met geweld de trailer in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:22

Citaat:
gebrek aan respect zien, en daar ook op gaan oefenen....

Ik heb het hier over 3 jarige, waar alles nog geleerd moet worden
Nee helaas was ik vergeten te melden

Wat jij moet gaan doen is op een handelsstal met jonge en verkloote paarden gaan rijden en we spreken je over 5 jaar weer
Kijken of je nog hetzelfde l*lt.

Want net als Kendra wil ik je ervaringen wel eens weten.
En dan niet uitgaande van paarden van 10 waar anderen alles al opgeknapt hebben.

En ook niet over 2 of 3 paarden, nee een paar honderd, want daar spreek ik over.
De meeste liepen er op na het gebruik van de 2 mensen zoals boven beschreven.
Sommige die moesten na een jaar nog ff proberen en dat was dan alles.

ja en sommige blijven het vaker proberen en ja die krijgen dan wel eens te voelen dat dat geen gewenst gedrag is.

Maar ga maar eens een kudde bestuderen, daar word respect ook niet altijd verkrgen door lief te blijven.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:22

sanne83"]
laat ik het zo zeggen, als het paard nog enige twijfel heeft over de trailer ingaan, is hij er nog niet klaar voor.
[/quote]

De Pion-merrie waar ik het over had, had inderdaad weinig respect, maar was er wel degelijk klaar voor. Hoe verklaar je anders dat het tijden goedgaat en ineens niet meer (en er is geen sprake van slecht chauffeurgedrag, een ongeluk of iets dat haar heeft doen schrikken!). Het niet willen laden heeft jaren geduurd. terwijl het jaren wel goed is gegaan. Een (1) keertje vind ik nog niet zo erg. maar als het standaard wordt, dan betekent het ruzie. Vaak begint dit geklier al op een concours terrein. Je weet niet wat er aan de hand is en slikt iets te veel (ervan uitgaande dat het paard zich altijd makkelijk liet laden). Het paard heeft dan al iets gewonnen. En zal op die manier verder gaan.

Als een paard echt bang is, dan heeft meppen echt geen zin. Maar een paard wat zich naar een te hoge rangorde heeft weten te werken, die gaat echt niet met angst voor die zweep de trailer in.

Ik blijf erbij (en ieder mag in dit vrije land gelukkig zijn eigen mening hebben!) het heeft bij die Pion-merrie geholpen. Als het echt angst was geweest voor de zweep, dan was ze daar wel op doorgedraaid. En ik ben er echt niet trots op dat het op die manier moest. Maar we hebben het wel voor elkaar gekregen.

En over angst voor de zweep: een dier draait dan door, bij angst doormeppen. Dat heeft dan geen zin. Misschien kun je het met hetvolgende vergelijken. Mijn paard mag me niet bijten. Doet ie dit wel, dan krijgt ie een optater. Soms als we staan te kroelen, komt er een velletje tussen zijn tanden. Echt per ongeluk. Niet gemeend (vind ik dan). In dat geval schrikt mijn paard zich een ongeluk. Heeft in de gaten dat het fout is gegaan en straft als het ware zichzelf. (ooit een paard met een schuldgevoel gezien? Kom maar kijken). Straffen is dan al niet eens meer nodig. Bijt ie echt gericht. Dan maakt ie dat ie wegkomt, omdat ie weet dat ie dat niet mag.

Gelukkig is dit gebeuren alleen bij die Pion voorgekomen. Alle andere paarden hebben het niet nodig gehad.

Als laatste (in deze reactie) wil ik nog dit zeggen:

Kijk naar de paarden in het wild. Sommigen proberen ook steeds iets hoger in de rangorde te komen. Totdat de leider er genoeg van heeft. Een paard heeft dan wel geen zweep, maar ooit de verwondingen gezien opgelopen door tanden en hoeven? En paard in de vrije natuur gaat ook niet zachtzinnig met zijn buurman om, maar verdient op die manier wel het respect van die ander. Dit houdt niet in dat je er maar op moet rammen. Maar als ie te ver is gegaan, dan krijgt ie er een paar.

