Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
khalid schreef:Vaak wennen paarden eraan he, als ze alleen staan en moet kunnen natuurlijk. Maar theoretisch gezien denk ik dat ze toch wel andere paarden om zich heen moeten hebben. 't zijn natuurlijk kuddedieren. Maar dat is 't zelfde als bij honden, vaak hebben mensen ook maar 1 hond, wijzelf thuis ook, maar 't zijn roedeldieren. Honden zijn 't natuulrijk al eeuw na eeuw gewent bij de mens te leven, maar ik denk dat paarden er nog meer verlangen naar hebben om met andere paarden te zijn.
suuzepuus schreef:Citaat:Een volwassen stalpaard dat verzorging, goed eten en beweging krijgt en ander paarden om zich heen, is niet zielig. Alle behoeften zijn nl voorzien
Ik denk dat dat een mening is.
Lusitana schreef:Grr, lange post, alles weg. Even in steno dan.
Een volwassen stalpaard dat verzorging, goed eten en beweging krijgt en ander paarden om zich heen, is niet zielig. Alle behoeften zijn nl voorzien. En daar is waar je naar moet kijken.
De behoeften zijn adequaat voedsel en water, beweging, huid en hoefverzorging, gezelschap, mentale prikkeling.
Waar halen we het idee vandaan dat alleen een ander paard en weidegang dat kan bieden?
Het opgroeien in een groep is voor jonge paarden belangrijk, maar bij gevormde paarden niet meer absoluut noodzakelijk.
Daarbij in de natuur gaan dingen echt wel anders dan in weides.
In de eerste plaats heeft het paard de vrijheid om ergens anders te gaan grazen als het gras dat hij eet hem niet bevalt of als de boel modderig wordt. Het heeft de vrijheid om te schuilen waar het wil. Er worden regelmatig paarden verstoten en gestolen, de groep is niet constant en binnen een kudde bestaan familiebestanden en dat geeft zo eigen rechten en plichten.
Er wordt maar 1 volwassen mannetjes paard toegelaten, die niet eens echt het recht heeft om echt mee te doen in activiteiten behalve dan voor reproductie, eens in het jaar per merrie. Hengsten die nog geen kudde hebben leven bij elkaar in groepjes. Merrieveulens blijven levenslang bij de moeder en alleen als de merrie een neiwu veulen heeft zal ze proberen het oudere veulen niet te laten drinken. Sommige merries laten oo het oudere veulen toe en het is niet ongewoon dat zelfs driejarige nog bij de moeder drinkt.
Dan de weides. Gras is meestal voor koeien bestemd en de paarden hebben geen keuze in wat en waar ze grazen.
De groep heeft meestal geen familie verband maar wordt door mensen bepaald en manlijke en vrouwelijke volwassen dieren worden bij elkaar gehouden.
Veulens halen we gewoonlijk weg als ze zes maanden zijn. Daar vinden we het wel heel gewoon om tegen de natuur in te gaan....
Eenlingen en verstoten paarden moeten in dezelfde ruimte leven als de rest.
Sorry, maar ik zie hier echt geen paardenkeuzes in.
Daarbij hebben weides hun eigen gevaren door omheining of sloten, wat nog versterkt wordt als er een halster wordt omgelaten. Paarden in pronblemen worden vaak laat pas opgemerkt omdat de meeste weides maar 1 keer per dag of minder vaak bezocht worden...
Ik zeg niet dat je een paard niet buiten moet houden, ik zeg alleen dat een paard dat alleen staat niet persee zielig is.
Elke situatie moet apart bekeken worden en men moet niet doen alsof alle paarden maar hetzelfde willen en het weideleven zo ideaal is.
Ik had hier een aantal jaren geleden de mogelijkheid om een paard echte vrijheid te bieden (net als een andere dame die er meerdere had. Die overigens niet allemaal bij elkaar bleven. Sommigen werden door mensen terug gebracht omdat ze in dorpen terecht waren gekomen).
