Elke dag je paard afspuiten slecht???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 06:55

Pikeur schreef:
Jolliegirl schreef:
Met deze warmte heeft een paard ook een regeling in het lijf.
De aderen zetten op en worden wijd zodat het paard daarmee zijn warmte kwijt kan, wat soms uit in zweten.

Als wij dan goed bedoeld de koude spuit erop zetten, vernauwen deze aderen weer, terwijl het paard maar even afgekoelt is. Vervolgens moet het paard zichzelf dus afkoelen met vernauwde aderen.

Euh als de temperatuur weer dusdanig hoog is gaan de aderen vanzelf wel weer open staan, water verdampen onttrekt juist warmte uit het lichaam en daarom ben ik van mening dat paard afspuiten voor het rijden positief is.

Dat heb ik inderdaad eens gelezen in een tijdschrift, Pikeur!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 06:57

CCEC schreef:
Nee het is niet slecht! Het is juist goed! Vliegen komen op zweet af en als je ze afspoel komen er minder vliegen op af en paarden hebben best vaak last van vliegen. Ze komen wel maar mischien iets minder?

Blinde vliegen komen niet op zweet af maar op (verhoogde) lichaamstemperatuur. Hoe het met de "normale" vliegen zit weet ik niet...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 07:18

senna21 schreef:
Zou een paard dan niet juist gaan rollen omdat hij (instinctief) weet dat nat blijven staan ongezond voor hem is???

Nee, een paard rolt om een laagzand over zich heen te krijgen. Dat helpt tegen de insecten. Beter zelfs dan alle antivliegmiddelen uit de winkel.
Kijk eens naar de olifanten. Die vinden badderen heerlijk, hebben een megadikke huid en veel last van parasieten. Juist doordat ze lekker badderen en daarna rollen en zich zelf met de slurf volgooien met zand zijn ze beschermd tegen die vervelende parasieten.

Apple

Re: Elke dag je paard afspuiten slecht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:06

Met andere woorden: als je je paard na het rijden afsponst en vervolgens laat rollen dan kan hij volkomen gepaneerd lekker in de wei staan zonder last van vliegen :-)

Jolliegirl

Apple schreef:
Met andere woorden: als je je paard na het rijden afsponst en vervolgens laat rollen dan kan hij volkomen gepaneerd lekker in de wei staan zonder last van vliegen :-)

helaas werkt dat hier niet :P

Jolliegirl

JJane schreef:
als afspuiten van een warm paard zo slecht is. Waar zijn de endurance ruiters dan mee bezig? 8-) Die koelen hun paarden continu om ze beter in hun vel te laten zitten.

Je zegt het zelf al.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:14

Jolliegirl schreef:
JJane schreef:
als afspuiten van een warm paard zo slecht is. Waar zijn de endurance ruiters dan mee bezig? 8-) Die koelen hun paarden continu om ze beter in hun vel te laten zitten.

Je zegt het zelf al.

Omdat die paarden met inspanning sneller opdrogen lijkt het me logisch dat ze daarom wéér koelen als het paard droog is. Dan ben je best continu bezig lijkt mij zo, of snap ik niet zo goed waar jij heen wilt?

Adil18 schreef:
Dat heb ik inderdaad eens gelezen in een tijdschrift, Pikeur!

Zou best kunnen, bij mensen werkt het precies hetzelfde

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:17

Je zegt het helemaal goed. Continu.
Dat is anders dan wanneer ik mijn paard één keer afspuit.

Deze paarden zijn warm, en blijven warm door de inspanning.
Een paard wat het land op gaat zal moeten afkoelen. En omdat wij altijd 'het beste voor ons paard' willen gaan wij die afkoeling lopen vernaggelen door ze af te spuiten met koud water.

Ik heb mijn mening in deze discussie gegeven en daar wil ik het graag bij laten. Iedereen mag zijn/haar mening hebben.
Maar ik ben gewoon van mening dat je met dit warme weer je paard er geen plezier mee doet om hem koud af te spuiten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:21

Oke nou dan zijn we het inderdaad niet met elkaar eens maarja

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:22

Pikeur schreef:
Oke nou dan zijn we het inderdaad niet met elkaar eens maarja

Dat maakt niet uit toch?
Ik respecteer jouw mening :j En wil die ook best delen, maar hier is gewoon de ervaring dat die dieren staan te koken na het afspuiten, en ze het totaal niet prettig vinden.

