Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:15

Ik vind een paard dat niet dagelijks contact heeft met andere paarden zielig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:16

khalid schreef:
Vaak wennen paarden eraan he, als ze alleen staan en moet kunnen natuurlijk. Maar theoretisch gezien denk ik dat ze toch wel andere paarden om zich heen moeten hebben. 't zijn natuurlijk kuddedieren. Maar dat is 't zelfde als bij honden, vaak hebben mensen ook maar 1 hond, wijzelf thuis ook, maar 't zijn roedeldieren. Honden zijn 't natuulrijk al eeuw na eeuw gewent bij de mens te leven, maar ik denk dat paarden er nog meer verlangen naar hebben om met andere paarden te zijn. ;)

En waar baseer je dat op? Het denken is niet genoeg. We kunnen nl ook gewoon van gedachten veranderen.
Het paard is ongeveer net zo vroeg gedomesticeerd als de hond. We hebben, net als bij de hond, allerlei rassen gefokt en ze allerlei dingen geleerd tot ons nut.
Bij een hond is het normaal dat ze blikvoer eten en drie keer per dag uitgelaten worden, maar als een paard brokken en beweging krijgt is het zielig omdat hij niet buiten gehouden wordt? Sterker nog we vinden honden die buiten gehouden worden zielig.... Die moeten vooral warm en gezellig bij mensen... Maar een paard mag niet warm en gezellig bij mensen?

De discussie is heel nuttig om eens na te denken over dit soort dingen. Waarom doen we de dingen die we doen? En wat is er nu eigenlijk echt bewezen en wat is onze eigen invulling?
En kun je alle paarden wel over een kam scheren omdat ze van dezelfde soort zijn?

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:19

Mijn pony staat ook alleen;
hij kan af en toe een kudde koeien naast hem zien staan;
en af en toe staat er een andere pony op de naast hem;
we hebben ze al eens samen gezet;
maar dat werkte niet echt;
mijn pony dreef haar iedere keer weer in een hoek om
haar in elkaar te shotten;
Hij redt het al 5 jaar prima zonder maatje;

}:0

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:22

Maar toch is een paard een kudde dier..

@Justlaura
Hij red het wel maar hij kan jou niks vertellen ;)

Maarja dat ie die andere pony weer opjoeg is dan wel vervelend ja :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:25

suuzepuus schreef:
Citaat:
Een volwassen stalpaard dat verzorging, goed eten en beweging krijgt en ander paarden om zich heen, is niet zielig. Alle behoeften zijn nl voorzien

Ik denk dat dat een mening is.

Nee dat is bewezen. Als je een van de dingen weglaat beinvloed dat de gezondheid van het paard. Als aan die voorwaarden wordt voldaan, heb je een gezond paard.
Zieligheid is niet meetbaar, maar een menselijke emotie.
Stress is wel meetbaar en het is zeker een feit dat sommige paarden meer stress ervaren als ze alleen zijn, maar het is ook zo dat sommige paarden meer stress ervaren als ze in een groep moeten leven....
Je kunt dus niet zeggen in een groep leven levert geen stress op of niet in een groep leven levert geen stress op.
En wat de stress wegneemt kan ook verschillend zijn.

Uitroepen als een paard alleen is zielig is daarom ook niet echt gegrond. Zielig vinden is ook een menselijke emotie en geen argument.
Een paard alleen kán het leven als niet prettig ervaren, maar het hoeft niet. En een paard dat ander paarden om zich heen ziet en of met andere dieren leeft, is niet echt alleen en voelt zich bewaakt en dat is echt de belangrijkste reden waarom een paard een kuddedier is!!! Veiligheid.

Het steeds maar herhalen van een paard is een kuddedier heeft weinig nut als je niet beseft waarom en hoe kuddes functioneren.

(naderhand typefouten verwijderd)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:28

Ja het is "zielig": je tast namelijk het welzijn erg aan door hem alleen te houden. Een groepsdier hoort in een groep met soortgenoten, al is het maar een groepje van 2.

Soortgenoten zorgen voor veiligheid, gezelschap, orde & regelmaat, sociaal gedrag en dat werkt allemaal stressverlagend (ten opzichte van alleen houden).