[quote="sanne83 schreef:
Dat van die proeven zou ik inderdaad ook gaan oefenen, misschien wat geleidelijker (niet gelijk van de vertrouwde bak naar een druk concours), maar dat is meer een kwestie van gewenning, ik neem aan dat je je paard ook niet gaat slaan als hij niet goed z'n proef deed???

Als de proef misgaat omdat ik er zelf niet bij ben, dan is er niets aan de hand. Ben hooguit boos op mezelf. Dit is in 99% van de gevallen zo. Maar ik ken wel paarden die wisten dat ze op concours waren en het dan verkloten, omdat je in een proef nou eenmaal niet uithaalt. Lees de verhalen op Wedstrijden maar. Er staan er een paar tussen waar de ruiter / amazone wel degelijk is opgetreden tegen het paard in de ring. Hier hebben ze achteraf een compliment voor gekregen van de jury. Maar dan hebben we het wel over situaties die gevaar begonnen te leveren voor ruiter, paard en mederuiters. Paarden die zomaar ineens staakten, op de achterbenen kwamen en noem maar op. Nee zolang het aan mij ligt, dan sla ik niet! Mijn paard is een echte stuiterbal (vraag maar aan de Dorine Dag Gangers Haha! ). Zo kan ie zich in een proef ook gedragen. Ik weet dat ie zo is, dus ik moet er maar rekening mee houden en iets langer losrijden. Als ik daar geen rekening mee houd, dan kan ik daar inderdaad mijn paard de schuld niet van geven. Maar owee als ie me in de maling probeert te nemen! Dan is ie nog niet jarig. Gelukkig nog niet meegemaakt!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:34

Kendra schreef:
Beste Sanne, Het lijkt wel alsof je denkt dat alle problemen te voorkomen zijn door 'goed te oefenen'. Ik kan je verzekeren: dat is niet altijd zo. Ik vraag me ook af of je praat uit ervaring of uit een soort 'wishfull thinking' (zo zou het moeten zijn). Met dat laatste is niks mis, de meeste mensen willen het graag op een prettige manier regelen en de meeste mensen oefenen ook met de trailer.
Je trekt de vergelijking met rijden. Ook daar is het toch zo dat wat je paard gisteren kon, hij vandaag ook nog moet kunnen (of niet dan). Ook daar treedt je toch wel eens op? Bij trailerladen is het precies hetzelfde. Nisk moeilijks, niks ingewikkelds. Paarden worden heus niet mishandeld, krijgen gewoon een mep omdat ze even tot de orde moeten worden geroepen.

nee,zeker niet goed te oefenen, vanuit een paard denken en dominantie en vertrouwen opbouwen, en zeker niet denken dat een paard iets expres doet.
En ik spreek trouwens wel uit ervaring, aan de ene kant uit ervaring met alle middelen die zijn opgenoemd om je paard de trailer in te krijgen, en aan de andere kant uit de ervaring met vertrouwen en respect. raad eens welke beter werkte......
daarbij vind ik aantikken zeker iets anders dan dat er striemen ontstaan, en nogmaals ik kan me niet voorstellen dat iedereen zo boos wordt op mensen met slofteugel of schaar bit, maar dat iedereen het blijkbaar normaal vind als je de striemen in je paard slaat (?)
en ja, met rijden doe ik het precies zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:38

Verschil tussen slof en dit is, dat veel mensen op het paard helemaal niet weten wat ze met de handjes doen
Ze denken dat een slof los hangt, maar dan zie je foto's met op elk plaatje een strakke slof, idem met die bitten, dan zie je bitten die tot aan de staart zitten.

En nogmaals als je goed leest, begint hier niemand met meppen, maar pas als je zeker weet dat het aanstelleritus is, ook het verschil met vaak het slof gedoe.
dat word er heel snel omgehangen, ook bij jonge paarden, waar hier al weer aangegeven werd dat er dan helemaal niet grof gedaan werd.

