Tips over wat gevaarlijk kan zijn voor je paard :

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YouKnowWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:55

Ook bij bijvoorbeeld een freestylehalster moet je bij het volgende opetten. Om het halster vast te maken, moet je het touw door een lusje halen en daar een simpel knoopje in maken. Maak dat knoopje zó, dat het halster niet te los zit (anders gooit je paard m zo af), niet te strak (anders gaat het touw schuren) en maak dat knoopje zó dat je m in één beweging los kunt maken, voor het geval je paard ergens achter blijft haken (erg knap als je met je paard bezig bent maar het kan altijd gebeuren). En zorg ervoor dat het uiteinde van het touwtje zeg maar schuin naar achter wijst en niet naar voren, want dat gaat bewegen als je paard loopt en dan prikt het uiteinde in het oog van je paard!! Als je dat niet door hebt en je laat je paard verder lopen, dan is dat erg pijnlijk voor je paard!!

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel, want ik vind zoiets zonder plaatje van het halster nogal moeilijk uit te leggen (google kan geen afbeeldingen van een freestylehalster vinden).

Groetjes, Denise.

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:08

Nooit een paard alvast (licht) bijzetten op de stand, doe dit pas als je echt de ruimte hebt in de longeerring. Ik heb een paard gehad wat achterover is geklapt op de stand, met zijn bijzet om....

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:35

Bij ons op stal hadden ze van die witte touw omheiningen....leek ze wel mooi om dat groen te verven want dat witte viel zo op; volgende dag paard erdoorheen (waarschijnlijk de omheining niet gezien) en hele snij/brandvonden op zijn borst.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:42

Sugarmiss schreef:
Er bestaan speciale halsters voor in de wei. Dit worden zgn. break-away halsters genoemd. De riem achter de oren is van dun leer, als ze ergens achter blijven hangen breekt dit en is het halster af. het leer is mekkelijk te vervangen.
Verder maken veel mensen de fout een halster te los om te doen, hierdoor komt er makkelijk iets tussen.
Afbeelding

euh als je dat bij ons doet.... dan ligt dat er zo af met spelen...
dat wordt dan 10 nieuwe stukken leer per week Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:16

benneton"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Er bestaan speciale halsters voor in de wei. Dit worden zgn. break-away halsters genoemd. De riem achter de oren is van dun leer, als ze ergens achter blijven hangen breekt dit en is het halster af. het leer is mekkelijk te vervangen.
Verder maken veel mensen de fout een halster te los om te doen, hierdoor komt er makkelijk iets tussen.
Afbeelding

euh als je dat bij ons doet.... dan ligt dat er zo af met spelen...
dat wordt dan 10 nieuwe stukken leer per week Haha!
[/quote]

Ik denk dat dat wel meevalt, je moet echt behoorlijk kracht zetten anders gaat het niet stuk. Ruinen kunnen aardig spelen, maar in Amerika worden ze al jaren gebruikt en ik heb nog niet gehoord dat spelende paarden ze kapot trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:39

Maar ik heb ze in de winkel hier in de buurt nog niet gezien
Wie weet waar deze halsters wel te verkrijgen zijn?

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:59

Sugarmiss"]
[quote="Lilly97 schreef:
Gelukkig hebben we haar naar een andere wei verhuisd waar we een eigen heining konden kiezen en maken. Wit koord waar stroom op kan.

Ook dit is niet 100% veilig.

Bij een afrastering met alleen stroomdraad ben ik een voorstander om op de onderste draad geen stroom te zetten.
Mocht een paard nu gaan rollen dicht bij het draad en hij komt met zijn been rond het draad dan zal hij nu niet in paniek blijven trekken omdat er stroom op staat.
[/quote]

Heb ik met mijn paard nu al 2 keer meegemaakt.. Gelukkig staat er dus ook geen stroom op het onderste lint. Hij gaat best vaak rollen dichtbij de omheining. Toen is hij de eerste keer dus blijven hangen en was zo in paniek dat hij over de bakrand (aan de andere kant van de wei grenst de bakrand) sprong... Scheve mond
Oja nu ik het toch over "springen" heb. Zorg voor een hoge staldeur, want ook hier is die van mij over heen gesprongen, of een balk die omhoog/omlaag kunt doen. Alleen maar omdat de rest net buiten werd gezet en hij als laatste naar buiten moest sprong hij erover! Nu is onze staldeur helemaal niet extreem laag ofzo Verward

Oja, mocht je een balk bij je staldeur hangen, doe dit dan zo dat hij wel loskan gaan, als het paard bv. zn hoofd eronder steekt en niet meer los komt kunnnen er ook ongelukken gebeuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 17:09

runningkawa schreef:
Maar ik heb ze in de winkel hier in de buurt nog niet gezien
Wie weet waar deze halsters wel te verkrijgen zijn?

