Gek in een stal,gevaarlijk in de weide...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveClara

Re: Gek in een stal,gevaarlijk in de weide...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:25

Bedankt daegonna ;)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:27

Nou fijn dat je het ff duidelijk hebt gemaakt ;).
Ik hoop dat je ook echt ons advies gaat opvolgen, en idd; boeken lezen, pro`s vragen en meer daarvan.

& TS; Laat je ons weten hoe het gaat als je het hebt geprobeert; misschien kun je zelfs een filmpje of wat foto`s maken :D

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:29

Zal ik doen ;)

whisper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:31

Dit klinkt als een hormoon probleem. Heb je je paard al eens na laten kijken door een dierenarts? Dus zowel op laten voelen als een bloedje nemen?

Succes!!

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:33

Dat is niet zo lang geleden gebeurt,en ze had niets ;)
Bedankt!

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:35

Succes der mee ;)

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:36

Bedankt :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:38

IloveClara schreef:
Dat gebeurt al,elk paard heeft zijn eigen hoop,en elke hoop ligt in een ander deel van de weide.Het probleem zit erin als zij eten heeft en het paard naast haar bijvoorbeeld nog niet,te dicht komt en hup,ze schopt.Of andersom ;)

dan leren die andere paarden dat vanzelf. en op een goede wei hebben ze amper hooi nodig, wat je voedselnijd probleem doet vervallen.

gewoon in een wei gooien en niets doen tenzij ze mekaar echt afslachten(dus niet als de een af en toe naar de ander trappen)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:43

Beste,

Ik heb ook een zeer dominante merrie. Wij zijn 3x verhuisd omdat alle staleigenaren haar iedere keer niet bij andere de paarden wou.
Als ze alleen stond sprong ze over draad, door houten omheiningen enzovoort. Naast andere paarden liep ze gans de dag heen en weer langs de draad te dreigen naar de andere paarden.
Nu staat ze bij 20 andere paarden in de wei.
Bij haar is het vooral belangrijk dat de weide groot genoeg is. Als ze dreigt dan heeft het paard in questie een microseconde de tijd om te reageren anders krijgt het paard een trap.
Dit hebben ze snel genoeg door en we hebben nog geen ernstige ongelukken gehad.
Als de weide te klein is kan het paard niet snel genoeg weg of niet ver genoeg weg.
Sinds dat mijn merrie bij 20 andere paarden staat is ze minder dominant geworden en heb haar al een paar maal betrapt met samen spelen en kroelen.
Maar blijf niet te lang voor haar stal staan want anders breekt ze haar tanden op de tralies.

Hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt,
Groetjes

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:48

Bedankt voor jullie reacties,en ja,ik heb iets aan je ervaring chocobesnier ;)
Ik zal morgen kijken bij welke paarden ze het beste kan staan :)

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:52

Gooi hem lekker op de wei zoals meerdere al zeggen!

mijne was ook zo een die met geen ander paard kon en nu staat ze op de wei met een heleboel andere paarden en kan ze echt heel erg goed met andere paarden.

voor haar is het vast wennen met andere paarden maar na een tijdje gaat dat echt wel goed komen.

dus gewoon lekker de wei in doen met nieuwe vriendjes.

(in het begin moeten ze altijd even uitvechten wie de baas is in de wei kan er heftig aan toe gaan maar is zo over)

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:53

Oke,bedankt ladynette :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:06

Ook ik zeg meer naar buiten (zoals de meesten hier :P ), hierdoor zal ze meer gaan bewegen en wordt haar energie (hopelijk) minder. Ik kan haar reactie wel begrijpen als ze naar buiten mag en dan ineens erg actief wordt!

Voernijd heeft ze in een (kleine) kudde vast snel afgeleerd! Mijn tinker heeft bij haar oude stalling (24/7 buiten) bij drie ruinen gelopen waarvan er eentje voernijd had. Werden we ook voor gewaarschuwd. Mijn tinker en twee anderen hebben die ruin wel even op zijn plek gezet, en daarna werd hij onderaan de rangorde gezet. Hij mocht wel eten, maar de anderen waren eerst. Zal even hard gaan in het begin, maar ze zal wel even op haar plek moeten worden gezet. Uiteindelijk komt het altijd wel goed. Ze laat wel blijken dat ze graag bij de anderen paarden wilt zijn, dat zal ik haar dan ook zeker wel gunnen als ik jou was ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:09

Kun je niet beginnen met een grote wei waar ze eerst dag en nacht buiten kan staan (alleen) en dan niet bijvoeren. Na een aantal weken zal de frustratie een heel stuk minder zijn en is ze ook de overtollige spanning/energie een beetje kwijt. Dan kun je gaan kijken of je haar samen kunt plaatsen met een ander paard.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 21:14

Heel groot zijn de weides niet,de grootste heeft nu 4 paarden,de andere 3 of 2.
In een grote weide alleen zal dus niet gaan,want ze zijn allemaal bezet.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:17

Waar een wil is, is een weg, dan fiets je maar wat verder...
Lees je eigen berichten eens na alsof je de berichten van iemand anders leest, hoe kom je dan over op jezelf?

