Waarom staan de luxe stallen allemaal vol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: Waarom staan de luxe stallen allemaal vol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 10:59

Onder luxe versta ik niet alleen een binnenbak. Maar ook ruime lichte boxen, goed in het stro, voldoende ruwvoer, warm en koud water, solarium, goed onderhouden accomodatie, goede bodems in de bakken, stapmolen, kantine enz.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:00

Ik ben altijd voorstander geweest van paarden overdag zoveel mogelijk buiten en lieg-fst in kudde verband.
Tot twee weken geleden een anderhalf jarig tinker paard van ons het in der kop kreeg om in het rond te slaan.
Resultaat één been van het paard wekelijk eraf geslagen en een ander been van een paard 7 barsten en twee breuken.
Beide paarden direct moeten inslapen,waren dan nog de beste merries van onze stal.
De kudde was een hechte kudden die al een hele poos samen liep.

Vanaf nu met twee of vier nog in het land en de piste enkel met twee en paddok enkel alleen.
In het land op weides van 75 are max met vier.
We hebben nu een 13 paarden en alles kan dus in beperkte groep buiten en met beperkt gezelschap en ja hoor meer beperkt dan vroeger.
Wil het nooit meer meemaken drie paarden op 1 dag weg is emotioneel veel te zwaar!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:02

felicity schreef:
Onder luxe versta ik niet alleen een binnenbak. Maar ook ruime lichte boxen, goed in het stro, voldoende ruwvoer, warm en koud water, solarium, goed onderhouden accomodatie, goede bodems in de bakken, stapmolen, kantine enz.

En jij vraagt je af waarom die stallen volstaan? Ik vraag me af waarom iemand zou kiezen voor kleine donkere boxen met de paarden op het beton, met weinig ruwvoer en accomodatie die van ellende in mekaar zakt.

Stapmolen, kantine en solarium zijn imo niet nodig maar al die andere dingen die je opnoemt zijn gewoon een must.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 11:08

Ik vraag me dat inderdaad af ja. Op die luxe stallen is vaak geen of nauwelijks weidegang. En geen luxe stal hoef ook niet meteen van ellende in elkaar te zakken hoor. Heb gister ook een stal gezien waar je pnning 16 betaalt waar de paarden wel buiten komen maar dan op een zandstukje te gtootte van een postzegel. Oude bende beetje bij elkaar geraapt. Slechte bodems in de bakken maar wel helemaal vol staan. De paarden stonden netjes in het stro en zagen er goed uit. Maar ook hier zou ik niet voor kiezen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:11

luxe voor jezelf (binnen bak(ken) en overdekte longeer cirkel en kantine)
of luxe voor je paard.

ik sta op een hele luxe stal voor mijn paard!!
wij hebben alleen een buiten bak die ook met vries erg goed blijft, en is goed verlicht.
stallen worden meerdere malen per dag gemest.
hij gaat van zonsopkomst tot zonsondergang naar buiten met de hele stal (dat zijn er maar 5 totaal) sowieso in de bak en elke dag ongeveer 2 uur op de wei, omdat we niet veel wei hebben.
daarnaast hebben we open buiten stallen van 4 - 4 mtr waar de paarden ook fysiek contact kunnen hebben als ze willen.
's nachts staan ze binnen.
verder wordt er 4x per dag ruw en 3x per dag kracht voer naar keuze gevoerd.

dat ze niet zoveel op de wei kunnen is helemaal geen probleem, het is nu echt een uitje en je kan je training en voer ook gewoon behouden.
gelukkig wordt die van mij niet erg dik van gras maar die van mijn vriendin wel!!
op de vorige stal stonden ze 24/7 op de wei zonder dat ze naar binnen konden 's nachts, toen kon ze bijna niet meer rijden omdat hij zo dik was!!!

dus voor veel paarden is het echt wel fijn ook dat ze niet zo lang op de wei staan, als ze maar wel naar buiten kunnen!!!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:13

Dan heb ik ook best luxe

Dik in het zaagsel 20 cm in het midden tot 60 cm naar de randen gewerkt
2 keer perdag drollen er uit halen
solarium kantiene
Warmwater
Solarium
ruwvoer onbeperkt en kracht voer naar wens
Weide naar behoefte van het paard
Droge en lichte stallen 5x5 meter in de winter verwarmt
Dan zouden mijn pension klanten niet mogen klagen als ik die had :=

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:14

Ik versta onder luxe o.a. het volgende voorbeeld:

http://www.clubcerclehippique.nl/

Voor € 350,- heb je allerlei luxe faciliteiten, behalve dat éne meest luxe:
weidegang

