Kopie van paspoorten paarden inleveren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:26

Paspoort gewoon in je zadelkast en een reservesleutel bij de stalhouder afgeven, zo kunnen jullie er beiden ten alle tijden bij als het nodig is....
Stalhouder heeft zo ook een sleutel van mijn trailerslot in het geval dat ding eens verplaatst moet worden :j

Tigra_

Re: Kopie van paspoorten paarden inleveren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:29

Weet dat het eigelijk bij de stalhouder moet liggen maar die van mij ligt gewoon thuis. Sta je op een pensionstal kan ik me voorstellen dat je als stalhouder alle paspoorten wil hebben. Het is een hoop gedoe maarja kans op controle is wel wat grooter dan als je gewoon particulier staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:41

Ik heb haar paspoort gewoon thuis. Ik weiger echt om die papieren af te geven. Je hoort zoveel verhalen dat mensen ruzie kregen met de stalhouder lekker dan als die min papieren heeft.

KEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:43

Wij hebben een paard in pension en inderdaad hebben we de eigenaren om de papieren moeten vragen. Die liggen nu (vinden zij ook fijn) in onze kluis, en zijn dus ook op het erf als de dierenarts er is (enten). Wij zijn wel heel vaak aanwezig (bijna altijd) en als we er niet zijn en ze willen met het paard op stap dan weten zij precies waar de sleutel ligt van de kluis met hun paardengegevens... Zo simpel kan het ook zijn!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:46

Ik heb dit ook een lastige situatie gevonden dus ik lees even mee..
Mijn paspoort is thuis maar meer omdat ik het dan zelf mee kan nemen mocht ik plots naar de dierenarts moeten en de staleigenaar is niet thuis..
niet omdat ik haar niet vertrouw want anders zou ik inderdaad ook mijn pony daar niet neer zetten.

KEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:52

Tja Doerakje.. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit, maar ik heb een paard in pension bij ons op het erf staan en dan denk ik toch dat wij eerder weten dat het dier naar een dierenarts moet dan de eigenaar (die is hier een paar keer per week, ik 24/7). Dus het is niet zo gek dat wij de papieren hebben: ofwel we hebben tijd genoeg, bellen de eigenaar en leggen de papieren klaar, ofwel we hebben geen tijd en grijpen de papieren en regelen de dierenarts. Natuurlijk hebben we daar met de eigenaar goede afspraken over en vertrouwen we elkaar daarin: als dat niet zo was, dan hadden wij dat prachtpaard niet in pension!

scapagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:47

Heb nog nooit mijn paspoort hoeven afgeven en moet je wel weer telkens kunnen krijgen als je op wedstrijden gaat, want dan moet je ook het origineel overhandigen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:21

Lia_ schreef:
Paspoort gewoon in je zadelkast en een reservesleutel bij de stalhouder afgeven, zo kunnen jullie er beiden ten alle tijden bij als het nodig is....
Stalhouder heeft zo ook een sleutel van mijn trailerslot in het geval dat ding eens verplaatst moet worden :j

Op zich een goed idee.
probleem is alleen dat niemand bij ons een afgesloten zadelkast heeft...de zadels en poetsspullen liggen allemaal in 1 zadelkamer en niemand heeft daar iets achter slot en grendel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:12

Ik zou ook geen sleutel van mijn zadelkast afgeven, heb ook al meerdere keren gehad dat 'heel toevallig' na het opzeggen de pensionhouder net dezelfde spullen had als ik en de mijne mooi kwijt.. er komt dus helemaal niemand aan mijn paarden, aan mijn spullen en aan mijn papieren :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:14

Marion71 schreef:
Als eigendomsbewijs geldt het paspoort niet, maar het aankoopbewijs (rekening of kwitantie) of het stamboekbewijs. Het paspoort zegt dus niets over de eigendomssituatie maar is als het ware het kenteken van het paard.

Niet helemaal waar, want in het geval dat er geen aankoopbewijs en geen stamboekbewijs is, is het paspoort het enige document wat nog iets aantoont en dan wordt het wel degelijk meegenomen als 'bewijs', zei het dan zwakker dan een aankoopbewijs.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:24

@Urielle: wat heb jij akelig slechte ervaringen met ph's. Gelukkig zijn er ook goede.

