Heeft mijn pony een maatje nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Re: Heeft mijn pony een maatje nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:48

Assiej, volgens die site kan een geit of schaap best bij een kudde gevoegd worden. Een kudde is echt niet maar één paard. Er staat daar duidelijk dat een paard behoefte heeft aan soortgenoten, andere paarden dus. Echter is er geen bezwaar om andere dieren bij deze kudde te zetten.

Nergens staat dat een geit of een schaap een ander paard als gezelschap kan vervangen.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:55

Geeske: mijn 2 Welsh A-ruintjes staan samen in 1 box en zijn bijna hun hele leven al bij elkaar. Het nadeel is wel dat zo nu en dan scheiden lastiger wordt, dus als je dat dan consequent zo nu en dan doet leren ze dat ook gelijk. En weten ze dat de ander gewoon terug komt.

Ik ben wel van mening dat je een paard/ pony beter niet alleen kunt houden, mede voor hun ontwikkeling, maar kijk ook in je portemonnee, want ook zo'n diertje kan ziek worden, heeft zijn verzorging, enting, ontworming en bekapping nodig en uiteraard nog meer.

Daarnaast kost een shet in de aanschaf inderdaad niet veel, maar er zijn ook leuke A-welshjes te koop o.i.d. Het is maar wat je zoekt.

Succes.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 13:54

GamblersCup schreef:
Dus dat betekend TS, dat omdat je grotouders "niet zulke pony-mensen zijn" je paardje maar gewoon dikke pech heeft de komende maanden? Dat vind ik slecht, heel slecht. Waarom niet de overweging het dier tijdelijk bij andere paarden in de wei te zetten?

Het is een vorm van dierenmishandeling.

ik zeg toch niet dat ik dan er niks aan ga doen?
ik zoek gewoon simpel weg een oplosssing!
ben ik dan gelijk een dierenmishandelaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:59

Dat zegt zei niet dat je een dierenmishandelaar bent.
Het is een gesstelijke vorm van dierenmishandeling.

k zou gewoon een mini erbij zetten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:59

Wát ga je er dan aan doen en wannéér dan? Pony staat nu al die tijd dus al alleen. En ja, dát vind ik mishandeling.

Gezelschap van soortgenoten is één van de basisbehoeften van een paard. En als je die niet kunt geven moet je niet aan een paard beginnen, heel simpel. Nou zeg ik niet dat jij je paard weg moet doen, maar ik ben wel heel geinteresseerd in wat je plan nu is. Want je bericht kwam over als "grootouders willen dat niet, dus pech".

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:02

GamblersCup schreef:
Wát ga je er dan aan doen en wannéér dan? Pony staat nu al die tijd dus al alleen. En ja, dát vind ik mishandeling.

Gezelschap van soortgenoten is één van de basisbehoeften van een paard. En als je die niet kunt geven moet je niet aan een paard beginnen, heel simpel. Nou zeg ik niet dat jij je paard weg moet doen, maar ik ben wel heel geinteresseerd in wat je plan nu is. Want je bericht kwam over als "grootouders willen dat niet, dus pech".

Iemand moet ook de kans hebben iets te leren. Mss wist Ts niet dat hij echt een maatje nodig heeft, ze vraagt het hier en wil er iets aan doen, dat is toch goed! Niemand is perfect en iedereen maakt fouten, bij zn eerste tweede derde paard, niemand is ooit uitgeleerd ;)

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:10

GamblersCup schreef:

Vind het erg jammer dat je zo beschuldigend overkomt naar TS toe, want ik rijd sinds mijn 6de, heb sinds 12 jaar pas eigen paarden, omdat mijn ouders het verstandiger vonden om eerst paarden van anderen te verzorgen om zo te leren wat voor verantwoordelijkheden een paard houden met zich meebrengt, maar ik moet zeggen ik leer nog steeds: elke dag weer. :+

Nobody's perfect en zo zijn er vele verschillende meningen, maar het zou wel fijn zijn als we elkaar ook met respect blijven behandelen ipv gelijk zo terecht zetten. :o

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:20

GamblersCup schreef:

je hebt er gelijk in dat het 1 van de basisbehoeften is.
maarjah.. mijn vorige pony vond het nooit erg om alleen te staan.
dus ik had het ook niet door!
en ja.. nu heb ik weer een eigen pony.
en toen heb ik gedacht dit zal wel weer zo gaan als de vorige pony.
ik heb géén idee wat ik nu moet doen..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:39

Ik negeer die onzin berichten maar even over "beschuldigen" en "geen respect". Geen zin om daar überhaupt op in te gaan, gaap.