Misschien overbodig te zeggen maar wij mensen zijn ook groepsdieren. Alleen als iemand echt iets heeel ernstigs heeft gedaan krijgt hij opsluiting, (als straf! En het is een straf!). Wanneer hij dan nog niet aan de regels houdt wordt hij uitgestoten (lees:isoleercel). Reken maar dat dat erg is.

Soms wordt er te licht gedacht over een paard alleen of een paard-alleen-maar-met-een- ander-dier. Een ander dier is geen soortgenoot!

meesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:33

Mijn pony stond ook vaak alleen in de wei en maakte geen gestreste indruk. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze niet de jongste meer was (ik heb haar gehad van haar 14de tot haar 27ste). Ze hinnikte veder ook nooit naar andere paarden als we aan het rijden waren. Soms heeft ze een paar maanden in een kudde gestaan, en ook dat vond ze prima (makkelijke pony had ik toch...). Wel had ze, als ze alleen stond, altijd andere dieren om zich heen (schapen, en geitjes).
Nu staat mijn nieuwe pony wel in een kudde. En ik zou het ook niet anders willen. Ik denk dat een kudde het beste is, maar als dat om de één of andere reden niet kan het niet perse heel zielig hóéft te zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:46

Wij mensen leven in individuele huizen....
Als we samen in een huis leven is dat wegens familie verband of omdat we daar voor kiezen.

Een paard dat keuzes heeft leeft in familieverband of met soortgenoten die ze kiezen.

Wij geven paarden die keuzes niet, we maken ze voor hen.
Het is dus hypocriet om te denken dat we doen wat een paard wil.
Veiligheid, gezelschap, orde & regelmaat, sociaal gedrag hoeft niet van soortgenoten te komen.

Het is belangrijk voor een veulen en zijn identiteit om op te groeien bij soortgenoten als je een sociaal paard wilt.
Maar een volwassen paard is another ballgame.

Nogmaals ik ben niet aan het promoten dat een paard apart gehouden moet worden, maar ik wil alleen dat men niet meteen maar roept dat een (elk)paard dat niet met soortgenoten leeft of de soortgenoten niet aan kan raken, per definitie stress beleeft.

Wat wel stress gaat leveren en wat TS ook incalculeert, is het wegnemen van haar veulen. En dat is niet omdat ze dan geen gezelschap meer heeft, maar omdat er een band verbroken wordt. Een paard beleefd ook stress als er een vriendje wordt weggehaald. Het beleefd zelfs stress als het uit de groep wordt gehaald om bereden te worden bv, of als het naar een nieuwe eigenaar (ander omgeving en wellicht behandeling) gaat, maar dat vinden we dan niet erg...

Dit soort stress is niet te voorkomen en niet goed op te vangen, het paard moet erdoor.
Zelfs als er een maatje zou zijn, neemt dat niet de stress weg dat een merrie beleeft als een veulen wordt weggehaald.
Overigens zijn er ook merries die er na een paar maanden genoeg van hebben en het een opluchting vinden als het veulen verdwijnt. Ook dat is weer zeer individueel.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:59

Lusitana schreef:
Grr, lange post, alles weg. Even in steno dan.
Een volwassen stalpaard dat verzorging, goed eten en beweging krijgt en ander paarden om zich heen, is niet zielig. Alle behoeften zijn nl voorzien. En daar is waar je naar moet kijken.
De behoeften zijn adequaat voedsel en water, beweging, huid en hoefverzorging, gezelschap, mentale prikkeling.
Waar halen we het idee vandaan dat alleen een ander paard en weidegang dat kan bieden?

Het opgroeien in een groep is voor jonge paarden belangrijk, maar bij gevormde paarden niet meer absoluut noodzakelijk.

Daarbij in de natuur gaan dingen echt wel anders dan in weides.
In de eerste plaats heeft het paard de vrijheid om ergens anders te gaan grazen als het gras dat hij eet hem niet bevalt of als de boel modderig wordt. Het heeft de vrijheid om te schuilen waar het wil. Er worden regelmatig paarden verstoten en gestolen, de groep is niet constant en binnen een kudde bestaan familiebestanden en dat geeft zo eigen rechten en plichten.
Er wordt maar 1 volwassen mannetjes paard toegelaten, die niet eens echt het recht heeft om echt mee te doen in activiteiten behalve dan voor reproductie, eens in het jaar per merrie. Hengsten die nog geen kudde hebben leven bij elkaar in groepjes. Merrieveulens blijven levenslang bij de moeder en alleen als de merrie een neiwu veulen heeft zal ze proberen het oudere veulen niet te laten drinken. Sommige merries laten oo het oudere veulen toe en het is niet ongewoon dat zelfs driejarige nog bij de moeder drinkt.

