Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
uit te hangen als ik met een spray af kwam, of het nou doorkammer was of vliegenspray. Bij ons werkt het het beste als ik gewoon doorspray, maar het ook niet extra lang ga rekken. Ik kom ook niet aan zijn hoofd of in de buurt van zijn oren want dat vind hij écht niet fijn. Ik spray ook niet vanop 5 cm, eerder vanop 50 cm. In het begin zou ik je aanraden om (misschien best met een goedkope waterspray
) te oefenen op het geluid. Ga eerst tussen 'het gevaar' en je paard staan, laat hem eraan ruiken en van zodra hij rustig en braaf is, metéén de spray wegnemen. Zo doe je dat ook met het eigenlijk sprayen.
Ik heb haar de angst laten overwinnen door beetje bij beetje haar kennis te laten maken met de spray, geur, gevoel, ... Ze had ook enorm veel waterangst. Ilsje_ schreef:@lilytjuh, toevallig zijn al jou paarden panisch voor vliegenspray, en alle paarden die ik heb gereden niet. ligt misschien dan toch aan de opvoeding?