Ik heb van elke zadelkast een sleutel, het zijn nl. mijn zadelkasten die de huurder mag gebruiken voor de duur dat zijn paard bij mij gestald is. Eigen kasten zijn niet mogelijk (geen ruimte om die te plaatsen en ik vind dat een ratjetoe).

Hetgeen je schrijft over het zwakkere eigendomsbewijs alszijnde het paspoort igv geen aankoop- of stamboekbewijs aanwezig is, zijn wel uitspraken van voor de huidige wetgeving. Het is nu dus zo dat een houder het paspoort van alle bij hem ondergebrachte paarden MOET bezitten. Zou mooi zijn (of juist niet) als die dan allemaal van de houder zouden zijn indien andere bewijzen ontbreken. Wat eveneens als eigendomsbewijs kan gelden, zijn bewijzen die aan kunnen tonen wie het levensonderhoud van het paard betaalt, maar ook verklaring van getuigen evenals jouw naam en die van het paard in de stallingsovereenkomst. Een eigendomssituatie vaststellen hangt van meer factoren af dan alleen vaststellen in wiens bezit het paspoort is. Daar komt bij dat ik van mening ben, dat je altijd een overeenkomst op moet stellen waarin je ook vastlegt waar je paspoort is. Daarmee leg je ook direct de eigendomssituatie vast.
Als je fout wilt en je vertrouwt de ph niet, kun je altijd met een smoesje aan je paspoort komen (zeggen dat je concours heb, naar de da moet, verzin wat) en dan direct wegwezen met je paard. Overigens als je op zo'n voet moet communiceren met degene waar je paard staat, zou ik hem vanavond daar nog weghalen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:33

Ik weet niet op wat voor stal je staat, maar een agrarisch bedrijf (waar paardenhouderijen ook onder vallen) moet ten allen tijden de aantallen dieren moeten aantonen. Dan kun je zeggen, ja tel zelf maar, maar en dan komt het.........

Alle dieren moeten gechipt zijn, ofwel de eigenaar moet aankunnen tonen dat (bijv) die schimmel dat chipnr heeft, dus daadwerkelijk dat paard met dat paspoort is. Dieren die niet geïdentificeerd worden zijn dus illegaal. (in het geval van koeien/varkens/kippen etc kan in geval dat het niet meer aangetoond kan worden welk papier bij welk dier hoort, het dier in beslag genomen wordt). Zelf heb ik ook de papieren moet inleveren (kopieën). Dus vreemd is het helemaal niet, gewoon een regeltje van het LNV.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:33

Marion71 schreef:
@Urielle: wat heb jij akelig slechte ervaringen met ph's. Gelukkig zijn er ook goede.

Hetgeen je schrijft over het zwakkere eigendomsbewijs alszijnde het paspoort igv geen aankoop- of stamboekbewijs aanwezig is, zijn wel uitspraken van voor de huidige wetgeving. Het is nu dus zo dat een houder het paspoort van alle bij hem ondergebrachte paarden MOET bezitten. Zou mooi zijn (of juist niet) als die dan allemaal van de houder zouden zijn indien andere bewijzen ontbreken. Wat eveneens als eigendomsbewijs kan gelden, zijn bewijzen die aan kunnen tonen wie het levensonderhoud van het paard betaalt, maar ook verklaring van getuigen evenals jouw naam en die van het paard in de stallingsovereenkomst. Een eigendomssituatie vaststellen hangt van meer factoren af dan alleen vaststellen in wiens bezit het paspoort is. Daar komt bij dat ik van mening ben, dat je altijd een overeenkomst op moet stellen waarin je ook vastlegt waar je paspoort is. Daarmee leg je ook direct de eigendomssituatie vast.

Ik stond gelukkig de laatste jaren in zo'n situatie dat ik zelf steeds houder was van de paarden. Iemand die alleen de box verhuurt is nl. ook geen houder }> dat is degene die ook voert en mest ed en dat ben ik dus lekker zelf gaan doen! En nu heb ik alles heerlijk onder eigen dak, en dat bevalt prima!

