Noodweer en dan paarden 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: Noodweer en dan paarden 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 06:41

wat betreft een schuilstal, hier hebben ze 24u per dag beschikking over de schuilstal, als het onweert of heel hard waait, gaan ze juist niet die stal in, wel bij regen en nog vaker om te schuilen voor dazen.
Ik vind het fijn om, zeker in de winter, een plek te hebben waar ik ze droog hun eten kan geven, maar paarden willen dus juist overzicht, zeker bij het heftige weer van afgelopen woensdag, dat was mij weer opnieuw duidelijk, ik vind het dan sneu om ze op te sluiten, ze kunnen dan geen kant op, best lastig als je een vluchtdier bent.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 06:56

Die van ons, kudde van 5 paarden (merrie's en ruinen) staan op een prachtige grote wei. Schuilstal ter beschikking maar we kunnen ze evt. ook naar binnen halen. Dat doen we dus niet! De kans dat er in de wei iets gebeurt is vele malen kleiner dan op stal.
Beide situatie meegemaakt van dichtbij; Paard geraakt door de bliksem en een stal welke afgebrand is door blikseminslag. Het verschil? Situatie 1 = helaas heeft dat paardje het niet overleefd. Situatie 2 = Alle paarden omgekomen alsmede het overige vee...... Sja........... voor mij zo duidelijk als wat!

Ohja, schuilstal staan ze enkel in om te schuilen tegen de zon. Voor regen en onweer, sneeuw, hagel enz. enz. blijft dat ding ongebruikt.

Succes en veel plezier op je nieuwe plekje!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:45

hier staan ze ook 24/7 buiten
inloopstal is aanwezig, maar word stelselmatig genegeerd :+ en dat terwijl die van mij ook graag eens een nachtje binnenstond :j

ook met het noodweer van de afgelopen week staan ze leker buiten en negeren de stal

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 12:48

Wat een fijne berichten allemaal!
hartelijk dank daarvoor, want ik maakte me eer best wel ongerust over omdat nog nooit eerder een van mijn paarden 24/7 buiten heeft gestaan.
Ik geef ook eerlijk toe.....ik heb soms de neiging om met mijn menselijk brein voor mijn paarden te gaan denken....FOUT DUS!
Ik hoop en denk dus dat ik straks kan schrijven dat ik een hele gelukkige Dropshot heb die 24 uur in de wei staat :+

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:01

Die fout maakt iedereen weleens, Onassa :). Geeft niets. Dat gaat vanzelf wel over eens je ziet hoe gelukkig en gezond je paard wordt van het buitenleven! Succes!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 14:18

Precies Dani....das mijn onvervulde kinderhart wat dan een beetje krom spreekt ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:19

Kan nog vertellen dat mijn vriendin bij de stallen bij ons woont en ze vertelde me laatst dat de paarden op stal zo gek als een deur waren toen het laatst zo heftig onweerde. Ze was doodsbang dat ze de stallen enorm beschadigden, zo enorm gingen ze te keer op stal.

Dan zie ik liever mijn paard buiten, die een stuk minder gestresst is. Ook al ben ik het thuis wel, hoor, want ik ben ook maar een mens. :+ ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 14:36

Ik mag gelukkig 24 uur per komen als ik daar behoefte aan hebm denk dus ook zeker dat als het voor het eerst gebeurt ik er even heen ga om mert eigen ogen te kunnen zien dat alles okee gaat. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:44

Nou, ben benieuwd hoe jij het ervaart dan...... Succes!!!

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:50

Nessah schreef:
Wij hebben geen bomen bij de stal en een stal die goed onderhouden is, waait niet kapot.. Onze stallen zijn in een top conditie.
Maar nogmaals,voordat ik die bliksem had meegemaakt.. Liet ik mijn paard ook buiten.. Ik denk dat je dat maar 1 keer hoeft mee te maken en dan je paard met onweer naar binnen doet. Mijn paard is trouwens niet nerveus op stal.. Zorg voor genoeg vers stro en hooi en ze gaat gewoon rustig eten.

Op 30 april van dit jaar is een van onze paardjes hetzelfde overkomen..
Maar ik heb mijn andere merrie nog gewoon buiten staan..
Dit heb ik gedaan omdat ze altijd zij aan zij stond met mijn andere merrie..
En dat ze dus zodra ze het onweer zou horen/zien in paniek zou raken.
Dit had ik dan liever in het land dan dat ze op stal bij de wanden omhoog klapt..
Het was een hele dubbele beslissing.. had ze het de vorige keer niet van zo dichtbij mee gemaakt, had ik haar waarschijnlijk wel binnen gezet :j

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 15:06

Die van mij zijn ook rustig op stal met onweer/vuurwerk....dat is dus nu ook waar ik wat moeite mee heb.
de merrie hoef ik echt niet buitwn te laten, die wil op een gegeven moment gewoon de stal in, staat dan onophoudelijk voor het draad te schrapen.
Maar ik denk dat poownmans het juust wel weer leuk vind omdat hij graag metr andere paarden is en heel speels.
Hij is ook veel nuchterder, schrik niet zo snel ergens van.
Maar de angst voor onweer en getroffen worden is bij mij gewoon erg groot....