Nederland is wat dit betreft achtergebleven gebied. Je kunt ze importeren uit Amerika, waar ze algemeen bekend zijn.
Nu zul jij als 'engelse' ruiter niet zo vaak 'over de grens' kijken voor tuig etc., maar ik als Westernruiter vindt alle westernspullen hier te duur en haal alles zelf uit Amerika; het mekka voor de westernruiter Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:59

Je hebt helemaal gelijk
Ik als engelse ruiter koop dus idd alles in NL
Maar weet je dan een site in Amerika en hoe ik dat dan hier kan krijgen
Want in zoiets ben ik echt blond.
Maar mocht dat voor 1 halster te duur worden, koop ik wel een goedkoop leren halster.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:29

Mijn paarden staan (in de wei) altijd alleen maar met een leren halster, omdat dat zo kapot is!. Ik heb namelijk een Houdini van 1.78cm Boos! die zich toch door de kleinste gaatjes weet te wurmen en bovendien pakt hij de handvaten van het schrikdraad vast en maakt het gewoon open. Omdat ik dus ook zoiets heb van , zo min mogelijk draad, dan kan er ook weinig gebeuren had ik alleen spandraden bovenaan (op 1m)het tennisdraad zitten, kruipt de rotzak daar gewoon onderdoor! (dat weet ik zeker want verder is het hek 2 meter hoog) dus toch maar spandraden aan de buitenkant.

naar aanleiding van het overlijden van het shetlandhengstje van mijn moeder heb ik ook "rope'o'cut" doosjes om de 25m hangen aan het schrikdraad, die snijden het draad door als er teveel spanning op staat (dus als er een paard in het schrikdraad hangt-hopelijk dan) die zijn te zien en te verkrijgen op www.horsesupply.nl

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:40

Irre schreef:
Handig zo'n halster. Waar zijn ze te koop? Mijn paard staat altijd met halster op de wei omdat hij een vliegen frontriem draagt. Dit omdat hij 1 blind oog heeft wat nogal prutterig is en waar dus altijd enorm veel vliegen inzitten.

Je kan ook zo´n vliegenmasker van heel fijn gaas kopen, dan kunnen er helemaal geen vliegen meer in hun ogen komen!!
Er zijn verschillende soorten: *die je aan het halster moet bevestigen (dan kan je zo´n veiligheidshalster omdoen!), *die je met het klittenband onderaan het hoofd vast kan maken (en dus ook makkelijk los schiet als ze er met een hoef in blijven hangen!) en *eentje van neopreen die je kompleet over het hoofd trekt (gaan ook vanzelf af als ze er in zouden blijven hangen!)
Prijzen varieren hier tussen de € 12,- en 30,-

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 16:46

xtostarlight schreef:
paard in de wei en stal halster af!

starlight heeft bij de vorige eigenaar snachts in de wei aan de haak van de deur vastgezeten. Als ze niet zo hard gehinnikt was zodat die man zn nest uitkwam was ze nou dood geweest!
Ze heeft daarna nooit een halster meer omgehad, alleen voor te borstelen. Voor de halsters nog beter ook nog.

Die van mij heb wel altijd halster om maar ze kunnen nergens aan blijvenhaken hoor in de wei

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:57

Het punt is dat mijn paard aan 1 oog blind is. Als ik hem een vliegenmasker omdoe wordt zijn zicht aan het goede oog ook nog eens beperkt. Zo ziet hij (denk ik) de ander paarden nog later aankomen dan hij nu al doet en heeft ie nog meer beten te pakken waarschijnlijk. Vind ik dus een beetje sneu. Wat ik eigenlijk wil doen is een ooglap maken voor zijn blinde oog zodat ie helemaal geen halster meer om hoeft. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet precies.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:28

Irre schreef:
Als ik hem een vliegenmasker omdoe wordt zijn zicht aan het goede oog ook nog eens beperkt..

