Eigen hooiruif maken voor ca. €20,- (inclusief foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Re: Eigen hooiruif maken voor ca. €20,- (inclusief foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:15

footoooo isabonny!!!? ;)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:04

Heeft er iemand een idee hoe je kan voorkomen dat een hooibak incl. gaasmat of houten frame met net erover (net gemaakt, met dank aan degene hier die de link gaf naar de aanbieding bij de Welkoop :D ) geen lawaai maakt als de paarden eten? Die hongerlapjes van mij gaan nl. nogal woest tekeer en proberen zo groot mogelijk plukken los te pulken, waardoor de mat of het frame steeds terugklappen tegen de bodem.

banjoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:19

He dat is handig, ga we hier ook maar eens proberen ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:28

Bij sommige paarden kunnen de tanden ontzettend snel slijten bij gebruik van het betongaas.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:40

Brainless schreef:
Bij sommige paarden kunnen de tanden ontzettend snel slijten bij gebruik van het betongaas.

Ja dat dacht ik ook al. Ik zag op een filmpje ook dat een paard het betonnet omhoog trok toen hij zijn tanden in het hooi wilde zetten. Dat leek me dus ook niet zo'n goed idee.

Ik heb gisteravond nog even de ton uitgeprobeerd bij onze grote knoeierd Wim(bledon).

Ik moet me nog even bedenken wat de handigste manier is om de snelbinders in/aan de ton te bevestigen. Ik heb nu de haken in de gaten in de bodem vastgehaakt. Maar als de ton dan halverwege leeg is, dan heb ik hetzelfde probleem als iemand die gewoon touw gebruikt. De elastiek is dan nl. terug in normale lengte en trekt de mat dus niet meer strak tegen het hooi aan.
Er staat weer te veel spanning op de elastiek om hem bijv. nog eens onder de ton door te halen. Ik had nu al moeite om de haken in de gaten vast te maken toen ik eenmaal 4 plakken hooi erin gepropt had. Met name ook omdat ik met mijn arm langs het hooi weer de ton in moet, op zoek naar het gat.
De ton heb ik met een andere spin(snelbinder) aan het weidehek voor de hooikamer vastgehaakt, zodat ze hem niet de blubber inschoppen (3 meter verderop).

Aangezien de kuip taps toeloopt (onder smaller dan boven) en de mat op de onderkant is afgemeten, zodat hij tenminste ook goed zakt, is er in het begin dus ruimte om het hooi langs de zijkant weg te trekken.
Hierdoor is het dus geen "slowfeeder", maar gaat het eten net zo snel als los op de grond.
Ik zag wel dat hetgeen naast de kuip viel, eigenlijk ook meteen werd opgegeten voordat Wim zich weer de moeite ging doen om nieuw hooi uit de ton te trekken. Voordeel is dus dat Wim niet meer 4 plakken hooi over de hele stoep gooit met zijn neus, er vervolgens overheen gaat wandelen en poepen, zodat we de helft altijd moesten weggooien. Uiteindelijk zal het dus wel geld gaan opleveren doordat er minder hooi verspild wordt.

Ik ben benieuwt hoe de mat en spin blijft zitten als de ton half leeg is. Of hij dan nog aan het hooi komt langs die mooie antieke krullenmat :+

Het zou nog een groot voordeel kunnen hebben en dat is dat mijn merrie Isabel tenminste niet meer het hooi van Wim kan opeten. Ze is zo rond als een tonnetje geworden in de afgelopen maanden. Dat komt doordat Wim meer hooi nodig heeft en dus ook krijgt. Hij kreeg dat echter in zijn stal in een ruif (ook gemaakt vanwege zijn geknoei). Isabel lokt echter Wim uit zijn stal als ze met haar eigen portie klaar is. Als Wim dan ook buiten staat, glipt ze snel zijn stal in en dan komt hij niet meer bij zijn eten totdat mevrouw genoeg gehad heeft. In de wei jaagt hij haar zo weg bij elke hoop hooi die ik eer neer leg, maar als ze in de stal staat, dan krijgt hij haar er niet uit :+ . Vroeger stond Isabel altijd met merries samen en die kropen altijd bij elkaar in de stal, maar sinds we Wim erbij hebben is dat voorbij. Ze kunnen elkaar nog niet zo goed uitstaan en dus kruipen ze niet bij elkaar in de stal. Dat is dus een nadeel, want nu eet ze zijn portie van overdag op. 's Avonds sluit ik ze op ivm de modderbende en Wim's mokgevoeligheid en dan staat Isabel op dieet }> ; ze krijgt nog maar 1 dikke plak hooi ipv 2. Ik hoop dat het nu dus overdag voorbij is, dat Isabel Wim's portie opeet. Nu de ton voor de stallen staat, kan Wim Isabel ten alle tijden bij de ton wegjagen. Ook als hij zelf geen honger meer zou hebben, maar wel bij de ton blijft staan, dan komt Isabel er al niet bij in de buurt.
Ik hoop echt dat het gaat werken.

