hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:36

best wel gevaarlijk.
Rond koninginnedag is er ook een keer onweer geweest, dar is het paard van een bokker bij omgekomen.
Ik kan zo gauw niet het topic vinden.

magda_90

Re: hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:38

Ach, er kan ook een vliegtuig neerstorten in het land. Zolang zij het hoogste punt niet zijn is de kans op inslag klein (wellis aanwezig maar kleine kans).

Anoniem

Quintusgl, bedankt!

Hier in Sappemeer begint het harder te waaien.. het is ook donkerder dan normaal.

Poiuytrewq

Heb ze liever buiten, ze kan schuilen en dat doet ze ook wel met onweer (ben ook al vaak genoeg verrast door het weer, daar in de polder).
Dan ga ik er maar bij staan, ja ik kan ook nergens anders schuilen :=

En wat bleven ze rustig!

En inderdaad wat er eerder geschreven werd, dalijk slaat er in op een gebouw en fikt die af, paarden kunnen dan nergens naartoe.

RoosIris

magda_90 schreef:
Ach, er kan ook een vliegtuig neerstorten in het land. Zolang zij het hoogste punt niet zijn is de kans op inslag klein (wellis aanwezig maar kleine kans).

Nou dat is zeker geen garantie hoor...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:40

Garantie heb je nooit met onweer, het kan ook op stal inslaan en dan vliegt de stal bijvoorbeeld in brand. Dat heb je nu eenmaal, waar je je dier ook neerzet met onweer nooit heb je de garantie dat het niet zal inslaan. Maar de kans is kleiner als je je dier in een dorp zet dan op de praire bijvoorbeeld.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:40

Die kans is net zo groot! Onweer kan ook een meter naast je paard in de grond slaan. Onweer slaat gewoon ergens in en dat kan net zo makkelijk een veel lager object zijn!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:42

Ik meende altijd dat het de hoogste punten opzocht, vandaar dat ik ervan uit ga dat de kans in een dorp kleiner is gezien je daar meer hoge punten hebt.

Sophietje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:43

ohh ik vind het zo eng idee dat mijn ponytje nu gewoon buiten in een open weide staat !!! |(
Het gaat hier in bergen n-h hard tekeer !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:49

Komt wel goed hoor.. :)

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:53

[PP] Mijn paard staat op een open weide, met dit noodweer!! ai ai

edit: de reden dat ik zo bang ben, is dat vee in vergelijking met de mens, relatief vaak door bliksem getroffen wordt. De kans op een echte blikseminslag is weliswaar klein (blikseminslag = bliksem ontlaadt via een dier/mens), maar dieren kunnen wel degelijk overlijden door blikseminslag vlakbij. Bijvoorbeeld door inslag in een boom naast de wei.

Als de bliksem in die boom slaat, dan gaat de stroom niet recht de grond in. Hij wordt afgevloeid in de diepte maar ook in de breedte (dus oppervlakte). Na de inslag heeft de grond om de boom een spanningsveld. Hoe verder van de boom af, hoe zwakker dit spanningsveld wordt. Als een paard/koe op dat spanningsveld staat, wordt hij geladen. Stel dat hij met zijn kop richting de boom staat, dan staan zijn voorbenen dichter bij die boom dan zijn achterbenen. Er bestaat dan een verschil tussen de spanning bij de voorbenen en de spanning bij de achterbenen. Het gevolg is dat het dier als het ware een stroomkring vormt: er loopt stroom door het dier heen. Deze stroomkring loopt bij koeien en paarden vlak langs het hart, vaak overlijden dieren dan ook als het gevolg van een hartstilstand. Zo kan je na een onweersbui bijvoorbeeld een dood paard aantreffen, zonder dat deze tekenen van blikseminslag laat zien (dan zou je brandwonden zien). Bij mensen is dit risico kleiner, omdat onze benen dichter bij elkaar staan (daarom moet je ook op je hurken zitten bij onweer, met voeten tegen elkaar aan). Bovendien loopt de stroomkring van het rechter- naar het linkerbeen (of andersom) niet langs het hart. Daarbij gaan koeien vaak onder een boom staan met onweer, best dom.... ik weet niet hoe dit met paarden is? Anyway, voor mij voldoende reden om mijn viervoeters met onweer binnen te zetten! Behalve vandaag dan... |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:15

Nou ook maar even in het goede topic; er is een weeralarm afgegeven voor het midden van het land, was net op Hart van Nederland.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:16

Inbreker :+

Eerst weeralarm voor de warmte, nu weer onweer.
Baggerland.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:17

KoudbloedKim schreef:
Nou ook maar even in het goede topic; er is een weeralarm afgegeven voor het midden van het land, was net op Hart van Nederland.