Als je met lauw water bezig gaat word het een ander verhaal.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:33

senna21 schreef:
Inney schreef:
Ik heb vanavond de paarden een beetje afgesponds met lauwig water, omdat ze stonden te zweten op stal. maar lees net dat dat dus eigenlijk slecht is? :o

Het is niet per definitie slecht, maar uiteindelijk zullen ze er niet van afkoelen.
In eerste instantie wel, maar na een tijdje worden ze weer extra warm.
Neem zelf maar eens een lauwe/koude douche..... uiteindelijk wordt je daar niet 'koeler' van.
(je lichaam gaat harder werken om de lichaamstemperatuur weer op orde te krijgen)

Dan heb ik een raar lichaam. ;)
Ik neem liever een koude douche dan een hete, met deze temperaturen. En ook als ik in een koud meertje duik, (moet m'n lichaam wel ff aan de overgang wennen maar da's een ander verhaal ;) ) ben ik nadien niet warmer dan voor m'n duik hoor! Ik koel er juist heerlijk van af!

Mijn paarden zet ik iedere dag, soms 2x onder de tuinslang en ze vinden het zo lekker dat ze me constant achterna lopen als een ander aan de beurt is!
Overigens; bij endurance wedstrijden in de woestijn koelen ze zelfs met ijswater dus dan is het temperatuurverschil enorm!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:47

senna21 schreef:
Zou een paard dan niet juist gaan rollen omdat hij (instinctief) weet dat nat blijven staan ongezond voor hem is???

sannneee: het gaat mij er niet om of een paard wel/geen wild dier is, maar ik kijk naar de functionaliteit van vacht,huid en doorbloeding.

Hier rollen de paarden ook in het natte zand of de modder als ze daar zin in hebben, soms zelfs half in een waterplas. Zelfs in de winter. Dus dat ze niet nat willen zijn klopt niet.

Ze rollen in het zand tegen jeuk en om de vacht te verzorgen. Als het zand droog is valt het van het lijf en neemt het vuil en mogelijk ongedierte mee. Een laag modder beschermt tegen steekbeesten.

Afspuiten is een onderdeel van koelen, en om de huid van zweet (dat bijt in de vacht en kan gaan jeuken en ongedierte aantrekken door de geur) te ontdoen.
Om te koelen, heb ik gelezen in een endurance artikel, is niet niet alleen belangrijk om af te spoelen, maar juist om dat water er ook weer af te trekken met een zweetmes en dat te herhalen totdat het paard afgekoeld is.

In eigen woorden:
Je merkt ook wel dat het werkt bij het wegtrekken, omdat je koud water er op spuit, en het water door het warme paardenlijf snel opwarmt waardoor je warm water wegtrekt van het lijf. Het lijf geeft de warmte af aan het water, dat water verwijder je en je voegt weer nieuw koel/lauw water toe, dat neemt weer warmte over van het lijf, je trekt het weer weg, en zo ga je door...
Wat nog mee helpt om af te koelen is het proces van verdamping. Het proces van verdampen (door lichaamswarmte en/of wind/luchtverplaatsing) neemt energie (warmte) op uit het lijf, waardoor dat afkoelt. Als de lucht vochtig is, verdampt het water minder goed, dus stroomt het zweet bij je lijf langs (lijkt alsof je erger zweet) Met een windje wordt het isolerende luchtlaagje rond je lichaam/huid doorbroken en de lucht vervangen voor nieuwe verse drogere lucht, en daardoor verdampt het zweet of water weer beter en koel je meer af.

In de zomer werkt dat prettig bij warm weer, in de winter is dit proces er de oorzaak van dat de gevoelstemperatuur op een winderige dag, of op de fiets of motor etc. lager ligt dan de werkelijke temperatuur, je het eerder koud krijgt (winddicht jack en/of handschoenen etc helpen dan) en je eerder bevriezingsverschijnselen kunt krijgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:58

ik spuit zowieso mijn paard af na het rijden, uitgezonderd vrieskou. MAAR ik gebruik zelden of nooit koud water en ook geen zeep/shampoo uitgezonderd de dag voor een wedstrijd.
zeep tast de natuurlijke vetlaag op/in de vacht aan, waardoor de paarden door en door nat worden bij regen.

Koud water op warme spieren is altijd slecht en aangezien ik de luxe van een thermostatische douschkraan heb, spoel ik na het rijden met handwarm water (35°C) af en als het echt warm is koel ik het water achteraf tot lauw (18-20°C). De onderbenen, die koel ik dan weer wel met koud water, maar nooit boven de knie of sprong om verkramping te voorkomen.
In de winter spoel ik ook met warm water de plekken waar mijn paard fel gezweet heeft, dit droogt vele malen beter op. Volgens de site paardnatuurlijk is trager opdrogen beter, want dit zou minder warmte verlies betekenen, maar ik leg in de winter mijn paard liever na 5 minuten stappen zijn winterdeken op dan dat ik na 2uur moet terugkeren en constateren dat ze nog nat nat zijn.

trimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:37

voor zover ik weet kan afspuiten geen kwaad alleen te vaak wassen tast de vetlaag aan

swe3tnesS1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:42

Die van mij vind het echt vreselijk als ik hem met koud water afspoel, ook in deze verschrikkelijke hitte!
Dus ik doe het niet,pest hem er niet mee hoor.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:51

hier wordt ie na het rijden met grondwater afgespoten, maar dan alleen als ie ook werkelijk gezweet heeft, even lekker t zweet eraf, dan rollen in t zand en de wei in.
als ie onder de straal staat dan geniet ie er ook echt van en probeert ie met de straal te spelen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:05

Ik spuit me paard met dit weer voor de middag af. Laat hem daarna rollen of zet hem op stal met zijn vliegen deken om.
S'avonds na het rijden vaak weer. Hij vind het heerlijk en wil het liefst de hele tijd met zijn lippen spelen met het water uit de slang. Gelukkig hebben we wel een sproeikop, die is veel handiger dan een slang zonder.

laurenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:06

ik spuit hem gewoon af laat hem lekker rollen en dan is mijn paard helemaal gelukkig!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:09

Ook ik spuit mijn paard lekker af met dit weer.
Vanmiddag liep het zweet in druppels tegelijk uit haar manen. Heb haar manen maar even losjes ingevlochten.

Slecht is het niet, maar het hangt per paard af, of hij er dagelijks tegen kan.
En dan doel ik op de staat van de hoeven.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 07:01

ja, en met mok moet je ook voorzichtig zijn.
Te vaak nat spuiten op de benen kan ook mok veroorzaken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:57

Ik spuit mijn paardje alleen af na het rijden als ze gezweet heeft, ook met kouder weer. Lekker al het zweet uit de vacht, anders gaat het jeuken! Heb ook ergens gelezen dat paarden moeilijker warmte verdragen dan mensen. Dat hun temperatuur snel hoger oploopt en dat je dus met rijden in warm weer erg moet op passen dat je paard niet een zonnesteek op loopt.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:03

Als je je paard dan in de knallende zon zet, raakt hij nog sneller oververhit. Het water wordt dan heel warm wat op de vacht niet echt lekker voor je paard.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:09

amyke schreef:
Een paard na het rijden even verfrissen zodat het zweet eraf is,is in mijn ogen niet slecht.
MAAR, een paard natspuiten en zo in de volle zon vind ik echt not-done. Wanneer een paard nat is,gaat deze rapper verbranden zoals mensen, ze krijgen het er alleen maar warmer van. En even afspuiten en zeggen dat je paard ervan geniet klopt ook niet, aangezien een paard pas na 10 (??) minuten het water op zich voelt en niet op de vacht.

Dat een paard het pas na 10 minuten voelt is niet waar hoor. Die van mij wordt met het warme weer elke dag lekker onder de douche gezet, op het begin is het water lauw, maar het koelt later wel af en als ik dan het koude water op zijn kont spuit trekt hij soms even zijn bilspieren samen omdat hij echt wel voelt dat het koud is.
Maar die van mij gaat ook altijd gewoon druipend de wei in, die paneert zichzelf ook als een kroketje in het zand en dan gaat ie heerlijk weer staan eten.
Heb nooit gemerkt dat hij ook maar enig ongemak heeft van dat hij nat de wei in gaat en hij staat ook altijd gewoon in de zeikregen buiten, hij is nog nooit een dag ziek geweest.
Dus denk dat het allemaal nog wel meevalt. Nou staat hij trouwens niet vol in training, die wordt gewoon lekker op het gemakje gereden, dus keihard werken doet hij niet. Maar hij is wel zwart en hij heeft het gewoon warm in de zon. Als hij dan vol met licht zand zit, hoop ik altijd dat hij wat minder zon absorbeert in zijn zwarte vachtje.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:37

Ik spuit m'n paardje alleen af na het rijden, als ze bezweet is of lekker op stal gaat. Inprinciepe niet even uit de wei halen om af te spuiten.

Ze vind het overigens wel heerlijk dat frisse water over haar lijf. Bij ons is het water sowieso niet echt koud, in het begin is het water zelfs heet.

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:51

Afspuiten zonder shampoo kan geen kwaat. Ik doe het ook altijd na de wei of na het longeren, soms 2x op een dag.
Je moet alleen wel oppassen als je ze nat in het land zet. Want dat water wat dan op hun vacht ligt warmt dan op en krijgen ze het alsnog bloedjeheet. Dus eerst even drogen voor je ze in de zon zet, anders heeft het afspuiten om af te koelen echt geen zin.