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:10

in de zomer staan alle paarden bij ons 24/7 op het land, geen schuil-stal, en ook geen bomen.

De keuze was dit, of op stal in de zomer. Nou, die keuze was gauw gemaakt. Idealiter had ik er een paar bomen gezien voor schaduw, maar tot nu toe redden ze zich prima...alles staat nog :)
Er gaat wel 10 keer per dag iemand heen om te kijken of alles goed gaat, water bijvullen etc

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:15

mijn verzorgpaardje staat altijd buiten in de zomer, en nu dus ook, en er is in al die jaren nog nóóit iets gebeurd!
hij staat ook zonder schuilstal, er is alleen één boom waar hij soms onder staat.
succes!

Roos80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:29

Kan prima hoor, als er schuilmogelijkheid is. Mijn haflinger staat ook 24/7 buiten samen met een shetlander, nu sinds het voorjaar maar aankomende winter blijft ze ook buiten. Zij hebben wel een schuilstal.

Een paard is er in principe op gebouwd om buiten te blijven met slecht weer. Ze zoeken zelf hun schuilplek wel op, en dankzij hun vacht raakt de huid ook niet doorweekt. Niet te druk om maken dus, komt zeker goed met je paardjes!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:51

Die van mij staat te genieten als het onweert met dit weer :Y)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 22:53

Vandaag kwam ik weer langs het weiland....krijg er steeds meer zin in.
Een mega grote wei met 7 poowns en daarnaast nog eens twee ruiven vol lekker hooi.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:24

mijn pony staat ook 24/7 buiten als het noodweer is en ze staat alleen denk ik niet dat ze het leuk vind maar in een groep als de rest er niets om geeft geven de anderen er meestal ook niet zoveel om! :D

jessicatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:05

het is helemaal niet ersg als ze met noodweer buiten staan. alleen heb je de volgende dag een beetje meer poetswerk. Het is zelfs nog beter voor de hoeven. een vriendin van em had het paard bij een stal staan en die hadden de paarden bij slecht weer binnen staat. hun paard zijn hoeven zijn helemaal verknalt. Nu staan de paarden bij een andere stal en daat bstaan de paarden ook 24/7 buiten. Je ziet dat de hoeven stuk beter worden. :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:14

Die van mij hebben 24/7 buiten gelopen zonder schuilstal voor 2 jaar. Dat hebben ze goed doorstaan. Toch merk ik dat ze erg blij zijn met hun stalletje. Als het heet is en er zijn prikbeesten dan staan ze er in. Waait en regent het hard? Dan staan ze lekker binnen. Met zware onweer leg ik het hooi bij de stallen neer, ze staan dan heel rustig in hun stal te eten. De deuren laat ik open, zodat ze altijd zelf kunnen kiezen waar ze staan. Maar al met al maken ze dus best wel gebruik van hun stal. Ik ben dan ook erg blij dat hij voorlopig van de gemeente mag blijven staan :)

In de winter is het ook wel fijn als ze een droge plek hebben, we zitten op de klei en dat wordt dus snel modderig.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:40

Mijn paarden staan 24/7 buiten en ik hoop dat in de winter ook zo te houden. Bij onweer staan ze vaak nog gewoon midden in de weide te grazen.

Toen mijn ene paard nog op een pensionstal stond, wou ik haar wel altijd binnen. Maar daar hebben we meegemaakt dat het zo hard hagelde, dat de hagelbollen door het dak heen kwamen! Mijn paard vol hagel en kapotte stukken van het dak, in een doorweekte stal.
Dus ik laat ze nu gewoon buiten. Ze hebben bomen om onder te schuilen en volgende maand komt er ook een stal waar ze dan in kunnen als ze dat graag willen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:16

Hey Onassa,

Leuk dat hij straks lekker dag en nacht buiten kan blijven :) Toen ik vosje net anderhalve maand had kreeg hij een vreselijk noodweer op z'n kop. Hij stond met 3 andere paarden op een wei met bomen langs een spoordijk en de hele nacht vreesde ik voor zijn leven, ik was bang dat hij geëlektrocuteerd zou worden of gespietst zou worden door een neerstortende tak.

De volgende ochtend, toen we gingen kijken, scharrelden de paarden rustig rond tussen de takken, en de twee merries in een ander weitje waarvan de omheining door de trailer geramd was (trailer had lucht gevangen) stonden ook rustig te grazen. In hun weitje.

