raar plantje in wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:56

Wat kriebels omdat we er geen cijfers van kennen.

Geen cijfers bijv. van de hoeveelheid mensen die het spul er met de hand of een raar , veel te klein, maar speciaal daarvoor verkocht vorkje eruit verwijderen terwijl we toch weten dat men de boel dan flink kan verergeren.....

Maar je hebt gelijk, vroeger stond ik ik ook met handschoenen paardenbloemrozetten te verwijderen.
De kriebels krijg ik wel omdat het nog steeds moeilijk blijkt te zijn de kruiskruiden te herkennen en er dus soms ten onrechte planten blijven staan en ten onrechte worden verwijderd
Zoals in dit geval de verwarring met boerenwormkruid en JKK

Als ik steeds weer lees dat mensen denken met een ander plantje van doen te hebben terwijl het wel jkk is....
Als ik dan weet dat we hier al jaren mee bezig zijn JKK en aanverwante onder de aandacht te brengen bij hoofdzakelijk de paardenmensen.... ja....dan krijg ik toch echt wat kriebels....

Ik vraag me dan af wat we nu nog meer kunnen doen, of kunnen verbeteren want het blijkt dat we nog lang niet genoeg mensen hebben bereikt....

Niet persoonlijk bedoeld dus, ik geloofde zelf enkele jaren geleden ook nog hele rare dingen over JKK ;)

Bzoem

Re: raar plantje in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:03

Hm ik besef me ineens dat ik voorheen hier iets onzinnigs neer hebt gezet over het verschil tussen een kruiskruid en een gewoon kruid.
Ik denk dat ik me voortaan eerst volledig moet inlezen voor ik m'n speculaties de loop laat :=
Máár alsnog had ik wel gelijk dat het qua blad geen boerenkruid kon zijn gelukkig.
(De correctie, een kruiskruid heette vroeger grijskruid naar het grijze pluisje met zaden wat de bloem achterlaat als hij is uitgebloeid) bron

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:53

Ok, ik vraag me naar aanleiding van de verwarring af of mensen iets aan een omgekeerde wereld determinatie hebben. Dus tips om JKK uit te sluiten in het veld in plaats van botanische termen.
Aanmerkingen zijn welkom!! Ik zou het fijn vinden als paardenhouders er iets aan hebben.

een folder om Jakobskruiskruid uit te sluiten

Misschien is het wel belangrijk om er ook een webpagina met wat foto's van te maken zodat het makkelijker wordt om plantjes wel of niet uit te sluiten zonder moeilijke termen. Misschien is de PDF bij downloads moeilijk te vinden?

lyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 10:01

Nou de plantjes staan der niet meer, maar ik heb ze met me blote handen weg gehaalt en hoorde dus gister van een vrouw van stal dat het ook giftig is om er aan te komen trekt door je huid heen en tast je lever dan ook aan ik ben bijna 4 avonden bezig geweest zonder handschoenen :oo wel goed me handen daarna goed gewassen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:14

lyana schreef:
Nou de plantjes staan der niet meer, maar ik heb ze met me blote handen weg gehaalt en hoorde dus gister van een vrouw van stal dat het ook giftig is om er aan te komen trekt door je huid heen en tast je lever dan ook aan ik ben bijna 4 avonden bezig geweest zonder handschoenen :oo wel goed me handen daarna goed gewassen

Je moet de plantjes echt opeten hoor willen ze giftig zijn, de PA's worden in de spijsvertering omgezet in een giftige vorm, in de plant zelf zijn ze nog niet giftig. Sommige mensen hebben wel een allergische reactie op composieten maar dat komt door een ander stofje dan die PA's, daarom is het wel handig handschoenen aan te doen. Zelf pak ik ze altijd met blote handen omdat ik er niet allergisch voor ben. Jij kennelijk ook niet want dan had je wel een reactie gehad op het aanraken van de planten. Ik zou me maar niet ongerust maken.

lyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 11:28

EstherHegt schreef:
lyana schreef:

Je moet de plantjes echt opeten hoor willen ze giftig zijn, de PA's worden in de spijsvertering omgezet in een giftige vorm, in de plant zelf zijn ze nog niet giftig. Sommige mensen hebben wel een allergische reactie op composieten maar dat komt door een ander stofje dan die PA's, daarom is het wel handig handschoenen aan te doen. Zelf pak ik ze altijd met blote handen omdat ik er niet allergisch voor ben. Jij kennelijk ook niet want dan had je wel een reactie gehad op het aanraken van de planten. Ik zou me maar niet ongerust maken.

Ohh wat een opluchting had het er al spaans benauwt van hahahah ik heb idd geen allergische reactie gekregen alleen een vlinke blaar op de buiten kant van me wijsvinger hahahah maarja dat komt door het eruitrekken

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:37

jacobskruid heeft rood/paarsige stengel onderaan en mn onderaan een grote bladkroon langs de wortel

lyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 12:50

indrasjacks schreef:
jacobskruid heeft rood/paarsige stengel onderaan en mn onderaan een grote bladkroon langs de wortel

ja dat heeft duinkruiskruid ook

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:31

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:22

PIB schreef:
Hallo Esther,

leuk je nog eens te ""lezen"" hier.
Kan jij mij helpen?
Is dit JKK?
http://picasaweb.google.be/eva.saegerman/JKK
Bedankt!

Dat zijn heelblaadjes Eva. Heelblaadjes is wel een composiet, net zoals margrieten en kamille en sla, composieten is een hele grote familie. Heelblaadjes hebben meer lintbloempjes dan Jakobskruiskruid, tel ze maar eens, (JKK over het algemeen maar 13 soms wat meer lintbloempjes) Heelblaadjes hebben idd ook buisbloempjes, maar veel meer lintbloempjes dan JKK.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:04

EstherHegt schreef:
PIB schreef:
Hallo Esther,

leuk je nog eens te ""lezen"" hier.
Kan jij mij helpen?
Is dit JKK?
http://picasaweb.google.be/eva.saegerman/JKK
Bedankt!

Dat zijn heelblaadjes Eva. Heelblaadjes is wel een composiet, net zoals margrieten en kamille en sla, composieten is een hele grote familie. Heelblaadjes hebben meer lintbloempjes dan Jakobskruiskruid, tel ze maar eens, (JKK over het algemeen maar 13 soms wat meer lintbloempjes) Heelblaadjes hebben idd ook buisbloempjes, maar veel meer lintbloempjes dan JKK.

esther, ik heb je nog niet bedankt! Bij deze dus: bedankt! Ik ben blij dat het geen JKK is! Nu zie ik overal JKK opduiken en herken het nu wel :-)