wie heeft er ook een stal zonder weidegang maar met bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: wie heeft er ook een stal zonder weidegang maar met bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:19

Als je paarden maar lang genoeg laat staan op de wei dan eten ze echt niet 24/7 hoor :n Dan gaan ze ook staan slapen, eten, lopen.. Oftewel, natuurlijk gedrag uiten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:23

BrittKitt schreef:
Als je paarden maar lang genoeg laat staan op de wei dan eten ze echt niet 24/7 hoor :n Dan gaan ze ook staan slapen, eten, lopen.. Oftewel, natuurlijk gedrag uiten.

Dat is eigenlijk ook wat ik wil zeggen.
Ik zag ook een post staan met dat paarden zich volvreten met gras maar als je paard 24 uur per dag op het land staat dan bepalen ze zelf wanneer ze willen eten.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:54

Het ligt volgens mij ook erg op wat voor weidegrond je paard staat. Waar die van mij eerst stond waren alle paarden te dik en veelvuldig aan de diarree. Was echt meer een koeienwei. }:0
Ik zweer bij de PP inmiddels.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:57

ik heb het juist andersom met mn ponys, veel weide, stallen maar geen rijbak, ja een gedeelte van de weide is afgezet met bakletters, echter is het klei grond, met te nat weer is het te glad.

Mn ponys eten wel heel de dag door, maar omdat ze toch gauw een uur of tien op het land staan, eten ze niet continue, ze staan ook te rusten, spelen, slapen, lekker luieren, ook is het heel kort, zo zijn ze heel de dag aan de wandel voor een hapje gras

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:43

Def schreef:
Lijkt me op zich geen gek idee.
Zitten wel een paar haken en ogen aan.
Wat als er iemand wil rijden in de bak? Moeten alle andere paarden dan naar binnen. Op mijn oude stal kwamen er zo in de middag 4 mensen om te rijden achter elkaar.
Dat betekent voor de paarden die in de bak stonden, 4 uur binnen.
Verder zou ik kijken naar het soort paard, je zegt dat die van jouw snel dik wordt, dan lijkt het me geen probleem, bij voldoende hooi.

waar mijn merrie in komt is geen rijbak!!!
het is een soort van grote weide/ padock maar dan zonder gras.
ze heeft dus heel veel ruimte en krijgt echt ruim voldoende ruwvoer.
voor de rest hoef ik mijn paard voor niemand er uit te halen want er staat maar 1 pony als gezelschap pony dus daar hoef ik gelukkig geen rekening mee te houden.

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:55

TS: kom ook eens kijken in het topic paddock paradise. Daar vind je hele leuke dingen om je zandgrond spannend en actief te houden voor je paarden.[/quote]

hey thx ga ik zeker even kijken!!! *D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:03

Eerst even algemeen antwoord: er zijn heel veel paarden die 3/4 van het jaar geen weidegang hebben, of in elk geval 1/2 van het jaar!
Dus dat je aankomende winter het moet doen met een reuzegrote paddock (is er nog een aparte rijbak?) is geen probleem.
Daarbij bos en rijvereniging met binnenbak om de hoek en goede verzorging, dan kun je je het eerste half jaar toch prima redden zonder weidegang? Dan zou het mooi zijn als er volgend zomerseizoen iets geregeld kan worden met weidegang/gras, maar als het een jaartje later is, kun je altijd je paard zelf regelmatig aan de hand een uurtje kunnen laten grazen. Vergeleken met die 2 uur weidegang/buiten staan van je huidige stal is het een kleine achteruitgang in gras ten opzichte van een grote vooruitgang in buitenlopen, mogelijkheden en minder kosten, dichterbij huis. Dus als de verzorging verder prima is: Gewoon er voor gaan!

Moontje1991 schreef:
Het ligt eraan hoe groot de ruimte is en hoelang ze er in kunnen.
Ik vindt weidegang absoluut niks een stuk gras en vreet jezelf maar vol paard.
Mijn voorkeur gaat uit naar een padock en de hele dag onbeperkt ruw voer op meerdere plaatsen in de padock.
Even een voorbeeldje.
1 Hectare padock met minstens 5 hooiruifen op ruime afstand van elkaar die constant gevuld zijn.
Maximaal 4 paarden die er van smorgens zeg 9 uur tot savonds 10 in kunnen.

Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zijn paard in de wei wilt want een paard is geen grazer.
Ja een paard eet gras maar dat maakt het geen grazer een koe is een grazer en ik weet niet of jullie het verschil zien maar een paard is echt geen koe.

