paard eet dagelijks stal leeg-stro-wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: paard eet dagelijks stal leeg-stro-wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:33

als je kwalitatief goed steo hebt, ga je altijd het probleem houden dat ze stro eten. een beetje kan geen kwaad. Bij te dikke paarden is het zelfs beter een deel van het hooi te mengen met stro, maar als een paard z'n stal steeds leeg eet is, heb je een probleem.

mijn paard deed het ook, die liet haar hooi en zelfs voordroog liggen om stro te eten.
azijn hielp niet, want wij doen (appel)azijn over het voer om de eetlust op te wekken en voor de gewrichten.
Bleekwater hielp enkele dagen en daarna had ik het idee dat ze toch weer stro at, bovendien leek dit me niet gezond. zeker niet aangezien ik het hooi op het stro moest leggen...
uiteindelijk staat ze op een mengsel van vlas en houtkrullen en krijgt zo goed als onbeperkt hooi. en het gewicht is eindelijk onder controle

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:35

Weer gewoon op vlas zetten. Stro is wel goed voor paarden die aan de dunne zijn ;) Maar een paard dat blijft eten in stro? Dat is niet goed. Goed laten bewegen en terug op vlas zetten is het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:38

Ik ken ook een paard die echt de hele stal leegvrat en dit heeft bij dat paard geholpen:

Als een stalgenootje haar stal uitmest dan doe jij haar kruiwagen legen in jou stal. De meeste paarden vinden het stro dan vies omdat het van een ander paard is.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:07

suuzepuus schreef:
Citaat:
Onmiddellijk alles er uit halen en op zaagsel zetten. Vlas of stro eten levert koliek op,

Zo zo wat een paniek... onder welke steen kom jij vandaan??
Een beetje stro eten kan geen kwaad hoor. gaan ze niet dood aan!

maar als het paard de hele stal opeet...

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:12

er stond in blad bit heel verhaal over

dat alles beste is om stro in de boxen te gebruiken

een paard is gewend om 16 uur per dag te eten

paard maakt elke dag heel veel speeksel aan en heeft dit nodig omdat veel struktuur in eten zit

dat paard stro eet is eigelijk heel goed

paard moet zijn speeksel kwijt en heeft dus elke dag veel struktuur nodig

HorseDreamx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:45

Je kan zaagsel neerleggen.
Met een klein laagje stro. Dan kan ze nog iets doen op stal *D

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:50

suuzepuus schreef:
Citaat:
gasmasker ook opstal op als dat mogelijk

Is dat niet een beetje overdreven?? het is maar stro hoor....

Het is maar stro?? Er zijn paarden die zich ook daar aan dood vreten hoor.
1 van mn vz paarden is héél gevoelig voor koliek (al een paar keer geopereerd), en staat dus ook niet meer op stro omdat ze alles op eet.
En vlas of zaagsel vind ik ook niet echt een optie, ze staat nu op gehakseld stro. Dat kan geen kwaad als ze wat op eet, vlas (of zaagsel) lijkt me niet bepaald prettig als een paard dat op eet.

Gaat super nu, en idd, beetje azijn eroverheen spuiten (dmv een vernevelaar bijv), werkt ook goed.

@ sporten: Dat is niet waar, want zoals ik net al zei, niet ieder paard kan er tegen om veel stro te eten. Dus eerst wat beter nadenken voor je zoiets zegt ;)
Als je ze gewoon wat meer hooi geeft, of meer verspreid over de dag, kunnen ze ook heel de dag eten.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:27

DeadxStar lees je maandblad Bit daar staat verhaal in

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:14

Nee lees ik niet.. ;)
En hoef ik ook niet te lezen, ik blijf bij mijn standpunt :j
Ik weet dat het goed is voor paarden om heel de dag te kunnen eten, maar dat wil niet zeggen dat stro voor ieder paard geschikt is.