Also, TS, er zijn ideeen aangedragen in dit topic. Maar je hebt op bepaalde ideeen die steeds weer aangedragen werden door verschillende mensen helemaal niet gereageerd. Dat je geen shet aan wilt schaffen begrijp ik heel goed, is ook zeer verstandig dat niet te doen. Maar ik geloof niet dat jouw pony de enige pony in de wijde omtrek is. Het niet weten en afwachten tot iemand anders het probleem (want ja, ik vind dit een groot probleem voor een pony) op komt lossen betekend dat er steeds meer dagen bij komen dat ie alleen staat.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:43

Ts is 13 mss dat daar ook rekening mee gehouden kan worden. Zij kan/mag niet zomaar beslissen er komt een pony bij..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:49

Er een pony bij nemen is ook gewoon niet slim! Dat is nu al 10x gezegd geloof ik én TS heeft zelf al aangegeven dat ze er geen pony bij wil, van de winter komen er al pensionpaarden bij.
Het gaat erom de komende maanden te overbruggen en daarvoor koop je geen extra pony die óók geld kost en die je daarna óf nutteloos laat staan óf weer verder moet verkopen. Het is geen bankstel waar je het over hebt.

En het maakt niet uit of TS 13 of 33 of 85 is, er worden ideeen aangedragen die een 33-jarige zelf kan beslissen en die een 13-jarige met haar vader kan bespreken (dat gaf ze zelf aan).

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:54

GamblersCup schreef:
Ik negeer die onzin berichten maar even over "beschuldigen" en "geen respect". Geen zin om daar überhaupt op in te gaan, gaap.

Also, TS, er zijn ideeen aangedragen in dit topic. Maar je hebt op bepaalde ideeen die steeds weer aangedragen werden door verschillende mensen helemaal niet gereageerd. Dat je geen shet aan wilt schaffen begrijp ik heel goed, is ook zeer verstandig dat niet te doen. Maar ik geloof niet dat jouw pony de enige pony in de wijde omtrek is. Het niet weten en afwachten tot iemand anders het probleem (want ja, ik vind dit een groot probleem voor een pony) op komt lossen betekend dat er steeds meer dagen bij komen dat ie alleen staat.

als ik een briefje ophang dat er een pony bij kan komen, moet die ook zo weer weg.
en dat wil ik gewoon niet maken.
en ja ik weet dat hij steeds langer alleen staat..
ik weet het gewoon even niet meer wat ik nu moet doen!

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:56

Lindy1982 schreef:
Calanddra schreef:
Hoe groot is je pony?

want een stal van 2 bij 4 vind ik voor een d-pony en groter al te klein := niet de 4 meter, maar wel de 2 meter.

2 bij 4 vind ik totaal niet klein voor een D pony ik denk dat menig paard daar zeer tevreden mee is .. ze kunnen makkelijk hun kont keren ik zou zelfs mijn paard van 160 er nog in zetten.. zelfs met een pony er bij..
Hoe moeten manege's het dan hebben die al hun paarden en pony's op stand hebben..

Moet wel zeggen die van mij staan 24/7 buiten :D

Maar even on topic

Wat voor een stal heb je??
Heb je er tegels voor oid..
Wij hebben 60 vierkante meter betegeld en daar een container op staan van 6 x 2,5
Dit voor mijn 4 paarden. Ze staan bij ons altijd buiten en kunnen zelf bepalen of ze naar binnen willen en eigenlijk willen ze dit bijna nooit..
Als het echt nood weer is in de nacht zetten we ze wel eens met zijn vieren echt binnen op stal..
De kleinste is 144m en de grootste 160 m gaat prima ja natuurlijk niet 24/7 dat zou zielig zijn.. maar misschien is inloop ook een optie voor jou

ik heb een inloopstal, hij kan zelf weten wanneer hij naar binnen en buiten wil.
ik heb er tegels voor.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:09

Hoe bedoel je, een briefje ophangen dan moet ie zo weer weg? Bedoel je de "logeerpony" die na een korte tijd weer weg moet of het briefje?

Je kunt weidegang voor de zomer aanbieden, er zijn mensen die graag hun pony of paard een maand of wat langer vakantie gunnen op een goedkoop weiland. Je kunt er toch bij zetten tot wanneer?

En als het om het briefje gaat: maak dan een advertentie op internet.

En zoek zelf een plekje voor jouw pony bij iemand anders op Marktplaats en hier op Bokt bijvoorbeeld.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 16:13

GamblersCup schreef:
Hoe bedoel je, een briefje ophangen dan moet ie zo weer weg? Bedoel je de "logeerpony" die na een korte tijd weer weg moet of het briefje?