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:15

Ik denk dat je je vergist als je denkt dat iedereen zn paard het liefst zoveel mogelijk buiten wil hebben. Ik vind 2 uurtjes op n dag genoeg, als ze daarnaast gereden worden, en evt nog in de stapmolen kunnen. Ik kies liever voor een stal met luxe en dan maar 2 uurtjes buiten, dan een stal met kleine bak/slechte bakbodem, oid en volledig weidegang. Tuurijk, het liefst beide zodat je je paard bijvoorbeeld 's zomers een weekje vrij kunt geven en lekker de hele dag op het land kan zetten, maar beide is vaak lastig te vinden dus dan maar liever iets minder weidegang en wel goed kunnen rijden.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:18

felicity schreef:
Ik vraag me dat inderdaad af ja. Op die luxe stallen is vaak geen of nauwelijks weidegang. En geen luxe stal hoef ook niet meteen van ellende in elkaar te zakken hoor. Heb gister ook een stal gezien waar je pnning 16 betaalt waar de paarden wel buiten komen maar dan op een zandstukje te gtootte van een postzegel. Oude bende beetje bij elkaar geraapt. Slechte bodems in de bakken maar wel helemaal vol staan. De paarden stonden netjes in het stro en zagen er goed uit. Maar ook hier zou ik niet voor kiezen.

Het hoeft niet of-of te zijn he! Je hebt stallen met lichte boxen, veel stro, goede bodem, goed onderhoud etc waar er ook genoeg weidegang is. En dié staan inderdaad vol.

Ik zou mijn paard niet in een stal zetten waar ze in een vieze donkere stal stond, met weinig stro, en waar ze op het voer beknibbelen, gewoon omdat daar meer weidegang was. Een stalbaas die zo zuinig is met stro dat hij de paarden op het beton laat staan zal ook met alle andere dingen eerst voor zijn portemonnee kiezen en dan pas voor het paardenwelzijn. En je maakt mij niet wijs dat de omheining van de weiden veilig en goed onderhouden is als de rest van de stal van ellende in mekaar zakt. Je moet naar het totaal plaatje van de verzorging kijkenals je een stal kiest, en niet alleen naar het aantal uren op de wei.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:21

ik vind dat wij wel een hele luxe stalling hebben

Stapmolen voor 8 paarden dacht ik.
veel weides(elke wei heeft max. 6 paarden)
paarden staan zomers van 9 tot 4 op de wei.
s'winters van 10 tot 2.
binnen bak van 20 bij 40.
1 buitenbak 20 bij 60, met seizoens bodem(wel altijd goed te rijden,soms wel zwaar.)
westernbak 25 x 65(mag je je paard ook in losgooien)
2 longeer bakken
elke dag opgestrooid(behalve zondag,dan mag je zelf vuil eruit halen,maar niet teveel)
mag zoveel eten bijgeven als je wilt.
stal is doordeweeks open van 7/8 tot 11. weekend tot 8.
brok mogen wij zelf bepalen hoeveel we willen dat het paard krijgt.(krijgen sochtends en savonds, rond 4/half 5.)

staan nu ongeveer 80 paarden,denk wel meer,zowiezo 65 stallen.
goede kantine

ik heb niets te klagen over onze stalling,
de mensen gaan goed met de paarden om,
de site. kunnen jullie even kijke.

http://www.zeggezicht.nl/weidegang.html

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:25

Wij staan ook op n luxe stal. Van april tot en emt eind oktoeber is de mogelijkheid tot 24/7 weidegang of dagdelen of overdag verder mooie buitenstallen maar ook mogelijk voor n binnenstal. Hooi, stro echt n dik pak elke dag opstrooien 1 keer per week uitmeste, biks of muesli 3 keer per dag gevoerd. Binnenbak. buitenbak, stapmolen, longeer bak en 3 paddocks.
In de wintermaanden worden ze tegn n klein bedrag elke ochtend buiten gezet n half uur. Daarnaast komt mijn paard er nog minimaal 3 keer per dag uit met n ander paard. En wordt daarnaast dagelijk gereden, of gelongeerd.
Pensioneigenaar houd goed in de gaten of er n dier ziek is en laat dan ook de dierenarts komen hiervoor. er worden elke maand knhs wedstrijden gereden en er is n speciale brug aangelegd dat we meteen in het recreatiegebied zitten waar je mooie tochten kunt houden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:25

Bodembedekking is echt een pre vind ik daar kun je niet op bezuinigen even als op hooi

Als je paard wonden op de hakken krijgt krijg je hele lelijke littekens en dat is zeker niet bevordelijk als je paard keuringen lootp

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:36

xTweetyx schreef:

Waarmee maar weer eens bewezen is dat alles relatief is.
De weilanden zijn wel groot, maar er staat vrijwel niks in. Uitrijgebied is ook niet alles en daarmee zijn voor mij de belangrijkste punten al negatief.