Als je bak bedoelt in de zin van er is 1 rijbak en daar kunnen ze smorgens in voor de pensionklanten komen.
Dan zou ik voor een andere stal gaan een paard hoort naar mijn inzien de hele dag buiten en het liefst in een hele grote bak of padock

hhhhm, waarom maar 4 paarden in een stuk van 1ha? Denk dat er maar weinig stallen zijn die zoveel ruimte per paard beschikbaar hebben, dat is meer iets voor een particulier en dan vind ik 1ha paddock schromelijk overdreven, met 2000 tot 3000m2 loop/leefruimte dmv brede paden en een aantal bredere stukken als paddocks met voerbakken/netten, heb je al heel veel ruimte voor een groepje paarden (daar kun je wel 4 tot 8 paarden in kwijt) en dan heb je nog 8000/7000m2 weide over om ze elke dag in het weideseizoen ook nog een paar uurtjes te laten grazen. Ik heb 4 paarden in een paddock van 500m2, waarvan 400m2 zand en dat gaat ook prima. Het dubbele is natuurlijk mooier en beter, maar ze staan echt niet opgepropt in die ruimte!

En constant ruwvoer is niet geschikt voor de meeste paarden. Ik heb hier 2 paarden en 2 pony's en er is er maar 1 die slank blijft bij onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking! De rest wordt echt te vet!

Mijn pony heeft jarenlang in een paddock van 10 bij 20 gestaan. Niet ideaal, maar wel voldoende om zijn energie kwijt te kunnen. Toch werd hij veel gelukkiger wanneer hij 's zomers ook nog gras kon eten. Al was het maar een uurtje of 2...

Nu heb ik ze aan huis en probeer ik ze het hele jaar weidegang te bieden, en ook in de natte winterperiode toch nog 2 tot 4 uurtjes op het gras te laten zo lang ze zich gedragen en de boel niet gaan omploegen. Ze hebben voldoende ruwvoer in de paddock, maar vinden het echt een feestelijk uitje als ze ook nog even het land op mogen. Na die paar uurtjes lopen ze ook braaf weer mee naar de paddock...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:11

Wat is ruim voldoende ruwvoer? Voor 50 euro per maand heb je niet veel ruwvoer, en als daar de bodembedekking, water en evt. krachtvoer nog bij moeten hou je al helemaal niet veel over...

Maar als je paard voldoende buiten kan staan ongeacht gras of geen gras en contact kan hebben met soortgenoten zie ik het probleem niet. Oke, het zou voor mij geen ideale stal zijn maar iedereen heeft zo zijn eigen belangrijke punten die een stalling moet hebben.

Ik vind de stalling opzich dus niet zo super slecht, ik vraag me alleen serieus af hoe de staleigenaar met 50 euro per maand een paard goed wil onderhouden? Al helemaal als er geen gras aanwezig is waardoor het paar helemaal afhankelijk is van ruwvoer.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 30-08-10 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:11

joyce; waarom geef je dan het hooi dat je geeft?
Het verteringssysteem van een paard is er op gemaakt om 24/7 in beweging te blijven. Met een paar plakjes 's ochtends en een paar plakjes 's avonds krijg je dat echt niet voor elkaar.
Geef het in een hooinet/bak met rooster en voer minder rijk/oud hooi en je stimuleert echt de gezondheid van je paard.

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 17:20

even ter informatie.
die 50 euro die ik betaal is puur de kosten van het water en electriciteit.
voor de rest zoals hooi, stro, brok, etc dat is allemaal voor mijn eigen kosten.
omdat het een kennis van mij is, is die 50 zeg maar een vrienden prijsje en betaal ik zo toch ook iets aan kosten ivm water en electriciteit.
het is een hele mooie ruime box (echt groot) staat onder een grote afdak dus lekker frisse lucht in zomer en winter.
ze komt voorlopig in een grote padock maar omdat hij het 1 en ander op zijn boerderij/bedrijf moet veranderen komt de wei volgend jaar pas. dus de wei word eind herfst nog gemaakt en ingezaaid maar ivm kan ze daar natuurlijk niet op en ze kan er volgend jaar voorjaar begin zomer pas op en dan heeft ze een wei voor altijd waar ze gewoon heel de dag op kan en komt ze ook heel de dag buiten.
deze padock waar ze nu in komt is eigenlijk zeg maar even een nood oplossing.
en ik was ook van plan om haar per dag 1 uur aan de hand te laten grazen.
heeft ze toch wat te knabbelen en ik vind het niet erg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:08

Klinkt goed Snoopieee!
50 euro kaal is heel normaal. Met hooi/voordroog en strooisel kom je dan op zo'n 120 euro per maand uit (tenzij je heel duur hooi inkoopt)

BrittKitt schreef:
joyce; waarom geef je dan het hooi dat je geeft?
Het verteringssysteem van een paard is er op gemaakt om 24/7 in beweging te blijven. Met een paar plakjes 's ochtends en een paar plakjes 's avonds krijg je dat echt niet voor elkaar.
Geef het in een hooinet/bak met rooster en voer minder rijk/oud hooi en je stimuleert echt de gezondheid van je paard.