Ik vergeet elke keer mijn fototoestel mee te nemen naar de stal }:0 . Ik hoop dat ik er dit keer wel eens aan ga denken, dan maak ik dit weekend foto's.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:16

VeerenAshley schreef:
Heeft er iemand een idee hoe je kan voorkomen dat een hooibak incl. gaasmat of houten frame met net erover (net gemaakt, met dank aan degene hier die de link gaf naar de aanbieding bij de Welkoop :D ) geen lawaai maakt als de paarden eten? Die hongerlapjes van mij gaan nl. nogal woest tekeer en proberen zo groot mogelijk plukken los te pulken, waardoor de mat of het frame steeds terugklappen tegen de bodem.

dat was ik :o
Afbeelding dit lijkt me geen lawaai maken. en je zit ook niet met elastiek enzo

ik wil hier nog wel even zeggen dat jullie allemaal moeten nadenken of je paard wel of geen HOEFIJZERS heeft! slowfeeders lijken me nl. niet geschikt voor paarden met ijzers... vandaar ;)

verder heb ik ook veel gelezen over http://www.nickyskeet.nl/index.php?main ... ts_id=1838 deze fijnmazige hooinetten, werkt ook als slowfeeder. kun je ook onderin een speciekuip vastmaken

isabonny, misschien is dit topic [VSW] Weiland veranderen in Paddock Paradise *Deel 2* ook wel iets voor jou

daar gaat het op dit moment ook over paarden die elkaar niet laten eten en daar heeft 1 bokker een mooie oplossing voor!

uiteraard zie ik nog graag je foto's want dan worden de tips alleen maar beter ;) ;) ;) ;)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:21

@Zidore, hoe heb je dat net bevestigd? Zo op de foto lijkt er gewoon los om de bak te hangen nl.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:24

heb ik niet gedaan hoor, was eerder al door een bokker gedaan

maar denk dat je met het net van m'n welkoop-aanbieding

wel een soort van zak kunt maken (die je dan met musketonhaken Afbeelding dicht klikt?)

kan natuurlijk ook met strotouwtjes maar dan sta je elke dag zo te rijgen

zoek hier eigenlijk nog een soort oplossing voor, om een handige manier te hebben (rits zou fijn zijn maarja.. dat gaat niet echt hahaha :D )

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:36

Ik heb gisteren met zo'n Welkoop-net (echt ideaal!) een houten frame gemaakt dat ik op het hooi leg, maar ook dat maakt nog lawaai (zij het veel minder dan de gaasmat die ik eerst had).
Nu heb ik een nieuw systeem bedacht dat ik morgen wil gaan maken: twee smalle balkjes bevestigen op de bodem van de plastic bak die ik heb (zo'n grote van ca. 100 bij 70 cm, ca. 1m hoog) aan de korte kant. Daaraan bevestig ik het net. De lange kanten van het net laat ik los zodat ik het hooi eronder kan doen, waarna ik ze vastzet met karabijnhaken, zodat de knollen er niet met hun snufferd onder kunnen.
Geen idee of 't wat wordt, maar het valt t proberen.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:41

Ziet er heel goed uit! Ik ga er ook eens over nadenken om zoiets te maken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:56

VeerenAshley schreef:
Ik heb gisteren met zo'n Welkoop-net (echt ideaal!) een houten frame gemaakt dat ik op het hooi leg, maar ook dat maakt nog lawaai (zij het veel minder dan de gaasmat die ik eerst had).
Nu heb ik een nieuw systeem bedacht dat ik morgen wil gaan maken: twee smalle balkjes bevestigen op de bodem van de plastic bak die ik heb (zo'n grote van ca. 100 bij 70 cm, ca. 1m hoog) aan de korte kant. Daaraan bevestig ik het net. De lange kanten van het net laat ik los zodat ik het hooi eronder kan doen, waarna ik ze vastzet met karabijnhaken, zodat de knollen er niet met hun snufferd onder kunnen.
Geen idee of 't wat wordt, maar het valt t proberen.

heb je daar een foto van? ik kan me er helaas niet zo veel bij voorstellen ;) (klinkt wel goed :D )

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:02

Leuk gedaan! Bij mij op stal willen ze ook zelf iets maken zal ze dit eens laten zien :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:25

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:14

Dat lijkt mij een super safe systeem! Maar wat een prijs.....

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:48

Wauw, wat een ideeen staan er allemaal in die links. Vooral die van het hooinet gemaakt van aanhangernet is een super idee.

