Singelwondje vlak voor de les. Wat doe je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:29

Wat een vijandige toon Perenboompie, jammer.

Ik zeg niet dat ik er geen bal aan vind, maar hij, mijn paard dus. Die wil graag mee en leuke dingen doen. Zonder zadel rijden kan met en zonder singel, in zo'n geval lijkt het me duidelijk dat dat zonder singel zou zijn, iets wat ik ook regelmatig doe. Sterker nog, eigenlijk leg ik er alleen met shows een dekje en singel op vanwege de aankleding van de show, of als ik na het longeren er nog even opkruip, dan ligt zo'n singeltje er al. Want ik rij liever zonder singeltje dan met.

Ook ik betaal 40 euro voor een duo les, anders zou ik 80 euro kwijt zijn aan een prive les, mijn instructeur komt uit Friesland. Maar ik zie wel het nut van ander soort training behalve alleen maar rijden, zoals werk aan de hand en werk aan de lange lijnen. Ik heb het idd niet over longeren, dat doe ik ook met singeltje. Maar er is ook een heleboel mogelijk zonder singel of zadel, je hoeft je paard dus niet stil te zetten vanwege een klein wondje. En als jij dat wel wilt en doet dan is dat je goed recht, maar ik zou daar niet voor kiezen.

En een wond is bij mijn paard niet in 3 dagen genezen, weet niet hoe dat bij de jouwe zit, maar zelfs bij mij zelf duurt genezing vaak wel wat langer. En ik zou graag het risico vermijden dat ik een wondje wat net aan het helen is weer openschuur doordat ik na 3 dagen denk dat het wel weer kan.

frisjasje

Re: Singelwondje vlak voor de les. Wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:26

Ik zou een smsje sturen naar mijn instructrice dat mijn paard een singelwondje heeft. En dat ik vandaag maar met een paard les.
Dat is het voordeel van 2 paarden houden. Pak de ander.

Maar ik zou het wel de tijd geven om het goed te laten genezen.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:42

Mijn instructrice vind het ook leuk om af en toe afwisselende lessen te doen, dus dan kom ik daar, even losrijden, zegt ze; okee haal het zadel er maar af! Of dat we vantevoren afspreken dat ze me gaat helpen met grondwerken enzo. Dus ik zou dat dan ook doen in dit geval, gewoon een leuk ander lesje.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:45

hestejente schreef:
Stel: je paard heeft een open wondje op de plek van de singel (in mijn geval: beet van een ander paard) dat je ontdekt vlak voordat je les hebt. (Of: je ontdekt dat het paard waarop de manege je heeft ingedeeld zo'n wondje heeft) Wat doe je? Les afzeggen? Toch gewoon je zadel erop en rijden? Rijden zonder singel/singel aanpassen? Iets anders?

Een jaar geleden ongeveer vond ik mijn paard weer eens bloedend in de wei. In de kudde is het best een sulletje, hij laat zich gewoon bijten. Gister hingen de stukken vel er bijvoorbeeld weer bij. Vorig jaar stond ik voor bovenstaand dilemma en ik vroeg me ineens af wat andere mensen zouden doen.

vriendelijk dank je wel zeggen en daar nooit meer terugkomen

wilm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:25

Als het alleen een schaafje is, durf ik het wel aan met een bontje. Als het een open wond(je) is, dus bloed of wondvocht, dan maar even geen les. Genoeg andere dingen te verzinnen toch.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:36

Ik vind de welzijn van mijn paard belangrijker als een les.
Als mijn paard ook maar enigzins een vorm van een wondje heeft, ookal is het oppervlakkig, komt er bij mij geen zadel op.

Zonder zadel rijden is hier geen optie, mijn paard heeft een hoge schoft, dus daar begin ik niet aan :+

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:38

Als het geen enorm grote plek is, zou ik erop springen zonder zadel denk ik.
Als het paard een hoge schoft heeft, vraag ik of ik op een ander paard mag. (manege)