boos op staleigenaresse terecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Re: boos op staleigenaresse terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:56

Oh jij bent die wat nog moet wachten op de dag totdat haar da op tijd komt?
Mijne komt wel op tijd, misschien maakt het je dag :)

Als dat zo is dan is er toch ook niks fouts gegaan, behalve dan het feit dat ts erbij heeft willen zijn. Ik meende dat ze niet wist dat de da kwam alleen dat er voornemens zijn dat ze geent moesten worden en dat ze aangaf dat die van haar ook moest gebeuren.
Dan nog is het wel handig om te weten op welke dag ze geent worden ivm les/wedstrijd ect.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:01

Mijn DA belt altijd netjes, als ze er aan komt. Ik woon vlakbij bij mijn paard, dus dan rij ik zo heen.........
Iedereen heeft bij ons een andere DA namelijk. Ben blij dat ik alles juist zelf mag doen. Heb mijn eigen NBer, mijn eigen tandarts, mijn eigen chiropractor en mijn eigen DA's (een holistische en een reguliere).

Het lijkt mij dus weer helemaal niets me te moeten conformeren aan regeltjes e.d. van zo'n stalling. Ik ben daar gewoon niet zo van.... :D

Ik denk dus ook dat het gewoon ligt aan je stalling en aan de afspraken die gemaakt zijn. De een kan wel roepen dat je niet zo snel boos moet worden, maar afspraak is afspraak. En die had TS waarschijnlijk wat duidelijker moeten maken. ;)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:02

russel schreef:
Nee je stelt je erg aan, enten is niets voor een paard en alle paarden gaan gelijk. Op veel stallen wordt dit massaal gedaan en dat prikje duurt een halve minuut, je paard krijgt er niets van...

Nope, maar als je lekker was gaan rijden omdat je niet wist dat je paard geënt was had het wel gevolgen kunnen hebben.
Bij mij op stal gaan de entingen ook centraal regelen. Prima, maar ik wil wel graag weten wanneer mijn paard wordt geënt zodat ik hem erna een dagje rust kan geven.

Ook wel zo handig met het oog op wedstrijden, moet n.l. minimaal een week zijn. Lijkt me niet grappig als je hierdoor een wedstrijd af moet zeggen.

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:04

Ik zou ook niet boos worden op haar. Ze heeft het vast goed bedoelt ;). Ik zou wel even met haar bespreken dat je er de volgende keer graag bij wilt zijn.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:07

Persoonlijk zou ik het ook niet leuk vinden als ik het niet weet.. Maar dan zou ik wel vinden dat ik me aanstel en het op mezelf afreageren. ;) Inderdaad gewoon even tegen de staleigenaresse zeggen dat je zulke dingen wilt weten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:08

je kan rustig rijden hoor als een paard geent is :)

nee hoor, ik vind ook dat je je een beetje aanstelt :)

Ik snap het wel hoor, dat absoluut..... maar zeker bij de grotere stallen word alles in een keer geent, ook met het oog op de kosten is dit aantrekkelijker. je paard is in goede handen bij een stalhouder, dus daar kan het ook niet echt mis gaan.....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:15

Die paar dagen niet rijden/ zweten schijnt inderdaad nog van vroeger te zijn inderdaad..

Maar ik ben trouwens heel benieuwd wat specifiek over dit onderwerp tussen jullie beide is besproken trouwens. Wat precies afgesproken is, is me niet duidelijk maar kan wel het verschil maken.. ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:17

Twiggy2008 schreef:
Het lijkt mij dus weer helemaal niets me te moeten conformeren aan regeltjes e.d. van zo'n stalling. Ik ben daar gewoon niet zo van.... :D

Niet mee eens. Als je in groepen samenleeft moeten er afspraken zijn, anders werkt het niet.
En als het om besmettelijke ziekten en vaccinaties gaat mag daar van mij best streng aan gehouden worden. Ik zou niet willen dat mijn paard iets oploopt omdat haar buur niet in orde is met entingen.
Mensen die zich niet aan die afspraken kunnen houden moeten hun paarden maar aan huis zetten, dan doe je wat je wil.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:22

Rapperijder schreef:
Twiggy2008 schreef:

Niet mee eens. Als je in groepen samenleeft moeten er afspraken zijn, anders werkt het niet.
En als het om besmettelijke ziekten en vaccinaties gaat mag daar van mij best streng aan gehouden worden. Ik zou niet willen dat mijn paard iets oploopt omdat haar buur niet in orde is met entingen.
Mensen die zich niet aan die afspraken kunnen houden moeten hun paarden maar aan huis zetten, dan doe je wat je wil.