En wat dan je ervaringen zijn is me nog steeds niet duidelijk

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:59

ok, laat ik het maar anders formuleren dan.
Ik wil op een bepaalde manier met mijn paard omgaan, dat wil zeggen vanuit dominantie en vertrouwen, paardenpsychologie, nh, hoe je ook maar noemen wilt.
Als jullie niet zo met je paard om willen gaan, vind ik dat echt best. Er zijn ook mensen die een groom alles met hun paard laten doen en er dan zelf opstappen om een uurtje te rijden, daar begrijp ik ook helemaal niets van, maar dat moet iedereen zelf weten.
ik hoor hier alleen allemaal verhalen van mensen die hun paard er zo en zo opgekregen hebben, en dan staat er meestal nog bij dat ze er zelf ook niet zo trots op waren dat het zo moest.......
dan denk ik, dat heb ik ook allemaal gehad, ik zal die mensen laten weten dat het ook op een andere manier kan. Als jij er helemaal tevreden mee bent, dat je je paard een lel geeft, moet je dat doen. ik zit er wel mee, dus doe ik dat niet.
nog even over die ervaring, ik heb jaren het zo gedaan als overal beschreven is, zonder veel succes, en nadat mijn paard bijna een hoefafdruk bij iemand in z'n gezicht heeft achtergelaten, heb ik het ook niet meer geprobeert. Nu heb ik m'n nieuwe methode bij m'n eigen paard toegepast (als het bij haar lukt, lukt het bij elk paard), bij een heel jong paard, en bij een wild paard (kwam echt uit een wilde kudde), dus dat zijn zeker geen 100 paarden, maar wel de meest uiteenlopende paarden, waarbij het zo goed werkte, dat ik helemaal overtuigd ben. Daarbij is dit helemaal niet mijn methode, maar de parelli-methode en heel veel mensen passen het met succes toe, kijk maar op www.paardnatuurlijk.nl, er staat een filmpje van iemand die op die manier z'n paard de trailer in doet, terwijl hij op het spatbord zit......

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:14

na alles doorgelezen te hebben, wil ik nog 1 ding kwijt:

ik heb vreoger op school geleerd (heel, heel lang geleden) dat je respect moet verdienen en dat het alleen werkt als het wederzijds is en deze les geloof ik nog steeds in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:16

Kawa loopt er ook zo op, dus dat zegt niks over parrelli
En die heeft nooit geen tikken gehad, want dat is er 1 die kruipt al bij stem verheffing. Ondanks dat hij in de groep de baas is

En dat is wat ik en andere ook al zeggen, het ligt aan het paard.

Ik heb erook geladen die ze met spenen in de wei hadden gedonderd en echt nooit meer naar omgekeken hadden.
Zelfs niet voor de smid Boos!

2 ervan had de man waar ik toen voor reed gekocht.
die hebben we met moeite en opsluiten door in een hoek te drijven met een longeertouw, kunnen pakken.

Op dat moment kleefde ze van angst tegen elkaar aan.
Dan denk je niet eens aan slaan

eerst probeerde we de brutaal ogende er als eerste op te zetten, maar ze wilden gewoon niet bij elkaar vandaan.
Toen hebben we het tussenschot weer op zijn plek in het middengezet en ze alle 2 tegelijk geladen
en dat ging prima, 1 liep mooi links de ander rechts

heeft wel een hele poos geduurd, maar dat geeft niks, daar zijn het niks kennende paarden voor.
NOgmaals, daar hebben we engelen geduld mee.

Nog een verhaal, een zo al domimant paard.
Had al een jaar lang zo op de trailer gelopen.
Met rijden was het er ook 1 waar je niet mee moest gaan lachen, want dan zat je in het zand.

