Hoe mest ik een stal met vlas efficient uit!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fienaaa

Re: Hoe mest ik een stal met vlas efficient uit!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 15:06

Ons vlas komt uit de Weere... (we wonen in Middenbeemster) en betalen €5,- incl. bezorgen

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:35

marieke1983 schreef:
Ik heb ook wat rood verkleurd vlas, maar dat is toch juist de onderlaag? Als ik dat weghaal mis ik mijn onderlaag weer...

Die vul je dan weer op met vlas van de zijkanten. :)*

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:09

Geloof niet dat ze dan in Oost-brabant komen leveren voor die prijs... :D
Handschoenen en een emmer? Ja voor de kleine frummeltjes misschien, maar een grote mesthoop ga ik toch echt niet met mijn handen opruimen. Dat kost ook een hoop tijd!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:55

Mijn vent doet behoorlijke bolussen cadeau maar een paar grepen met 2 handen en het is echt weg ;-). Het is even wennen maar als je de handigheid hebt is het zo weg.
Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die toch de vork prefereren, dat kan ;-).

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:11

Nou ja ik ben niet vies van de mest van mijn paarden. Het is eerder uit praktische overweging. Een vork lijkt mij sneller werken dan met de handen. Kleine frummels kan ik me voorstellen, maar de grote bolussen toch echt niet :D

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 18:32

Fiebie schreef:
Handschoenen en een emmer? Ja voor de kleine frummeltjes misschien, maar een grote mesthoop ga ik toch echt niet met mijn handen opruimen. Dat kost ook een hoop tijd!

Je zou kunnen bellen...

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:45

Heb je ook een naam van de vlas leverancier? Zoekt wat makkelijker... :)

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:54

Ook hier alle dagen mest uit de box, en 1 keer per week de plasplek eruit . Ik schraap eerst het droge vlas eraf en haal dan
ongeveer een vierkante meter eruit, die is dan echt donkerrood, en nat. Pas als je hierin begint te scheppen ruik je de amoniak, maar
anders echt niet. 1 keer per week een pak erbij, maar dat is soms al te veel, half pak is dan genoeg.
We beginnen met ongeveer 5-6 pakken, en 2 maal per jaar gaat alles eruit.
Nu is onze pony heel schoon, en plast op dezelfde plek. Eigenlijk is zelfs de plasplek aan de bovenkant nog droog, en hoeft het misschien niet eens zo vaak. Urine zakt tocht steeds naar onderen, maar op een gegeven moment is het verzadigd.
Er zijn hier echter ook paarden op stal die nooit echt een mat/bodem krijgen, omdat ze het vlas continue door elkaar stampen/los lopen.

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:23

je moet de mest op de vork pakken als er veel vals op zit moet je er lichtjes mee schudden zodat een groot deel van de vlas er af valt :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:30

clona schreef:
je moet de mest op de vork pakken als er veel vals op zit moet je er lichtjes mee schudden zodat een groot deel van de vlas er af valt :D

als ik dat doe vallen de drollen eraf, en ligt het vlas of stro nog op de vork.
Moet bekennen dat ik niet bekend sta om mijn subtiele handelingen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:23

fienaaa schreef:
Ons vlas komt uit de Weere... (we wonen in Middenbeemster) en betalen €5,- incl. bezorgen

bij welk bedrijf??

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:39

Ik vind vlas persoonlijk niet voor elk paard geschikt om een lekkere schone stal te houden. Met mijn huidige paardjes is het super te doen. Vooral mijn ruin is super netjes op stal.
Vlas gaat pas goed vocht opnemen als het een klein beetje nat is. Je zou dus als je voor de eerste keer vlas in je stal doet er een emmer met water in moeten kiepen. Je moet een soort onderlaagje krijgen.
Nu haal ik iedere dag de mest eruit en 1 keer per week de natte plekken, daarna gaat er weer een nieuw pak vlas bij.
Maar ik heb ook wel ondervonden dat het niet bij ieder paard lekker werkt. Vooral als je paard veel ronddraait tot op de bodem. Dan wordt het echt een zooitje en kan je geen potlaag maken...

