Is er behoefte aan een paardenrusthuis/pension?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij gebruik maken van een paardenrusthuis in de buurt?

Ja! Graag zelfs, wat is er beter dan een oude dag voor je paardje.
33 (26%)
Misschien, ligt aan de voorwaarden en het gevoel wat ik erbij heb.
59 (46%)
Nee, mijn paardje gaat pas weg als het met 4 benen in de lucht in zijn stal/weiland ligt.
34 (26%)

Totaal aantal stemmen: 126

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:08

Fleurtje100 schreef:
Wij hebben een paard in een rusthuis staan. Staan in de zomer dag en nacht buiten in een kudde. En in de winter worden ze verdeeld in groepen en gaan ze in grote loopstallen, waarvan ze met goed weer uitloop naar buiten hebben. Die groepen worden ingedeeld op de voerbehoefte, zodat ze gezamelijk gevoerd kunnen worden. Afgelopen jaar hebben ze tot december buiten gestaan en dat ging prima. Eigenlijk is het een beetje het principe van paarden die in de opfok staan, ik zou ook niet weten waarom dat niet zou kunnen voor 150€ per maand (ligt natuurlijk wel aan de locatie). Een oud paard kost heus niet veel meer aan voer enzo dan een twenter.

Nou.... bij ons krijgen de paarden hun specifieke voer wat ze nodig hebben, en bv een zak nature`s best kost toch wel wat meer dan een zakje onderhoudsbrok ;) Verder is het héél goed te doen om ze in een groepshok te zetten, maar hier komen ze allemaal in hun eigen box met een dikke laag schoon stro, en dan wordt 150 euro wel héél erg krap. Daarbij begrijp ik eruit dat met slecht weer de paarden dus niet buiten komen? Hier komen ze elke dag buiten, met slecht weer gaan ze ze ( gedraineerde ) paddocks in, en bij mooi weer gelijk de weide weer op.
En misschien ben ik te voorzichtig met de paarden, het kan, maar ik heb pas een 27 jarige bink er bij gekregen die ik toch écht niet tot en met december buiten laat lopen. Sterker, als het van het weekend keihard gaat regenen, gaat het spul weer lekker naar binnen voor de nacht.

Jess1989

Re: Is er behoefte aan een paardenrusthuis/pension?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:13

Bij mij hebben ze de mogelijkheid het gehele jaar door naar buiten en binnen te lopen, naar gelang. Zo kan een wat jonger paard lekker rond rennen in de regen, en een ouder paard rustig op een dik pak zaagsel in de stal gaan suffen.
Ik houd er niet van een paard op stal te zetten, tenzij het echt móet (bijv. als het paard stalrust nodig heeft ivm blessure).
Uiteraard is gras lekker voor een paard, maar denk je eens even in als ze in de natuur staan (dat doe ik met alles waar ik over twijfel). Krijgen ze daar een deken om? Hebben ze daar altijd volop gras? Staan ze daar op ijzers of worden ze om de zoveel tijd beslagen? Nee, nee eeeeen..... nee!
Uiteraard zijn de condities in 'gevangenschap' anders, en zullen ze dus wel bekapt moeten worden ivm met het afslijten van de hoeven.
En om te zorgen dat alles in topconditie blijft, komt er iedere maand een dierenarts die alles naloopt en nakijkt op ongeregeldheden.
En bij echt extreem weer krijgen ze allemaal een deken om en extra stalvulling.

Daarnaast word de voeder op de paarden afgestemd. Mijn paarden krijgen nu een vitamine koek, handje biks en natures best... daarnaast krijgen ze in de winter lekker 2x per dag warme slobber!
En nee, mijn paarden komen niet bij de andere te staan ;)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:22