Ik begrijp je vraag niet helemaal, kun je iets specifieker zijn met wanneer welk hooi?

In de zomer gebruik ik strookbegrazing, maar blijven ze bij 24/7 weidegang dooreten van het korte gras waardoor ze toch nog te veel suikers binnen krijgen. Vorig jaar had ik ze daarom voor de nacht op de paddock staan en kregen ze dan 's avonds voor het slapen allemaal een plak hooi
Hooi voer ik dan alleen bij als het nat weer is, voor extra structuur, of omdat ze op dieet een groot aantal uren op het zand moeten staan en dan kan ik tussendoor een plak hooi geven zodat ze niet te lang met lege maag staan.

In de winter krijgen ze verspreid over de dag, afhankelijk van het aantal uren dat ze op het gras lopen, 2 tot 4x per dag voordroog van eigen land (of eventueel hooi als ik dat toevallig heb, maar mijn paarden zijn gevoelig voor hooi, dus heb liever goed droge voordroog omdat dat niet stoffig wordt in het plastic gedurende de opslagtijd, hooi is veel gevoeliger voor vocht/schimmel en stof en de muizen gaan er ook in zitten wat het niet frisser maakt) Bij oud hooi is het nog veel moeilijker om stofvrij hooi te vinden, arm hooi klinkt mooi, maar heb eens een partij grof natuurhooi gehaald, prachtig fris, stofvrij en groenig van kleur en dan gooiden ze uit de bakken, gingen er op plassen en vertrapten het en stonden dan te hinniken dat ze honger hadden... Gewoon weidehooi eten ze wel goed, dat van eigen land wordt maar 1x per jaar in het voorjaar bemest en pas in juni/juli 1e x gemaaid.

Met de hoeveelheid die ik nu voer, heb ik ze eigenlijk al te dik. Ik zou nog vaker kleine beetjes moeten voeren met telkens een paar uur tussen de voerbeurten. Voorbeeld schema in de winter:
8:30 ruwvoer, op na ongeveer 1 tot 2 uur
12:00 weidegang
16:00 weer in de paddock, evt. gelijk al voordroog, anders rond 18:00 voordroog, 1,5 a 2 uur bezig
tussen 21:00 en 23:00 Laatste, grote, portie ruwvoer, 's ochtends is er de ene keer nog wat over, de andere keer niet. (hangt er ook vanaf hoe lekker ze het vinden)

Dat hooi/voordroog krijgen ze al in netten en bakken:
Afbeelding
Paddock: hooibakken, hier nog zonder net/rooster
Wil er wel een net of rooster inhebben voor deze winter, ben nog aan het kijken hoe ik het ga doen.
Paddock:2 grote netten in schuilstal, 1 normaal kleinmazig net aan weidehek]

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:02

Prachtige paddock heb je Joyce!
Je geeft precies antwoord op wat ik wilde weten :j Ik zou zeggen, geef ze oud of arm hooi idd. Jammer dat de paarden het natuurhooi niet zo goed aten, hier vinden ze het heerlijk en mijn haflinger (die dik wordt van lucht) doet het hier perfect op.
We hebben nu een grote hoeveelheid hooi uit de Moezel en dat is prima kwaliteit, niet te groen (rijk), maar nog wel goed van geur (en smaak, denk ik :+ ).

Kort gras bevat veel meer suiker dan lang gras he, maar dat wist je vast al.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:45

joyce B schreef:
Eerst even algemeen antwoord: er zijn heel veel paarden die 3/4 van het jaar geen weidegang hebben, of in elk geval 1/2 van het jaar!
Dus dat je aankomende winter het moet doen met een reuzegrote paddock (is er nog een aparte rijbak?) is geen probleem.
Daarbij bos en rijvereniging met binnenbak om de hoek en goede verzorging, dan kun je je het eerste half jaar toch prima redden zonder weidegang? Dan zou het mooi zijn als er volgend zomerseizoen iets geregeld kan worden met weidegang/gras, maar als het een jaartje later is, kun je altijd je paard zelf regelmatig aan de hand een uurtje kunnen laten grazen. Vergeleken met die 2 uur weidegang/buiten staan van je huidige stal is het een kleine achteruitgang in gras ten opzichte van een grote vooruitgang in buitenlopen, mogelijkheden en minder kosten, dichterbij huis. Dus als de verzorging verder prima is: Gewoon er voor gaan!

