Buiten wel/geen peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:52

Het liefst zonder! Maar heb die van mij ook een tijdje rondom in de springschoenen op het land gehad, vanwege een kroonrand wond. Voor springschoenen m aftrappen te voorkomen en achter om de wond te beschermen. Maar vond het maar niets haar zo'n tijd met die dingen om te laten staan. Maar ja, was even niet anders.

Ik heb het wel vaak gedacht hoor vroeger! Het liefst pakte ik haar helemaal in met piepschuim zodat ze niet wéér met verwondingen het land af kwam. Maar de warmte onder peesjes vond ik het niet waard, dus heeft ze altijd zonder blijven staan verder.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:53

Focussed schreef:
"O niet zo gek doen, dit doet pijn" dan dat hij zich verschrikkelijk gek maakt en het niet voelt door die beschermers en daarna met een gebroken been ligt.

Dit slaat al helemaal nergens op! Ik heb zelf mijn paard met een gebroken been gevonden, en nee die had geen beschermers om....

Bovendien hebben wij een aantal paarden staan die gewoon gek blijven doen, ook als ze zichzelf pijn doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:11

alison_belle schreef:
aukelizzy
mag ik vragen welke beschermers je gebruikt?
Word dat niet te warm? dat is n.l. hetgeen wat mij tegenhoud.

Wij gebruiken hier gewoon de peesbeschermers van BR. :) Omdat mijn paarden niet langer dan 1,5 á 2 uurtjes achter elkaar op de wei staan wordt het niet heel warm. Ik denk idd niet dat je ze 5 uur om moet laten, maar met 2 uurtjes gaat het prima. :)

Begrijp me overigens niet verkeerd, de paarden staan hier niet standaard allemaal met kappen buiten, maar wel de drukke (sport)paarden, waarvan we weten dat ze zich anders beschadigen. Andere keus zou zijn, om ze op stal te houden, maar omdat ik ze toch graag naar buiten wil krijgen ze een peeskap om. :)

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:26

Aukelizzy schreef:
Bovendien hebben wij een aantal paarden staan die gewoon gek blijven doen, ook als ze zichzelf pijn doen.

Idd.... Gut, leerde ze er maar van als het pijn deed! Ik heb het ook nog 100x ook nog eens bij haar in de oren fluistert, maar ze kreeg het altijd weer voor elkaar. Hekken kapot trappen in 'joligheid' en daarbij jezelf ook kapot maken. Je zou denken dat een aantal keer flinke sneeen en pijn het gedrag wel zouden 'genezen', helaas... :(:)

Dat heeft toch een tijd geduurd! Nu lijkt ze wel ouder, wijzer en rustiger gelukkig, maar daar heeft een hoop pijn aan vooraf gegaan.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:30

@Aukelizzy, ik begrijp dat je een paar heel nare ervaringen hebt en nee, ik vind het niet belachelijk dat je ze omdoet. Als jou dat een veilig gevoel geeft, moet je het vooral doen. Ik heb ook m'n eigenaardigheden (hou niet van halsters om bijvoorbeeld).

Een peesbeschermer beschermt niet tegen het krijgen van schieffels (worden zeer wrs ook veroorzaakt door belastingsdruk en niet zoals lang gedacht werd door aantikken) of peesblessures. Een geblesseerde pees is bijna altijd de tussenpees, die kunnen ze niet eens van buiten af blesseren.
Je paard vinden met een gebroken been, is de nachtmerrie van elke paardenhouder. Ik vind het ook doodeng om ze naar buiten te doen met sneeuw of een klinkerharde bodem. En toch leren ze op te letten en zich aan te passen. Ook een paard moet levenservaring opdoen. Ongelukken kunnen ook op stal gebeuren. Een kennis van me vond haar hoogdrachtig merrie met een gebroken achterbeen in de stal. Dan moet je de keuze maken om eerst het veulentje te halen, voordat je de merrie euthaniseert. Een paard kan zich overal blesseren, je kunt niet alle risico's uitsluiten, maar wel zo klein mogelijk maken. Natuurlijk is het vervelend als je je voor concours af moet melden, maar het houden van een paard gaat verder dan rijden en concoursen alleen. Naast een gebruiksdoel zijn ze voor mij hobby en mn maatjes.

Een paard is een kuddedier en sterk sociaal ontwikkeld. Ik wil hem dat niet afnemen door hem alleen te houden. En ja, soms zijn er wondjes of bijtplekken. Mijn oudste merrie heeft zich ook als eens akelig verstapt en de collaterale banden van de kogel beschadigd. Een akelige, langdurige en kostbare blessure, maar peesbeschermers of kogelbeschermers hadden dit niet voorkomen. Ook niet alleen in een weitje. Ze schrok nl van een tractor met giertank. Ik heb ook kostbare sportpaarden (trouwens die alleen maar geld kosten), maar ik behandel de waardevolle of waardeloze paarden niet anders. Ze zijn paard.

Nogmaals als jij graag peesbeschermers moet je dat vooral doen, maar de bescherming ervan is betrekkelijk.

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:33

Mijn paardjes hebben ze niet om:P Is ook niet nodig ook :P

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:03

Marion71 schreef:
@Aukelizzy, ik begrijp dat je een paar heel nare ervaringen hebt en nee, ik vind het niet belachelijk dat je ze omdoet. Als jou dat een veilig gevoel geeft, moet je het vooral doen. Ik heb ook m'n eigenaardigheden (hou niet van halsters om bijvoorbeeld).

Een peesbeschermer beschermt niet tegen het krijgen van schieffels (worden zeer wrs ook veroorzaakt door belastingsdruk en niet zoals lang gedacht werd door aantikken) of peesblessures. Een geblesseerde pees is bijna altijd de tussenpees, die kunnen ze niet eens van buiten af blesseren.
Je paard vinden met een gebroken been, is de nachtmerrie van elke paardenhouder. Ik vind het ook doodeng om ze naar buiten te doen met sneeuw of een klinkerharde bodem. En toch leren ze op te letten en zich aan te passen. Ook een paard moet levenservaring opdoen. Ongelukken kunnen ook op stal gebeuren. Een kennis van me vond haar hoogdrachtig merrie met een gebroken achterbeen in de stal. Dan moet je de keuze maken om eerst het veulentje te halen, voordat je de merrie euthaniseert. Een paard kan zich overal blesseren, je kunt niet alle risico's uitsluiten, maar wel zo klein mogelijk maken. Natuurlijk is het vervelend als je je voor concours af moet melden, maar het houden van een paard gaat verder dan rijden en concoursen alleen. Naast een gebruiksdoel zijn ze voor mij hobby en mn maatjes.

Een paard is een kuddedier en sterk sociaal ontwikkeld. Ik wil hem dat niet afnemen door hem alleen te houden. En ja, soms zijn er wondjes of bijtplekken. Mijn oudste merrie heeft zich ook als eens akelig verstapt en de collaterale banden van de kogel beschadigd. Een akelige, langdurige en kostbare blessure, maar peesbeschermers of kogelbeschermers hadden dit niet voorkomen. Ook niet alleen in een weitje. Ze schrok nl van een tractor met giertank. Ik heb ook kostbare sportpaarden (trouwens die alleen maar geld kosten), maar ik behandel de waardevolle of waardeloze paarden niet anders. Ze zijn paard.

Nogmaals als jij graag peesbeschermers moet je dat vooral doen, maar de bescherming ervan is betrekkelijk.

Kijk, en daar ligt dus denk ik al het verschil. Bij mij zijn paarden mijn werk, en dus mijn brood. En dan houd ik ze graag heel. En tuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar ik wil het risico wel zo laag mogelijk houden. En nogmaals, ik heb hier een paard staan die nu aan het revalideren is van een pees en band blessure, band blessure is gekomen door een slippertje buiten ( hier was idd niets tegen te doen ) maar de andere blessure kwam wel degelijk door aantrappen ( zonder kappen om dus ). Arts heeft zelf gezegd dat dit een typische blessure was door met de achterbenen tegen de voorbenen tikken.

Overigens is een peesblessure lang niet altijd, de tussenpees, was het maar zo "simpel" ;) Ik heb er hier eentje staan wara ik 1.5 jaar mee kliniek in, kliniek uit geweest ben, die uiteindelijk behandeld is met IRAP en nu volledig aan het genezen is. Maar ik heb heel veel met de arts gesproken, die heeft ons heel veel gesteund en verteld, en dan hoor je toch een hoop dingen over peesblessures. Het is zeker waar dat het 9 vd 10 keer komt door overbelasting, verreking etc. Maar dus lang niet altijd. En ik wil dit risico graag zo laag mogelijk houden. :)

capopjekop

Re: Buiten wel/geen peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:53

Als pariculier houd je je paard net zo goed heel ;) Althans ik wel. Maar aangezien mijn pony's niets anders gewend zijn dan buiten te staan zonder beenbescherming en ze niet aantikken of wathever ga ik niet met bescherming lopen frutten. Kijk als een paard zich aantikt of kompleet uit zijn dak gaat dan snap ik wel dat andere mensen er wel voor kiezen. Als je het met zo iets simpels kunt voorkomen dan is dat prima. Maar voor die van mij is het iig onzinning.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:59

Tja... als je van die dure sportpaarden hebt die maar 1/2 uurtjes op de wei mogen snap ik het ook wel alleen het lichteraan hoe lang elk paard op de wei gaat de mijne staat dag en nacht op de wei dus die doe ik in de wei zeker geen peesbeschermers om! alleen springschoenen zou ik nooit aan doen in de wei

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:33

Aukelizzy schreef:
Focussed schreef:
"O niet zo gek doen, dit doet pijn" dan dat hij zich verschrikkelijk gek maakt en het niet voelt door die beschermers en daarna met een gebroken been ligt.