JessAndHope schreef:
Bij mij hebben ze de mogelijkheid het gehele jaar door naar buiten en binnen te lopen, naar gelang. Zo kan een wat jonger paard lekker rond rennen in de regen, en een ouder paard rustig op een dik pak zaagsel in de stal gaan suffen.
Ik houd er niet van een paard op stal te zetten, tenzij het echt móet (bijv. als het paard stalrust nodig heeft ivm blessure).
Uiteraard is gras lekker voor een paard, maar denk je eens even in als ze in de natuur staan (dat doe ik met alles waar ik over twijfel). Krijgen ze daar een deken om? Hebben ze daar altijd volop gras? Staan ze daar op ijzers of worden ze om de zoveel tijd beslagen? Nee, nee eeeeen..... nee!
Uiteraard zijn de condities in 'gevangenschap' anders, en zullen ze dus wel bekapt moeten worden ivm met het afslijten van de hoeven.
En om te zorgen dat alles in topconditie blijft, komt er iedere maand een dierenarts die alles naloopt en nakijkt op ongeregeldheden.
En bij echt extreem weer krijgen ze allemaal een deken om en extra stalvulling.

Daarnaast word de voeder op de paarden afgestemd. Mijn paarden krijgen nu een vitamine koek, handje biks en natures best... daarnaast krijgen ze in de winter lekker 2x per dag warme slobber!
En nee, mijn paarden komen niet bij de andere te staan ;)

In de natuur worden ze geen 27 ;)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:23

Er staat tot december, niet tot en met. Dit jaar ging dat prima, voorgaande jaren zijn ze ook weleens eerder naar binnen gegaan. Hangt een beetje af van het weer. Een eigen box vind ik niet een basisbehoefte voor een oud paard, nature's best ook niet, die van mij leeft voornamelijk op ruwvoer en ziet er prima uit, komt altijd goed uit haar vacht etc. Er is wel een klein groepje oudjes die wel krachtvoer krijgen.
Met heel slecht weer in de wintermaanden komen ze niet buiten nee, maar daar tegenover staat wel dat ze écht een hele grote loopstal hebben waarin ze net zoveel in kunnen bewegen als in de gemiddelde paddock. Persoonlijk heb ik liever een loopstal waarin ze altijd beweging en sociaal contact hebben dan dat ze 's nachts in een box staan.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:26

Helemaal mee eens Fleurtje100!
Een box is onnatuurlijk, een loopstal komt al meer in de richting. Mijn eigen paarden krijgen echt heel weinig krachtvoer, meer ruwvoer. En mijn merrie moet toch echt wel iedere dag aan de bak!
Niet op hoog niveau ofzo, maar uit hooi/kuil halen ze ook al genoeg energie

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:35

Daarom zijn wij juist een rusthuis begonnen de dichts bijzijnde is uddel waar ik niet van gecharmeerd ben
en Soest en dat is bijde 2 uur rijden....

Ik duitsland is helemaal niets dus wij verwachten ook duitsemensen bij ons

Hier worden de paarden in verschillende groepen gedeelt deze worden ''gemaakt'' op karakter van het paard en de behoeftes van een paard
Je hebt paarden van 25 die lekker staan te suffen op de weide maar je hebt paarden die nog vrolijk in de weide lopen als een dier van 15 die moet je niet bijelkaar zetten

Daarbij zijn hier geen groepjes verzorgers alles word door ons zelf gedaan dan weet je ook waar je op of aan bent
We willen gaan kijken dat iedereen hier een eigen groep paarden krijgt of verschillende paarden uit verschillende groepen
Als ik dan over een paard praat weet ik presies hoe en wat
Als we met z'n alle alle paarden doen is dat een heel ander verhaal

En tuurlijk beginnen met 4 of 5 paarden en dan uitbreiden maar officeel bedoel ik dus mee kvk enzenz

Als je goed hooi hebt kwaliteits hooi hoef je infeite geen kacht voer te voeren

Ik heb 2 paarden die lopen op hoog nivo en worden elke dag goed getraint 5 tot 6 dagen in de week die kun je niet onderhouden met alleen goed hooi

Maargoed de oudjes hoeven niet meer aan het werk natuurlijk

Weide gang krijgen ze hier elke dag :j
Hoe we dit doen qwa tijden enz zijn onderling in het team nog verschillende gedachtes over

Ik denk dat we afgaan op de behoefte van het paard het ene paard vind buiten staan niets aan en de andere wel
Zowiezo een inloop stal maar ook boxen wel lekker ruime boxen oudjes moeten lekker lang uit gaan liggen

Ik zie wel dat je weet waar je mee bezig bent en ik hoop ok dat jij je dingen op kunt zetten die je hier vertelt elk paard is er eentje!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:52

Inderdaad, en vooralsnog heb ik door dat er best wel animo voor is. Helemaal hier in de bollenstreek zijn er geen goede faciliteiten voor oudere paarden.
Nu ik merk dat veel mensen het wel zien zitten ga ik er meer vaart achter zetten en kijken of ik alles op het door mij gepland stukje grond kan opzetten.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:03

Nou ik hoop het vanharte!

