren na emigratie, nog steeds een overdreven dikke vacht. En dat geldt zeker voor de ijslanders, of ze nu uit ijsland komen, of al generaties in Nederland zijn.

Een Arabier heeft een veel dunnere vacht, geschikt voor de hoge temperaturen in de warme zomers... Daar is ook hun uithoudingsvermogen met warm weer door ontstaan. Dat zijn honderden, zo niet duizenden jaren van aanpassen. hier hebben ze daar ook al vele tientallen tot honderden jaren geen last meer van, maar ze worden nog steeds geroemd om die eigenschappen.

Er wordt met fokken niet geselecteerd op de vacht... Er wordt geselecteerd op exterieur en tegenwoordig ook op voorkomen van bepaalde erfelijke gebreken, schofthoogte, kwaliteit van bewegen en wil om te werken, en in bepaalde gevallen op kleur. Niet op dunne of dikke wintervacht...

Ik ben het er wel mee eens dat in de opfok en de leefomstandigheden een gezond paard gehard kan worden en een vacht wat verpest kan worden, of dat er in de loop der jaren een soort van kwetsbaar poppetje kan ontstaan. Dat heb ik gemerkt aan mijn KWPN merrie die zelfs in de zomer een dekentje op had en waarschijnlijk zelden in de regen buiten heeft gestaan de 5 jaar tussen opfok en dat ik haar kocht... Ze kon niets hebben wat betreft regen, of kou en wind. Stond snel met opgezette haren en samengeknepen staart tussen de billen tot bibberen aan toe.
Nu 3 jaar later, met veel het hele jaar dag en nacht buiten staan, wel als ze het koud krijgt, of met langdurige regen een deken op, maar liefst zo dun mogelijk en bij droog weer lekker bloot, kan ze al veel meer hebben. Afgelopen jaar met -15 gewoon (met evt. een 100grams deken met hals tegen insneeuwen), zonder problemen, buiten gelopen.

Het er uit fokken van een vacht zal in mijn ogen nog wel meevallen, maar een paard ontwennen en de vacht slechter maken of de beschermlaag aantasten door scheren, wassen met shampoo en overmatig deken gebruik, ja, dat merk je wel binnen relatief korte tijd.
Maar dat is niet zozeer rasgebonden want KWPN-ers die van jongs af aan in weer en wind buiten lopen in de opfok en daarna, die kunnen zich meestal prima redden mits ze voldoende gevoerd worden met ruwvoer.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:47

Ayasha schreef:
En wb vacht: een Ijslander maakt een veel dikkere vacht aan dan onze huidige KWPN'er. Dus kennelijk is er daar toch ergens wat veranderd door de jaren heen. En dat zijn allebei gedomesticeerde paarden die selectief gefokt worden, en daar zit al zo'n verschil tussen, kan je nagaan.... ;)

Een IJslander maakt een veel dikkere vacht aan omdat hij van IJsland komt en het daar kouder is. Een KWPN'er maakt voldoende vacht aan om in Nederland zonder deken te kunnen overleven. Ik ken er een heel aantal die dat doen :).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:36

Dani_ schreef:
Ayasha schreef:

Een IJslander maakt een veel dikkere vacht aan omdat hij van IJsland komt en het daar kouder is. Een KWPN'er maakt voldoende vacht aan om in Nederland zonder deken te kunnen overleven. Ik ken er een heel aantal die dat doen :).

Ik ken volksstammen die dat NIET redden...........
Alles hangt samen met het individu.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:51

Uiteraard bekijk je bij alles wat je doet of dat past bij het individuele paard. Maar als je dus meerdere paarden wilt houden in een soort van 'algemene' huisvesting, dan kom je uit op keuzes bieden. Zodat het paard zélf kan kiezen: weiland, schuilmogelijkheden, ruimte, voldoende sociale contacten, etc.

Prima als jóuw paard toevallig past bij de situatie die jij voor hem hebt gecreeerd (wat als zou blijken dat jouw paard daar niet bij paste? Ga je dan op zoek naar een betere omgeving, naar een ander paard of naar manieren om je paard te dwingen zich aan te passen?), maar het topic gaat toch niet over dat individu? Het gaat over het paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:21

Chubby schreef:
Uiteraard bekijk je bij alles wat je doet of dat past bij het individuele paard. Maar als je dus meerdere paarden wilt houden in een soort van 'algemene' huisvesting, dan kom je uit op keuzes bieden. Zodat het paard zélf kan kiezen: weiland, schuilmogelijkheden, ruimte, voldoende sociale contacten, etc.

Prima als jóuw paard toevallig past bij de situatie die jij voor hem hebt gecreeerd (wat als zou blijken dat jouw paard daar niet bij paste? Ga je dan op zoek naar een betere omgeving, naar een ander paard of naar manieren om je paard te dwingen zich aan te passen?), maar het topic gaat toch niet over dat individu? Het gaat over het paard.

het paard bestaat uitsluitend bij de verzameling van individuen. Je kunt dus niet spreken over het paard wanneer het op zaken aankomt die per individu verschillen en ALLES wat hier langskomt is individu-afhankelijk!

En ja, mijn paard past niet in het stalregime wat ie nu heeft en nee, ik heb daar nog geen passende oplossing voor en ja, dat bezorgt mij veel stof tot veel nadenken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:41

ikke schreef:
pmarena schreef:

Veel voldoening?? Nou, ik moet regelmatig zo ongeveer mijn paard de stal uitschoppen, anders bleef ie lekker staan. Die vindt het absoluut een soort van straf dat ie 24/7 buiten staat en z'n vreten bij elkaar moet zoeken. HIT-actief zou voor hem absoluut NIET werken. Dat ik daarnaast geen HIT actief wil, al kreeg ik geld toe is weer een ander punt, maar daar komen de bezitters over een jaar of vijf wel achter....... Paddock Paradise moet ik nog eens nader bestuderen, maar vooralsnog heeft het niet mijn voorkeur.

Ik mis namelijk volledig de aandacht voor wat het individuele paard wil en hoe het in de groep staat. Daarnaast is er een eindeloos gebrek aan inzicht in landbeheer, grasbeheer en management. In NL groeit gras niet vanzelf en daarnaast zijn velen ook nog eens zo dom om te geloven dat alles overal maar groeit, zie de handel in "paardenmengsels" waar in de praktijk niks van terecht komt. Domweg omdat het meeste spul niet wil groeien op NL-bodem, naast het feit dat het ene spul vette grond wil en ander spul juist arme grond, of kalkrijk of... nou ja, ga maar door. Kennis laat zich niet vervangen door techniek, niet in het rijden, maar ook niet in de huisvesting.

Maar dat slechte beheer enzo , heeft toch allemaal geen fluit te maken met het idee op zich :?

Of je nu slecht beheer hebt bij een stalpaard , bij een weidepaard , bij een paard dat zowel een dagdeel stal als een dagdeel wei heeft , bij een paard dat zelf kan kiezen.... wordt de locatie slecht beheerd dan is dat gewoon sowieso knudde.

Wat heb je precies tegen een HIT-stal dan , waar komen die mensen over een jaar of 5 wel achter ? :)

Een paard dat 24/7 buiten staat maar ook de mogelijkheid heeft om op stal te kruipen als die wil , die kan toch gewoon lekker kiezen , ik zie het probleem echt niet als je dan zegt dat 'ie liever op stal staat , dan gaat hij daar toch met z'n dikke kont in staan en is het toch prima :P