Als lil continue een volle box stro heeft om heel de dag te eten, krijgt ze geheid koliek. En we willen lil nog lang niet verliezen, ze is al een paar keer geopereerd ! :)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:23

Ons paardje at ook altijd haar stal leeg.Ikheb een voerbal gekocht en daar meusli in en haal mest eruit en grote plasplekken, wat er overblijft meng ik met het schone stro, en zorg voor voldoende hooi>Ze eet nu nauwelijks nog stro

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 21:05

helaas, azijn is ook lekker dus dat ga ik er niet meer op spuiten, lijkt me niet goed voor haar.
Een kruiwagen uit een andere stal er in leeg gegooit, gevolg..........had ze nog meer om te eten bleh.
Dan toch maar weer niet te veel stro er in zodat ze minder eten kan ;(

HeraLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:07

Bij mijn paardrijden spuiten ze altijd azijn erover , ik weet zelf geen andere oplossing

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:07

je kan ook zo'n bak met een stuk gaas erover met hooi erin in de stal zetten (snapje? denk het niet maarja). Of een hooitnet hoog ophangen met hooi erin, zodat ze hooi kan eten ipv stro, en dat ze wat langer bezig is met d'r hooi, je kan ook 2 hooinetten over elkaar heen doen, zodat de gaatjes nog kleiner worden waar het hooi doorheen moet, dat ze er nog langer over doet zeg maar :+
Ik hoop dat je er wat aan hebt :D

HeraLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:09

Dat bericht wat ik net verstuurt hebt , mag weg

ik had niet goed gelezen . :o

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:10

JoviBan schreef:
Blijkbaar krijgt je paard te weinig hooi en verveelt ie zich.
Je zou een hooinet kunnen volstoppen met hooi, zodat ie de hele nacht wat te knabbelen heeft.

Beter is om je paard ook 's nachts gewoon in de wei te laten, of loopt ie dan alleen?

Ik denk ook dat je paard te weinig hooi krijgt. Mijn vriendin haar paard at ook zijn stal leeg en nadat ze hem meer hooi gaf en daarna dus dagelijks ook meer hooi gaf, vrat hij zijn stal niet meer leeg..

Het is het proberen waard!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:13

Ik zeg nog minder krachtvoer...
Op vlas, maar dat is niet mogelijk (tenzij je een verklaring van de da regelt, dan moeten ze wel!)...
Dan op stro en zorgen dat het paard onbeperkt hooi heeft!!! Doe het hooi in een hooinet, dan doet ze er langer over ;)
Liever oud hooi dan 1 stal stro...

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:22

Mijn paard at ook haar stal leeg met verstoppingskoliek tot gevolg (met spoed naar Utrecht en daar heeft ze een week gestaan). Op de stal waar ik toen stond, stonden ook alle paarden op stro. Tja, jammer maar die van mij dus niet. In overleg met de staleigenaar op vlas gezet.

Misschien moet je het gewoon aankaarten op stal. Jij denkt misschien dat je zeurt maar het gaat wel om het welzijn van je paard, toch? Een beetje stalhouder hoort daar begrip voor te hebben.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:40

ik zou haar dan op zaagzel of krullen zetten met een beetje stro als ze vlas gaan eten krijgen ze koliek en daar kan niks aan gedaan worden, en met zaagzel/krullen krijgen ze geen kolien en meestal vinden ze dat niet zo lekker en eten ze dat ook niet op
succes met verder zoeken

xPonyFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:43

Misschien is zaagsel in de stal doen een idee?
Zaagsel is gemaakt, voor als paarden al het stro uit de stal eten.
Zaagsel lusten ze niet.

Groetjes

Baileyheleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:51

Mijn paard doet hetzelfde. Dit komt niet omdat hij te weinig hooi krijgt, het is gewoon een vreetzak:).

Ik heb inderdaad ook gekozen voor de oplossing; stal elke dag uitmesten en schoon mengen met beetje vuil...

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:00

Om te beginnen zou ik overschakelen op tarwe of roggestro, ook dit wordt wel gegeten maar in veel mindere mate. Gerst en haverstro zijn ze allemaal gek op,maar gerstestro verteert veel slechter en kan dus wel problemen op gaan leveren.

ook dit kwam ik nog tegen :
Stro is een ogenschijnlijk simpel product, en toch is het ontzettend waardevol voor paarden, zoniet onmisbaar. Een paard heeft veel vezels nodig om zijn darmen 24 uur per dag gevuld en actief te houden. Een paard dat stro tot zijn beschikking heeft, heeft doorgaans een betere stofwisseling.

De vezel (of ruwe celstof) in paardenbrokken is tot kleine stukjes kapot geslagen, en heeft voor de dunne darm en blinde darm geen waarde. Ook in het gras in de gangbare weiden ontbreekt het aan voldoende ruwe celstof.

