Van 0 naar eigen weide + stalling. Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is 1000 m² voldoende om 2 paarden + stallen op te zetten?

Ja
44 (34%)
Neen
82 (65%)

Totaal aantal stemmen: 126

p_ponypaard

Re: Van 0 naar eigen weide + stalling. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:42

het is mischien wel wat klein.... maar als je het goed aanpakt! met een mooie padock, uitloopstal....

voldoende afleiding geven.... hooi, stro, takken, speeltjes in de wei en veel buiten rijden.... ik denk dat veel paarden daar van dromen..... tuurlijk groter is altijd beter en ik zou in de zomer er ook een weitje bij zoeken in de buurt... ik denk dat heel veel paarden hier blij mee zullen zijn.... hoeveel paarden hebben 900 4m een paar uurtjes per dag? weinig....

mijn pony heeft heleaas cushing en mag niet meer op het gras.... hij staat dus ook op een stukje zand... niet iediaal.... maar ik hou het leuk voor hem door er steeds takken in te gooien.... waterbak verplaatsen..... door in de hele wei worteltjes gooien... stukjes afzetten zodat hij om het draad heen moet lopen om aan de andere kan te komen en veel buiten rijden..... hij vermaakt zich prima op deze manier....

Jitske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:04

Ik vind het echt net aan kunnen.
Je kan ook het land door de midden doen, dat je het gras laat groeien aan de ene kant, en aan de andere kant je paarden zet. Dan hebben ze tenminste altijd wat te eten :P :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:55

Ik wou dat ik zo'n stukkie achter mijn huis had dan stonden ze mooi in de wintermaanden thuis en in de zomer kun je ze altijd wel ergens voor een leuk prijsje kwijt op een landje.

Met een beetje creatie kom je een heel eind en dat zie je wel bij Myrdinn en IndianaJones. Al zou ik bij Myrdinn het stuk gras gewoon weg laten, ik denk dat je er meer aan hebt om het van zand te maken.
Ik denk dat mijn paarden vele malen gelukkiger zullen zijn dan in de prut paddock van mijn huidige stal, en dan kan ik ook zelf voeren dus dan eindelijk eens goed voer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:00

Heb eens gevraagd hoeveel grond wij achter het huis hebben. Dat is zo'n 3000 m2. En is toch voor paarden vind ik wat klein.
Nee onmogelijk misschien niet maar denk dat je weinig tot niets aan gras overhoudt op zo'n klein stukje. Ookal ga je het opdelen denk ik dat je nauwelijks wat hebt. En dan beperk je weer de bewegingsvrijheid voor een groot deel. Voor het "overwinteren" zou het misschien wel gaan. Alhoewel ik dat ook erg klein vind een paard moet toch een flink de benen kunnen strekken. Maar goed daar zijn dus de meningen over verdeeld.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:19

kjoetie schreef:
ik heb 7000 m2 voor 2 paarden en dat kan net heb ik mij laten vertellen. 1000 m2 is wel heel weinig.

tja wat is kan net je zou moeten bijvoeren is dat een ramp? Paarden hebben genoeg plaasts om zich te bewegen is dat niet het belangrijkste?!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:24

lars schreef:
kjoetie schreef:
ik heb 7000 m2 voor 2 paarden en dat kan net heb ik mij laten vertellen. 1000 m2 is wel heel weinig.

tja wat is kan net je zou moeten bijvoeren is dat een ramp? Paarden hebben genoeg plaasts om zich te bewegen is dat niet het belangrijkste?!

