Stalhouder heeft zo ook een sleutel van mijn trailerslot in het geval dat ding eens verplaatst moet worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lia_ schreef:Paspoort gewoon in je zadelkast en een reservesleutel bij de stalhouder afgeven, zo kunnen jullie er beiden ten alle tijden bij als het nodig is....
Stalhouder heeft zo ook een sleutel van mijn trailerslot in het geval dat ding eens verplaatst moet worden
Marion71 schreef:Als eigendomsbewijs geldt het paspoort niet, maar het aankoopbewijs (rekening of kwitantie) of het stamboekbewijs. Het paspoort zegt dus niets over de eigendomssituatie maar is als het ware het kenteken van het paard.
Marion71 schreef:@Urielle: wat heb jij akelig slechte ervaringen met ph's. Gelukkig zijn er ook goede.
Hetgeen je schrijft over het zwakkere eigendomsbewijs alszijnde het paspoort igv geen aankoop- of stamboekbewijs aanwezig is, zijn wel uitspraken van voor de huidige wetgeving. Het is nu dus zo dat een houder het paspoort van alle bij hem ondergebrachte paarden MOET bezitten. Zou mooi zijn (of juist niet) als die dan allemaal van de houder zouden zijn indien andere bewijzen ontbreken. Wat eveneens als eigendomsbewijs kan gelden, zijn bewijzen die aan kunnen tonen wie het levensonderhoud van het paard betaalt, maar ook verklaring van getuigen evenals jouw naam en die van het paard in de stallingsovereenkomst. Een eigendomssituatie vaststellen hangt van meer factoren af dan alleen vaststellen in wiens bezit het paspoort is. Daar komt bij dat ik van mening ben, dat je altijd een overeenkomst op moet stellen waarin je ook vastlegt waar je paspoort is. Daarmee leg je ook direct de eigendomssituatie vast.
Jannepauli schreef:Het is een beetje vergelijkbaar als in je auto rijden met een kopie van de rijbewijs op zak. Natuurlijk kan de politie van je eisen dat je op het bureau langskomt met je originele rijbewijs, maar een boete krijg je er niet voor.
mo_van_dijk schreef:en een koopcontract liggen.
mo_van_dijk schreef:Ik heb mijn paard bij een internationale springruiter vandaan en die keek mij vreemd aan dat ik een koopcontract wilde. Dus ik heb er één opgesteld (hij had er geen problemen mee). Ook heb ik een 'ejerpasse' vanuit het stamboek en sta ik in de database van het stamboek geregistreerd als eigenaar.
Het lijkt mij eerlijk gezegd logisch om een vorm van aankoopbewijs te hebben. Je koopt toch ook geen auto / boot / televisie zonder een bonnetje te krijgen
Citaat:De aanwezigheid van het originele paspoort op de pensionstal
Ook voor het probleem van de pensionstallen die vaak niet konden beschikken over de originele paspoorten van de bij hen gestalde paarden, werd een oplossing gevonden. Het is nu voldoende dat de pensionhouder over een contract beschikt waarin staat waar het paspoort zich bevindt en eventueel een kopie van het paspoort voor handen heeft.
Citaat:Volgens regelgeving dien ik als pensionklant het originele paspoort van mijn paard in te leveren bij de pensionstal.
Dit stuit voor heel veel mensen op bezwaren, het is erg onpraktisch; neem bijv. het feit dat je hem elke keer weer moet opvragen als je op wedstrijd/naar les gaat en elke keer weer inleveren, met de bijbehorende administratie. Bovendien speelt het in bezit hebben van het paspoort een rol bij geschillen omtrent het eigendomsrecht van een paard.
In België volstaat het daarom sinds kort als op de pensionstal een kopie aanwezig is, tesamen met een vermelding van de locatie van het originele paspoort.
Bron:
http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/ ... age=nieuws
Is het te verwachten dat er in Nederland een soortgelijke aanpassing van de regelgeving komt?