Paard is panisch voor vliegenspray

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:18

Mijn paard vindt spray´s ook eng, helaas is ze ook nog eens wit (je hebt hele handige spray's voor schimmels...).
Het gaat haar puur om het gevoel volgensmij, ik kan gewoon op een doekje sprayen waar ze naast staat, zo lang het maar niet op haar lijf komt.

In ieder geval niet gaan staan sussen etc. Je geeft dan toe dat het terecht is dat ze er bang voor zijn.

Wat bij mijn paard goed werkt is zelf goed lichamelijk contact houden. Niet in het wilde weg sprayen zodat het voor haar uit het niets komt, maar in ieder geval 1 hand op het lijf hebben. Liefst aan de andere zijde van het lichaam waar ze heen willen vluchten, weg van de spray (beetje lastig uit te leggen zo via internet, maar ik leg vaak 1 arm over haar rug met mijn hand aan de andere kant van haar lijf en kan haar dan goed insprayen).

Persevero

Re: Paard is panisch voor vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:16

gewoon doorspuiten pas als hij normaal doet stoppen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:17

66996236 schreef:
gewoon doorspuiten pas als hij normaal doet stoppen

Mijn paard gaat echt uit haar plaat, 1 x spuiten en ze ligt onderuit.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:19

mijn paard vind het ook erg eng maar ik zet d`r op de poetsplaats en ik spuit gewoon door

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:20

wendyke schreef:
mijn paard vind het ook erg eng maar ik zet d`r op de poetsplaats en ik spuit gewoon door

Maar tussen iets eng vinden en panisch worden zit wel een groot verschil.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:21

ja maar de mijne kan ook aardig door `t lint gaan hoor

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:26

Maar de mijne trekt echt alles kapot en als dat niet gaat, schuift ze onderuit.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:30

Brainless schreef:
Maar de mijne trekt echt alles kapot en als dat niet gaat, schuift ze onderuit.

Als de mijne dat zou doen spray ik hem niet in of op een doekje

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:01

Die van mij begon ook de :+ uit te hangen als ik met een spray af kwam, of het nou doorkammer was of vliegenspray. Bij ons werkt het het beste als ik gewoon doorspray, maar het ook niet extra lang ga rekken. Ik kom ook niet aan zijn hoofd of in de buurt van zijn oren want dat vind hij écht niet fijn. Ik spray ook niet vanop 5 cm, eerder vanop 50 cm. In het begin zou ik je aanraden om (misschien best met een goedkope waterspray :P ) te oefenen op het geluid. Ga eerst tussen 'het gevaar' en je paard staan, laat hem eraan ruiken en van zodra hij rustig en braaf is, metéén de spray wegnemen. Zo doe je dat ook met het eigenlijk sprayen.

Dit is hoe het bij mij werkt, maar ik zou een echt bang paard nooit vast laten staan en door sprayen. Dat is ronduit gevaarlijk en dat is een vliegenspray niet waard. Aan jou om in te schatten of je paard zichzelf en anderen in gevaar (kan) brengen of dat hij dapperder kan zijn.

Veel succes iig!

Wiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:50

Mijn verzorgpaard liep ook altijd weg, terwijl ze normaal voor alles blijft staan :D Ik heb haar de angst laten overwinnen door beetje bij beetje haar kennis te laten maken met de spray, geur, gevoel, ... Ze had ook enorm veel waterangst.

EsratJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:34

Brainless schreef:
Mijn paard is panisch voor alles wat op een spray lijkt.
Bij haar doe ik het eerst op een doekje en smeer haar daar mee in.

mijn vezorgpony vind het ook niet geweldig als er gesprayt word ik doe het op een doek en vrijf het dan uit

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:16

Oefenen met een spuitflesje met water..... Zoveel mogelijk aan laten wennen zonder dat het je vliegenspray kost. Ik vind ook dat ze het maar moeten leren alleen wel op letten dat je paard niet vast staat als je denkt dat hij echt door het lint gaat....

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:26

Ilsje_ schreef:
@lilytjuh, toevallig zijn al jou paarden panisch voor vliegenspray, en alle paarden die ik heb gereden niet. ligt misschien dan toch aan de opvoeding?

Met al mijn paarden bedoel ik er 2. Er is daadwerkelijk alles aan geprobeerd en nee het lukt echt niet, niemand krijgt het voor elkaar. Maar ach ik kan me er niet heel druk om maken, gels en rollers gaan wel goed en dit is het enige waar ze bang van zijn.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:34

Ik heb idd wel een poging gedaan bij de pony om het minder te maken, maar het werd naar mijn idee alleen maar erger. Ben er bij haar maar mee gestopt. Het gaat maar om spray's, en als dat het enige is....

Bij mijn paard gaat het nu echt goed. Jonge pony en Shet nooit problemen mee gehad.

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:38

Ik heb het ook opgegeven om mijn merrie in te spuiten met een antivliegenspray spuitbus!
Ik ben ze knoflookpoeder gaan voeren om de vliegen van "binnenuit" te verjagen en ik heb nou zo`n gel met spons gekocht en ga ze daar gewoon mee insmeren..
Ik ga de strijd niet meer aan met een pony die compleet door het lint gaat als ze een spuitbus ziet of hoort.. Ik heb geen idee of ze er vroeger een nare ervaring mee gehad heeft maar ik probeer het deze zomer niet meer op die manier.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:47

Ik zou er ook mee bezig gaan om dit aan te wennen. Desnoods vul je een plantenspuit met water en gebruik je die voor het oefenen(beetje zonde van al die vliegenspray steeds). Gewoon beetje bij beetje en maar een klein stukje willen doen, als je paard 1x braaf is geweest, stoppen en de volgende dag verder gaan.

Als tussentijdse oplossing kan een gel wel weer handig zijn dan.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:17

Vandaag heeft mijn paard iets ontdekt wat nog enger is als spray: grote wk vlaggen op een auto die wapperden. Resultaat, een aantal flinke open en dichte brandblaren op mijn hand. En nee ik liet dr zelfs los toen ze echt tekeer ging, maar viel helaas voorover met mijn hand op het touw wat onder mijn hand uitgetrokken is. gewoon stomme pech en nu gelukkig al iets meer pijn. En voorlopig let ik echt goed op als ik dr buiten zet!