Met 1000m2 kunnen ze heus wel bewegen maar niet volop losgaan zoals ik zo vaak zie in de wei waar ze alle ruimte hebben.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:35

mijn ouders hebben een stuk grond gekocht van iets meer als 3300M2

daar wordt een huis opgebouwd van 9,5 x 13 meter (buitenmuren) een stal van 9 x 12 meter, een bak van ongeveer 18 x 37 en heb ik nog steeds ruimte voor 2 weides. de maten daarvan zijn 42 x 18 en 37 x 15. het hoeft maar stalling te bieden voor 2 paarden (misschien nog een keer een veulen ofzo).

ja kan een stuk grond heel praktisch in delen. je moet gewoon een oppervlakte van je 1000m2 hebben en daarin gewoon gaan tekenen. zo kom je er gelijk achter hoe je het beste de 1000m2 kan indelen. ik denk dat je met 100m2 er wel komt. je hebt weinig ruimte, maar als je ergens anders kan rijden scheelt dat al heel veel ruimte.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:40

die 1000m is dat alleen weide?
je schreef dat er ook een stuk bos bij zit, is dit daarbij gerekend?
anders kan ik je eventueel een heel mooi stukkie bos laten zien en hoe het is afgezet op de foto om daar ook je paarden te houden qua paddock idee, dat je de weides bv enkel een paar uurtjes per dag gebruikt.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:54

Monica_1987 schreef:
Heb eens gevraagd hoeveel grond wij achter het huis hebben. Dat is zo'n 3000 m2. En is toch voor paarden vind ik wat klein.
Nee onmogelijk misschien niet maar denk dat je weinig tot niets aan gras overhoudt op zo'n klein stukje. Ookal ga je het opdelen denk ik dat je nauwelijks wat hebt. En dan beperk je weer de bewegingsvrijheid voor een groot deel. Voor het "overwinteren" zou het misschien wel gaan. Alhoewel ik dat ook erg klein vind een paard moet toch een flink de benen kunnen strekken. Maar goed daar zijn dus de meningen over verdeeld.

Ik denk dat je met kleinere oppervlakten inderdaad niet moet denken dat je ECHT weidegang kunt bieden. Het zal zo op zijn. Maar als je niet anders hebt en je hebt op deze manier wel de mogelijkheid je paard 24/7 lekker buiten te zetten, denk ik dat dit voor ieder paard 10x fijner is als op een (pension)stal waar ze 's winters vaak 23 uur in een box van 3x3 staan en 1 uurtje mogen "luchten" in de buitenbak OF binnenbak.

Ik zou er zelf wel voor kiezen om gewoon een fijne paddock/rijbak te maken (is zo'n 800m2) met daar aangrenzend (inloop-)stallen, een stukje bestraat waar ze bij extreem nat/glad weer droog kunnen staan en wat ruimte voor hooi/kuil-opslag.
Dan is het prima te doen denk ik op 1000m2 en heeft je paard (met vriendje dan natuurlijk ;) ) een heel fijn stuk (in ieder geval in de winter!)

Onderstaand filmpjes zijn bij ons thuis, zoals de paarden 's winters staan, (en waarvan ik dus denk dat, ondanks dat de paddock maar 14x36 =504m2 is, dit veel fijner voor ze is dan "gewoon" in een stal in de winter) spelen en kunnen rennen cq de benen kunnen strekken. (oke, het is niet zo dat ze honderden meters kunnen sprinten, maar ze hebben wel lol ;) ) . Even voor je beeldvorming :

http://www.youtube.com/watch?v=OviBNlEQ1xY

http://www.youtube.com/watch?v=KxVQAcsK5JM

En ook met z'n 3-en tijdens heeeele natte perioden (lees "openluchtzwembad ipv paddock) en nog geen drainage, hadden ze groot lol
http://www.youtube.com/watch?v=AWX_RTLhkjk

en zelfs dit is best te doen in ons kleine bakkie, beeetje trainen voor sulky
http://www.youtube.com/watch?v=zeidOWaG7ts

en ook dit kan lekker ;) :P
http://www.youtube.com/watch?v=8M9w1rmfZZ4

Zo kun je even zien wat er mogelijk is op ongeveer 1000m2. Ik moet eerlijk zijn, ik denk als je het gras laat en je zet er 2 paarden in de winter op, dan heb je binnen no time een enorme modderdrek.
Beter/makkelijker is denk ik toch met een oppervlakte van 1000m2 om er een geel-zand paddock van te maken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:41

wij hebben een stuk van 30x45 meter,en 2 paarden, dat is dus een kleine 1300 m2. daar hebben we geen stal op. klein deel van dat stuk land is afgezet als paddock. Doe je dat niet, en laat je ze jaar rond op het gras lopen, dan heb je in de winter helemaal geen gras meer, en in het voorjaar ook niet, omdat alles omgeploegd word door de paarden.

