Ik ben het met de anderen eens.
1. een maatje regelen,
2. de wei kleiner maken, of stukje afzetten, bijvoorbeeld formaat bak, desnoods kleiner bijvoorbeeld halve bak
3. dan eerst rijden of longeren en daarna samen met maatje in het relatief kleine stukje zetten. Belangrijk dat er genoeg gras staat en ze trek hebben zodat ze allebei het liefst met de kop aan de grond staan. Voldoende lang laten staan, maar niet zo lang dat ze zich gaan vervelen en/of onrustig worden, dan er uit halen.
4. Als dat goed gaat het stukje steeds wat groter maken en de tijd kun je ook uitbreiden.
Bij 24/7 heb je inderdaad niet elke ochtend dat gevlieg omdat ze enthousiast zijn dat ze naar de wei mogen.
Ik heb hetzelfde terwijl mijn paarden 24/7 buiten staan, maar dan 's nachts in de paddock.
Het scheelt wel dat hoe langer ze al de wei op mogen, hoe gewoner het wordt en hoe minder het 's ochtends een gevlieg is.
De paarden hier kunnen ook niet alleen achter blijven in paddock of wei, dan gaan ze ook rennen en hinniken en mijn merrie gaat echt idioot doen.
Ze zijn met zijn 4en in 1 groepje en als je er 2 uit haalt willen de andere 2 ook mee, anders gaan die rennen. Behalve als ze vlakbij de bak en paddock staan, dan staan ze vlak bij elkaar en is het geen probleem als er 1 uit de groep wordt gehaald.
Verder nodigt een groot stuk wei ook uit tot rennen. En door het formaat kunnen ze ook gevaarlijk veel vaart maken. Zo zagen ze hier ook wel eens lint of koord over het hoofd. Vooral bij een nieuw stuk. Dan zagen ze het pas op het laatste moment en konden niet meer voldoende remmen door hun snelheid.
Om die reden geef ik ze ook nooit hele grote stukken wei in 1 keer, maar schuif ik de stukken steeds op. Denk dat ze hoogstens zo'n 4000m2 in 1 keer hebben. Bij een nieuw stuk lopen we eerst aan de hand langs de omheining voor we ze los laten.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 29-04-10 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt