Zon .. Weide of stal *Help!*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Re: Zon .. Weide of stal *Help!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:29

Hier staan de paarden normaal gesproken ook binnen 's nacht, alleen met dit weer blijven ze juist buiten staan. Een paard ligt echt niet de hele nacht te slapen, die heeft het juist lekkerder qua temperatuur in de nacht.
Er is hier wel een schuilstal en er zijn bomen die een hoop schaduw geven maar het grootste deel van de dag staan ze toch met z'n allen in de volle zon, daar kiezen ze zelf voor dus gewoon lekker je pony naar buiten hoor!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:31

ik vind het juist super goed dat mensen hier over na denken! ga zelf maar eens 3 uur lang in de zon zitten zonder schaduw en zonder verkoeling! ik heb het nu ook omgedraait! overdag staat hij binnen (11 tot 7 uur) en de avond en nacht buiten.... het is zo heet en z'n neusje verbrand helemaal en dat niet alleen! die klere vliegen......

SabineEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:44

Mijn paarden hebben geen eens een stal :D
Alleen 3 grote weides, elk met elkaar verbonden en aan de bos rand.
Voorin staat een grote houten 'stal' die aan de voorkant helemaal open is, zodat ze lekker zelf kunnen schuilen of de wei in.
En ook 1 badkuip vol met koud water. en 2 lege kuipen waar het eten mooi in kan (zo pikken de konijnen het niet)

Als ik jou was zou ik gewoon zelf een stal bouwen (zo heb ik het ook gedaan) want dat tentje wat je nu hebt staan, wordt dat niet ook super warm??

[img]http://lh3.ggpht.com/_MfCM1xv31cQ/TCh8OQ5lAuI/AAAAAAAAABQ/6YH3BBixKrw/s576/scootertje%[/img]
Eerst was hij wat kleiner maar met de komst van 3 shetlanders hebben we dat achterste stuk eraan gebouwd. Ook heel handig want nu in het voorjaar staan ze apart ivm Bevangenheid van de shetlanders.

SabineEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:45

Chips hij is niet te zien,, ik zal hem op mijn profiel zetten, dan kun je nog eens kijken.
Het idee is simpel, 4 palen in de grond, grote houten planken tegen de achterkant en golfplaten erop!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:53

Mijn pony heeft een schuilstal nu en als hij verplaatst word binnenkort naar het andere stuk dan zijn er aan 1 kant bomen om eventueel onder te schuilen. Dus gelukkig genoeg mogelijkheid om uit de zon te gaan als hij dat wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:54

ZusJacobs schreef:
BUITEN, jonge jonge.. dat je daar nog naar moet vragen.......
echt sorry, maar met dit weer een paard opsluiten dat ook nog eens de stal afbreekt..

Hoezo is dit nou een rare vraag? Ik zit ook te twijfelen om de mijne overdag binnen en snachts buiten te zetten..

Gen_Cal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:57

Mijn paard staat nu op het heetst van de dag ook binnen.. hij heeft een koele grote stal met veel hooi.. hij is vanmorgen van 7 tot half 12 buiten geweest. Maar hij heeft geen schaduw dus vind ik een paar uurtjes op stal wel prettig voor hem!

Fenna_sJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:27

bulck schreef:
fenna1995 schreef:
mijn fjord met dikke vacht staat ook gewoon buiten overdag, het is nog geen hoogzomer dus nog niet zo warm maar ook dan staat ze gewoon buiten.

Het is thans zomer hoor :+
Hier buitentemperaturen rond en boven de 30°c, Ik weet niet wat jij dan 'hoogzomer' noemt :D

het is nog maar net zomer, hoogzomer bedoel ik ergens midden in de zomer. het is wel erg warm inderdaad, maar ik verwacht dat het ook nog wel 37/38°C wordt.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:05

Als je pony de mogelijkheid heeft om in de schaduw te staan zou ik hem toch buitenzetten hoor, zeker als je bedenkt dat hij de stal afbreekt anders.
Voor de mensen die het zielig vinden voor paarden buiten: mijn paard staat in een kudde buiten, heeft schaduw en een schuilstal maar ze staan allemaal in het midden in de volle zon te grazen (is ook gras in de schaduw) en rennen nog wat rond ook als een de ander weer even weg moet jagen (zijn net 2 nieuwe bij) mag ik vragen wat daar zielig aan is en waarom ik haar binnen zou moeten zetten? Ze kiest er helemaal zelf voor om in de zon te gaan staan!

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:11

R0oszs schreef:
okee,

bij ons mogen wij eigenlijk niks nieuws bouwen en zeker niet op de weilanden waar voor het grootste deel altijd de paarden lopen helaas.. Wij moeten ook blij zijn wat we nu hebben, na 6 jaar vergunningen aanvragen..

nouja iid onze paarden lopen of 24/7 buiten of gaan rond 8 uur buiten en gaan rond 6 / 9 uur naar binnen. Ze hebben dus geen schaduw oid. Wel altijd drinkwater

Dat is hier ook zo..weinig tot geen schaduw maar wel genoeg water tot hun beschikking..Hier staan ze nu ook dag en nacht buiten.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:14

TS heeft bomen in de weide. Buiten laten staan zou ik zeggen, mogelijkheid tot beetje schaduw is voldoende. Het lijkt mij wel fijn voor paarden dat ze die mogelijkheid hebben met dit warme weer.

