Ik heb 4 knollen hier lopen, 2 kleine, een middenmaatje (veulen) en een BWP'er. Ik heb mij in de buurt een eigenlijk braakliggend terrein gezocht waar het onkruid hoog stond, hier heb ik de eigenaar van dit land op aangesproken en gevraagd wat hij met dat land van plan was. (aangezien er veel en hoog onkruid stond, ging ik er eigenlijk al vanuit dat het antwoordt zou zijn 'niets, dit kost mij alleen maar moeite', dit laatste was ook zo) Ik heb toen geld gestoken in het maken van hekken rondom de wei, en het huren van een tractor bij een boer met een dorser. Die heeft de wei onkruid-vrij gemaakt.

Helemaal perfect! Daarbij grenst er aan mij wei een wei die van de gemeente is, waar normalerwijs iemand met schapen komt begrazen. Aangezien schapen kieskeurig zijn heb ik gevraagd of die van mij erop kunnen nadat de schapen erop hebben gelopen, dit is ook geen probleem.

Zo kunnen de kleine nog peuzelen aan overgebleven sprieten. Eeeuhm verder heb ik het eigenlijk zo een beetje uitgebreid en zit nu op zo'n 4 hec. land. Ohja! De BWP'er gaat 's winters voor zo'n 5 tot 6 maanden naar een boer die privé 3 paardenstallen heeft, hier kan hij staan voor 100,- de maand all-in alleen het voer niet omdat meneer gewoon veel uit. (zo'n 50 kilo per maand) De kleine blijven wel gewoon 24/7 buiten en hebben een veewagen in het land staan voor te schuilen, dit bevalt perfect! Ook voer ik hun in de winter 2x per dag hooi en als het heel streng is 3x per dag en per keer zo'n 2 plakken per dier. Dit jaar ga ik voor het eerst voeren met hooirollen, deze zijn zo'n 45,- maar natuurlijk geperst tot 350 / 400 kilo.

Dat is wat anders dan 15 Kg pakjes in een caravan opslaan! Ook krijgen de kleintjes in de winter relatief goedkoop voer, van de aveve de recreatiemix, dit is zeer goed voer voor hun, dit meng ik met lucerne.

Het veulen krijgt wel een duurdere brok van Pavo.
In de winter mijn maandelijkse kosten ongeveer:
2 Rollen hooi: +/- 90,00 (voor hele winter, mits normaal)
75 kg voer p.m.: +/- 27,00
20 Kg lucerne per 3 maanden: +/-7,50
Booster eenmalig in de winter: 30,00
Weide: Gratis
Stro: +/- 3 pakken per week à 2,50 (4 maanden lang)
Stalling: 100,0 P.M. (maar als ik op de boerderij een dag of een paar dagen mee help met die mensen doen ze daar meestal ook nog wat vanaf.

)
Maar wat ik eigenlijk met dit hele alles wil zeggen, als je het je goed regelt en een beetje je best doet ervoor hoeft het niet duur te zijn.

Braakliggend terrein is in het begin veel merk, maar het loont heel goed