Wij hebben er nog een stuk weiland bij van gokje 100x100, en daar staat ruim voldoende op voor mei t/m oktober. De boer wil niet dat de paarden daar in de winter op staan, ivm kapot trappen. Dus in de winter gaan ze naar het 30x45 stuk. Dat laten we in het voorjaar groeien, tot de paarden er weer in oktober op komen, dan hebben ze dat te eten in de winter.

ben het idd eens met mijn voorganger, dat als je ze lekker buiten wilt hebben voor het buiten zijn, en flink ruwvoer bij voert, moet het kunnen.maar bedenk je wel dat je stukje land dan echt zwart gelopen wordt, en als je niks anders hebt qua uitwijk mogelijkheid, en je stuk land rust kunt geven, je jaar rond geen gras hebt

Er zijn zat paarden die de hele winter op stal staan, omdat ze niet op de wei kunnen/mogen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:24

IndianaJones schreef:
Monica_1987 schreef:

Ik denk dat je met kleinere oppervlakten inderdaad niet moet denken dat je ECHT weidegang kunt bieden. Het zal zo op zijn. Maar als je niet anders hebt en je hebt op deze manier wel de mogelijkheid je paard 24/7 lekker buiten te zetten, denk ik dat dit voor ieder paard 10x fijner is als op een (pension)stal waar ze 's winters vaak 23 uur in een box van 3x3 staan en 1 uurtje mogen "luchten" in de buitenbak OF binnenbak.

Zo kun je even zien wat er mogelijk is op ongeveer 1000m2. Ik moet eerlijk zijn, ik denk als je het gras laat en je zet er 2 paarden in de winter op, dan heb je binnen no time een enorme modderdrek.
Beter/makkelijker is denk ik toch met een oppervlakte van 1000m2 om er een geel-zand paddock van te maken.

Er staat niet voor niets bij dat het niet onmogelijk is als je wil kun je ze ook nog wel op 500 m2 kwijt.
Maar IK vind het te klein nouja voor 2 shetten zou het nog wel gaan vind ik.
Waarom trouwens of of. Beide zouden niet mijn keuze zijn. Dat een ander daar voor kiest is ieder voor zich.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:39

Ik denk dat TS nu wel een goed beeld heeft met de mogelijkheid van 1000 m2. ;)
Stalgebouw met opslag, betegeling, rijbak en nog een strook gras over ook.
Wei huren voor de zomermaanden en een prachtig winterplekje met paard aan huis...
Is dus goed te doen!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:26

voor het idee: 1300 m2, hou het witte hek even als uitgangspunt voor je beeldvorming

de paddock,witte hek zit bij de 1e foto rechts, en bij die witte bak tegen de groene wand aan,,2e foto, ligt een betonplaat van 4x5 voor droge voeten
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... s-0008.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... s-0009.jpg

wei achter de paddock: de wei loopt tot binnen de bossen links en rechts, en de paaltjes achterin die je ziet zegmaar
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... s-0006.jpg
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... s-0007.jpg

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:58

lars schreef:
kjoetie schreef:

tsja, tis net wat jezelf wil... ik wil graag dat een paard kan grazen en niet steeds op t stof staat in de zomer, of in de blub (want als je een klein stukje hebt lopen ze alles veel sneller aan gort als het een tijdje regent). In mijn ogen is 1000 m2 veel te weinig om een paard jaarrond op te zetten. Voor de zomer op de wei zou dan een prima oplossing zijn die hier al genoemd is. Bovendien worden het toch al 2 paarden lijkt me aangezien een paard alleen ook geen succes is, dus daar moet je ook rekening mee houden als je van plan bent het paard bijna 5 maanden per jaar thuis neer te zetten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:45

Het zou kunnen, je zult dan idd geen gras overhouden maar dat was denk ik wel duidelijk ;)

Voor degene die zeiden dat je per paard tussen de 5000-1000m2 weide nodig hebt. Mijn paard staat 24/7 op 3000 m2. In de winter is het gras gewoon erg kort en vooraan is 1/4 van de weide modder. In de zomer kan ze het gras niet in haar eentje kort houden. Dat gaat dus prima.