Misschien op dat moment wel gedacht, oh die loopt er zo op, niet dus.
met lekkers ook niet (hebben we minstens een half uut geprobeerd)

met een longeerlijn achter de kont lag hij er gewoon in 1 tel achter.
dit hebben we 3 x geprobeerd, werd te gevaarlijk voor het paard, dus gestopt.

daarna geprobeerd met het longeerlijn voor in de trailer te haken en hem naar binnen te lieren, dat ging ook niet.

En het paard stond steeds maar wat rond te kijken en was totaal niet angstig.

En de maat was vol.
(we waren al ruim een uur bezig we hadden geen haast, want we gingen alleen maar ergens oefenen zonder afgesproken tijd, maar soms is het genoeg) longeerzweep erbij
longeerzweep erbij,
eerst zachtjes getikt, maar daar sloeg hij hard op terug en elke keer dat hij sloeg kreeg hij er 1 terug.
dat heeft hij 4 keer in een 10 sec. gedaan
toen wist hij hoe het zat en liep er zo op en stond braaf zijn hooi op te vreten.

de zweep hebben we dus 10 sec nodig gehad en ja toen hij terug sloeg heeft hij er harde kanllen mee gehad, ow wat zielig.

De terug weg liep hij er trouwens zo op.
voor mij genoeg reden.

En als je het over nh hebt, hoe vind je dan dat paarden in een groep met elkaar omgaan?

Kawa is in de groep zeer dominant en is sinds kort de baas.
Er staat er 1 bij die al 5 jaar of zo de baas was, dus het niet ff zomaar afgaf, hoe denk je dat die soms bezig zijn?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:36

ik zeg toch dat als jij daar tevreden mee bent, dat ik er dan niets op tegen heb. Ik heb het trouwens zeker niet tegen jou, kawa, al vind ik het wel jammer dat je gelijk zo negatief doet als het om nh gaat. Wees blij dat mensen paardvriendelijk proberen te zijn.
dat van: "in de kudde zijn ze ook hard" hoor ik ook wel vaker, maar je kan gewoon geen vergelijking trekken, en er zeker niet uit afleiden dat jij dus ook mag slaan.
Ten eerste zijn paarden heel goed in lichaamstaal, en begrijpen ze elkaar uitstekend. lichaamshouding, oren, neus, ogen, allemaal dingen die wij niet hebben/gebruiken maar waardoor een paard allang weet wat er gaat gebeuren, maar die mensen vaak over het hoofd zien, en dus zeggen; o, hij trapt zomaar.....
ten tweede is het zo dat in een kudde alleen de laagste in rang (hard) vechten om een stapje hoger te komen, maar dat de hoogste in rang dat bijna nooit doet, die imponeert door z'n houding en hoeft dus niet te gaan vechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:40

Citaat:
ten tweede is het zo dat in een kudde alleen de laagste in rang (hard) vechten om een stapje hoger te komen, maar dat de hoogste in rang dat bijna nooit doet, die imponeert door z'n houding en hoeft dus niet te gaan vechten

klopt
maar als je dan als vreemd in de kudde gezet word moet je dat toch wel ff eerst zien te bereiken Lachen

Nu draait idd kawa zijn oren naar achter en de rest is weg.

idem dat ik na een paard ook een keer gezegt heb waar hun plaats is, de keer erop Ueh! ook genoeg is.

En ik ben niet tegen NH, maar wel vaak tegen het gemuts wat ik dan vaak zie, zeg niet bij jou, maar dat gebeurt wel heel vaak.
Het word dan vlug nh genoemd, maar het paard walst gewoon over de iegenaar heen.

en die paarden mag je daarna op een handelsstal weer "ff" goed krijgen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:55

nee ok, daar heb je zeker gelijk in, er is een hoop gemuts wat nh wordt genoemd, maar als het paard over je heen walst is er niets nh bij.
ik ben er alleen van overtuigd dat een zweep verdomde hard is (omdat het doorzwiept en juist striemen veroorzaakt) en dat je dat respect "gevecht" niet bij de trailer moet uitvechten. Als een paard keihard over mij heen rent, zal ik hem een zo hard mogelijke klap geven (en als hij stilstaat en terugdeinst aaien) maar dat is alleen om mijn eigen lichaamsruimte te beschermen, en niet omdat ik iets vraag wat hij niet doet. da's iets heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:03