Maar wellicht heb jij er geen behoefte aan om zonder na te hoeven denken 100km te kunnen rijden zonder uit het bos te komen. Daar is ook verder niks mis mee, maar het geeft wel aan dat "luxe" uitermate relatief is, evenals tevreden zijn met wat je hebt.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:40

ikke schreef:
xTweetyx schreef:

Waarmee maar weer eens bewezen is dat alles relatief is.
De weilanden zijn wel groot, maar er staat vrijwel niks in. Uitrijgebied is ook niet alles en daarmee zijn voor mij de belangrijkste punten al negatief.

Maar wellicht heb jij er geen behoefte aan om zonder na te hoeven denken 100km te kunnen rijden zonder uit het bos te komen. Daar is ook verder niks mis mee, maar het geeft wel aan dat "luxe" uitermate relatief is, evenals tevreden zijn met wat je hebt.

wij hebben 1 24 uurs wei,
daar staan zowiezo een groep in van meer dan 20 paarden,
er zijn maar 2 weides die 6 paarden heeft staan,

de rest 4 of 5.

ik heb liever een wei met 6 paarden dan een wei met 15 paarden hoor.
bij ons hebben de paarde genoeg gras.

naar buiten gaan, er is best dichbij een bos.
niet elke stal is perfect, en bij ons zijn er zowiezo mensen die liever rondje de polder gaan dan int bos, voor het bos hoeven ze maar iets van 10/15. minutjes te lopen.

alle stallen staan bij ons vol,en we hebben een grote wachtlijst, dus denk dat de mensen onze stal toch heel fijn vinden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 11:51

Geloof dat jullie het niet helemaal begrijpen.
Ik bedoel dus dat de paarden op de luxe stal tot knie / buik hoogte in het stro staan. Niet dat ze op minder luxe stallen op het beton staan. Maar wel een minder royaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:54

xTweetyx schreef:
wij hebben 1 24 uurs wei,
daar staan zowiezo een groep in van meer dan 20 paarden,
er zijn maar 2 weides die 6 paarden heeft staan,

de rest 4 of 5.

ik heb liever een wei met 6 paarden dan een wei met 15 paarden hoor.
bij ons hebben de paarde genoeg gras.

naar buiten gaan, er is best dichbij een bos.
niet elke stal is perfect, en bij ons zijn er zowiezo mensen die liever rondje de polder gaan dan int bos, voor het bos hoeven ze maar iets van 10/15. minutjes te lopen.

alle stallen staan bij ons vol,en we hebben een grote wachtlijst, dus denk dat de mensen onze stal toch heel fijn vinden.

Daarmee is het nog steeds relatief. Ik heb nooit verder dan 500mtr hoeven lopen voor het bos en dat was dan vooral omdat ik daar even de snelweg over moest (viaduct). De boer waar ik toen stond deed niet eens aan wachtlijsten. Als er plek was en hij vond je aardig genoeg, dan mocht je komen.
Huidige stalbaas is eender. Wij staan bomvol en halen het gemiddelde verloop van één persoon/paard per jaar bij lange niet.

Natuurlijk zijn er bosjes mensen die de stal zullen waarderen, immers, zoveel mensen, zoveel wensen en daarom is het ook goed dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn. Daarom ook zullen de luxe stallen evengoed vol staan als de eenvoudige, domweg omdat er mensen zijn waarvoor geld geen rol speelt, er mensen zijn die specifieke eisen hebben en mensen die blij zijn dat ze met moeite een paardje kunnen betalen.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:05

Tja,
Mijn paard komt op mijn huidige stal ook niet meer 24/7 buiten in de zomer.
In de winter mogen ze niet op het land, en zowel in de zomer als winter moet je zelf het buiten zetten/binnen halen regelen. Waarom? Omdat mijn stalhouders enorm goed nagedacht hebben over hun stal maar zelf niet met paarden om gaan, en daarbij nog een koeienbedrijf hebben.

Ik woon in de randstad (Leiden) en reis elke dag 13 km heen en 13 km terug. Wat krijg ik daarvoor (op die slechte stal waar mijn paard niet de hele dag buiten staat)

-Enorme ruime, maar vooral lichte boxen. Behalve de achterwand allemaal tralies, doordat 1 kant buitenluiken heeft altijd frisse lucht. En voor mij een pré dat er daardoor enorm weinig stof is.
-4x per dag hardvoer en ruwvoer. Ruwvoer komt van zijn eigen land en is áltijd supergoed. (en niet alle stalhouders nemen het daar zo nauw mee zeg ik uit ervaring)
-altijd stro naar behoeven.
-een eb-en-vloed buitenbak van 20*80 verlicht.
-een supermooie 20*60 binnenbak, altijd goed.
-afspuitplaatsen met warm water, solarium
-6 paddocks op 50 paarden, altijd wel 1 vrij
-zomer eigen stukje land of in eigen gevormde groep naar buiten.
-stalhouder verzorgt het land, binnen/buitenzetten moet je zelf doen
-krachtvoer moet zelf gekocht worden, wordt wel door stalhouder gevoerd
-kantine met complete keuken erin
-in de toekomst stapmolen

Hier betaal ik 220 voor.