Dan de weides. Gras is meestal voor koeien bestemd en de paarden hebben geen keuze in wat en waar ze grazen.
De groep heeft meestal geen familie verband maar wordt door mensen bepaald en manlijke en vrouwelijke volwassen dieren worden bij elkaar gehouden.
Veulens halen we gewoonlijk weg als ze zes maanden zijn. Daar vinden we het wel heel gewoon om tegen de natuur in te gaan....
Eenlingen en verstoten paarden moeten in dezelfde ruimte leven als de rest.

Sorry, maar ik zie hier echt geen paardenkeuzes in.

Daarbij hebben weides hun eigen gevaren door omheining of sloten, wat nog versterkt wordt als er een halster wordt omgelaten. Paarden in pronblemen worden vaak laat pas opgemerkt omdat de meeste weides maar 1 keer per dag of minder vaak bezocht worden...

Ik zeg niet dat je een paard niet buiten moet houden, ik zeg alleen dat een paard dat alleen staat niet persee zielig is.
Elke situatie moet apart bekeken worden en men moet niet doen alsof alle paarden maar hetzelfde willen en het weideleven zo ideaal is.

Ik had hier een aantal jaren geleden de mogelijkheid om een paard echte vrijheid te bieden (net als een andere dame die er meerdere had. Die overigens niet allemaal bij elkaar bleven. Sommigen werden door mensen terug gebracht omdat ze in dorpen terecht waren gekomen).
Mijn paard koos verschillende stukken om te grazen, elk met hun eigen vegetaie en wilde als het donker was op stal vanwege de wilde zwijnen die dan actief worden. Als ik laat was, kwam ze me halen. Net als wanneer er bv een ijzer los zat of ze niet meer bij water kon. Ze gebruikte mij voor dingen waar een ander paard echt niks voor haar kon doen en ze koos dus duidelijk stalling voor de nacht. Ze speelde met de honden en de katten sliepen op haar rug. Als we het over ECHTE keuzes hebben, dan kan ik daar in elk geval over meepraten. En mensen en andere dieren hoorden wel degelijk in haar keuzes.
Dus wie zijn wij om te zeggen dat het slecht is voor een paard om alleen het gezelschap te hebben van andere dieren en mensen?

Overigens ben ik voor de wet van 2, omdat het dan een grotere aankoop en verantwoording is en minder mensen wellicht paarden kopen die ze eigenlijk niet zouden moeten hebben.
Aan de andere kant worden er dan wellicht 2 gehouden op een ruimte die niet genoeg is en zijn ze wellicht ook geen vriendjes. Zo zie je dat zelfs dat zijn eigen problemen kan hebben!

En ik ben hier meer dan volledig mee eens!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:03

mijn paarden staan appart maar dat is omdat Daisy nogal dominant is en Nevell niks terug doet
de andere 2 staan wel samen

maar het is dus niet dat ze helemaal geen contact hebben met andere paarden
dat vind ik wel zielig

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:05

Lusitano schreef:
Nee dat is bewezen. Als je een van de dingen weglaat beinvloed dat de gezondheid van het paard. Als aan die voorwaarden wordt voldaan, heb je een gezond paard.
Zieligheid is niet meetbaar, maar een menselijke emotie.
Stress is wel meetbaar en het is zeker een feit dat sommige paarden meer stress ervaren als ze alleen zijn, maar het is ook zo dat sommige paarden meer stress ervaren als ze in een groep moeten leven....
Je kunt dus niet zeggen in een groep leven levert geen stress op of niet in een groep leven levert geen stress op.
En wat de stress wegneemt kan ook verschillend zijn.

