Veulen verzorgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:31

Joycebunny schreef:
In dat geval is opfok toch een oplossing ;)
wat je ook kan doen is bv op Marktplaats mensen met een veulen zoeken die hun veulen bij jou op de weide willen zetten?

Het veulen blijft echt bij zijn familie in de wei. Toen de ander paarden nog een veulen waren hebben ze ook in de wei blijven staan en er stond altijd maar 1 veulen. Ze zijn gewoon bij hun familie opgegroeit tot goede sociale paarden. Geen één is naar de opfok gegaan en dat is prima zo.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:33

Joycebunny schreef:
wat je ook kan doen is bv op Marktplaats mensen met een veulen zoeken die hun veulen bij jou op de weide willen zetten?

een veulen van een ander erbij zetten zou ind de oplossing zijn, zo is iedereen blij :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:36

Je doet het goed hoor, dat je om advies vraagt en er van leert.

Inderdaad een jong paard hoeft niet altijd in de opfok, vaak is het zo dat het in de opfok aan hun lot wordt overgelaten, zo hup bij leeftijdsgenoten op het land zetten en de rest zoeken ze het maar uit, hoe kunnen hele jonge paarden nou elkaar opvoeden, een baby voed toch niet een ander baby op? verschillende leeftijden in een kudde is het beste, en of in jouw geval jullie eigen paarden, die zijn prima hoor.

lekker bij familie van verschillende leeftijden laten is net zo goed, en er is dagelijks controle en zicht op de paarden, beter kan niet.

Mijn eigen paard is ook nooit naar de opfok gegaan maar wel altijd op land tussen verschillende paarden en kijk eens het is een ontzettende lieve arabier dat erg sociaal is en erg makkelijk doordat hij veel in handen is geweest en opgevoed is vanaf dat hij 1 jaar oud was, en daarvoor niet te veel mee knoeien natuurlijk en veel met rust laten tot hij 3 jaar is, maar je kan wel alvast ermee wandelen en verkeersmak maken en of leren vast te staan en gepoetst te worden vanaf 1 jaar oud en hou het altijd kort, verwen hem niet met allerlei lekkers, daar worden ze alleen maar vervelend van, maar dat is jouw paard he en dus jouw beslissing en jouw manier van omgaan met paarden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 09-04-10 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:39

barbar schreef:
Joycebunny schreef:

een veulen van een ander erbij zetten zou ind de oplossing zijn, zo is iedereen blij :D

Ja lijkt me ook wel leuk maar ik vind geen mensen die dat willen. Ik zou dat eigelijk ook niet laten doen, mijn veulen bij een vreemde in een vreemde wei.

billionache

Re: Veulen verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:43

plaats een advertentie op MP of hier op bokt, volgens mij is er wel interesse hoor :)

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:44

Ragdollcat schreef:

Inderdaad een jong paard hoeft niet altijd in de opfok, vaak is het zo dat het in de opfok aan hun lot wordt overgelaten, zo hup bij leeftijdsgenoten op het land zetten en de rest zoeken ze het maar uit.

lekker bij familie van verschillende leeftijden laten is net zo goed, en er is dagelijks controle en zicht op de paarden, beter kan niet.

Mijn eigen paard is ook nooit naar de opfok gegaan maar wel altijd op land tussen verschillende paarden en kijk eens het is een ontzettende lieve arabier dat erg sociaal is en erg makkelijk doordat hij veel in handen is geweest en opgevoed is vanaf dat hij 1 jaar oud was, en daarvoor niet te veel mee knoeien natuurlijk en veel met rust laten tot hij 3 jaar is, maar je kan wel alvast ermee wandelen en verkeersmak maken en of leren vast te staan en gepoetst te worden vanaf 1 jaar oud en hou het altijd kort, verwen hem niet met allerlei lekkers, daar worden ze alleen maar vervelend van, maar dat is jouw paard he en dus jouw beslissing en jouw manier van omgaan met paarden.

Het is fijn dat ik niet de enige ben die zijn veulen niet naar de opfok stuurt maar gewoon in de wei laat staan. Ik kan nu dagelijks naar hem toe gaan zodat hij mij vertrouwd. Als ik hem goed kan aaien en hij vind dat fijn dan ga ik hem laten kennismaken met een zachte borstel en af en toe daar een beetje mee borstelen, daarna proberen een voetje te laten geven een paar keer en op een gegeven moment hem aan het halster laten wennen, tegen dat hij oud genoeg is om vast te staan en echt gepoest te worden zal dat al veel beter gaan.