Mijn paard koos verschillende stukken om te grazen, elk met hun eigen vegetaie en wilde als het donker was op stal vanwege de wilde zwijnen die dan actief worden. Als ik laat was, kwam ze me halen. Net als wanneer er bv een ijzer los zat of ze niet meer bij water kon. Ze gebruikte mij voor dingen waar een ander paard echt niks voor haar kon doen en ze koos dus duidelijk stalling voor de nacht. Ze speelde met de honden en de katten sliepen op haar rug. Als we het over ECHTE keuzes hebben, dan kan ik daar in elk geval over meepraten. En mensen en andere dieren hoorden wel degelijk in haar keuzes.
Dus wie zijn wij om te zeggen dat het slecht is voor een paard om alleen het gezelschap te hebben van andere dieren en mensen?
Overigens ben ik voor de wet van 2, omdat het dan een grotere aankoop en verantwoording is en minder mensen wellicht paarden kopen die ze eigenlijk niet zouden moeten hebben.
Aan de andere kant worden er dan wellicht 2 gehouden op een ruimte die niet genoeg is en zijn ze wellicht ook geen vriendjes. Zo zie je dat zelfs dat zijn eigen problemen kan hebben!
HippoLogic schreef:Ja het is "zielig": je tast namelijk het welzijn erg aan door hem alleen te houden. Een groepsdier hoort in een groep met soortgenoten, al is het maar een groepje van 2.
Soortgenoten zorgen voor veiligheid, gezelschap, orde & regelmaat, sociaal gedrag en dat werkt allemaal stressverlagend (ten opzichte van alleen houden).
Misschien overbodig te zeggen maar wij mensen zijn ook groepsdieren. Alleen als iemand echt iets heeel ernstigs heeft gedaan krijgt hij opsluiting, (als straf! En het is een straf!). Wanneer hij dan nog niet aan de regels houdt wordt hij uitgestoten (lees:isoleercel). Reken maar dat dat erg is.
Soms wordt er te licht gedacht over een paard alleen of een paard-alleen-maar-met-een- ander-dier. Een ander dier is geen soortgenoot!
blensink schreef:Mijn paard word echt gestrest in een groep of verhuizing, als ik jaren door zal zetten zal het misschien wel gaan maar elke keer als ze in een groep staat/heeft gestaan krijgt ze ringen op de hoef.
Dit is of ziekte of stress.
In mijn geval dus stress.
Voor mijn da, trainer en ik is het duidelijk mijn paard is niet geschikt voor een groep dat komt haar gezondheid net ten goede.
Uiteraard is niet elk paard mijn paard en horen paarden in een kudde te lopen op voldoende hectares.
Tigra_ schreef:En heb je ook enige idee hoe dat komt?
Bedoel we kunnen allemaal beweren dat er sociaal-gestoorde paarden zijn. Die zullen er vast wel zijn.
Maar hoe komen ze daar aan. Zoiets komt niet aanwaaien en worden er ook niet meegeboren(misschien tegenwoordig wel).
Het heeft een oorzaak en ja dat is lastig op te lossen voor jezelf wat je daarmee doet.
Als een paard vroeger als veulen zijnde sociaal opgevoed is en verder een gewoon normaal paardenleven heeft gebeurt zoiets niet.
Wel kan zoiets zeker komen door jaren alleen te staan. Of doordat ze het contact niet konden maken wat nodig is.
Ik ben van mening dat je een paard wel degelijk te kort doet door geen soortgenoten te geven.
Okey in jouw geval is het nu niet anders meer. Maar ben benieuwd hoe dit gedrag is ontstaan. Weet je daar wat van?
ulo schreef:ik ben het met alle andere bokkers die op deze topic hebben gereageerd eens! ik bedoel.. een shetje kost maar 300 euro! je hoeft alleen zo nu en dan te checken of ie nog gezond is, en dat ie genoeg drinkt.
ps. dit bericht is niet banketstaaf bedoelt