Over de slechte ervaringen: het wordt pas echt banketstaaf als je eigenaren van paarden die bij jou in training staan moet gaan melden dat hun spullen 'kwijt' zijn maar dat je ze wel zult vergoeden :\ Meestal gaat het dan maar om een setje beenbescherming oid, maar ik moet er niet aan denken dat ik papieren 'kwijt' zou zijn. Want ja, ik ben dan wel verantwoordelijk, ik heb die papieren aangepakt. *ziet in gedachten een heel juridisch getouwtrek tussen eigenaar, ruiter en pensionhouder voor zich*

Ik denk dat ik deze regeling omtrent paspoorten wel een van de meest onnadenkende van de hele wetgeving vind :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:49

Ik vraag me af of deze maatregel werkelijk juridisch stand houdt.
Als ik het vergelijk met een regel die een aantal jaren geleden ingevoerd werd m.b.t. de arbeidswetgeving: de werkgever is verplicht van zijn werknemers een identificatie-document in huis te hebben maar je kunt van mensen moeilijk verwachten dat zij hun originele paspoort/rijbewijs/ID kaart achterlaten. Een kopie voldoet daar dus wel.
Nu heb ik zelf dit probleem niet, mijn paarden staan aan huis. Maar ik zou er niet over peinzen om mijn originele documenten bij een stalhouder achter te laten. Stel dat er ingebroken wordt en je paard wordt ( met de originele papieren) gestolen?

Ik denk dat als je op vordering van een inspecterende instantie het origineel van de papieren kunt overleggen, niemand je een boete zal geven. Het is een beetje vergelijkbaar als in je auto rijden met een kopie van de rijbewijs op zak. Natuurlijk kan de politie van je eisen dat je op het bureau langskomt met je originele rijbewijs, maar een boete krijg je er niet voor. Die extra moeite heb ik er wel voor over!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:55

Je hebt tegenwoordig een coulante politie-agent als je je rijbewijs mag komen tonen op het bureau. Vroeger waren ze hier een stuk makkelijker mee!

Tja, wat zegt dat paspoort nou... Erg weinig, behalve dat het chipnummer van het paard erin staat. Ik heb thuis een eigendomscertificaat van het stamboek en een koopcontract liggen. Natuurlijk is het een hoop gedoe als je zelf met je paard weg wilt en als dat ding kwijt raakt.

Bij mij heeft de stalhouder ook een sleutel van de kast, dus als ik hem vochtvrij kan bewaren in mijn kast, zou ik dat persoonlijk geen probleem vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:59

Jannepauli schreef:
Het is een beetje vergelijkbaar als in je auto rijden met een kopie van de rijbewijs op zak. Natuurlijk kan de politie van je eisen dat je op het bureau langskomt met je originele rijbewijs, maar een boete krijg je er niet voor.

Daar kun je dus echt wel een bekeuring voor krijgen ;)
Hier zijn regelmatig studenten van de politieacademie aan het werk en dan ben je echt het haasje als je niet alle originele papieren bij je hebt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:05

mo_van_dijk schreef:
en een koopcontract liggen.

Ik doe daar pas aan sinds ik op Bokt lees :o
Van de pony is er dus wel een contract maar da's de goedkoopste van het stel.
De schimmel is een BWP dus dat gaat via de Belgische databank.
Maar van mijn zwarte bijvoorbeeld heb ik helemaal niks, :oo . Heb hem wel op mijn naam gezet bij het stamboek, maar er zwerven her en der ook wel vroegere paarden van me rond zonder verkoopcontract die ook nog op mijn naam bij het stamboek staan.
Ik vraag me af of paardenmensen die niet op sites als Bokt lezen wel weten dat je een contract moet hebben. Het is van oudsher allemaal niet gangbaar in de paardenwereld, al dat papierwerk.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:10

Ik heb mijn paard bij een internationale springruiter vandaan en die keek mij vreemd aan dat ik een koopcontract wilde. Dus ik heb er één opgesteld (hij had er geen problemen mee). Ook heb ik een 'ejerpasse' vanuit het stamboek en sta ik in de database van het stamboek geregistreerd als eigenaar.