Op ruim 1000 m2 zou het denk ik in de zomer goed lukken, in de winter zal het te nat zijn. Je zult alleen zelf ook wel in de gaten hebben dat je het hele jaar door veel hooi zult moeten bijvoeren.

Succes ermee!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:59

ik moet wel even zeggen...dat met mijn verhaal heb ik het niet over 500-1000m2 gras houden, maar paddock van maken (geel zand...liefst gedraineerd). En dan in de zomerperiode evt naar een fijn stukkie land in de buurt ofzo.

"norm" is volgens mij zo'n beetje 3 paarden per hectare. Dan is het "te doen" om ze er op te laten lopen. Dat is dus zo'n 3300m2 per paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:33

ja, en of dat genoeg is hangt af van de kwaliteit van de wei, de ondergrond/bodemsoort, het weer (erg droog, of groeizaam, of heel erg nat) en het onderhoud van de wei. Staat er veel onkruid en mos, dan is zo'n wei veel sneller kaal gegeten dan wanneer het een goed onderhouden onkruidvrije weide is.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:59

IndianaJones schreef:
ik moet wel even zeggen...dat met mijn verhaal heb ik het niet over 500-1000m2 gras houden, maar paddock van maken (geel zand...liefst gedraineerd). En dan in de zomerperiode evt naar een fijn stukkie land in de buurt ofzo.

"norm" is volgens mij zo'n beetje 3 paarden per hectare. Dan is het "te doen" om ze er op te laten lopen. Dat is dus zo'n 3300m2 per paard.

Mijn idee ook. En wat een leuke fimpjes heb jij van de paardjes, trouwens! ;)

Ik heb liever de paarden in de zomer NIET aan huis ivm overlast van vliegen en de stankoverlast van poep en pies, die dan tóch meer is dan 's winters.
Wij wonen trouwens niet vrijstaand en houden daarom rekening met de buurtjes.
Onze bak/paddock is ook gedraineerd en met 'paardenbakkenzand' op klei-achtige weidegrond.
Werkt goed!

Ben nu alleen benieuwd wat TS gaat doen?

annaa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:27

het lijkt me niet zo n groot probleem als je ze maar een paar uurtjes per dag naar buiten doet
maar dat betekent dat je ze meer beweging moet geven.
het beste zou zijn dat je in de zomer weide tot beschikking zou hebben.
iemand in de buurt misschien of bij schapen in de wei?
en in de winter kunnen ze dan een paar uurtjes per dag
in paddock want daaar is het wel groot genoeg voor.
als je ze het hele jaar daar wil hebben lijkt het me wel te klein. :o

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:46

hey
fijn dat je je paarden thuis gaat houden!
Om even te antwoorden op wat je eigenlijk had gevraagd :+ Je hebt nog meer nodig dan stal / weide.

Wij zijn nu aan het verhuizen en mijn paard komt ook naar huis. Wat ik zo allemaal kan bedenken: voor je weide denken aan omheining (lint of koord, isolatoren, weidepalen, doorgangen maken) en bemesting of onkruidbestrijding; voor je stallen: stal zelf, voerbak, drinkbak, lichtvoorziening, strooisel, krachtvoer, hooi. Dan nog opslag voor stro (of vlas) en hooi, tonnen voor je voer.
Een plaats waar je je materiaal kan leggen (zadelkamer dus). Verder ook niet vergeten dat je een schop, bezem, kruiwagen, ..., nodig hebt.