Mijn paarden kunnen zelf in de inloopstal, toch staan ze het grotendeels van de dag in de zon. Mijn zwarte paard staat op heetst van de dag graag onder de bomen. Een zwart paard kun je ook nog altijd Uv witte vliegendeken op doen.

Als er veel vliegen zijn, maken ze wel gebruik van de inloopstal. Gek genoeg hebben wij nog heel erg weinig last van vliegen. Terwijl we toch aan bosrand zitten.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 28-06-10 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:20

Wij gaan vanavond 1 parasol aan een scheringpaal vastzetten. Komt er morgen of overmorgen een 2de bij.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:20

Gewoon buiten laten, en als het ècht warm word binnen halen.. Maar als je pony maar genoeg water heeft kan ze best buiten staan hoor! :D

Is blij met 3 grote bomen in het land

Bij ons is het 30.1 graden.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:40

ook hier gaan de paarden nu overdag's op stal. Ze staan om 10 uur al voor het hek te dringen om naar stal te mogen en weten niet hoe hard ze moeten rennen om aan de dazen en de zon te ontsnappen, ook op onze weide geen schaduw.

Een van mijn paarden krijg je écht niet te pakken als hij dat niet wil en gezien juist hij voor het hek loopt te ijsberen zegt mij genoeg; hij wil naar binnen.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:47

Hier mogen ze alleen overdag naar buiten.
Ze hebben geen schaduw, maar op stal is het (ondanks de luiken die de ene rij heeft die open staan) bijna warmer dan buiten ivm het briesje dat daar staat. Pony wil ook liever naar buiten.
Als ze 's nachts naar buiten hadden gekunt had ik dat gedaan, maar ga haar niet de hele dag op stal zetten omdat het warm is..

Heb die van mij wel al vanaf het begin van het weideseizoen met vliegendeken met hals op staan, dus van de vliegen/dazen heeft ze geen last.
Gewoon zorgen dat ze genoeg te drinken hebben. Ze staan hier geen van allen te trappelen voor het hek hoor :)

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:37

Hier gaan ze 's ochtensvroeg de wei op en vanaf een uurtje of 1 gaan ze op stal. Vandaag waren ze ook erg blij ermee dat ze op stal mochten, want ze kwamen gelijk aanlopen en op weg naar de stal leek het eerder of dat ze met mij aan de wandel waren, zo'n haast hadden ze.

Bij de stal hebben ze dan wel schaduw en zit er ook een uitloop aan van 15m lang, 10m breedt en dan nog een stukje zandpaddock van 3m x 3m, zodat ze kunnen rollen :)
De stal blijft bij ons ook een stuk koeler dan de temperatuur buiten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:43

Die van mij hebben ook mooi een plek met schaduw in de wei, maar waar staan/liggen ze..?? Precies: in de volle zon. :D
Maar het mooist is wel dat er wat schaduw is, maar mijn veulens in de veulenwei hebben geen schaduw en die doen het er verder prima. Water is wel een eerste vereiste natuurlijk. :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:31

Bij ons ook geen schaduw helaas. Staan hier gewoon 24/7 buiten. Er staat een constant briesje dus dat maakt het gelukkig wel draaglijk. Verder zorgen we er gewoon voor dat de waterbakken continue tot de rand gevuld zijn, en de mijne heeft een vliegenmasker met neusflapje op, tegen het verbranden.
Binnekort gaan ze over naar een andere weide, waar ze gelukkig wel net wat schaduw hebben van de bomen.

Ankiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:36

Mijn Paard staat ook snachts op de wei van 21.00 tot 8.00. veel fijner voor ze! overdag staan ze lekker rustig in de stal.
Ook vele minder beestjes snachts!!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:40

De stal waar ik werkte ook de paarden 's nachts naar buiten met dit weer en overdag op stal. Ze hadden ook geen schaduw in de wei dus vandaar.
Maar als er schaduw in de wei is en ze maken daar gebruik van en ze hebben niet "teveel" last van de vliegen dan zouden ze ook gewoon buiten kunnen blijven.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:51

Ik denk dat hier weer de overbeschermde menselijke eigenschap naar boven komt, hoe denken jullie dat wilde paarden dit oplossen? Die hebben ook geen koele stal om in te gaan staan overdag. En nogmaals: schaduw zat hier maar alle paarden staan volop in de zon, zo erg is het dus blijkbaar niet.
Maar goed, dat is een andere discussie.

TS: Wat heb je uiteindelijk besloten?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:30

ZusJacobs schreef:
echt sorry, maar met dit weer een paard opsluiten dat ook nog eens de stal afbreekt..

Aparte reactie, alsof de TS niet kan nadenken ofzo. Ik dacht dat Bokt was om elkaar te helpen? Op deze manier hoeven we jou niks meer te vragen lijkt me?

@TS: Zou hem ook buiten doen, en gewoon afwisselen. Dus bijv. in de ochtend buiten, in de middag binnen en in de avond weer buiten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 18:33

ZusJacobs schreef:

Zucht... Zucht... Echt hé .. Zo typisch mensen doen alsof andere dom zijn en zelf de slimmerik uithangen :Z

Aan deze reactie heb ik NIKS helemaal NIKS ten eerste omdat je me gewoon eigenlijk als een kleuter behandeld en ten tweede omdat het nergens op slaat.

Reageer dan niet _-:(
Het spijt me zeer hoor , maar door dit soort reacties kan ik eigenlijk best wel kwaad om worden..