Moontje1991 schreef:
Het ligt eraan hoe groot de ruimte is en hoelang ze er in kunnen.
Ik vindt weidegang absoluut niks een stuk gras en vreet jezelf maar vol paard.
Mijn voorkeur gaat uit naar een padock en de hele dag onbeperkt ruw voer op meerdere plaatsen in de padock.
Even een voorbeeldje.
1 Hectare padock met minstens 5 hooiruifen op ruime afstand van elkaar die constant gevuld zijn.
Maximaal 4 paarden die er van smorgens zeg 9 uur tot savonds 10 in kunnen.

Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zijn paard in de wei wilt want een paard is geen grazer.
Ja een paard eet gras maar dat maakt het geen grazer een koe is een grazer en ik weet niet of jullie het verschil zien maar een paard is echt geen koe.

Als je bak bedoelt in de zin van er is 1 rijbak en daar kunnen ze smorgens in voor de pensionklanten komen.
Dan zou ik voor een andere stal gaan een paard hoort naar mijn inzien de hele dag buiten en het liefst in een hele grote bak of padock

hhhhm, waarom maar 4 paarden in een stuk van 1ha? Denk dat er maar weinig stallen zijn die zoveel ruimte per paard beschikbaar hebben, dat is meer iets voor een particulier en dan vind ik 1ha paddock schromelijk overdreven, met 2000 tot 3000m2 loop/leefruimte dmv brede paden en een aantal bredere stukken als paddocks met voerbakken/netten, heb je al heel veel ruimte voor een groepje paarden (daar kun je wel 4 tot 8 paarden in kwijt) en dan heb je nog 8000/7000m2 weide over om ze elke dag in het weideseizoen ook nog een paar uurtjes te laten grazen. Ik heb 4 paarden in een paddock van 500m2, waarvan 400m2 zand en dat gaat ook prima. Het dubbele is natuurlijk mooier en beter, maar ze staan echt niet opgepropt in die ruimte!

En constant ruwvoer is niet geschikt voor de meeste paarden. Ik heb hier 2 paarden en 2 pony's en er is er maar 1 die slank blijft bij onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking! De rest wordt echt te vet!

Mijn pony heeft jarenlang in een paddock van 10 bij 20 gestaan. Niet ideaal, maar wel voldoende om zijn energie kwijt te kunnen. Toch werd hij veel gelukkiger wanneer hij 's zomers ook nog gras kon eten. Al was het maar een uurtje of 2...

Nu heb ik ze aan huis en probeer ik ze het hele jaar weidegang te bieden, en ook in de natte winterperiode toch nog 2 tot 4 uurtjes op het gras te laten zo lang ze zich gedragen en de boel niet gaan omploegen. Ze hebben voldoende ruwvoer in de paddock, maar vinden het echt een feestelijk uitje als ze ook nog even het land op mogen. Na die paar uurtjes lopen ze ook braaf weer mee naar de paddock...

Dat is nou eenmaal mijn mening jij vindt dat veel te veel en ik net aan genoeg.
Dan kom je op 1/4 hectare per paard uit dat is nu niet bepaald veel.
Volgens mij heb ik zelfs nog ergens gelezen dat je per paard een halve hectare weide of padock ruimte moest rekenen.
En tja inderdaad weinig stallen hebben dat dus er zijn ook maar weinig stallen waar ik zou willen staan ik rijdt liever 40 minuten naar een stal met grote padock dan 10 naar een stal met kleine padock

De een wil zijn paarden 24/7 in de wei de andere in de padock en weer een ander op stal of een middenweg hierin.
Ik zeg enkeld waar mijn persoonlijke voorkeur naar uit gaat en die van een ander mag anders zijn dat maakt mij niet uit ik ben hier niet om te zeggen wie goed en slecht is in mijn ogen enkeld om te zeggen wat voor mij de voorkeur heeft

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:27

MamboBeach schreef:
BrittKitt schreef:

Dat is eigenlijk ook wat ik wil zeggen.
Ik zag ook een post staan met dat paarden zich volvreten met gras maar als je paard 24 uur per dag op het land staat dan bepalen ze zelf wanneer ze willen eten.

Inderdaad. Mijn pony staat lekker de doezelen in het zonnetje, trekt een sprintje, graast wat hier en daar...dan loopt ie een stukje en gaat lekker rollen....Nee 24/7 weidegang is echt zo slecht voor het dier!
Snap werkelijk waar niet dat mensen hun paard op een stal willen zetten zonder weidegang, dat is echt niet te vatten.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:20

Hebben jullie ook dingen in de bak liggen tegen verveling?