Later heeft hij nog wel meer vreselijke buien over zich heen gehad. Afgelopen winter heeft hij twee maanden in regen en sneeuw gestaan (wel met een dek op) en hij vond de sneeuw alleen maar vreselijk leuk, als een locomotiefje stoomde hij in het rond :P

Het is zo zonde om je paard op te sluiten alleen omdat je het zelf koud hebt in de regen. Mijn paard werd debiel op stal. Dus hij staat dag en nacht buiten, hij weet niet beter. Kan hij best tegen. Hij heeft een goeie vacht en een staart die hij richting de wind keert, zo blijft alles droog. Dat leert Drop vanzelf van de andere paarden, als hij het al niet kan. Hij is niet alleen, hij zal het gedrag van de andere paarden bij noodweer gauw genoeg overnemen. En inderdaad is het fijn als ze de ruimte hebben om weg te kunnen bij paniek. Zelf vind ik het een prettig idee dat de stroom van het draad is bij onweer en vuurwerk maar dat is een persoonlijk iets :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 23:18

Vrij plots hebben we de paarden vanavond al over gehuisd.
wat een dag,....effe kort, door omstandigheden hebben we vanavond de paarden nog verhuisd.
die van mijn slagenoot wilde de trailer niet op dus dat moest lopend gaan gebeurem en das een best eind.
Paard was ook behoorlijk druk, dus met zijn tweeen zijn we aan ieder een kant een touw aan de wandel gegaan.
Ik ben een keer afgelost door de bijrijdster en later toen het inmiddels al helemaal donker was, kon zij niet meer en ben ik er met de auto heen gereden en het over genomen.
Ik ben nu aardig kapot kan ik zeggen, want had mijn jodphurs aan, niet echt schoenen om kilometers lang met een paard mee te gaan wandelen.
Maar we hebben het gered en alles staat nu op de nieuwe plek.
Drop ging meteen gretig de wei in, hij wordt nog wel achterna gezeten door een vos merrie die daar ook loopt, maar ach, dat vind zijn weg wel.
Nu staat hij dus de eerste nacht al buiten.
Hij is ook niet meer naar het draadje toe gekomen.
Toen we de tweede keer het erf op kwamen rijden herkende hij wel meteen de auto en de trailer en rende hinikkend langs het draad mee.
Ik ga nu maar mijn bed in en morgen snel weer er heen.
Ohja...Onassa was ook meteen heel relax op stal daar, dar heeft me nog het meest verbaasd eigenlijk.
Meteen lekker eten en kennis maken met haar buur ruin.
Zo zie je maar weer....maak je je weer druk om niets.

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:16

Met onweer ben ik toch blij als die van mij binnen staat. Ik moet er niet aan denken dat ze wordt getroffen door de bliksem. Heb ik een keer gezien met het paard van de buren daar wordt je echt niet gelukkig van.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:44

Mijn paardjes staan ook 24/7 op een weide van een hectare, echter heb ik een grote paddock gemaakt ook voor zulke weersomstandigheden. Twee weken geleden toen het noodweer uitbrak heb ik ze op de paddock gezet, deze is namelijk op een klein fruitboompje na boomvrij. Ik hoopte de hele avond dat ze aub buiten gaan staan en gelukkig hebben ze dit ook gedaan. Vrije ruimte opgezocht en niet op stal gaan staan.

Het heeft ook z'n nadelen als er geen bomen staan: Als de bliksem kort in de buurt en er staat geen boom dan is de kans procentueel gezien groter dat het paard geraakt kan worden. Als er wel bomen staan dan zal de bliksem inslaan op het hoogst gelegen punt en dat is dan juist weer een voordeel als er wel bomen staan.

Het blijft maar gissen wat je het beste kunt doen, het belangrijkste vind ik persoonlijk dat je het paard de keus geeft om zelf te kunnen handelen wat ie het prettigst vind, dus niet opsluiten, niet helemaal boomvrij maar ook niet onder alleen maar bomen zodat vluchten geen optie is.

En inderdaad, hopen dat er maar nooit iets gebeurt, en uiteindelijk is gebleken dat je nog zo hard je best kunt doen wat betreft weersomstandigheden, in de hand hebben we het nooit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:10

Wat fijn dat het zo goed is gegaan met Drop en Onassa, hoe is het vandaag met ze?

Over blikseminslag en stal: dát vind ik pas eng! Je paard kan geen kant op als het inslaat en hij op stal staat. In de wei hebben ze meer ruimte. En als het fout gaat zijn ze nog steeds even dood, maar de stress van niet wegkunnen vind ik niet dat je een vluchtdier aan kunt doen :n Ook heb ik het idee dat je paard minder risico loopt zonder ijzers onder z'n voeten...