Er is door heel nederland vraag na ik heb nu 2 mensen eentje uit Drenthe en eentje uit Friesland of groningen een van die 2

De rest zit een beetje door het land verdeelt we krijgen heel veel mails binnen dagenlijks maargoed wij hebben al redelijk wat naam bekend heid en via klanten enz door heel nederland flyers verspreid
ook heel fijn dat mensen ons steunen en ook zeggen dat we er echt voor moeten gaan en dat is behoorlijk motiverend moet ik zeggen

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:11

Fleurtje100 schreef:
Er staat tot december, niet tot en met. Dit jaar ging dat prima, voorgaande jaren zijn ze ook weleens eerder naar binnen gegaan. Hangt een beetje af van het weer. Een eigen box vind ik niet een basisbehoefte voor een oud paard, nature's best ook niet, die van mij leeft voornamelijk op ruwvoer en ziet er prima uit, komt altijd goed uit haar vacht etc. Er is wel een klein groepje oudjes die wel krachtvoer krijgen.
Met heel slecht weer in de wintermaanden komen ze niet buiten nee, maar daar tegenover staat wel dat ze écht een hele grote loopstal hebben waarin ze net zoveel in kunnen bewegen als in de gemiddelde paddock. Persoonlijk heb ik liever een loopstal waarin ze altijd beweging en sociaal contact hebben dan dat ze 's nachts in een box staan.

Nogmaals, gelukkig liggen de wensen nogal uiteen van de paarden eigenaren. Hier gaan ze s`morgens vroeg toe s`avonds naar buiten, en dan hun eigen box in. Ze hebben dan de tijd om rustig hun voer op te eten zonder dat er eentje bij is die haantje de voorste alles opeet. Sociaal contact hebben ze meer dan voldoende, de boxen zijn volcontact, en overdag lopen ze sowieso buiten. Maar nogmaals, de één doet het zus, de ander zo. Persoonlijk blijf ik van mening dat er wel degelijk krachtvoer in een ouder paard moet, ( zeker in de winter) ze hebben gewoon veel meer energie nodig om de kachel te laten draaien. Maar nogmaals, heel bokt staat vol met mensen die zeker weten dat ze het goed doen voor hun paarden, terwijl het hele tegenstrijdige dingen zijn. Laat iedereen fijn doen wat hij denkt wat het beste voor hun paard is.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:17

Ik ben het met Femiaans eens

Wij hebben dan zowiezo loop stallen voor overdag wat we snachts doen zijn we nog over in dubbio
Ik wil namelijk stallen waar alles ''open'' is zodat ze wel bij elkaar staan maar ook weer afzonderlijk

Dus dat ze zelf over de muren kunnen kijken en met elkaar kunnen kroelen enz

Maar van de andere kant niet alle paarden zijn hier van gedient
We hebben 5 stallen staan die open zijn alleen dan met tralies tussen de stallen in ze kunnen wel sociaal contact hebben maar niet kroelen enz

een van die 2 stallen word het of allebij hoe en wat weten we nog niet

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 12:36

Vooralsnog ben ik het zeker ook niet mee oneens dat een oud paard geeb krachtvoer nodig heeft. Net wat je zegt... die kachel moet blijven branden. Maar ze hebben ook niet heel veel nodig, en daarnaast kunnen ze ook veel energie halen uit ruwvoer.
De stallen van mij worden eigenlijk gewone stallen, maar dan staan ze altijd open. Dus in en uitloop word door de paardjes zelf geregeld en als het moet kunnen de staldeuren gewoon dicht.
Daarnaast krijgen ze het krachtvoer ieder apart in de eigen stal en het ruwvoer ligt zó verspreid en is zo veel, dat er nooit om gevochten hoeft te worden

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:46

Dus met kracht voer kunnen de stallen dicht?
Denk eraan dat een oud paard vaak heel lang over doet om hun eten op te eten

Ik was in Soest en daar was 4 uur geleden maispulp gevoert dit was nog lang niet op
Hoe wil je dat gaan doen dan?