Door een vliegenkap zie je gewoon normaal alles wat er zonder kap ook te zien is. Het zicht wordt er niet minder door. Je moet wel de goede soort hebben (Farnham en zo).
Afbeelding

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:30

weet je dat zeker? Als ik zo'n ding voor mijn ogen hou zie ik er toch echt minder door....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:40

Ik rijd er zelfs mee buiten onder het zadel. Als een paard er niets door zou zien zou hij echt niet willen lopen hoor Lachen

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:41

o hij zal er vast wel door zien, daar twijffel ik niet aan.. maar het zal toch altijd minder zijn dan normaal. Als ik met Rinus rij met vliegenkap op dan is ie altijd angstiger.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 23:01

Tja dat kan per paard verschillen natuurlijk. Die van mij geven er niets om.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:12

Heel erg logisch eigenlijk maar toch: Zet je paard nooit vast aan een hoofdstel.
Toen ik net mijn paard had wou ik dat nog weleens snel doen als ik nog even iets moest doen, en toen heeft ze op een gegeven moment haar hoofdstel zo in tweeen getrokken.

En buiten dat het niet prettig moet hebben gevoelt in haar mond, stond ze opeens helemaal los, gelukkig te beduusd om ook maar iets te doen maar toch.
En een nieuw hoofdstel kopen doe je toch liever voor je lol dan om deze reden Haha!

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:09

Irre schreef:
Handig zo'n halster. Waar zijn ze te koop? Mijn paard staat altijd met halster op de wei omdat hij een vliegen frontriem draagt. Dit omdat hij 1 blind oog heeft wat nogal prutterig is en waar dus altijd enorm veel vliegen inzitten.
Nog een tip: doe geen vliegendeken om op de wei. Ik had dit wel gedaan maar mijn paard is gaan rollen met zijn deken om en bleef met zijn been in een gesp hangen met als gevolg de vliegendeken aan gort en een enorme jaap in zijn been. Overigens kan ik niet met zekerheid zeggen dat de vliegendeken de oorzaak was, maar het is het enige wat ik kan bedenken.
AfbeeldingAfbeelding

Mijn paard heeft pas zo'n jaap gehad, maar had niets om, en ook niets in de stal te vinden, wel was er een hapje uit haar achterhoef, en ik denk dat ze heeft vastgelegen en met haar achterhoef langs haar voorbeen heeft getrapt. het hapje was scherp en zo heeft zijn een wond overgehouden van ca 4cm breed en 3 cm diep!
Ook zonder iets kunnen ze een ongelukje hebben.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:39

Ik wordt altijd gek als mensen hun halster terwijl die nog vast zit aan touw op de grond gooien als ze gaan rijden. Er hoeft maar een paard in te stappen en ze kunnen makkelijk een been breken. Gewoon even je touwtje los maken is een simpele en veilige oplossing.
Ik heb er een paard zijn been door zien breken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:05

uhm, beetje knullig maar zet eerst de stroom eraf voordat je paard in/uit het land haalt. Wou een keer in het weiland gaan rijden en had de stroom er niet afgezet.... Toen ik het hek vastpakte bleek dat de ketting van het hek over de stroomdraad heen hing. Ik kreeg een oplawaai maar mijn paard nog veel meer in zijn mond..... gevolg: paard aan de kletter, hoofdstel aan gort en nog tijden een fobie bij het hek omdat ie elke keer weer bang was dat ie weer een oplawaai zou krijgen.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:20

een hele logiese tip
maar zet je paard nooit zonder beenbeschermers buiten en hij had ijzers (sliding ijzers erg scherp)
heel dom van mij Frusty maar ik d8 ah laat hem ff rollen
dus geen beschermers om en hij natuurlijk na het rollen als een gek tekeer gaan Lips are sealed
gevolg: een joekel van een snijwond in zijn voorbeen kom ff niet meer op hoe het heet daar *LOL* ummh aan de achterkant van zijn hoef wat dus steeds open gaat als ie liep
dus hij liep kreupel (deed natuurlijk pijn) deed ong. 2 weken voordat het zo genezen was dat ik weer kon rijden maar ja eigen stomme schuld

groetjes een dom meisje

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 11:30

De ballen van de hoef? Haha!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:17

Sugarmiss"]
[quote="Irre schreef:
Als ik hem een vliegenmasker omdoe wordt zijn zicht aan het goede oog ook nog eens beperkt..

Door een vliegenkap zie je gewoon normaal alles wat er zonder kap ook te zien is. Het zicht wordt er niet minder door. Je moet wel de goede soort hebben (Farnham en zo).
[/quote]

Op de stal waar mijn merrie staat, staat ook een merrie die aan een oog blind is. Ze ondervind absoluut geen hinder van het masker; integendeel: zij is degene die het alle blijst is, als ze d´r masker op krijgt Lachen !!
Misschien ken je iemand met zo´n masker, zodat je het eens kan uitproberen ?!!