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:45

Joycebunny schreef:
plaats een advertentie op MP of hier op bokt, volgens mij is er wel interesse hoor :)

Heb thuis gevraagd en mijn ouders zien het niet echt zitten om een vreemd veulen bij in de wei te zetten, zal nog een beetje zagen en we zien wel.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:56

daar is wel interesse voor hoor, veel mensen zetten hun veulen liever ergens waar het in de gaten word gehouden dan dat het in een opfok aan zijn lot word overgelaten.
ja, en verder je ouders hebben het natuurlijk voor het zeggen, maar miss kan je ze een beetje bewerken :P en ze kunnen natuurlijk een (kleine) vegoeding vragen aan de "pensoingast"

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:57

Goed zo, dan heb je er later een makkelijk paard aan en je leert hem door en door kennen en hij jou.

Dat is zo liever bij iemand waar er dagelijks toezicht op is en waar je er dagelijks heen kan dan zo in de opfok, dan ze laten stikken en zelf uit laten zoeken, daar komen ze niet altijd goed uit hoor.

Als het maar lekker onder de soortgenoten is en in de wei is is er niets mis mee.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:00

idd :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:02

als je hem tussen zn familie wil laten kan dat wel hoor maar het is voor het veulen beter om een speelmaatje van zn eigen leeftijd te hebben. dat kan misschioen bij jou in de wei of anders bij iemand anders.
als je fst niet wil gaan doen, heb je dan al wel nagedacht over het afspenen? het veulen blijft anders bij zn moeder drinken. na een maand of 9/ 10 is het voor de moeder ook beter als het beulen er niet meer is!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:03

Ragdollcat schreef:

Inderdaad een jong paard hoeft niet altijd in de opfok, vaak is het zo dat het in de opfok aan hun lot wordt overgelaten, zo hup bij leeftijdsgenoten op het land zetten en de rest zoeken ze het maar uit, hoe kunnen hele jonge paarden nou elkaar opvoeden, een baby voed toch niet een ander baby op? verschillende leeftijden in een kudde is het beste, en of in jouw geval jullie eigen paarden, die zijn prima hoor.

_/-\o_ amen je neemt me de woorden uit mijn mond
Mijn veulens zijn ook echt niet minder geworden van opgroeien in een gemengde groep

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:05

barbar schreef:
daar is wel interesse voor hoor, veel mensen zetten hun veulen liever ergens waar het in de gaten word gehouden dan dat het in een opfok aan zijn lot word overgelaten.
ja, en verder je ouders hebben het natuurlijk voor het zeggen, maar miss kan je ze een beetje bewerken :P en ze kunnen natuurlijk een (kleine) vegoeding vragen aan de "pensoingast"

oke, ik zal mijn ouders nog wat bewerken :D. en dan kan ik een advertentie ofzo zetten daarvoor. en hoeveel zou ik dan moeten vragen als vergoeding. ik heb geen idee hoeveel?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:07

daar heb ik eerlijk gezegt ook geen idee van, je kan in de omgeving kijken wat ze ergens anders kwijt zijn om een veulen op het land te zetten.
ik betaalde in de tijd 50 gulden pm, maar dat is wel al 16 jaar geleden.
er stond een schuilstal die ik zelf bij moest houden en bix moest ik zelf kopen.
Laatst bijgewerkt door barbar op 09-04-10 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:08

Hangt er allemaal vanaf. Staan de paarden 24/7 op de wei, of is er een stal aanwezig. Ben je van plan te mesten en voeren of wil je dat de mensen dat zelf doen? Gebruiken de mensen jullie voer dan mee of kopen ze zelf voer? Enzovoort :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:11

Ik vind de situatie bij jou in de wei een stuk beter dan in de gemiddelde opfok. Ik zou me ook niet aan het gemiddelde bokt-opfokadvies houden. Opfok met alleen leeftijdsgenootjes vind ik niet ideaal. Dan zou ik liever voor die gemengde kudde thuis kiezen.

Wbt. opvoeden van een veulen: alles spelenderwijs in hele korte stukjes aanbieden. Dus samen met moeder even een minuut vastzetten en snel een borsteltje erover halen. Ondertussen aaien en als de minuut voorbij is snel weer laten gaan. Andere keer naast de moeder aan een halster laten meelopen, weer een andere keer de voeten optillen enz. Als je elke dag even die minuut de tijd neemt om een veulen alles wat hij als groot paard nodig heeft om normaal met een mens om te kunnen gaan heb je daar later heel veel profijt van.

Het belangrijkste is dat je duidelijk bent in wat je wilt, heel kort de aandacht opeist en in hele kleine stapjes denkt.

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:19

Joycebunny schreef:
Hangt er allemaal vanaf. Staan de paarden 24/7 op de wei, of is er een stal aanwezig. Ben je van plan te mesten en voeren of wil je dat de mensen dat zelf doen? Gebruiken de mensen jullie voer dan mee of kopen ze zelf voer? Enzovoort :)

De paarden staan altijd in de wei, aan de wei is wel een kleine stal waar ze in kunnen. De wei is ook heel groot. De mensen zouden zelf geen voer moet kopen, de paarden hebben heel veel gras en ze krijgen ook genoeg hooi op bepaalde tijdstippen. Verder geef ik ze ook nog wortels, appels en oud brood van mij. Water is er ook altijd genoeg aanwezig. Maar echte brokken krijgen ze niet. De mensen moeten eigenlijk niets doen.