Dit slaat al helemaal nergens op! Ik heb zelf mijn paard met een gebroken been gevonden, en nee die had geen beschermers om....

Je moet het niet zo letterlijk nemen. Die van mij stopt als hij zich zelf gemeen aantikt met jolig doen. Dus bij mij klopt de redenatie gewoon.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:35

Die van mij staat met peesbeschermers om op aanraden van de hoefsmid.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 13:13

haha ,wat een discussie over wel of geen peesbeschermers. Vind het wel leuk om te lezen :)

Oja, de paarden staan dus 5 uur buiten met peesbeschermers. En ja de benen worden warm. Maar als het echt extreem warm is dan worden de benen altijd afgespoten :).

viviandl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:07

bij ons staat er geen een paard met bescherming in de wei en ze staan nu de hele nacht op de wei en normaal de hele dag, alleen voor buiten rijden gebruiken de meesten ze wel als paard op ijzers staat.

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:10

Ik gebruik mijn peesbeschermers enkel tijdens het trainen, voor in de wei vind ik het onnodig, als de peesbeschermers te lang aan zijn kan dit zelfs schade brengen aan het paard zijn benen..

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:55

__Jolien__ schreef:
Ik gebruik mijn peesbeschermers enkel tijdens het trainen, voor in de wei vind ik het onnodig, als de peesbeschermers te lang aan zijn kan dit zelfs schade brengen aan het paard zijn benen..

precies! Bij mn verzorgpony doe ik het ook alleen met trainen. En vooral met springen. Maar buiten staat hij gelukkig zonder peesbeschermers.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:49

maar.....zijn er dan helemaal geen beschermers ( voor de voorbenen) die tot max. 10 uur per dag om kunnen?
Mijn merrie tikt haar schieffel steeds aan, die word groter en groter.
Zo lang ze er niet kreupel op word is het nog ok maar anders moet dat dmv operatie verholpen gaan worden.
Dat betekend voor haar NOG MEER boxrust, dat kan ze niet meer aan.
Deze operatie werd geadviseerd na scans en onderzoek in utrecht zodra ze gaat kreupelen

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:28

@Alison; moet jouw merrie voor niet anders bekapt/beslagen worden, zodat ze sneller weg kan met haar voorbeen? Kan een wereld van verschil maken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:31

beide benen hebben een andere stand.verschil is niet groot maar wel aanwezig.
Ze staat ook nog eens op ijzers vanwege gevoelige voeten.
Dus als ze aantikt is dat ook gelijk goed zeg maar.
Mijn smid houd hier al rekening mee maar kan niet TE veel doen ivm een oude peesblessure en gekanteld hoefbeen

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:34

dat is wel vervelend zeg! :S

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:45

boytju2 schreef:
haha ,wat een discussie over wel of geen peesbeschermers. Vind het wel leuk om te lezen :)

Oja, de paarden staan dus 5 uur buiten met peesbeschermers. En ja de benen worden warm. Maar als het echt extreem warm is dan worden de benen altijd afgespoten :).

Helaas helpt dit koelen niet voldoende om de pees binnen in te koelen, gewoonweg omdat pezen niet goed doorbloed zijn. Dus warm worden gaat veel makkelijker dan afkoelen, vandaar makkelijk te blesseren.
Die van mij heeft nooit beschermers om, zeker niet in de wei. Ik ben van mening dat de pezen dan te warm worden.
Helaas heb ik hem wel een met een peesblessure uit het land getrokken of met andere blessures, maar geen van alle hadden voorkomen kunnen worden door beschermers.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:46

boytju2 schreef:
dat is wel vervelend zeg! :S

het is nu eenmaal niet anders.
Ik heb wel springschoenen om in de hoop dat dat een beetje bescherming geeft tegen het ijzer.
Maar ik had gehoopt dat er inmiddels beschermers zouden zijn die je gewoon om kan laten.
Of dat iemand er een mooie oplossing voor zou hebben bedacht (ik ben niet zo creatief n.l.) :o

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:47

die van ons staan altijd zonder, ze vinden die peesbeschermers de hele tijd echt niet fijn hoor :S en in de natuuur hebben ze ook geen peesbeschermers om :P

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:45

Bij ons eigenlijk niet. Ook de wedstrijdpaarden niet. Heel soms hebben we er een die springschoenen om de voorhoeven krijgt tegen het aftrappen van het ijzer.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:31

Nee, altijd zonder bescherming.

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:35

Eerlijk gezegd vind ik het ook onzin. Zoveel zou er ook wel weer niet gebeuren! Bloem staat trouwens altijd zonder.