Het lijkt mij eerlijk gezegd logisch om een vorm van aankoopbewijs te hebben. Je koopt toch ook geen auto / boot / televisie zonder een bonnetje te krijgen :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:50

mo_van_dijk schreef:
Ik heb mijn paard bij een internationale springruiter vandaan en die keek mij vreemd aan dat ik een koopcontract wilde. Dus ik heb er één opgesteld (hij had er geen problemen mee). Ook heb ik een 'ejerpasse' vanuit het stamboek en sta ik in de database van het stamboek geregistreerd als eigenaar.

Het lijkt mij eerlijk gezegd logisch om een vorm van aankoopbewijs te hebben. Je koopt toch ook geen auto / boot / televisie zonder een bonnetje te krijgen :)

Nope klopt, alleen die boot/auto/tv zijn over het algemeen 'wit' en veel paardenhandel gebeurt nog steeds zwart....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:52

NenaC, dit paard is ook zwart verkocht hoor. Ik heb alleen wel een koopcontract!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:40

Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in België is het sinds kort zo:
Citaat:
De aanwezigheid van het originele paspoort op de pensionstal

Ook voor het probleem van de pensionstallen die vaak niet konden beschikken over de originele paspoorten van de bij hen gestalde paarden, werd een oplossing gevonden. Het is nu voldoende dat de pensionhouder over een contract beschikt waarin staat waar het paspoort zich bevindt en eventueel een kopie van het paspoort voor handen heeft.

(http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/ ... age=nieuws)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:43

Eilandje, het NL antwoord staat gequote op pagina 1 ;) Een kopie voldoet niet in NL.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:31

Als je bang bent voor het aanvechten van het eigendomsrecht, zou je het ook als volgt kunnen doen;
je stelt een ontvangstverklaring op waarin de PH tekent voor de ontvangst van het paspoort. In die verklaring stel je nog eens heel nadrukkelijk dat de overdracht wegens wettelijke verplichtingen is maar dat er gee sprake is van eigendomsoverdracht, dus dat jij eigenaar bent van het paard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:41

Kon het niet laten...toch nog maar een mail gestuurd aan het PVE
Citaat:
Volgens regelgeving dien ik als pensionklant het originele paspoort van mijn paard in te leveren bij de pensionstal.
Dit stuit voor heel veel mensen op bezwaren, het is erg onpraktisch; neem bijv. het feit dat je hem elke keer weer moet opvragen als je op wedstrijd/naar les gaat en elke keer weer inleveren, met de bijbehorende administratie. Bovendien speelt het in bezit hebben van het paspoort een rol bij geschillen omtrent het eigendomsrecht van een paard.

In België volstaat het daarom sinds kort als op de pensionstal een kopie aanwezig is, tesamen met een vermelding van de locatie van het originele paspoort.
Bron:
http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/ ... age=nieuws

Is het te verwachten dat er in Nederland een soortgelijke aanpassing van de regelgeving komt?

Ik ben benieuwd. Verwijzen naar Europese regelgeving wordt nu wel lastig...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:23

Wat een goed idee, Beantsje. Een brutaal mens..... Ik ben benieuwd, maar het zou me niet verbazen als de wetgever in NL weer het braafste jongetje van de klas wil zijn.

Tot die tijd hierbij onderstaand de tekst van het artikel zoals ik die in mijn contract heb staan.

Huurder geeft het paspoort van het onder ad 2. genoemde paard aan verhuurder af, conform de hiervoor geldende wettelijke verplichting zijnde dat de houder te allen tijde in bezit dient te zijn van het paspoort van de bij hem aanwezige paardachtigen. Verhuurder garandeert huurder genoemd document met de meest mogelijke zorg in bewaring te zullen nemen. Echter in geval van overmacht zoals brand, inbraak, e.d. is verhuurder hiervoor niet aansprakelijk. Indien huurder voor vervoer dient te beschikken over het paspoort, vraagt hij verhuurder tenminste 1 dag van tevoren het paspoort te verstrekken. Huurder en verhuurder houden een logboek bij voor wat betreft in wiens bewaring het bedoelde paspoort is gegeven. In geval van vertrek van de pensionstal van verhuurder zal het paspoort worden teruggegeven na betaling van alle verschuldigde gelden door huurder aan verhuurder.