Maar dat doe ik idem dito zo, maar hoeveel doen er dat al niet en zitten klem tussen de deur en paard

ik vecht niets uit bij de trailer, mits niet noodzakelijk, maar komt daar ineens het spelletje voor de dag ga ik hem toch echt niet op stal zetten, maar "vecht" ik het uit, waar het nodig is
omdat moment bij de trailer.
Een andere keer misschien wel bij het in de wei zetten, waar ze eerst normaal stil moeten staan voordat ik ze los klip.

dus elke dag kan het wat anders zijn, maar waar ik aan begonnen ben, maak ik die dag ook af.

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:04

ik heb die site eens ff doorgelezen (http://www.paardnatuurlijk.nl) en ik ben erg onder de indruk. Als ik dat zou willen bereiken met mijn koudbloed zou ik een jaartje vrij moeten nemen......

Ik snap nu wat iemand (weet niet meer wie) bedoelde met dat dat ik naar de "foute" Natural Horsemanshippers ben gegaan.....

Ik hoop dat mijn lomperdje ooit zo de trailer oploopt als het paard in het filmpje op die site *droom droom*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:34

Heb die site ook zitten lezen

Nou over trailer laden, iedreen doet maar wat hij wil, maar die van mij sjouwt er ook zo op en alle paarden die ik ooit geladen heb ook, na enkele korte voorvalletjes

Maar wat die man zegt over dat buiten staan vind ik idd waar.
De groep jonge paaren die ik altijd ging bijvoeren stond ook in de jaren van elfsteden tochten gewoon buiten.
Ook zij hadden een schuilstal, maar die werd idd alleen bij langdurige regen gebruikt.
Ze lagen zelfs languit te rollen in de sneeuw

Maar wat hij zegt over dekens klopt voor een groot deel wel, al ken ik wel paarden die verkouden zijn geworden na nat op stal te zijn gezet, dus of hij daarmeee tot nu toe alleen mazzel heeft gehad of wij pech...

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:14

Moritz kwam eind februarit (zonder deken) na een reis van 18 uur op de trailer snipverkouden en hoestend in Nederland aan, na een weekje foene griek heb ik hem nooit meer horenhoesten gelukkig!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:21

Moritz schreef:
ik heb die site eens ff doorgelezen (http://www.paardnatuurlijk.nl) en ik ben erg onder de indruk. Als ik dat zou willen bereiken met mijn koudbloed zou ik een jaartje vrij moeten nemen......

Ik snap nu wat iemand (weet niet meer wie) bedoelde met dat dat ik naar de "foute" Natural Horsemanshippers ben gegaan.....

Ik hoop dat mijn lomperdje ooit zo de trailer oploopt als het paard in het filmpje op die site *droom droom*

Is helemaal geen droom hoor, en hoeft ook geen jaar te duren! Ik doe het op dezelfde manier als Frans Veldman van die site (ik heb hem door het Parelli-en ook leren kennen), mijn merrie die doodsbang was voor de trailer loopt er ook op terwijl ik op het spatbord zit. Maar een paard dat bang is/was (zoals mijn dravermerrie) is wel een heel ander verhaal dan een paard dat gewoon niet wil!