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:20

Anne_GTI schreef:
Ik vind de situatie bij jou in de wei een stuk beter dan in de gemiddelde opfok. Ik zou me ook niet aan het gemiddelde bokt-opfokadvies houden. Opfok met alleen leeftijdsgenootjes vind ik niet ideaal. Dan zou ik liever voor die gemengde kudde thuis kiezen.

Wbt. opvoeden van een veulen: alles spelenderwijs in hele korte stukjes aanbieden. Dus samen met moeder even een minuut vastzetten en snel een borsteltje erover halen. Ondertussen aaien en als de minuut voorbij is snel weer laten gaan. Andere keer naast de moeder aan een halster laten meelopen, weer een andere keer de voeten optillen enz. Als je elke dag even die minuut de tijd neemt om een veulen alles wat hij als groot paard nodig heeft om normaal met een mens om te kunnen gaan heb je daar later heel veel profijt van.

Het belangrijkste is dat je duidelijk bent in wat je wilt, heel kort de aandacht opeist en in hele kleine stapjes denkt.

Heel erg bedank, zal ik zeker doen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:32

In dat geval zou ik niet al teveel vragen, omdat ze 24/7 op de wei staan en ze dus niet extreem veel luxe hebben (de eigenaars bedoel ik dan). Ik zou gewoon de kosten nemen voor het voer en water, en dan nog een bijdrage omdat je eigenlijk alles zelf doet. Prijzen ben ik niet zo goed in, verschilt ook van regio tot regio. Best even in de buurt kijken wat andere mensen vragen voor weidegang :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:47

Ik ben helemaal geen voorstander van opfok met alleen soortgenootjes, vind dat net een kleuterklasje zonder juf, dat gaat toch ook niet goed? Een groep met verschillende leeftijden is IMO meer ideaal, mijn veulentjes hebben zat gespeeld met oudere dieren, 2 veulens is natuurlijk leuker maar IMO niet noodzakelijk.

Bij mij is alles in gemengde groep opgegroeid en opgevoed en het zijn stuk voor stuk sociale en vriendelijke dieren geworden.
Ik zou ook niet zomaar een veulen van een ander erbij zetten, wat als die ziek is en de rest besmet, of het veulen overkomt iets, of past niet in de groep.
Je hebt wel het dier van een ander op je terrein staan en daar zitten best wat verantwoordelijkheden aan.
Of ze willen voeren hangt natuurlijk ook van de eigenaar af, misschien wil die liever brok voeren en geen brood..

Succes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:31

Een gemengde groep heeft de voorkeur, alleen maar jonge dieren werkt niet. Wie houdt het dan in het gareel? In een kudde doet een ouder paard dat. Mijn shetter Hans heb ik gekocht toen hij een half jaar oud was. Hij heeft al die tijd bij mijn andere pony's gestaan die toen 5 en 7 waren. Een stuk ouder dus. Maar hij heeft daar niks van gekregen. Natuurlijk is het leuker als hij een soortgenootje had gehad, maar de 'oudjes' hebben vaak genoeg met hem gecrosst en gespeeld. En hij is heel goed opgevoed door hen.

Verder zou ik niet teveel tutten met hem. Natuurlijk wel veel aandacht geven en regelmatig kroelen. Maar niet heel vaak lang poetsen, wandelen en die dingen. Doe de dingen kort, zodat de aandacht niet verslapt. Jonge dieren kunnen zich niet heel lang concentreren op een ding.

Heb je iemand in de buurt die je om hulp kunt vragen? Dat is wel heel belangrijk. Ik was ook nog jong en redelijk onervaren toen ik Amber als veulen kreeg. Maar door veel te vragen aan ervaren mensen is het toch helemaal goedgekomen met ons.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:45

Joycebunny schreef:
TopicStarter ;)
Ik - en vast heel veel andere bokkers - zijn het er vast niet mee eens dat je het zo laat. Veulens moeten opgroeien tussen leeftijdsgenootjes. Hoe zou jij het vinden als jij in een crèche komt als baby en daar tot je 3de tussen de volwassenen moet opgroeien? Niet fijn lijkt me..

Maar toch leer je van die volwassenen meer dan van je leeftijdsgenootjes.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:51

Heb ik ooit ergens gezegd dat het slecht is dat er volwassenen tussen zitten? ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:54

Ze zegt ook niet dat je dat zegt ;) Ze zegt alleen dat hij van oudere paarden meer leert dan van leeftijdsgenoten ;)

En het is maar net hoe je bepaalde antwoorden leest.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:58

capopjekop je haalt de woorden uit me mond