Want hier zijn wij zelf namelijk ook nog over aan het denken ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:50

Incomplete antwoordlijst; Je kunt oude paarden ook naar de slacht brengen respectievelijk laten inslapen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:53

JessAndHope schreef:
Vooralsnog ben ik het zeker ook niet mee oneens dat een oud paard geeb krachtvoer nodig heeft. Net wat je zegt... die kachel moet blijven branden. Maar ze hebben ook niet heel veel nodig, en daarnaast kunnen ze ook veel energie halen uit ruwvoer.
De stallen van mij worden eigenlijk gewone stallen, maar dan staan ze altijd open. Dus in en uitloop word door de paardjes zelf geregeld en als het moet kunnen de staldeuren gewoon dicht.
Daarnaast krijgen ze het krachtvoer ieder apart in de eigen stal en het ruwvoer ligt zó verspreid en is zo veel, dat er nooit om gevochten hoeft te worden

Tot het moment dat ze niet meer goed ruigvoer kunnen opnemen.
Vaak wordt het kauwen zo bemoeilijkt en eten ze zo langzaam, dat ze per dag niet genoeg binnen kunnen krijgen om van te leven.
Dit soort paarden zullen echt ander (hoogwaardiger) voer moeten hebben (bv slobber).

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:01

Kuggur schreef:
Incomplete antwoordlijst; Je kunt oude paarden ook naar de slacht brengen respectievelijk laten inslapen.

Ik houd me niet met dat soort mensen bezig, maar met diegene die een paard voor het leven hebben, en niet om te dumpen zodra het duurder blijkt te worden...

Maar dat even daar gelaten. Het klopt, brainless, dat sommige paarden moeilijker kunnen eten. In overeenstemming met de da en tandarts zal gekeken worden naar wát er aan de hand is en wat de beste voeding is.
Daarnaast worden de paarden idd individueel gevoerd en allemaal in de eigen stal.
Mijn ervaring is dat de paarden daar ook blijven en niet gaan lopen treiteren bij een ander als hun voer op is. De stal is op dat moment toch het domein van het andere paard en deze zal er dan ook absoluut geen problemen mee hebben dat duidelijk te maken.
Mocht het tóch nodig zijn dat de deur dicht gaat, dan gaat de deur dicht. Of dat nu voor 1 uur of 4u is.... lijkt me vrij simpel...

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:06

Brainless schreef:
Tot het moment dat ze niet meer goed ruigvoer kunnen opnemen.
Vaak wordt het kauwen zo bemoeilijkt en eten ze zo langzaam, dat ze per dag niet genoeg binnen kunnen krijgen om van te leven.
Dit soort paarden zullen echt ander (hoogwaardiger) voer moeten hebben (bv slobber).

Precies, en je moet daar wel de tijd voor nemen dat ze het op kunnen eten, sommige doen uren met hun eten. In een groepsstal komen die toch echt tekort.
Veel ruwvoer neergooien is ook niet handig, de paarden lopen er door heen en eten het niet meer. Wij geven ze op de dag meerdere keren een portie. En nogmaals, dát kost tijd!
De moeilijke eters krijgen bij ons dus het beste van het beste, ook niet zomaar slobber, maar oa seniorenslobber eventueel met toevoegingen in de vorm van olie. Voor elk paard kijken we aan welke specifieke behoefde ze hebben, en daar passen we hun dieet volledig op aan.