Dit kwam ik ook nog op het internet tegen:

Gebruiksaanwijzing Vlasstrooisel

Vlas is een 100% natuurlijk strooisel voor paardenstallen en bestaat uit eerste keuze vlaslemen welke een optimale absorptie garanderen. Tijdens het productieproces van Vlas worden de vlas-lemen volledig ontstoft en worden alle onzuiverheden zoals zand, aarde en wortels uit de vlaslemen verwijderd. Omdat vlaslemen bestaan uit het centrale houtachtige deel van de vlasstengel, zijn zij beschermd tegen het eventuele gebruik van herbiciden en pesticiden. Vlas absorbeert 4 tot 5 keer meer dan houtkrullen en tot 12 keer meer dan stro. Door dit uitzonderlijk hoog absorberend vermogen blijft de bovenlaag steeds droog. Problemen met rotstraal worden daardoor uitgesloten. Vlas vormt geen proppen in de hoeven, drukt niet op de straal en kan gemakkelijk verwijderd worden. Vlaslemen hebben het uitzonderlijk vermogen om de urine te binden en zo de ontwikkeling van ammoniak sterk te verminderen. Daardoor zijn vlaslemen uitermate geschikt voor paarden met allergische luchtwegen. De ammoniak -reductie zorgt ook voor een verlaging van de geurhinder en vermindert het aantal vliegen in de stallen aanzienlijk. Vlas is economisch en werk-besparend. U hoeft slechts dagelijks de paardenvijgen te verwijderen en om de drie maanden volledig uit te mesten. Door het gebruik van vlaslemen vermindert het mestafval met 75%. De mest composteert zeer snel tot een compost met een neutrale pH-waarde. De mest verzuurt de gronden niet, in tegen-stelling tot de mest van houtkrullen. Vlas heeft een geringe opslag-capaciteit: 85% minder dan bijvoorbeeld stro. Vlas wordt geleverd in geperste balen van 21 kg. Deze zijn op pallets gestapeld en worden met eigen middelen gelost. De pallets zijn volledig in folie gewikkeld, waardoor ze buiten kunnen opgeslagen worden.
Gebruik voor een stal van 12m² :
4 à 5 balen vlas uitstrooien.
Vooraleer u de balen uitstrooit, maakt u de stalvloer nat waardoor u de vorming van de onderste vaste mat bevordert.
Dagelijks met een fijngetande riek de paardenvijgen verwijderen, zonder hierbij in de onderste laag van de strooiselmat te woelen.
De urine trekt namelijk naar onderen waar ze een vaste mat gaat vormen, de bovenlaag blijft evenwel droog.
Wekelijks een halve tot een volle baal vlas bijstrooien.
Na ongeveer 12 weken de stal volledig uitmesten.
Opmerking: In plaats van om de 12 weken uit te mesten, kan ook op de volgende manier gewerkt worden. · 4 à 5 balen vlas uitstrooien.
Dagelijks de paardenvijgen verwijderen.
Na ongeveer 6 weken doet u de droge bovenlaag aan de kant van de stal, u haalt dan de onderste vaste urine-laag uit. Het droge strooisel dat u aan de kant deed, verdeelt u terug over de stal en u strooit een 1 à 2 verse balen bij.
Met deze methode kan u volledig uitmesten wanneer u dat best past en hebben de paarden bijvoorbeeld in de winter steeds een dikke laag in hun stal. Het gebeurt bij een pas gestrooide stal dat een paard van de vlas eet, meestal vinden ze er geen smaak in en stoppen ze er vlug mee.
Wij raden aan om voldoende ruwvoer als hooi of voordrooghooi bij te geven en als dat niet helpt is er nog de mogelijkheid om water vermengd met azijn over het strooisel te sproeien.
Bij het bijstrooien kunt u het verse strooisel mengen met het strooisel dat reeds in de stal ligt, dan eten paarden er niet van.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 12:05

Bedankt voor het stuk tekst !

We hebben 4 stallen met vlas, helaas hebben we een anthausiaste fjord die ervan houd om lekker rondjes te gaan lopen in de stal... Dus daarbij gaat het niet werken om te potten.
Verder heb ik nu bij 1 stal met de tuinslag een laag water op de grond gespoten en daar weer vlas overheen gedaan, ik denk dat dat erg goed gaat !

We hebben een nieuwe mestschep aangeschaft: Hij is ideaal; superlicht, en heeft een 'bakje' aan de bovenkant...