De vulling van het darmenstelsel met vezels is om een aantal redenen noodzakelijk:
De blinde darm moet altijd gevuld zijn. De blinde darm zit onder de rug van het paard, als het paard belast wordt (trekken of rijden) en de blinde darm is leeg, dan krijgt het paard rugpijn.
Daarnaast is vulling van de (dunne) darm altijd noodzakelijk om de gal op te vangen. Een paard heeft geen galblaas. De gal die wordt geproduceerd, druppelt geleidelijk in zijn dunne darm. Als de darm ongevuld is, zal dit het paard irriteren. Een paard moet zowel overdag als 's nachts op stal dus altijd de mogelijkheid hebben om af en toe een hap stro te nemen om zo zijn darmen gevuld te kunnen houden.

Als u niet de mogelijkheid heeft om het paard op stro 'te zetten' , verstrek dan 's avonds bij het opstallen een plak stro in de ruif (naast hooi), hiervan zal het paard naar behoefte opnemen.

Welk soort stro?
Het stro met de meeste voedingswaarde is gerst. Echter het veiligste stro is tarwe. Bij een geperste baal tarwe blijven de pijpjes stro beter heel en hierdoor ventileert de baal beter. De eventueel meegeperste (vochtrijke) grassen in de strobaal zullen hierdoor minder snel gaan schimmelen. Schimmels kunnen in de darmen veel micro-organisme (bacteriën) kapot maken. Van stro zonder schimmels krijgt een paard geen koliek.

Krullen
Een paard dat (vaak) op krullen staat, krijgt vroeg of laat problemen. Is het niet direct, dan is het wel zodra zijn reserves op zijn. Als het paard 'op krullen staat' heeft het niet de mogelijkheid om zijn darmen gevuld te houden. De problemen die dat kan geven, zijn eerder in dit artikel genoemd. Toch zal het paard om in zijn behoefte aan ruwe celstof te voorzien eten van de krullen. Deze krullen zorgen voor een te zuur klimaat in de maag en de darmen. Door de hoge zuurgraad in de darmen zal het micro-organisme kapot gaan, met een slechtere vertering als gevolg.

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:11

Ik zie het probleem niet; mijn paardjes hebben altijd zowel hooi als stro gekregen om te eten, en ze zijn steeds supergezond.
Op dit moment staan ze bij een paardendierenarts op pension en volgens haar is stro heel goed voor hen om te eten (in de winter krijgen ze zelfs de helft stro en de helft hooi daar).

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 16:15

Ik kan me wel voorstellen dat erg oud stro waar misschien een schimmel in kan zitten wel slecht moet zijn ja.
Maar azijn eten lijkt me ook niet best.
Tot nu toe gaat het nog steeds goed en ze eet al 3 maanden haar stal dagelijks leeg.( ze staat alleen in de nacht binnen)
Ik ben het nu aan het proberen met heel oud hooi extra geven.
Maar dat lukt me niet iedere dag helaas.
Ik zou het zo jamer vinden als ze ook in de winter maar een heel dun laagje stro heeft.
Ze krijgt nu maar een dun laagje omdat ze zich anders dood zal eten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:50

Onze paarden krijgen juist stro in een ruif zodat ze altijd wat te knabbelen hebben. Vinden ze heerlijk.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:03

bij ons staat een paard uit spanje, daar krijgen ze geen hooi of kuil, alleen stro [en krachtvoer natuurlijk] ook gras was daar niet.
ik zou de ondergrond niet te schoon houden inderdaad, en als ik het goed begrijp staat je paardje op de dag buiten dus snaait ie alleen in de avond en nacht das toch niet zo'n probleem......mijn paard doet t zelfde geef m zeker 1 keer in de week zemelen slobber met olie voor de darmen op aanraden van de dierenarts dan loopt t goed door. ik laat m ook niet opstrooien in de ochtend ze leggen het naast de box zodat ik het eind van mijn bezoek in de avond zelf kan doen anders staat ook hij als ze om vier uur binnen komen al half leeg om acht uur. tot slot geven ze m hooi ipv kuil dat eet ie iets minder snel om dat hij er niet dol op is, maar toch eet hij t.
hoop dat je er iets aan hebt ......
gr.