Dan niet :) . Wij hebben heel wat paarden staan en nu in de zomer staan er dus ook een hoop zomerweidegangers, waar ik niets vanaf weet, laat staan of ze ge-ent worden of niet ;) . De mijne staat hier al ruim 4 jaar op het land, zomer en winter in een vaste kudde, gaat prima. Heb dus mijn eigen mensen en weet ook prima wat de andere vaste pensiongasten doen (de meesten zijn mijn vriendinnen). Je kunt ook overdrijven, want als jij een buitenrit maakt en je komt een hoop vreemde paarden tegen, kan er ook van alles gebeuren. Mijn paard wordt prima verzorgd, heeft een prima weerstand en ik maak me niet zo druk verder...... ;)

Moonhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:56

Ik vind het inderdaad niet heel netjes van de eigenaar dat ze het heeft gedaan zonder jou in te lichten
Maar ik zou me er verder niet al te druk om maken en gewoon vragen of ze je de volgende keer wel even in wil lichten wanneer ze komen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:15

Ik heb een paar weken terug iets vergelijkbaars gehad, kreeg ineens een mailtje dat mijn paard ontwormd was en het bedrag vermeld wat ik moest betalen.
Boos was ik niet maar het zat me wel dwars dat het niet eerst even gemeld was!
Voor hetzelfde geld had ik net ervoor mijn paard zelf ontwormd.....
Nou moest ze inderdaad nog wel ontwormd worden dus het was geen ramp, heb wel aangegeven dat ik het fijn zou vinden als ze mij van te voren even inlichten voordat er iets met mijn paard gebeurt!

Het bleek dus echt om een miscommunicatie te gaan, hun dachten dat ik automatich meedeed met enten en ontwormen.....Was ook alleen maar goed bedoeld van de stalhouders!
Dus TS hou je voor dat het van jouw stalhoudster ook alleeen goed bedoeld is en probeer het van je af te zetten!

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:37

klopt dat het goed bedoeld was, is inmiddels uitgepraat

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:16

Ik gok dat het mee-enten van je paard een keer ter sprake is gekomen en dat jullie daar elkaar even verkeerd begrepen hebben ofzo? Eerst even verhaal halen en dan kun je altidj nog bedenken of boosheid op zijn plaats is ;)

Fijn dat het uitgepraat is! :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:13

Naar mijn mening overleg je als je op een stal komt staan hoe alles in zijn werk gaat. Dan weet je dus dat er collectief ontwormd of geent wordt.
Bij ons bv werd er op 24 december geent, dat wist iedereen en moest collectief, dus op tijd je spullen inleveren en als je erbij wilde zijn moet je op stal zijn.
Als je paard in de zomer moest of zo dan moest je het zelf regelen, óf een keer extra enten en in het rijtje meegaan voortaan....

Persoonlijk: ik ben altijd overal zelf bij !!!! Ik neem vrij voor de smid, de DA etc....wil nooit achteraf horen dat er iets is misgegaan

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:18

Wat een overdreven reacties om niks. Maak goede afspraken op een goed week / maand - planningbord, dan is er niks aan het handje. In deze tijd van multi - communicatie mogelijkheden is dit toch niet nodig.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:27

TS, ik vind dat de fout ook bij jou ligt.
In je openingspost geef je aan dat je wist dat er geent ging worden en dat je heb doorgegeven dat jou paard mee moest.
Dan heeft de staleigenaar toch enkel gedaan wat jij vroeg?
Als ze een tijdstip moeten plannen dat iedere eigenaar erbij kan zijn moeten ze de DA de hele dag op stal houden.
Als je erbij had willen zijn, dan had je dat imo door moeten geven tegelijk toen je aangaf dat je paard ook moest.
Nu heeft hij/zij enkel gedaan wat jij gevraagd hebt.
Misschien had ze even door moeten geven wanneer er precies geent werd, maar ze heeft niks gedaan zonder jouw toestemming.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:55

Bubsj schreef:
Boos is een groot woord.

