Paard brengt zichzelf in gevaar op de weide. Wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:09

Arm paard, hij mag bijna niet op de wei en staat dan nog alleen ook. Ik zou ook gek worden :(:)
Mijn pony ook overigens, die wordt al vervelend van 's nachts op stal, als ik haar dan ook nog alleen zou zetten heb ik helemaal een doorgeflipte knol én ik geef haar groot gelijk ook.
Paarden zijn kuddedieren en voelen zich helemaal niet op hun gemak/veilig alleen, bovendien horen ze de hele dag vrij te kunnen bewegen ter ondersteuning van hun gestel en gezondheid.

Lekker 24/7 naar buiten met een rustig maatje met wie die wel af en toe kan spelen. Sommige paarden zijn gewoon drukker dan anderen, maar ik heb nog geen paard meegemaakt dat niet rustiger werd van dag en nacht naar buiten. Rust in het koppie geeft ook rust in het lijf :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:01

Ik ben het met de anderen eens.

1. een maatje regelen,

2. de wei kleiner maken, of stukje afzetten, bijvoorbeeld formaat bak, desnoods kleiner bijvoorbeeld halve bak

3. dan eerst rijden of longeren en daarna samen met maatje in het relatief kleine stukje zetten. Belangrijk dat er genoeg gras staat en ze trek hebben zodat ze allebei het liefst met de kop aan de grond staan. Voldoende lang laten staan, maar niet zo lang dat ze zich gaan vervelen en/of onrustig worden, dan er uit halen.

4. Als dat goed gaat het stukje steeds wat groter maken en de tijd kun je ook uitbreiden.
Bij 24/7 heb je inderdaad niet elke ochtend dat gevlieg omdat ze enthousiast zijn dat ze naar de wei mogen.
Ik heb hetzelfde terwijl mijn paarden 24/7 buiten staan, maar dan 's nachts in de paddock.
Het scheelt wel dat hoe langer ze al de wei op mogen, hoe gewoner het wordt en hoe minder het 's ochtends een gevlieg is.

De paarden hier kunnen ook niet alleen achter blijven in paddock of wei, dan gaan ze ook rennen en hinniken en mijn merrie gaat echt idioot doen.
Ze zijn met zijn 4en in 1 groepje en als je er 2 uit haalt willen de andere 2 ook mee, anders gaan die rennen. Behalve als ze vlakbij de bak en paddock staan, dan staan ze vlak bij elkaar en is het geen probleem als er 1 uit de groep wordt gehaald.

Verder nodigt een groot stuk wei ook uit tot rennen. En door het formaat kunnen ze ook gevaarlijk veel vaart maken. Zo zagen ze hier ook wel eens lint of koord over het hoofd. Vooral bij een nieuw stuk. Dan zagen ze het pas op het laatste moment en konden niet meer voldoende remmen door hun snelheid.
Om die reden geef ik ze ook nooit hele grote stukken wei in 1 keer, maar schuif ik de stukken steeds op. Denk dat ze hoogstens zo'n 4000m2 in 1 keer hebben. Bij een nieuw stuk lopen we eerst aan de hand langs de omheining voor we ze los laten.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 29-04-10 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Charna

Re: Paard brengt zichzelf in gevaar op de weide. Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:02

Mijn ervaring is juist dat je paarden die voor het eerst samen staan niet samen op een klein stukje wei of in een bak moet zetten. Liever gewoon een flink stuk weiland, kunnen ze elkaar uit de weg gaan als het nodig is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:05

Ik heb het over een bekend maatje, niet een nieuw paard.
Zou niet 2 dingen tegelijk nieuw doen...
Dus of eerst de wei wennen, of eerst het maatje wennen... Anders wordt het helemaal vliegen omdat de 1 de ander na gaat jagen. Dan kun je beter de 2 paarden met een draadje gescheiden zetten en het drukke paard een kleiner stukje geven en het rustige paard kan dan wel een groter stuk, maar niet zo groot dat het andere paard zich alleen gaat voelen omdat zijn "maatje" te ver weg loopt.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:10

Mijn paard heeft het zelfde gdrag als ze alleen staat, of als ze vind dat ze te ver van de bewoonde wereld staat dan open ik het draad zodat ze dichter bij stal staat en dan keert de rust terug overigens staan ze altijd samen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:27

hallo, ik lees je topic en denk meteen aan een paard wat we vorig jaar op stal hebben gehad.
Deze was ook geruind maar vertoonde hetzelfde gedrag als jij beschrijft.. wat was nou het geval...het was een klophengst, dus wel 1 balzak verwijderd maar 1 laten zitten(inwendig) niet goed opgelet met castreren!
misschien de moeite waard om de dierenarts daar eens naar te laten kijken, ze kunnen heel makkelijk met een bloedtest de testosteronwaarde meten.
succes!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:33

Misschien is het een idee om, behalve een maatje, een grote voetbal aantesvhaffen van 1.20? Kan hij daar ook zijn frustraties kwijt.