Geen schaduw en wel weiland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:22

Als je geen schaduw in je land hebt, en je plaatst er een trailer of een ander voorwerp waardoor er wat schaduw onstaat.
Denk je echt dat ze daar gaan staan?
na 10 minuten is er in de schaduw geen lang gras meer, en gaan ze wel in de zon verder grazen.

;)

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:22

Doelde niet niet perse op jou Kiwiko, maar sommige mensen blijven maar aangeven dat op stal overdag beter is maar dat geldt niet in alle gevallen.
Ook al hadden wij geen schaduw in het weiland dan liet ik ze nog overdag in de wei staan ipv op stal! Op stal is het echt een sauna en op de wei is vaak nog een windje :o
En zolang er voldoende vers drinkwater is gaan ze er echt niet meteen aan onderdoor hoor....
Laatst bijgewerkt door Hoppje op 29-06-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:23

Ik zou er toch mee oppassen :) . Ons paard staat ook op een land met nauwelijks schaduw maar ze is gisteren toch flink beroerd geworden van de zon. We willen dit niet nog een keer meemaken dus wij halen haar nu eerder binnen als het zo warm is. Dan maar wat meer moeite doen!

petitparis

Re: Geen schaduw en wel weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:25

onze paarden zoeken toch vaak de schaduw op hoor en als er dan nog wat dazen bijkomen, dan lopen ze om hun stal in te kunnen. maar wij hebben vrij koele stallen op het heetst van de dag, alleen 's avonds blijft de warmte er een beetje hangen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:25

miss_nadine schreef:
Ik zou er toch mee oppassen :) . Ons paard staat ook op een land met nauwelijks schaduw maar ze is gisteren toch flink beroerd geworden van de zon. We willen dit niet nog een keer meemaken dus wij halen haar nu eerder binnen als het zo warm is. Dan maar wat meer moeite doen!

Niet iedereen is in de gelegenheid om heel de dag op stal rond te hangen. ;)

Ik kan er best moeite voor doen maar ik denk dat ik binnen een week voor vast op stal rond kan hangen want dan hoeft mijn baas me niet meer te zien.

Onder de licht gekleurde vliegendekens zijn ze een stuk koeler dan zonder.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:26

Mijn stallen zijn op dit moment ook net een sauna. Gelukkig hebben die van mij wel schaduw om verkoeling te zoeken. Denk dat je weinig kan doen als niemand anders zijn/ haar paard savonds buiten wil laten staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:27

Hoppje schreef:
Doelde niet niet perse op jou Kiwiko, maar sommige mensen blijven maar aangeven dat op stal overdag beter is maar dat geldt niet in alle gevallen.
Ook al hadden wij geen schaduw in het weiland dan liet ik ze nog overdag in de wei staan ipv op stal! Op stal is het echt een sauna en op de wei is vaak nog een windje :o
En zolang er voldoende vers drinkwater is gaan ze er echt niet meteen aan onderdoor hoor....

ben ik met je eens............. tis geen suikerspin een paard :D :D

en ze kunnen best wel wat hebben..........

soms zijn stallen koeler, vaak ook niet........... soms is er schaduw op het land, vaak ook niet..........

ik ben van mening dat je gewoon altijd het beste moet doen met de middelen die je hebt :)

Hoppje

Zooist schreef:
Ik kan er best moeite voor doen maar ik denk dat ik binnen een week voor vast op stal rond kan hangen want dan hoeft mijn baas me niet meer te zien.

Tja daar zit je natuurlijk ook nog mee ;)
Ik heb ook gewoon een fulltime baan en die ligt niet naast mijn huis/weiland dus ik kan ook niet tig keer per dag mijn paard verhuizen hihi :D

Miss_Caroo

Op ons land hebben we ook geen schaduw. Wel genoeg drinkwater!
In de stal zetten is voor ons geen optie want die zijn nog warmer dan buiten.
Ik wil zelf wel graag een schuilhok of partytent in het land want het lijkt mij niet lekker om de hele dag in de brandende zon te staan als paard, maar ze gaan er niet dood van.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:58

Zooist schreef:
miss_nadine schreef:

Zoveel echt hete dagen zijn er hier niet door ;) . Als er een windje staat of de zon is niet fel kan het prima maar met een dag als gister vind ik het echt niet kunnen om je paard zonder schaduw te laten staan.. Wat iedereen doet met zijn paard moet diegene zelf weten maar wat ik gister heb meegemaakt wil ik echt niet nog een keer meemaken.. Bij ons zijn er meer die hun paard eerder binnen willen hebben, met wat afspraken onderling is het goed te doen hoor..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:38

Als dat onderling er zou zijn zou dat een goede optie zijn ja.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:42

Ik heb een paar parasols aan de palen van de wei vastgemaakt; zo hoog mogelijk zodat ze er onder kunnen gaan staan als ze willen. Kwestie van een goede rol watervaste tape! In het begin waren die dingen eng natuurlijk; maar nu gaan ze met hoofd en schouders in de schaduw staan en als het schaduw'rondje' verplaatst als de zon draait; dan volgen ze netjes zodat ze in de schaduw blijven staan *D . Op hete dagen haal in de parasols te voorschijn en zet ze op; wel heb ik iedere zomer een paar nieuwe nodig :P . Meestal gaan ze toch in de zon staan grazen, maar op het heetst van de dag zoeken ze hun schaduwplekje vaak toch wel op; met een brisje erbij en een bak water; wat wil je nog meer als paard!