Ik zou het ook vervelend vinden als ik er niet bij ben. Hooguit een hoefsmid geef ik uit handen (alleen ook liever niet) maar de rest wil ik zelf bij aanwezig zijn. Je weet nooit wat er gebeurd.

Gewoon aankaarten bij je stalbaas. Zij zullen het heus snappen en er in de toekomst rekening mee houden ;)

Een jaarlijkse enting vind ik niet belangrijk om bij te zijn, juist bij een hoefsmid wel al is het alleen maar om het paard voor de behandeling te pakken en tijdens de behandeling vast te houden zodat hij zijn werk kan doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:22

Zo, ik zou ook kwaad worden hoor. Mij gaat dat gewoon echt om het principe. Mijn staleigenaresse heeft één keer anderen mijn paard uit het land laten halen zonder dat ik daar bij was. Ik heb haar zó raar aangekeken toen ze me dat vertelde dat ze het voortaan wel uit haar hoofd laat :D.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:34

Vaak is het op een grote stal veel gemakkelijker, als de eigenaren er niet bij zijn :D
Mijn ervaring is dat paarden over het algemeen veel rustiger als 1 vaste ervaren verzorger en de veearts achter elkaar de paarden enten. Veel minder drukte om ze heen.

Als bijv. mijn paard haar tanden gevijld moeten worden, vraagt de veearts ook altijd lachend of ik uit zicht wil gaan staan. Mijn paard heeft veel minder praatjes, als ik niet in de buurt ben. :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:35

Fijn dat t uitgesproken is TS.

Dars12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:32

ik zou niet boos worden want je paard wordt er wel beter van!! of krijgt die ziekte nooit maar ik zou ook teleugesteld zijn!!! snap je best wel!!

Gravenmate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:52

maaike2800 schreef:
Mijn staleigenaresse heeft mijn paard laten enten zonder dat ik dat wist, wist wel dat ze binnenkort zouden komen en zij wist dat mijn paard geent moest worden, maar was op dat moment graag bij mijn paard geweest en die kans heb ik nu dus niet gehad. Zouden jullie ook boos zijn of stel ik me aan?

Beste Maaike
Je wist dat "ze" zouden komen enten en je geeft ook aan dat je staleigenaresse op de hoogte was dat je paard geent moest worden. Er is dus door jouw over gesproken maak ik hieruit op.
Jullie hebben in ieder geval beiden de gezonde intensie gehad dat het paard geent moest worden. Daar zal niets achter hebben gezeten. Je had zelf ook even duidelijk vooraf kunnen aangeven dat je er graag bij wilde zijn. De staleigenaresse zal met goede bedoeling gehandeld hebben vanuit haar perspectief.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:56

Nibbit schreef:
Das wel een erge uitzondering Kelly_Taco ;)

Nee hoor.... Mijn paard wordt ook altijd ziek van de enting :j

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:08

Dani_ schreef:
Mijn staleigenaresse heeft één keer anderen mijn paard uit het land laten halen zonder dat ik daar bij was. Ik heb haar zó raar aangekeken toen ze me dat vertelde dat ze het voortaan wel uit haar hoofd laat :D.

:? :? :?
Ik vind je overdreven stellig. Het heeft ook niets meer te maken met 'goed voor je paard zorgen' of zo (of wat dan ook de vage reden zou zijn dat je dit hebt gedaan). Ik begrijp er werkelijk en oprecht helemaal niets van. Ik vind het simpel moeilijkdoenerij.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:59

Dat ben ik maar deels met je eens. Als jan en alleman de paarden uit het land haalt weet je niet of er verstandig en veilig mee omgegaan wordt.
Bij ons hielpen op een gegeven moment kinderen de paarden binnenzetten. Hoewel ik een paard heb dat doorgaans braaf in de omgang is wilde ik dat beslist niet. Een volwassene heeft nog wat in te brengen als hij schrikt en weg wil schieten, een kind niet.
Maar dit is geheel offtopic.

On topic vraag ik mij af of de TS precies wist wanneer de paarden werden geënt. Als dat zo was, dan is het onterecht dat ze boos is. Wist ze het niet precies dan lijkt mij dat ze het de staleigenaresse kwalijk kan nemen dat dat niet tegen haar is gezegd zodat ze erbij kon zijn.