Tsss, ik zit nu naar buiten te kijken waar ik zo'n ding kan hangen en wat zie ik......het sneeuwt alweer :D .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:53

Zidore schreef:
heb ik niet gedaan hoor, was eerder al door een bokker gedaan

maar denk dat je met het net van m'n welkoop-aanbieding

wel een soort van zak kunt maken (die je dan met musketonhaken Afbeelding dicht klikt?)

kan natuurlijk ook met strotouwtjes maar dan sta je elke dag zo te rijgen

zoek hier eigenlijk nog een soort oplossing voor, om een handige manier te hebben (rits zou fijn zijn maarja.. dat gaat niet echt hahaha :D )

Kijk je wel uit met die karbijnhaken? Daar kan je je paard leuk mee aan de haak slaan. Je zou niet de eerste zijn die een paard met zo'n karbijnhaak in de lip aantreft.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:02

Zidore: op deze staan nieuwe slowfeeders http://www.thenaturalfeeder.com/
ziet er goed uit
zie alleen niet goed hoe het werkt
jullie wel? duwt die plank die baal omhoog
of is dat rooster zo flexibel??

zit nu verder te lezen, maar ziet er wel heeeel goed uit hoor mensen!!!!

hoor net dat het 350 dollar kost :(

In euro's, met de huidige koers is het 258,12 euro, dan heb je nog geen verzendkosten er bij in zitten en geen invoerrechten e.d..
Wel echt een mooi en sterk ding ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:05

thnx voor de tip, wist dat niet van de karabijnhaken

vind 250 euro ook nog een bak geld hoor, hoop dat een NL-se kunsttofboer dit leest oid ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:46

Geloof dat ik maar eens foto's moet maken van mijn nieuwe hooitonnen. Bevallen me nl uitstekend en kosten een fractie van dat blauwe, dure ding. Bovendien regent het in mijn tonnen niet nat en dat gebeurt bij zo'n bak wel.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:47

De bak heeft wat mij betreft als voordeel dat het rooster er echt niet uit kan.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:19

laat maar zien tamary!! ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:28

Ik vind dit nog steeds de mooiste oplossing
http://3.bp.blogspot.com/_YruyGaxJn6I/S ... ibak+1.jpg
Als je geen karabijnhaken wilt gebruiken kun je ook deze veiliger quick-link haken nemen
http://static.rjtools.nl/Global/Files/C ... /42168.JPG
Die schroef je open/dicht en dat gaat een paard niet lukken.

Een paard zijn tanden zullen niet snel slijten want ze pakken het hooi en niet het net/gaas MITS de gaten niet té klein zijn natuurlijk :D
Herrie van betongaas zul je nooit helemaal kunnen voorkomen, daarom wordt er in bewoond gebied (burengerucht 's nachts) meestal geen betongaas gebruikt.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:36

En dan nog een constructie zodat het 'rooster' niet uit de bak getrokken kan worden. Rondom een vaste rand maken is 'm niet want dan krijg je het rooster er niet in. En van onderuit lijkt mij ook een heel gepruts worden. Het zou dus een rand moeten zijn die je makkelijk van 2 zijden kunt verwijderen en weer terugplaatsen (+paardproof).

Het woord is aan macgyver (DD dus :D )!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:55

De makkelijkste constructie is nog steeds 4 haken aan de bodem, waarvan je er 2 makkelijk los kunt maken om te vullen. Door het gewicht van het rooster wordt het op zijn plaats gehouden.
Wil je meer 'druk' op het net houden dan zul je met gewichten moeten gaan werken die onder de hooibak hangen. Dit kan met een kilo ijzer aan een ketting, maar ook een sterke veer zal wel werken.
Nadeel is dat je bak dus iets hoger komt te staan.
Persoonlijk zie ik het probleem niet zo als een net iets losser komt te liggen als er minder hooi onder zit. Dat frutselen ze er heus wel tussen uit, zijn ze lekker mee bezig en dat was toch de bedoeling :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 18:58

Ik heb even zitten na te denken en misschien een mooie Hooiruif 2.0 bedacht, voor de handige doe-het-zelver!

In plaats van een (tapstoelopende) ronde speciekuip: Een rechthoekinge Curverbak of Eurobak:

Curverbak (ca €10,50)
Afbeelding

Eurobak (ca €13,90)
Afbeelding

Dan gaatjes maken in de onderkant, maar dubbel aan een kant. Dus aan de ene kant 2 gaatjes (links en rechts) en aan de overkant 4 gaatjes (2links, 2 rechts)
Dan een gewone rechthoekige deurmat erin :

zoiets
Afbeelding

of zoiets :D
Afbeelding

Dan elastiek (snelbinders oid) door eerst het ene (enkele) gat te halen, knoop eronder zodat het niet los kan. Dan over het hooi, door de mat en weer naar beneden door 1 gat heen. Daar hem vastmaken aan een karabijn haak en die haak door zowel het eerste gat als het 2e gat halen en dichtdoen. Dan kun je ze weer opnieuw losmaken en zo makkelijk bijvullen!