Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Focussed schreef:"O niet zo gek doen, dit doet pijn" dan dat hij zich verschrikkelijk gek maakt en het niet voelt door die beschermers en daarna met een gebroken been ligt.
alison_belle schreef:aukelizzy
mag ik vragen welke beschermers je gebruikt?
Word dat niet te warm? dat is n.l. hetgeen wat mij tegenhoud.
Omdat mijn paarden niet langer dan 1,5 á 2 uurtjes achter elkaar op de wei staan wordt het niet heel warm. Ik denk idd niet dat je ze 5 uur om moet laten, maar met 2 uurtjes gaat het prima. 
Aukelizzy schreef:Bovendien hebben wij een aantal paarden staan die gewoon gek blijven doen, ook als ze zichzelf pijn doen.
Marion71 schreef:@Aukelizzy, ik begrijp dat je een paar heel nare ervaringen hebt en nee, ik vind het niet belachelijk dat je ze omdoet. Als jou dat een veilig gevoel geeft, moet je het vooral doen. Ik heb ook m'n eigenaardigheden (hou niet van halsters om bijvoorbeeld).
Een peesbeschermer beschermt niet tegen het krijgen van schieffels (worden zeer wrs ook veroorzaakt door belastingsdruk en niet zoals lang gedacht werd door aantikken) of peesblessures. Een geblesseerde pees is bijna altijd de tussenpees, die kunnen ze niet eens van buiten af blesseren.
Je paard vinden met een gebroken been, is de nachtmerrie van elke paardenhouder. Ik vind het ook doodeng om ze naar buiten te doen met sneeuw of een klinkerharde bodem. En toch leren ze op te letten en zich aan te passen. Ook een paard moet levenservaring opdoen. Ongelukken kunnen ook op stal gebeuren. Een kennis van me vond haar hoogdrachtig merrie met een gebroken achterbeen in de stal. Dan moet je de keuze maken om eerst het veulentje te halen, voordat je de merrie euthaniseert. Een paard kan zich overal blesseren, je kunt niet alle risico's uitsluiten, maar wel zo klein mogelijk maken. Natuurlijk is het vervelend als je je voor concours af moet melden, maar het houden van een paard gaat verder dan rijden en concoursen alleen. Naast een gebruiksdoel zijn ze voor mij hobby en mn maatjes.
Een paard is een kuddedier en sterk sociaal ontwikkeld. Ik wil hem dat niet afnemen door hem alleen te houden. En ja, soms zijn er wondjes of bijtplekken. Mijn oudste merrie heeft zich ook als eens akelig verstapt en de collaterale banden van de kogel beschadigd. Een akelige, langdurige en kostbare blessure, maar peesbeschermers of kogelbeschermers hadden dit niet voorkomen. Ook niet alleen in een weitje. Ze schrok nl van een tractor met giertank. Ik heb ook kostbare sportpaarden (trouwens die alleen maar geld kosten), maar ik behandel de waardevolle of waardeloze paarden niet anders. Ze zijn paard.
Nogmaals als jij graag peesbeschermers moet je dat vooral doen, maar de bescherming ervan is betrekkelijk.
Ik heb er hier eentje staan wara ik 1.5 jaar mee kliniek in, kliniek uit geweest ben, die uiteindelijk behandeld is met IRAP en nu volledig aan het genezen is. Maar ik heb heel veel met de arts gesproken, die heeft ons heel veel gesteund en verteld, en dan hoor je toch een hoop dingen over peesblessures. Het is zeker waar dat het 9 vd 10 keer komt door overbelasting, verreking etc. Maar dus lang niet altijd. En ik wil dit risico graag zo laag mogelijk houden.
Althans ik wel. Maar aangezien mijn pony's niets anders gewend zijn dan buiten te staan zonder beenbescherming en ze niet aantikken of wathever ga ik niet met bescherming lopen frutten. Kijk als een paard zich aantikt of kompleet uit zijn dak gaat dan snap ik wel dat andere mensen er wel voor kiezen. Als je het met zo iets simpels kunt voorkomen dan is dat prima. Maar voor die van mij is het iig onzinning. Aukelizzy schreef:Focussed schreef:"O niet zo gek doen, dit doet pijn" dan dat hij zich verschrikkelijk gek maakt en het niet voelt door die beschermers en daarna met een gebroken been ligt.
Dit slaat al helemaal nergens op! Ik heb zelf mijn paard met een gebroken been gevonden, en nee die had geen beschermers om....
Bovendien hebben wij een aantal paarden staan die gewoon gek blijven doen, ook als ze zichzelf pijn doen.

. __Jolien__ schreef:Ik gebruik mijn peesbeschermers enkel tijdens het trainen, voor in de wei vind ik het onnodig, als de peesbeschermers te lang aan zijn kan dit zelfs schade brengen aan het paard zijn benen..
boytju2 schreef:haha ,wat een discussie over wel of geen peesbeschermers. Vind het wel leuk om te lezen
Oja, de paarden staan dus 5 uur buiten met peesbeschermers. En ja de benen worden warm. Maar als het echt extreem warm is dan worden de benen altijd afgespoten.
boytju2 schreef:dat is wel vervelend zeg! :S