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:13

So jullie hebben duur vlas. Ik betaal voor een pak vlas 3,60.
Ga nu ook mar eens proberen om te potten ben benieuwd

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:32

@kYlliiej: waar haal jij die vlas vandaan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:42

Ik heb ook een paard dat best wel actief is in stal, rondlopen, maar ook lekker rollen en zo schuift alle vlas toch een kant op die je niet wil. De potstal manier, waarbij je de onderlaag dus volkomen intact laat, werkte dus inderdaad. De eerste week ging het goed, de tweede week vond ik de stal al wat ieks, en de derde was ze gewoon vuil.
Dus nu doe ik het op de manier zoals ook al meermaals is ingehaald: iedere dag de drollen eruit. Dit doe ik best wel secuur, de bovenlaag wordt helemaal overhoop gehaald. Waar er zich toch zelf een onderlaag heeft gevormd (voornamelijk plasplekken), die plekken laat ik ongemoeid. Iedere dag trek ik ook de stal recht. 1 keer per week haal ik dan ook de plasplekken eruit, heel de stal wordt dan wel overhoop gehaald (dus ook de onderlaag) en alle vies wordt weggeschept. De hele stal bestaat nu dus terug uit heel los vlas. Daar gooi ik dan een nieuw pak overheen en meng het goed met elkaar. En zo begin je weer opnieuw.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:46

Fiebie schreef:

Mijn paard loopt er vaak zo doorheen, dat het veela kleine frummeltjes zijn. Dus met handschoentjes werkt dan in mijn geval het beste. Ik heb altijd wel de neiging om door te gaan, 'goud zoeken' noemen we dat. :D

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:27

Tiahastrona in grashoek noord limburg.
Zijn nu 4.10ps

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:30

Wat wij doen, of wat ik altijd deed: stal helemaal schoon en droog en leeg, dus ff helemaal leeg halen. Goed schoon spuiten en laten drogen. Dan flinke laag vlas. Elke dag ff om scheppen, zodat de onderste laag kan drogen en om de paar dagen alles verversen. De vieze plekken schepte ik er gewoon uit met een schep, niet met een riek.

Ik heb het het eerste jaar gedaan: gewoon flinke laag vlas erin, vieze plekken eruit scheppen, en elke week een half pak vlas erbij. Om ze zoveel tijd ging de eigenaar dan de stallen helemaal leeg scheppen en weg brengen. en dan weer opnieuw. IN ze zomer lag er nooit iets in de stal want dan lagen ze altijd buiten in het zand te slapen haha. dus dan was het niet nodig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:30

ik heb gehakseld koolzaadstro maar dat werkt hetzelfde. Als het er net in ligt en nog los is dan zakken er regelmatig drollen ver in weg. Die drollen doe ik met emmer en huishoudhandschoen. Wat er bovenop ligt met de mestboy. Als dan na een aantal dagen een koek en vastere onderbodem gaat vormen blijft het er meer bovenop liggen en gebruik ik vooral de mestboy en ter afwerking de handschoen en even recht harken (gras/bladhark). En dan ongeveer 1x per week of twee weken (hangt van het paard af) de natte plek als die naar boven komt, gat aanvullen met oud strooisel vanuit de bovenlaag en van buiten naar binnen en weer aanvullen met halve of hele baal aan de buitenkant/randen zodat je vanaf daar steeds weer wat schoon eroverheen kan harken.

Bij een paard wat veel omploegt doe ik niet in 1 keer een hele baal er bij maar bijvoorbeeld een halve baal en dan gebruik ik die andere halve om elke dag 1 of 2 emmers schoon strooisel over de uitgemeste doorwalste stal te strooien. Dan is de bovenlaag voor het oog toch weer even fris en schoon.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:35

fienaaa schreef:

Die komt ook bij ons op stal.

Zelf haal ik iedere dag er met een kunststof vlasvork de mest eruit. Deze vork bevalt me veel beter dan een metalen. want met een metalen neem je toch meer vlas mee.
Niet te grote scheppen willen nemen en een klein beetje schudden zodat het schone vlas ertussen uit valt.
1x per week haal ik de natte plek eruit.
1x per week een nieuwe baal erbij die ik in de hoek gooi en hier steeds een beetje vanaf pak indien nodig.

Ook gebruik ik sinds een paar maanden Bio-Stable. Hierdoor geen geur overlast meer in de stal! Ammoniak waarde is hierdoor zelfs gedaald tot een waarde van 0