Uitroepen als een paard alleen is zielig is daarom ook niet echt gegrond. Zielig vinden is ook een menselijke emotie en geen argument.Een paard alleen kán het leven als niet prettig ervaren, maar het hoeft niet. En een paard dat ander paarden om zich heen ziet en of met andere dieren leeft, is niet echt alleen en voelt zich bewaakt en dat is echt de belangrijkste reden waarom een paard een kuddedier is!!! Veiligheid.

Het steeds maar herhalen van een paard is een kuddedier heeft weinig nut als je niet beseft waarom en hoe kuddes functioneren.

(naderhand typefouten verwijderd)[/quote]

Helemaal mee eens! ;)

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:11

Na,, ligt aan veel dingen..

als de wei groot genoeg is kan je er nog wel een shetje bij doen als je er genoeg geld voor hebt. wat ook helpt is een schaapje, heb ik gelezen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:13

Sorry voor de over dreven grote letters die ik gequote heb, maar ik ben nog nie zo handig in antwoorden met quotes enz erin..
Wilde t alleen een beetje duidelijk leesbaar maken waar ik t mee eens ben.. :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:08

Ik heet alleen LusitanA.... Er is ook een LusitanO op bokt en we zijn dus twee verschillende mensen...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:29

Whahha Lusitana := kan me voorstellen dat die verwarring je stoort soms.

@Famke160301 weer ben ik het met je eens!

HippoLogic schreef:
Ja het is "zielig": je tast namelijk het welzijn erg aan door hem alleen te houden. Een groepsdier hoort in een groep met soortgenoten, al is het maar een groepje van 2.

Soortgenoten zorgen voor veiligheid, gezelschap, orde & regelmaat, sociaal gedrag en dat werkt allemaal stressverlagend (ten opzichte van alleen houden).

Misschien overbodig te zeggen maar wij mensen zijn ook groepsdieren. Alleen als iemand echt iets heeel ernstigs heeft gedaan krijgt hij opsluiting, (als straf! En het is een straf!). Wanneer hij dan nog niet aan de regels houdt wordt hij uitgestoten (lees:isoleercel). Reken maar dat dat erg is.

Soms wordt er te licht gedacht over een paard alleen of een paard-alleen-maar-met-een- ander-dier. Een ander dier is geen soortgenoot!

Mijn paard word echt gestrest in een groep of verhuizing, als ik jaren door zal zetten zal het misschien wel gaan maar elke keer als ze in een groep staat/heeft gestaan krijgt ze ringen op de hoef.
Dit is of ziekte of stress.
In mijn geval dus stress.
Voor mijn da, trainer en ik is het duidelijk mijn paard is niet geschikt voor een groep dat komt haar gezondheid net ten goede.
Uiteraard is niet elk paard mijn paard en horen paarden in een kudde te lopen op voldoende hectares.

Er zijn trouwens ook zat mensen die er zelf voor kiezen om niets met de mensheid te maken te hebben.
Tenminste hier wel dus het is niet altijd zo dat deze mens gestraft is.
Dit mens kiest er zelf voor en is gelukkig op zijn manier.

Ik blijf erbij dat zoals eerder al gezegt is een goede verzorging, voldoende aandacht en vooral afleiding het voor een paard niet altijd uit hoeft te maken als hij met andere dieren in zijn omgeving alleen op zijn wei staat.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:33

ik ben het met lusitana, famke160301 en blesnik eens :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:35

M_D_H schreef:
ik ben het met lusitana, famke160301 en blesnik eens :D

Whahhah ik heet blensink :Y)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:38

ow :P
sorry :')

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:58

Dit is weer zo'n eeuwig discussiepunt :+
Het hangt volgens mij gewoon van paard tot paard af.
De mijne staat te springen en te hinniken naar zijn vriendjes als ik hem naar de weide breng, terwijl een ander gewoon telkens onder de draad glipt en zichzelf op stal zet. Verschillende paarden van mensen bij ons op stal staan liefst gewoon binnen, zolang ze maar andere paarden kunnen zien. En de pony die bij ons thuis op de wei staat negeert alles wat paardachtig is, speelt met de katten en gaat uit dr dak van geluk als ze een mens ziet.