Bij ons is het nu zo dat we ongeveer 2x iets meer dan 1500m² hebben (schatting), daarvoor komt er een paddock (voor 's nachts en in de winter) van ongeveer 17m x 20m. Aan de andere kant van het huis heb ik ook nog een piste van 15x23.5m met scheldezand.
Er is ook een hangar voor stro-opslag en heb een eigen zadelkamer.
Het gras zal misschien niet genoeg zijn voor 2 paarden, maar dat vind ik geen groot probleem. Je kan ze altijd bijvoeren en een paard zal vast gelukkiger zijn als het op zand kan buiten staan en rondrennen, dan dat het binnen op een manege in een stal moet blijven stilstaan :)

veel succes ermee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:25

Als je per-sé paarden aan huis wilt houden daar , en het qua vergunningen allemaal mag , zou ik in jouw geval kiezen voor het maken van een mooie bak in de achtertuin :)

Dan kun jij rijden wanneer je maar wilt , en je paarden kunnen altijd in de bak spelen , rollen , en lekker wat rondlopen.

Gras dat wordt toch niks op zo'n klein stukje , dat vreten ze zo weg en dan wordt het al snel een zooitje.

Aan de bak vast maak je een bestraat erfje , en een schuilstal. Dan hebben ze alvast dag en nacht de keuze tussen binnen stan , buiten staan op het (droge !) erfje , of even rommelen in de bak.

Daarnaast zou ik dan wel kijken of je niet ergens verderop in de straat een stuk wei kan huren waar ze dagelijks lekker kunnen grazen. Dat zou ik wel een must vinden hoor !

Of anders dat je ze in de zomer lekker ergens op het land zet , waar je ook kunt rijden. In de zomer kun je vaak makkelijk een plekje op de wei vinden , en dat is nog niet duur ook dan :)

In de winter hou je ze dan lekker thuis , kun je direct gaan rijden , hoef je niet meer door het donker en de kou naar je paard :)

Ook dan zou het natuurlijk heel wenselijk zijn als je nog iets van wei kunt gebruiken , dat is zeker een zoektocht waard :j

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:19

Je kan je paarden houden op die oppervlakte, maar ze kunnen dan alleen maar buitenstaan op een klein paddockje. Dat wordt dan een grote modderpoel.

Groot nadeel voor jou is dan ook dat je die paddock niet meer als rijbak kan gebruiken. Dus elke keer dat je je paard wil rijden moet je op verplaatsing.
Het kàn best, maar of het nou zo aangenaam is voor paard en ruiter, da's wat anders.

Ik zou als maatje ook zeker niet kiezen voor een groot paard. Een paard en een kleine pony samen is al krap op zo'n oppervlak. 2 paarden past eigenlijk niet denk ik.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:35

Ik heb mijn paard en pony ook achter het huis staan.... Wij wonen op een perceel van ong. 1800m2 Het is een lang en smal stuk. Het gaat hier prima, 's Nachts staan ze in de paddock, met schuilstal, die ook niet zo groot is en ik heb mn wei in 3 stukken verdeeld. Het gaat best hard met het gras, omdat ik het eigenlijk iets langer had moeten laten groeien. En nu houden ze het wel goed bij. maar als het even te weinig is dan voer ik ze bij met hooi. En als ik gereden heb krijgt ze altijd brokken. Rijden doe ik meestal wel recreatief, al hebben wij ook een grote boerderij aan het eind van de straat waar ik altijd op terug kan vallen. Ik zou het zeker proberen als ik jou was, en je kunt ook ergens op terug vallen, met die pensionstal, als het in de winter niet zou gaan dan heb je ze het mooiste seizoen lekker bij huis. En als je dan nog te weinig gras zou hebben, kun je dan niet miss iets afspreken met die pensionstal, voor zoveel euro in de week ofzo. Je kunt van het perseel wel allemaal prachtige tuin willen maken maar dat moet je ook bijhouden. Als je een stal hebt, een paddock en dan nog een stukje wei dat je dan wel moet proberen te verdelen in een paar stukken en je gaat toch regelmatig rijden, waarom niet?