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:25

hij wil best wel, maar iets hodt hem tegen, de verrotte laadklep die erg wiebelt waarschijnlijk, maar morgen gaat de trailer weg en dan gaan we opnieuw beginnen als hij veiliger is (de trailer, niet het paard)

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:12

sanne83 schreef:
het valt me altijd op dat in topics over rijden met slofteugel of bitten met scharen die te ver naar achter worden getrokken mensen helemaal over de rooie gaan, en als iemand hier zegt dat de striemen (?) op z'n paard staan na het trailer laden, dat iedereen er zo luchtig over doet. vind ik echt heel raar....
er zijn tig manieren om respect te krijgen van je paard, maar daar zijn zwepen er niet een van. Daar krijg je namelijk angst van, helaas wordt dat maar al te vaak verwisseld.
van mij mogen jullie het allemaal op je eigen manier doen, als dat voor jullie werkt (en als je zo'n soort relatie met je paard wilt hebben) maar uiteindelijk komt er een paard die het niet pikt (heb ik ook gehad) en die dus terug mept, en in het beste geval gewoon totaal weigerd ook maar iets voor je te doen, zodra je hem een klap geeft.
mijn vorige opmerking was trouwens anders bedoeld: als mijn paard, die normaal de trailer inrent, er op een dag niet in wil, terwijl ik denk dat er niets gebeurt is, ga ik er vanuit dat er voor mijn paard dus wel iets gebeurt is, anders zou ze niet zomaar stilstaan.

Nou Sanne, dat zit ik me hier nou ook af te vragen. Ik zit met verbazing te lezen.

Zelf heb ik een paard wat nog wel eens lastig wil zijn op trailer. Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat beest met de zweep, bezem of wat ook te gaan meppen.

Sorry dames maar wat ik hier soms lees

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:32

Ik heb nog 1 vraag voor Sanne en Fasel: waarom vinden jullie het nu zo erg dat een paard een tik krijgt?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:45

Citaat:
Zelf heb ik een paard wat nog wel eens lastig wil zijn op trailer. Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat beest met de zweep, bezem of wat ook te gaan meppen.

Dus jij bent iemand die met een emmertje voer op de klep gaat staan en roep: Kom maar, toe maar, kom dan, het is niet eng.
En ondertussen kijkt het paard vrolijk in de rondte en als hij kon lachen deed hij dat ook nog.

Ik zie soms echt mensen zo staan en da lig ik helemaal in een deuk.

Gelukkig heb ik 2 supermakke paarden die als een hondje achter me aan lopen, okay danno kan af en toe nog een zetje gebruiken.
Paarden moet je opvoeden net als kleine kinderen.

En over die striemen, dat zal wel meevallen of stroomt het bloed eruit?
Als het dier stoffig is of nat dan zie je al snel striemen staan.
Ik heb nog maar 1x in mijn leven(gelukkig) een paard met echte striemen gezien waar het bloed van af kwam.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 00:22

ik denk dat je niet helemaal goed gelezen hebt, want ik heb het over respect, en niet over emmertjes voer, ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn paard bijna nooit een snoepje geef, en ik voer hem niet eens zelf, daar doet hij het echt niet voor. ik heb andere manieren om te belonen.

Waarom ben ik er tegen om een paard een klap te geven??? ik kan echt wel duizend redenen bedenken, het doet pijn, ik wil een relatie uit vertrouwen en niet uit angst, iets wat je jezelf niet aan doet, wil je je paard ook niet aan doen, respect moet je verdienen, niet afdwingen, als ik plezier heb in mijn hobby, dan wil ik dat m'n paard er ook een beetje lol in heeft. slaan is een teken van onmacht, etc etc etc.
Ik wil dat ze alles los kan en zonder zadel en hoofdstel rijden, een lel en ik kan weer beginnen met vertrouwen opbouwen.
moritz, wat op die site staat, is echt makkelijk te doen, gemiddeld doe je er drie maanden over (met rijden erbij)
fasel, ik ben blij dat er iemand hetzelfde denkt

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 05:44

Citaat:
moritz, wat op die site staat, is echt makkelijk te doen, gemiddeld doe je er drie maanden over (met rijden erbij)

mijn ervaring met Norikers is dat het ongeveer 10 x zo lang duurt voordat het eurootje valt in vergelijking met b.v. een Arabier, ik heb redelijk veel vertrouwen van hem, maar respect??? Ik heb enorm veel respect voor hem (anders zou ik vaak bij de EHBO zitten, draag altijd schoeisel met stalen neuzen b.v.), heb 4 jaar lang op een Noriker stoeterij gewerkt waar ze er echt veel hebben en ze staan niet bekend om hun subtiele omgang met mensen........