Mensen zijn toch ook niet allemaal hetzelfde, je hebt nu eenmaal eenzaten en groepsmensen, zal bij paarden ook wel een beetje zo zijn.
Ik denk dat je vooral zelf moet weten wat je met je eigen paard of pony doet, zolang die er zich maar goed bij voelt.
Als je merkt dat ze verstoten worden uit een groep of gaan treuren omdat ze alleen zijn, kan je alsnog ingrijpen en een alternatief zoeken. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:02

blensink schreef:
Mijn paard word echt gestrest in een groep of verhuizing, als ik jaren door zal zetten zal het misschien wel gaan maar elke keer als ze in een groep staat/heeft gestaan krijgt ze ringen op de hoef.
Dit is of ziekte of stress.
In mijn geval dus stress.
Voor mijn da, trainer en ik is het duidelijk mijn paard is niet geschikt voor een groep dat komt haar gezondheid net ten goede.
Uiteraard is niet elk paard mijn paard en horen paarden in een kudde te lopen op voldoende hectares.

En heb je ook enige idee hoe dat komt?
Bedoel we kunnen allemaal beweren dat er sociaal-gestoorde paarden zijn. Die zullen er vast wel zijn.
Maar hoe komen ze daar aan. Zoiets komt niet aanwaaien en worden er ook niet meegeboren(misschien tegenwoordig wel).
Het heeft een oorzaak en ja dat is lastig op te lossen voor jezelf wat je daarmee doet.
Als een paard vroeger als veulen zijnde sociaal opgevoed is en verder een gewoon normaal paardenleven heeft gebeurt zoiets niet.
Wel kan zoiets zeker komen door jaren alleen te staan. Of doordat ze het contact niet konden maken wat nodig is.
Ik ben van mening dat je een paard wel degelijk te kort doet door geen soortgenoten te geven.
Okey in jouw geval is het nu niet anders meer. Maar ben benieuwd hoe dit gedrag is ontstaan. Weet je daar wat van?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:19

Tigra_ schreef:
En heb je ook enige idee hoe dat komt?
Bedoel we kunnen allemaal beweren dat er sociaal-gestoorde paarden zijn. Die zullen er vast wel zijn.
Maar hoe komen ze daar aan. Zoiets komt niet aanwaaien en worden er ook niet meegeboren(misschien tegenwoordig wel).
Het heeft een oorzaak en ja dat is lastig op te lossen voor jezelf wat je daarmee doet.
Als een paard vroeger als veulen zijnde sociaal opgevoed is en verder een gewoon normaal paardenleven heeft gebeurt zoiets niet.
Wel kan zoiets zeker komen door jaren alleen te staan. Of doordat ze het contact niet konden maken wat nodig is.
Ik ben van mening dat je een paard wel degelijk te kort doet door geen soortgenoten te geven.
Okey in jouw geval is het nu niet anders meer. Maar ben benieuwd hoe dit gedrag is ontstaan. Weet je daar wat van?

Zoals @Lusitana al aan heeft gegeven hoort een veulen in een groep en ben het daar mee eens.
Mijn paard heeft als 2 jarige die kans te laat gekregen helaas.
Wat je zelf al zegt daar komt het vandaan, geloof zeer zeker niet dat het aangeboren word!

ulo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:30

ik ben het met alle andere bokkers die op deze topic hebben gereageerd eens! ik bedoel.. een shetje kost maar 300 euro! je hoeft alleen zo nu en dan te checken of ie nog gezond is, en dat ie genoeg drinkt.

ps. dit bericht is niet banketstaaf bedoelt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:31

ulo schreef:
ik ben het met alle andere bokkers die op deze topic hebben gereageerd eens! ik bedoel.. een shetje kost maar 300 euro! je hoeft alleen zo nu en dan te checken of ie nog gezond is, en dat ie genoeg drinkt.

ps. dit bericht is niet banketstaaf bedoelt

Nou onderschat een shet niet hé. Moet toch ook bekapt worden, wormenkuur en met pech een dierenarts erbij. Is niet zomaar alleen 300 euro en that's it!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:48

Sorry hoor maar dit is pas zielig!
Wat Tigra_ zegt zo makkelijk kom je er niet vanaf een shet heeft netzo als een ander paard zijn goede verzorging nodig.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 01:29

Ik vind het wel zielig. Ookal staan er beesten naast, er zit toch een draad of iets tussen. Zoals met al dat onweer van laatst ben ik blij dat mijn paard niet alleen staat.