Je kunt weidegang voor de zomer aanbieden, er zijn mensen die graag hun pony of paard een maand of wat langer vakantie gunnen op een goedkoop weiland. Je kunt er toch bij zetten tot wanneer?

En als het om het briefje gaat: maak dan een advertentie op internet.

En zoek zelf een plekje voor jouw pony bij iemand anders op Marktplaats en hier op Bokt bijvoorbeeld.

dan bedoel ik de logeerpony.
en hoe bedoel je:
En zoek zelf een plekje voor jouw pony bij iemand anders op Marktplaats en hier op Bokt bijvoorbeeld

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:17

Ik bedoel dat je jouw pony ook bij andere pony's op de wei kunt zetten voor die tijd, dat andere mensen een weideplekje aanbieden. En die advertenties kun je op Marktplaats zoeken en op Bokt bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 12-07-10 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 16:17

GamblersCup schreef:
Ik bedoel dat je jouw pony ook bij andere pony's op de wei kunt zetten voor die tijd, dat andere mensen een weideplekje aanbieden.

ja..

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:23

Laat je niks wijsmaken meid! Wanneer je in de winter pensionpaarden erbij krijgt zou ik nu zeker niet je paard ergens anders stallen, omdat hij gedurende enkele maanden alleen staat. Het is niet natuurlijk nee, maar het is ook niet zoooooooo dramatisch als dat enkele mensen je hier voorhouden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:27

En jij hebt de wijsheid in pacht, weet precies wat de pony voelt en hoe die reageert? Nee, zet rustig je paard alleen, da`s véél paardvriendelijker dan naar een weiland te verhuizen met soortgenoten! Niet dus. Verdiep je eens in het wezen paard en stop eens zo oppervlakkig te denken. Het zijn géén dingen, het zijn dieren met behoeften. Ik denk zelfs dat je een paard ongelukkiger kunt maken door het alleen te zetten dan dat ie een kleine box heeft.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:42

gelukkig denkt een paard niet, oh wat ben ik zielig ik sta alleen ;)

Ts ik ga mee met Valencia, tuurlijk niet optimaal maar hij krijgt er vriendjes bij dus komt goed ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:43

TS. In een manege zien de paarden ook elkaar in naast gelegen boxen. Er zijn er zat niet nooit in een groep gezet worden omdat ze zogezegd te dominant zijn.
De jouwe hoort, ruikt en ziet soortgenootjes, die maanden overleeft ie wel!

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 16:48

GamblersCup schreef:
En jij hebt de wijsheid in pacht, weet precies wat de pony voelt en hoe die reageert? Nee, zet rustig je paard alleen, da`s véél paardvriendelijker dan naar een weiland te verhuizen met soortgenoten! Niet dus. Verdiep je eens in het wezen paard en stop eens zo oppervlakkig te denken. Het zijn géén dingen, het zijn dieren met behoeften. Ik denk zelfs dat je een paard ongelukkiger kunt maken door het alleen te zetten dan dat ie een kleine box heeft.

ik denk echt niet dat mijn pony een ding is!
ik wil echt het beste voor mijn pony! alleen lukt dat niet!
en ik weet echt niet alles! daar voor moet je bij een ander zijn!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:48

Juist, maar of het diervriendelijk is? Nee.
Het valt me op dat veel mensen hier de dieren hun eerste behoeften ontnemen (denk aan soortgenoten, denk aan weidegang) omdat ze te lui zijn, niet rijk genoeg zijn of de faciliteiten niet hebben en dan als reden aanvoeren "maneges hebben het ook"... alsof dat het goed praat en het paard daardoor blijer wordt?

Ik vind het jammer, jammer voor de pony. Nog een geval erbij.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:55

Hey, maar jouw oude dame staat toch bij een andere bokster? En je Friese merrie staat hopelijk niet alleen? Zo zou je je profiel kunnen interpreteren. Wij lezen nu met 5 bokkers even dit topic mee en reageren vanuit 1 profiel (de mijne dus).

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 16:56

GamblersCup schreef:
Juist, maar of het diervriendelijk is? Nee.
Het valt me op dat veel mensen hier de dieren hun eerste behoeften ontnemen (denk aan soortgenoten, denk aan weidegang) omdat ze te lui zijn, niet rijk genoeg zijn of de faciliteiten niet hebben en dan als reden aanvoeren "maneges hebben het ook"... alsof dat het goed praat en het paard daardoor blijer wordt?

Ik vind het jammer, jammer voor de pony. Nog een geval erbij.

okee, ik ben nu een GEVAL!
zo praat je toch niet over iemand!
ik vind het echt niet netjes!
niet iedereen heeft zoveel ervaring als jou!