Dramastal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:21

Wat ik met het vlas bij mijn paard doe is het elke dag helemaal om gooien.
Al vanaf de eerste keer dat het vlas in de box komt.
Doordat er lucht bij kan komen kan het drogen.
Wel eerst drollen er uit halen.
En dan elke week er een pak bij gooien.
Bij mij werkte dat heel goed.
Het blijft een stuk droger en schoner.

cocochanel

Re: Dramastal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:18

heb net heel het topic gelezen,maar wat ik me afvraag,als je er iedere week een pak bijgooit,
is het dan op het laaste niet heel veel werk om het te gaan uitmesten? neem aan dat er dan best een dikke laag ligt ondertussen die helemaal nat is beneden ?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:11

cocochanel schreef:
heb net heel het topic gelezen,maar wat ik me afvraag,als je er iedere week een pak bijgooit,
is het dan op het laaste niet heel veel werk om het te gaan uitmesten? neem aan dat er dan best een dikke laag ligt ondertussen die helemaal nat is beneden ?

Ik haal er elke week ook een ruime kruiwagen aan nat uit.. dus dat valt bij mij erg mee!

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 09:05

Ik besluit toch bij vlas te blijven, dan ga ik het proberen om eerst een laagje water te laten staan en daar vlas over heen te gooien.

Die van mij is erg vies, dus ik dacht aan 4-5 balen?
Het hooi ga ik overleggen, anders koop ik het zelf bij

Nog tips over hoe ik de stal dan het beste kan aanpakken?

Groetjes

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:12

Irisj schreef:
Ik besluit toch bij vlas te blijven, dan ga ik het proberen om eerst een laagje water te laten staan en daar vlas over heen te gooien.

Die van mij is erg vies, dus ik dacht aan 4-5 balen?
Het hooi ga ik overleggen, anders koop ik het zelf bij

Nog tips over hoe ik de stal dan het beste kan aanpakken?

Groetjes

Ik heb het er gewoon zo in gegooid.. niet met water of iets maar het is wel goed om een bodem te kweken.. dus ik zou sowieso alleen het nat eruit halen en dan niet alles helemaal omscheppen.. wat vast ligt laten liggen. Die van mij is erg schoon dus ik hoop dat het gaat werken voor je paard!! Succes!

MiriamP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:57

Irisj schreef:
omdat krul ook niet altijd goed werkte, zou graag willen weten of iemand ook een erg smerig paard heeft en daar een andere bodem voor gebruikt.

Daarbij komt dat ze vlas en krullen heel erg opeet

Pas dan maar op voor koliek als ze vlas eet! Mijn paard staat op zaagsel ivm allergie voor stro en mijn DA heeft mij ten zeerste afgeraden om haar op vlas te zetten omdat indien ze dat eet ernstige gevolgen kan hebben.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:04

Ik had echt een viespeuk en haalde elke dag de natte plek eruit. Achter in de stal maakte ik een geul voor de mest zodat hij een richtpunt had(lag altijd nog wel 1 à 2 hopen ergens verdwaald in de stal) maar hij hield het een stuk schoner. Natte plek eruit, mestballen eruit stal rechttrekken en 2x in de week een baal erbij. Zo hield ik het toch echt het schoonst.

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 17:11

MiriamP schreef:
Irisj schreef:
omdat krul ook niet altijd goed werkte, zou graag willen weten of iemand ook een erg smerig paard heeft en daar een andere bodem voor gebruikt.

Daarbij komt dat ze vlas en krullen heel erg opeet

Pas dan maar op voor koliek als ze vlas eet! Mijn paard staat op zaagsel ivm allergie voor stro en mijn DA heeft mij ten zeerste afgeraden om haar op vlas te zetten omdat indien ze dat eet ernstige gevolgen kan hebben.

Zaagsel is nog veel slechter als vlas hoor, omdat het veel slechter verteerd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:12

Irisj schreef:
ikdoemaarwat schreef:
stro, en gewoon goed opstrooien

binnen 3 uur is de stal leeg

Dan zou ik me eerst eens afvragen waarom. Krijgt je paard wel voldoende ruwvoer dat hij zijn hele stal leeg eet?
Sommige van mijn paarden eten ook graag stro en ik zie een verband met het ruwvoer dat ik voer, hoe droger hoe minder stro ze erbij eten, en de gezondheid van de paarden. Maag/darmprobleem paarden eten vaak meer stro. Dit is natuurlijk puur wat ik zie, maar denk dat het belangrijker is om te zoeken naar een waarom ipv een andere bodembedekking te zoeken.