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:45

Als je paardje staat te zweten, zou ik zeker wel wat ondernemen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:49

Mijn paarden staan wel op een wei met schaduw, maar daar staan ze nooit in. Ze staat altijd in de volle zon te grazen (in de schaduw is ook gras dus daar heeft het niks mee te maken).
Het is wel zo dat mijn paarden niet zweten overdag buiten, dus het misschien niet zo warm hebben als die van jou. Maar die van mij hebben dus ook geen schaduw nodig..

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:53

Wij hebben nu twee partytenten in de wei staan. Eerst een, maar de zes die er nu staan wilde perse met z'n allen er onder. :+

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:58

laten ze die heel? ik ben zo bang dat ze eraan gaan trekken en sleuren en dat er dan één onder het doek terecht komt met grote ongelukken als gevolg......

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:10

Mijne laten 'm wel heel, gelukkig.
Hij staat wel heel goed vast, aan de omheiding en twee scheerlijnen, die lijnen hebben we de kant opgetrokken waar we de party tent dicht hebben gemaakt, zodat ze die niet omver kunnen lopen, met alle gevolgen van dien.

XAstorX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:32

Bij mij staan ze heerlijk in het bos(je) onder de bomen ;)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:44

Morgen word het echt heet zegt het weerbericht.
Zet de pony`s heeeeel vroeg buiten en haal ze om 12 urr weer binnen.
Kunnen ze er na 6 uur wel weer uit.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:54

de wei waar mijn paard staat heeft ook geen schaduw, gelukkig is er steeds een windje geweest
en nog geen 1 keer een klam paard gezien
as vrijdag als het boven 30 gr is kan hij met een zwarte fries in de tuin maar verder staan ze gewoon buiten
onze stallen zijn in de kas waar het overdag echt te warm is
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... C06581.jpg

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:08

petitparis schreef:
En nu de dazen actief beginnen worden, staan ze al vanaf elf uur aan de poort te drummen om binnen te komen.
Dus 's nachts is het koeler ener zijn alleen nog enkele uurtjes mugjes, maar tenminste niet die vervelende dazen...
Klopt, dat heeft de mijne ook. Die gaat overdag wel naar buiten, heeft bomen genoeg plus een hokje en genoeg drinkwater PLUS een exczeemdeken, en toch staat hij vanaf 1500 bij het hek en spurt ie naar binnen. Overal hangen dazen waar ze maar kunnen, zelfs aan je eigen benen als je niet uitkijkt.

Overigens vind ik het persoonlijk echt not done als een paard, of uberhaupt een dier (koe, schaap, geit) overdag nu in de wei moet zonder schaduw. De arme dieren kunnen een hitteberoerte krijgen, er moet echt iets van schaduw zijn, en anders hou je hem binnen. Of verhuis naar een andere stal.
Vind de taferelen langs de snelweg van dieren in de volle wei echt om te janken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:19

Ook ik haal als het echt warm is in elk geval de merries en veulens binnen overdag. Al staat er gelukkig 9 vd 10x een aardig windje op het land.
Heb van het weekend nog wel even staan treuzelen bij deze tent: http://www.boerenbond-welkoop.nl/produc ... ELTER.html maar ben toch bang dat m'n hooligans 'm niet heel laten, of anders de wind ermee vandoor gaat...

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:08

[/quote]Overigens vind ik het persoonlijk echt not done als een paard, of uberhaupt een dier (koe, schaap, geit) overdag nu in de wei moet zonder schaduw. De arme dieren kunnen een hitteberoerte krijgen, er moet echt iets van schaduw zijn, en anders hou je hem binnen. Of verhuis naar een andere stal.
Vind de taferelen langs de snelweg van dieren in de volle wei echt om te janken.[/quote]

Ik vind het persoonlijk nog zieliger als er paarden nu met deze temp opgesloten staan in een stal waar het ovenwarm wordt.ik heb er al gezien in een containerstal waar ze niet uit konden! in de volle zon....dan beter buiten waar ze in iedere geval wat wind hebben......

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:14

Die van mij staat met 3 andere paarden op een heel groot land zonder schaduw. Er is wel altijd genoeg drinken! Mijn vorige pony stond in een land met schaduw, maar zodra het gras in de zon iets groener leek stond hij gewoon in de zon! Ik geloof dat die van mij dat belangrijker vindt dan schaduw. Hij houdt zich gewoon heel erg rustig met dit weer en vaak met z'n kont richting de zon zodat zijn hoofd niet vol in de zon zit. Tot nu toe nog niet gemerkt dat hij erg veel last van de hitte heeft ofzo.. Ik heb alleen het idee dat hij extreem veel water drinkt, want elke keer als ik hem 's avonds poets/rijd/wandel/longeer moet hij minstens 1 keer plassen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:49

ik kom net van mijn paard, en heb hem buiten de wei op de dijk onder de bomen ruim een uur laten grazen

op de wei hebben ze een windje en is het heel goed te doen
de schaduw vond ik fijner dan hij ,ik moest hem steeds de schaduw intrekken :+

hij heeft dus geen last van dit warme weer!