Wie weet kan ik over 10 jaar veilig zonder bit rijden, zonder zadel doe ik wel, maar alleen in de polder, niet in het drukke verkeer. Maar goed, allemaal off-topic, dus zal het wel verwijderd worden.....

Ik woon niet in Drenthe, krijgt hem niet op de trailer, heb zelfs geen trailer meer na vandaag, vrees ik, dus het zal wel dromen blijven en gewoon doorgaan op mijn eigen manier....

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 07:48

Kendra: een tik vind ik niet zo erg. Maar hier lees je toch echt andere dingen.

En Cowgirl. Nee, ik ga niet met een emmertje voer op de trailer staan. Is niet nodig. Duidelijkheid en vertrouwen en respect. Daar hebben wij al veel paarden mee op onze hand gekregen. Met trailerproblemen maar ook andere problemen. Slaan is nog nooit nodig geweest. Kijk met een zweep erachter gaan staan ZONDER te slaan ok. Maar hem de trailer op slaan. Never.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 07:54

sanne83 schreef:
Waarom ben ik er tegen om een paard een klap te geven??? ik kan echt wel duizend redenen bedenken, het doet pijn,

. slaan is een teken van onmacht, etc etc etc.

Voordat wij een paard pijn doen met slaan moeten we er idd een zweep of iets anders bijhalen. Wat wij met onze handen doen is voor hun echt niet pijnlijk, echt niet. Zelfs al schoppen wij uit volle macht dan is dat nog een lachertje vergeleken met de kracht waarmee ze elkaar schoppen. Dus als het echt moet is het niet zo gek dat wij daar een "krachtsmiddel" bij zullen gebruiken...

Slaan is een teken van onmacht inderdaad......Een paard is veel machtiger dan 50 man bijelkaar. Zelfs een shet van 80cm kan mij meesleuren omdat hij gewoon 20 x zo sterk is als ik......

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:03

precies, waarom een paard proberen met fysieke kracht ergens toe te krijgen, als je ook door het verkrijgen van dominantie door een paar simpele oefeningen het voor elkaar kan krijgen???
En inderdaad een klap geven is geen drama, maar dan alleen als hij jou bedreigd en niet om hem ergens toe te krijgen, vind ik twee heel verschillende dingen, maar die worden hier de hele tijd aangehaald.
Het lijkt of iedereen ze eigen gedrag een beetje probeert te rechtvaardigen, anders kan ik me niet voorstellen dat er zoveel commentaar op is dat ik m'n paard niet sla.
Wees blij dat ik het paardvriendelijk doe, en mijn paard is keurig opgevoed en rent de trailer in, wat wil je nog meer??? IK ben er in ieder geval erg blij mee, want ik kan me nog heel goed herinneren toen het nog anders was, en als iemand het op een andere manier doet en daar heel erg tevreden mee is, moet je dat heel erg zzelf weten, het gaat mij namelijk alleen om de mensen die dat niet zijn (net zoals ik dat niet was), en die bij het zien van dat filmpje denken dat het een soort droom is (of een mak paard), dat is dus niet zo, het is heel makkelijk als je maar het respect krijgt van je paard, krijgt, niet afdwingt met zwepen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:09

sanne83 schreef:
.
Het lijkt of iedereen ze eigen gedrag een beetje probeert te rechtvaardigen, anders kan ik me niet voorstellen dat er zoveel commentaar op is dat ik m'n paard niet sla.
.

Hohoho meissie, ik heb geen commentaar op jouw niet slaan.........JIJ hebt commentaar op mijn wel slaan.......... eventjes alles teruglezen. Nergens staat dat er iemand het niet met jou eens is en overal staat dat jij het niet met "de slaanders (klinkt stom)" eens bent......