Dan gaan ze ook staan slapen, eten, lopen.. Oftewel, natuurlijk gedrag uiten. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Dan gaan ze ook staan slapen, eten, lopen.. Oftewel, natuurlijk gedrag uiten. BrittKitt schreef:Als je paarden maar lang genoeg laat staan op de wei dan eten ze echt niet 24/7 hoorDan gaan ze ook staan slapen, eten, lopen.. Oftewel, natuurlijk gedrag uiten.
Def schreef:Lijkt me op zich geen gek idee.
Zitten wel een paar haken en ogen aan.
Wat als er iemand wil rijden in de bak? Moeten alle andere paarden dan naar binnen. Op mijn oude stal kwamen er zo in de middag 4 mensen om te rijden achter elkaar.
Dat betekent voor de paarden die in de bak stonden, 4 uur binnen.
Verder zou ik kijken naar het soort paard, je zegt dat die van jouw snel dik wordt, dan lijkt het me geen probleem, bij voldoende hooi.
Moontje1991 schreef:Het ligt eraan hoe groot de ruimte is en hoelang ze er in kunnen.
Ik vindt weidegang absoluut niks een stuk gras en vreet jezelf maar vol paard.
Mijn voorkeur gaat uit naar een padock en de hele dag onbeperkt ruw voer op meerdere plaatsen in de padock.
Even een voorbeeldje.
1 Hectare padock met minstens 5 hooiruifen op ruime afstand van elkaar die constant gevuld zijn.
Maximaal 4 paarden die er van smorgens zeg 9 uur tot savonds 10 in kunnen.
Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zijn paard in de wei wilt want een paard is geen grazer.
Ja een paard eet gras maar dat maakt het geen grazer een koe is een grazer en ik weet niet of jullie het verschil zien maar een paard is echt geen koe.
Als je bak bedoelt in de zin van er is 1 rijbak en daar kunnen ze smorgens in voor de pensionklanten komen.
Dan zou ik voor een andere stal gaan een paard hoort naar mijn inzien de hele dag buiten en het liefst in een hele grote bak of padock
BrittKitt schreef:joyce; waarom geef je dan het hooi dat je geeft?
Het verteringssysteem van een paard is er op gemaakt om 24/7 in beweging te blijven. Met een paar plakjes 's ochtends en een paar plakjes 's avonds krijg je dat echt niet voor elkaar.
Geef het in een hooinet/bak met rooster en voer minder rijk/oud hooi en je stimuleert echt de gezondheid van je paard.

Ik zou zeggen, geef ze oud of arm hooi idd. Jammer dat de paarden het natuurhooi niet zo goed aten, hier vinden ze het heerlijk en mijn haflinger (die dik wordt van lucht) doet het hier perfect op.
).joyce B schreef:Eerst even algemeen antwoord: er zijn heel veel paarden die 3/4 van het jaar geen weidegang hebben, of in elk geval 1/2 van het jaar!
Dus dat je aankomende winter het moet doen met een reuzegrote paddock (is er nog een aparte rijbak?) is geen probleem.
Daarbij bos en rijvereniging met binnenbak om de hoek en goede verzorging, dan kun je je het eerste half jaar toch prima redden zonder weidegang? Dan zou het mooi zijn als er volgend zomerseizoen iets geregeld kan worden met weidegang/gras, maar als het een jaartje later is, kun je altijd je paard zelf regelmatig aan de hand een uurtje kunnen laten grazen. Vergeleken met die 2 uur weidegang/buiten staan van je huidige stal is het een kleine achteruitgang in gras ten opzichte van een grote vooruitgang in buitenlopen, mogelijkheden en minder kosten, dichterbij huis. Dus als de verzorging verder prima is: Gewoon er voor gaan!Moontje1991 schreef:Het ligt eraan hoe groot de ruimte is en hoelang ze er in kunnen.
Ik vindt weidegang absoluut niks een stuk gras en vreet jezelf maar vol paard.
Mijn voorkeur gaat uit naar een padock en de hele dag onbeperkt ruw voer op meerdere plaatsen in de padock.
Even een voorbeeldje.
1 Hectare padock met minstens 5 hooiruifen op ruime afstand van elkaar die constant gevuld zijn.
Maximaal 4 paarden die er van smorgens zeg 9 uur tot savonds 10 in kunnen.
Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zijn paard in de wei wilt want een paard is geen grazer.
Ja een paard eet gras maar dat maakt het geen grazer een koe is een grazer en ik weet niet of jullie het verschil zien maar een paard is echt geen koe.
Als je bak bedoelt in de zin van er is 1 rijbak en daar kunnen ze smorgens in voor de pensionklanten komen.
Dan zou ik voor een andere stal gaan een paard hoort naar mijn inzien de hele dag buiten en het liefst in een hele grote bak of padock
hhhhm, waarom maar 4 paarden in een stuk van 1ha? Denk dat er maar weinig stallen zijn die zoveel ruimte per paard beschikbaar hebben, dat is meer iets voor een particulier en dan vind ik 1ha paddock schromelijk overdreven, met 2000 tot 3000m2 loop/leefruimte dmv brede paden en een aantal bredere stukken als paddocks met voerbakken/netten, heb je al heel veel ruimte voor een groepje paarden (daar kun je wel 4 tot 8 paarden in kwijt) en dan heb je nog 8000/7000m2 weide over om ze elke dag in het weideseizoen ook nog een paar uurtjes te laten grazen. Ik heb 4 paarden in een paddock van 500m2, waarvan 400m2 zand en dat gaat ook prima. Het dubbele is natuurlijk mooier en beter, maar ze staan echt niet opgepropt in die ruimte!
En constant ruwvoer is niet geschikt voor de meeste paarden. Ik heb hier 2 paarden en 2 pony's en er is er maar 1 die slank blijft bij onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking! De rest wordt echt te vet!
Mijn pony heeft jarenlang in een paddock van 10 bij 20 gestaan. Niet ideaal, maar wel voldoende om zijn energie kwijt te kunnen. Toch werd hij veel gelukkiger wanneer hij 's zomers ook nog gras kon eten. Al was het maar een uurtje of 2...
Nu heb ik ze aan huis en probeer ik ze het hele jaar weidegang te bieden, en ook in de natte winterperiode toch nog 2 tot 4 uurtjes op het gras te laten zo lang ze zich gedragen en de boel niet gaan omploegen. Ze hebben voldoende ruwvoer in de paddock, maar vinden het echt een feestelijk uitje als ze ook nog even het land op mogen. Na die paar uurtjes lopen ze ook braaf weer mee naar de paddock...
MamboBeach schreef:BrittKitt schreef:Als je paarden maar lang genoeg laat staan op de wei dan eten ze echt niet 24/7 hoorDan gaan ze ook staan slapen, eten, lopen.. Oftewel, natuurlijk gedrag uiten.
Dat is eigenlijk ook wat ik wil zeggen.
Ik zag ook een post staan met dat paarden zich volvreten met gras maar als je paard 24 uur per dag op het land staat dan bepalen ze zelf wanneer ze willen eten.