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:18

Equidea schreef:
Waar een wil is, is een weg, dan fiets je maar wat verder...
Lees je eigen berichten eens na alsof je de berichten van iemand anders leest, hoe kom je dan over op jezelf?

:)

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 21:23

De volgende manege is al meer dan een uur rijden in een auto ;)
Heb ik je dan in jou ogen beledigd ofzo in 1 van mijn berichten,wat dus niet de bedoeling was??

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:29

er zijn nog andere opties als een manège he... snap niet dat je paard neurotisch moet blijven daarom...

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 21:31

Mijn paard moet ook niet neurotisch zijn,er is genoeg plaats voor haar! alleen zal ze niet alleen in een hele grote weide kunnen gaan zoals equidea zegt,waar ik ook niet echt de logica van inzie als iedereen zegt dat ze met andere paarden in een weide moet staan? sorry als ik dat niet goed heb begrepen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:31

Een manege is geen weiland... Je zal op een bepaalt punt toch moeten gaan kiezen wat belangrijker is, het geestelijk welzijn van je paard, of met moeite dat rondje kunnen rijden...?
Ik en de rest van bokt kunnen die keuze niet voor je maken, dat moet je zelf doen.

Reden waarom ik vroeg of je vanuit een objectief oogpunt je eigen berichten na wilde lezen, is omdat je dan misschien dingen vanuit een ander oogpunt gaat zien. Hoe zou je reageren als een wildvreemde, precies dezelfde problemen heeft als jij, en daar zo mee omgaat.
Volgens mij snap je heel goed wat het probleem is, slaap er maar een paar nachtjes over.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 21:34

Ik weet dat een manege geen weiland is,maar dat is hier ook niet echt te vinden.ik woon dan ook niet in belgie waar alles groen is.
Volgens mij,maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen,is het er groot genoeg.
En nee,ik begrijp niet wat het probleem is.Bovendien,als een wildvreemde deze problemen zou hebben,zou ik ook niet kunnen antwoorden,want als ik het antwoord zou hebben,zou ik er zelf geen topic over maken.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:35

waarom heb je dit paard gekocht? wat trok je in haar aan?misschien is het nu heel erg belangrijk om samen met haar eens lessen te nemen, meer te leren over haar en wat ze nodig heeft. Ik denk dat als je dat doet nog wel met haar verder komt, anders wordt jullie combinatie misschien nog weleens gevaarlijk. Los van al je goede bedoelingen heb je zo te lezen uit al je berichten een pittige dame in handen. Dat los je niet op met snoepjes of andere dingen; wel met consequent zijn, duidelijk zijn (en dan bedoel ik niet meteen straffen!). pas als je weet wat zij je vertelt kun je aan oplossingen gaan werken; lees idd eens wat boeken, vraag je instructeur,etc.
succes!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:44

Okee, het belangrijkste is dat je paard sociale contacten met zijn soortgenoten nodig heeft! Ontneem je dit je paard? Worden ze zoals die van jou nou is. Gooi haar op het land met haar vriendje (die naast haar op stal staat) inderdaad desnoods met peeskappen om, en laat hun maar lekker even gaan. Je paard moet ook de kans kunnen krijgen op paard te kúnnen zijn!! En in mijn ogen ontneem je dit haar om haar in haar uppie in een paddock te zetten.

Hoe zou jij het vinden om helemaal alleen in een speeltuin ofzo te staan? Dan ben je ook zo uitgespeeld! Jij wilt ook leuke dingen doen met je vriendinnen.

Je hoeft ook niet in België te wonen om je paard op een stuk land te kunnen zetten! Ik woon ook in het vlakbij het centrum, en mijn paard staat ook op het land. Het kan je zoektocht naar een goede stal/manege wat moeilijker maken. Maar je bent dit naar je paard toe vind ik en vele denk ik met mij gewoon verplicht!

Neem een goede instructrice die je helpt en begeleid! Ga dit aub niet alleen doen, ik denk niet dat het je alleen gaat lukken. Mensen hier proberen je te helpen, doé dan ook wat met die tips!
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 18-06-10 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:45

IloveClara schreef:
Ik weet dat een manege geen weiland is,maar dat is hier ook niet echt te vinden.ik woon dan ook niet in belgie waar alles groen is.
Volgens mij,maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen,is het er groot genoeg.
En nee,ik begrijp niet wat het probleem is.Bovendien,als een wildvreemde deze problemen zou hebben,zou ik ook niet kunnen antwoorden,want als ik het antwoord zou hebben,zou ik er zelf geen topic over maken.

Kijk eens op marktplaats naar particulieren en niet alleen naar manege`s en pensionstallen met een dure dresuur naam.
Kijk naar wat belangrijk is voor je paard je paard heeft geen binnenbak of kantine of wc of zadelkamer nodig!
Ik woon op 15 minuutjes fietsen van de dam in amsterdam en op 15 minutjes fietsen van het centrum van haarlem en zelfs hier is het te vinden.
Als je maar goed zoekt en geen eisen stelt voor jezelf maar enkeld voor het paard