Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
cocochanel schreef:heb net heel het topic gelezen,maar wat ik me afvraag,als je er iedere week een pak bijgooit,
is het dan op het laaste niet heel veel werk om het te gaan uitmesten? neem aan dat er dan best een dikke laag ligt ondertussen die helemaal nat is beneden ?
Irisj schreef:Ik besluit toch bij vlas te blijven, dan ga ik het proberen om eerst een laagje water te laten staan en daar vlas over heen te gooien.
Die van mij is erg vies, dus ik dacht aan 4-5 balen?
Het hooi ga ik overleggen, anders koop ik het zelf bij
Nog tips over hoe ik de stal dan het beste kan aanpakken?
Groetjes
Irisj schreef:omdat krul ook niet altijd goed werkte, zou graag willen weten of iemand ook een erg smerig paard heeft en daar een andere bodem voor gebruikt.
Daarbij komt dat ze vlas en krullen heel erg opeet
MiriamP schreef:Irisj schreef:omdat krul ook niet altijd goed werkte, zou graag willen weten of iemand ook een erg smerig paard heeft en daar een andere bodem voor gebruikt.
Daarbij komt dat ze vlas en krullen heel erg opeet
Pas dan maar op voor koliek als ze vlas eet! Mijn paard staat op zaagsel ivm allergie voor stro en mijn DA heeft mij ten zeerste afgeraden om haar op vlas te zetten omdat indien ze dat eet ernstige gevolgen kan hebben.
Irisj schreef:ikdoemaarwat schreef:stro, en gewoon goed opstrooien
binnen 3 uur is de stal leeg
Citaat:Dan zou ik me eerst eens afvragen waarom. Krijgt je paard wel voldoende ruwvoer dat hij zijn hele stal leeg eet?
Sommige van mijn paarden eten ook graag stro en ik zie een verband met het ruwvoer dat ik voer, hoe droger hoe minder stro ze erbij eten, en de gezondheid van de paarden. Maag/darmprobleem paarden eten vaak meer stro. Dit is natuurlijk puur wat ik zie, maar denk dat het belangrijker is om te zoeken naar een waarom ipv een andere bodembedekking te zoeken.
Ik heb ook wat reacties van andere gelezen en ben benieuwd hoevaak er nu werkelijk koliek voorkomt door stro. Ik heb het nog nooit meegemaakt en voer toch wel een paar plakken stro per groepje van 2/4 paarden per dag.
Irisj schreef:MiriamP schreef:Pas dan maar op voor koliek als ze vlas eet! Mijn paard staat op zaagsel ivm allergie voor stro en mijn DA heeft mij ten zeerste afgeraden om haar op vlas te zetten omdat indien ze dat eet ernstige gevolgen kan hebben.
Zaagsel is nog veel slechter als vlas hoor, omdat het veel slechter verteerd.
fienHVJ schreef:Misschien op de bodem speciale staltegels(divoza zijn ze te koop) en krullen! Dan 2 keer per week uitmesten! Als je daar tijd voor hebt anders zou ik het ook niet weten!