En mijn stal heeft geen site (een prive-hyves alleen) maakt totaal geen reclame en toch is er een wachtlijst.. December is de nieuwe stal+binnenbak gekomen, toen ben ik ook gekomen en toen hebben ze dus ook ineens 25 stallen kunnen vullen.

Tuurlijk hebben wij verloop, is er 1 met 2 paarden weggegaan omdat ze was verhuist, 1 met 3 paarden weggegaan om onbekende redenen, die zinde het niet. gaat er nog 1 verhuizen naar brabant, 1 wil toch naar een kleinere stal waar ze buitengezet worden.
Maak ik me geen druk om, mijn paard heeft er nog nooit zo goed uitgezien..

Oja, wij kunnen niet echt naar buiten nee (ja rondje dorp, ook leuk hoor, wat langer nog naar een plas of park) maar 9 vd 10 mensen die hier staan hebben daar geen interesse in. Ik ook niet, miss af en toe, maar dan ga ik met de trailer op stap, no big deal toch. Mijn paard doe je er toch niet zo'n plezier mee om elke dag naar buiten te gaan..

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:05

Hier in de regio is het best moeilijk om de ideale stal te vinden. Sta nu goed naar mijn zin, paarden komen buiten, grote stallen, gezellige mensen, goed voer, alleen de bak... Die is mijn inziens te zwaar en onregelmatig en daar heb ik toch wel last van. En wat doe je dan..

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:10

Omdat de meeste bokkers zo fel reageren als iemand zegt dat zijn paardje maar 2 uur per dag buiten komt, dat die personen slim genoeg zijn om zich over dat onderwerp maar stil te houden.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:19

flower1983 schreef:
Omdat de meeste bokkers zo fel reageren als iemand zegt dat zijn paardje maar 2 uur per dag buiten komt, dat die personen slim genoeg zijn om zich over dat onderwerp maar stil te houden.

Beter stil ,omdat ze weten dat het eigenlijk niet kan , maar omdat er zoveel het doen , doen ze het ook maar en een paard went er heus wel aan , zo redeneren ze ,
Ik hoor het zo vaak , 80 % van de sportpaarden staan op stal hoor ik dan , ook zo gek woord sportpaard , het is gewoon een paard die sociale contacten en beweging met soortgenoten moet hebben .

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:57

Je scheert wel iedereen over 1 kam sjonnie48. Zoals ik al aangaf hebben wij ook geen weidegang. Maar mijn paard is echt niet ongelukkiger dan een paard die wél op de wei staat. Het gaat toch om sociale contacten en beweging, die kunnen paarden ook hebben op een stal zonder weidegang..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:00

Sjonnie als je paarden hebt die niet buiten willen praat je wel anders

Niet elk paard heeft er behoefte aan om veel buiten te zijn...

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:30

Ladygiroc schreef:
Je scheert wel iedereen over 1 kam sjonnie48. Zoals ik al aangaf hebben wij ook geen weidegang. Maar mijn paard is echt niet ongelukkiger dan een paard die wél op de wei staat. Het gaat toch om sociale contacten en beweging, die kunnen paarden ook hebben op een stal zonder weidegang..

Staat ie op een hit actief stal dan of in een groepsstalling ?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:33

Gentlegiant schreef:
Sjonnie als je paarden hebt die niet buiten willen praat je wel anders

Niet elk paard heeft er behoefte aan om veel buiten te zijn...

Dat geloof ik wel , als een paard al jaren gewend is aan een stalletje dan zijn ze hun natuurlijke gewoontes een beetje afgeleert , net als een kip uit een legbatterij , die blijft als ie de vrijheid krijgt gewoon op 1 plekkie zitten , snapt niet wat ie moet doen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:40

Ik ben heel blij met de zandpaddocks bij mijn stal. Die zijn tenminste vrijwel het hele jaar te gebruiken. De meeste stallen met weidegang hier kunnen dit slechts van mei-okt aanbieden, anders is het te nat. En als dan je bak ook nog binnen is, komen ze helemaal niet meer buiten.
Daarbij is mijn knul een enorme trut. Max 2 uur in de paddock, dan staat hij te harken aan het hek.
Hij ziet er prima uit, is gelijkmatig van humeur, wil best een beetje voor me werken en op stal kan hij contact maken met het paard links en rechts van hem. Daarbij heeft hij vrij uitzicht over de werf. Ik heb beslist niet het idee dat hij iets tekort komt.