Maar TS, dan is het toch geen groepsinloopstal zoals je eerder vertelde? Of is je bedrijfsplan nog zwevende :D

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:09

Zoals ik al zei, er staal nog niets op poten ;) Dus het word of een grote groepsinloopstal die je in kan delen in aparte stallen als dat nodig is. Of het worden gewoon aparte stallen die dag en nacht open staan.
Mijn eigen paarden maken gebruik van dat laatste en staan amper in de stallen. Het buitenstaan is veel lekkerder met dit weer en in de winter kunnen ze lekker naar binnen wanneer ze willen.
Zoals ik al zei word het dieet afgestemd met de da en tandarts.
Als ze het eten al op de grond krijgen, waar ik nog over nadenk, dan word het in een hoek gelegd van de individuele stal en kan er dus zeker niet doorheen gelopen worden

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:09

Toe maar; "dat soort mensen", Ik heb zelf een paar pensioenpaarden staan, omdat ik genoeg land ter beschikking heb, en hooi te over. Maar de beslissing een paard in te laten slapen kan een verstandige zijn, en een oud nutteloos paard te laten leven is niet altijd de meest humane (bv dat hierboven beschreven getut met slobber als het arme beest zijn ruwvoer niet meer kan kauwen).

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:11

Ik heb het niet over paarden die pijn hebben oid, maar een oud paard is niet bij voorbaat nutteloos alleen omdat je er niet op kan rijden.
Momenteel kan ik ook niet rijden met mijn beessie, maar iedere dag stappen vind ik net zo leuk.
Dus een oud nutteloos paard.... dat bestaat niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:14

Hangt van je definitie van nutteloos af; voor mij is niet meer kunnen berijden nutteloos. Maar op zich nog geen reden in te slapen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:16

Waarom was mijn antwoord dan zo raar 'dat soort mensen'.....
Ik vind het raar als iemand niet kan rijden zijn paard als nutteloos bestempeld....
Voor mij zijn ze mn vriendje en vriendinnetje, dus niet rijden? Jammer dan... dan lekker poetsen!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:17

Asl het dier pijn heeft is het gewoon tijd dat je hem laat gaan als er niets meer aan te doen is daar heb je gelijk in

Maar als het dier geen pijn heeft lekker laten lopen hoor!
Verzorgen met alle liefde en aandacht het leven draait niet alleen om rijden en werken

Als jij later bejaard bent en je werkt niet meer gaan we je toch ook niet laten inslapen?
Want jij bent dan ook nutteloos betalen maar zelf er niets voor doen

Mischien appels met peren verglijken maar het komt wel op het zelfde neer

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:22

hehe, gelijk heb je gentlegiant... vind het erg kort door de bocht : als ik niet kan rijden is het nutteloos....
Klinkt mij in de oren als een handelaarsinstelling, zo van: als het geen geld oplevert, naar de slacht ermee

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:25

Ja indd

Kijk ik ben dan wel echt een sportruiter maar ik zie onze dingen als 2 afhankelijke stallen
Het valt beide onder Freedomstable mijn ouders zijn de eigenaren van het rusthuis en ik van de trainings stal

Ik ga me ook inzetten voor het rusthuis maar daar zijn de paarden voor mij gelijk als een sportpaard wat mischien wel Zz gereden heeft!
De oudjes komen niet voor niets bij ons die hebben hun dienst allang bewezen!

Ik rijd ook graag maar het is niet alles voor me
Voorbeeldje mijn Tinker Z1+16 wp's we hebben samen een ongeluk gehad waardoor hij niet meer durft te scharen ik weet donders goed dat hij het kan en ik ga me er op ergeren dat hij het dan niet durft/doet
Ik heb achter het rijden een dikke punt gezet hij is lekker het land opgegaan om te herstellen van alles en nu rijd mijn zusje hem soms maar ook als hij niet meer gereden zo kunnen worden is hij niet nutteloos voor mij echt niet!

Jij werkt nu hard voor je geld (denk ik)
Mijn Dressuur paard loopt op hoog nivo werkt hard voor de ruiter (in dit geval mijn Trainster of ikzelf)
Bijde werken jullie

Over een aantal jaren na trouwe dienst kun je het allemaal niet meer je bent op
Jij gaat stoppen met werken en doet lekker rustig aan
Paard bouwt af met rijden en gaat lekker het land op en word ook vertroetelt

Bijde hebben jullie jaren lange dienst bewezen en genieten van jullie pensioen
Waarom zou een paard niet van zijn pensioen mogen genieten en jij wel?
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 27-05-10 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:26

Voor mij is het meer dan een 'ding' waar ik op kan rijden... tis mn maatje ;)