Ik heb ook wat reacties van andere gelezen en ben benieuwd hoevaak er nu werkelijk koliek voorkomt door stro. Ik heb het nog nooit meegemaakt en voer toch wel een paar plakken stro per groepje van 2/4 paarden per dag.

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 17:43

Citaat:
Dan zou ik me eerst eens afvragen waarom. Krijgt je paard wel voldoende ruwvoer dat hij zijn hele stal leeg eet?
Sommige van mijn paarden eten ook graag stro en ik zie een verband met het ruwvoer dat ik voer, hoe droger hoe minder stro ze erbij eten, en de gezondheid van de paarden. Maag/darmprobleem paarden eten vaak meer stro. Dit is natuurlijk puur wat ik zie, maar denk dat het belangrijker is om te zoeken naar een waarom ipv een andere bodembedekking te zoeken.

Ik heb ook wat reacties van andere gelezen en ben benieuwd hoevaak er nu werkelijk koliek voorkomt door stro. Ik heb het nog nooit meegemaakt en voer toch wel een paar plakken stro per groepje van 2/4 paarden per dag.

Dierenarts heb ik al geraadpleegd, die zij dat het gewoon een stalondeugd was, paard wil continu wat eten op stal. Terwijl ze echt wel genoeg van alles krijgt. Wil alleen wel graag dat ze weer hooi krijgt dus ga dit even bespreken

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:50

Super dat je ieder geval wat met de gegevens doet die je paard je geeft, toppie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:57

Irisj schreef:
MiriamP schreef:

Zaagsel is nog veel slechter als vlas hoor, omdat het veel slechter verteerd.

Je hebt vlas en vlas. Van heel fijn tot wat grover, en er tussenin. Toen mijn paard een tijdje ergens stond waar hij noodgedwongen 's nachts op stal moest stond hij ook op vlas. Het grovere vlas lustte hij niet. Dus je zou kunnen onderzoeken of jouw paard alle vlas lust door verschillende te proberen, en dan die te gebruiken die ze niet, of het minst, eet.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:42

Ik zou toch ook eens strokorrels (de chopped) proberen.

Meer info over het gebruik van korrels kun je op mijn site vinden.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:44

mijn drie paarden staan op stro en wil niets anders

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:52

hoi ik kom even binnen mijn 3 paarden staan nu 4 jaar op vlas,omdat ik niet zwaar mocht mesten voor mijn rug.maar ik haal elke dag de plas plek er uit en drollen scheppen,tis niet zwaar en als je het bij houd ben je zo klaar,1 kruiwagen vol per 3 boxen.en het werkt

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:51

Mijn paarden zijn ook niet erg schoon on hun stal, helaas.
En ze eten beide graag wat stro. doordat ze veel hooi krijgen, vreten ze de stal echt niet leeg, maar er gaan behoorlijk wat sprieten stro naar binnen. Wel vind ik stro het prettigst, zodat ze altijd wat te knabbelen hebben. Zolang ze zich niet ziek eten, is dat alleen maar fijn om mee bezig te zijn. onder het stro liggen rubberen matten, zodat ze nooit op het beton staan.
Bevalt prima!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:29

Misschien op de bodem speciale staltegels(divoza zijn ze te koop) en krullen! Dan 2 keer per week uitmesten! Als je daar tijd voor hebt anders zou ik het ook niet weten!

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:09

fienHVJ schreef:
Misschien op de bodem speciale staltegels(divoza zijn ze te koop) en krullen! Dan 2 keer per week uitmesten! Als je daar tijd voor hebt anders zou ik het ook niet weten!

waar ik vroeger ging rijden stonden de paarden vroeger ook op houtkrullen. Daar waren ze tevreden over, maar ze zijn toen overgeschakeld naar vlas. Dit is nu zo een 10-tal jaar geleden en die paarden staan nog altijd op vlas.

Ik vind het uitmesten van stro een ramp, houtkrullen zijn al iets gemakkelijker en vlas is dan nog eenvoudiger. Plus stro vind ik niet zo super want ze eten van stro waar ze op plassen... ok te veel vlas eten is niet gezond (doen ze trouwens alleen maar als het echt vers uit de pak komt, dus niet als er al op geplast geweest is) maar natgeplast stro lijkt mij ook niet echt bevorderlijk...