Ja ik hoorde het ook....helaas(gellukkig voor de paardeneigenaren) vallen wij weer buiten de boot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:19

suus_ schreef:
Inbreker :+
Ik schaam me echt dood.. -O-

Ja, ik had ook wel lekker wat regen gewild!!
En onweer is stiekem ook wel gezellig.
Ik dacht trouwens net dat het begon te waaien, blijkt het de ventilator van mijn bovenbuurman te zijn. }:0
Heb vandaag echt een raaaare dag.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:26

Nou hier spookt het aardig hoor! waait flink, alle ramen klapten net open en dicht (heb van die kantelramen) en de regen giert naar beneden! maar dat vind het gras en de paardjes vast wel lekker na die warmte.
De onweer valt wel mee, een paar flinke donders en een serie flitsen, maar niet dusdanig dicht snel op elkaar dat het hier in de buurt ergens is ingeslagen. Mag van mij nog wel ff door onweren, dan trekt die benouwtheid misschien nog een beetje weg!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:27

:= := :=
Hopen dat mijn opa de paarden op stal heeft gezet...

Ik had gedacht dat het wel wegtrekt, maar het lijkt steeds erger te worden.
En deze enge berichten over blikseminslag maken me benauwd... Me arme poown :(:)

90% kans dat me opa ze binnen heeft gezet, 't is een beetje laat om nu te gaan bellen...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:40

Ik heb ze al zo vaak voor niets binnen gehaald, dat ze gewoon buiten blijven. Dan wordt er flinke onweer voorspeld, en komt er niets. Als ik naar buienradar kijk, gaat het hier wel weer meevallen. Vraag me zelfs af of we uberhaupt wel wat regen krijgen. Is hier al zeker 2 maanden heel erg droog.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 10-07-10 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:43

die arme paardjes ik had ze echt binnen gehaald

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:43

Annetje schreef:
Ik kan me dus echt niets voorstellen bij paarden die in paniek zijn door onweer? :? Ik heb dat werkelijk nog nooit gezien en lees het nu voor het eerst.

Bij ons zijn de paarden vorig jaar aan de kletter gegaan tijdens het onweer.
Dwars door het draad heen.
Het resultaat was een jaarling met een achterbeen dat niet meer te repareren viel.
Einde verhaal dus...

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:46

Mijn paardjes staan gelukkig lekker binnen! Als er de keuze is zou ik altijd binnen halen! Hier in Zwolle gaat het verschrikkelijk tekeer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:47

Annetje schreef:
Ik kan me dus echt niets voorstellen bij paarden die in paniek zijn door onweer? :? Ik heb dat werkelijk nog nooit gezien en lees het nu voor het eerst.

Toch hebben wij het vermoeden dat dit hier vorig jaar is gebeurt, en dat heeft me uiteindelijk mijn pony gekost (in paniek overlopen *denken we* ).
Voor mij is het heel erg dubbel. Vroeger gaf ik er niks om, maar sinds ik bijna een jaar geleden Hon in heb kunnen slapen als gevolg van een verschrikkelijke onweersbui ben ik er niet gerust op.
Ze hebben nu buiten gestaan, want de keerzijde is wel, als je ze naar binnen haalt, en de bliksem slaat in je stal, kunnen ze geen kant op.
Wij hebben wel de "mazzel" dat er in de wei een grote lichtmast staat, waardoor de bomen het hoogste punt niet zijn, maar ik weet niet hoeveel dat daadwerkelijk zegt

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:47

franka75 schreef:

Niet als het al onweert, toch? Wij waren echt te laat namelijk. Ik durfde eerlijk gezegd de auto niet eens uit.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:51

mijne staat ook buiten. Ik vind het maar niks. Maar de boer doet dit al jaren en is nog nooit wat ernstig gebeurdt

ik hoop gewoon dat morgen me paardje er nog is.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:52

arme paardjes dus beter van te voren binnen zetten als het dreigt
wilde vanmiddag nog topic openen , zwaar weer opkomst, en dat werd gelijk gesloten met verwijzing het weer topic, ik heb het geprobeerd

nikkigioa schreef:
franka75 schreef:

Niet als het al onweert, toch? Wij waren echt te laat namelijk. Ik durfde eerlijk gezegd de auto niet eens uit.