voor en nadelen van vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: voor en nadelen van vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:02

nee pastel, dat staan ze eeder in een strobed omdat dit minder vocht opneemt.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:11

jury schreef:

Nee hoor ik heb vaak zat gezien dat ze die stallen maar met 2 pakken vlas beginnen dan staan ze heerlijk te soppen in rood vlas.
Maar dat is dus NIET de manier voor een vlasstal, ik begin met 4 tot 5 pakken en altijd een heerlijk droge stal.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:13

sommige paarden krigjen koliek van een stro stal of een vlas stal of strokorrelstal. Wanneer je paard anders ook niet zo'n staleter is zou ik gewoon de gok wagen. En wanneer je het al een tijd gebruikt denk ik ook niet dat het erg is. Bij mij bleek had al na 2 weken dat ie koliek kreeg van de stalbedekking.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:23

pastel schreef:
jury schreef:

Nee hoor ik heb vaak zat gezien dat ze die stallen maar met 2 pakken vlas beginnen dan staan ze heerlijk te soppen in rood vlas.
Maar dat is dus NIET de manier voor een vlasstal, ik begin met 4 tot 5 pakken en altijd een heerlijk droge stal.

Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat bij goed gebruik van vlas de paarden te droog kunnen staan omdat vlas erg veel vocht op kan nemen en de hoeven dus kunnen uitdrogen.
Bij stro heb je dit risico niet omdat dit minder voch opneemt

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:27

Ik kan geen 1 voordeel bedenken aan vlas.. :n >;)
vind het vreselijke kl*te k*t spul!
Helaas is er bij ons op stal niks anders!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:30

ik heb die van mij beide ook op vlas staan, ik vind het ideaal! had ze liever op krullen staan, omdat ik dat een mooier gezicht vind, maar dat is niet mogelijk bij ons inverband met de mesthoop.

maar vlas bevalt echt goed, ik weet nu precies wat mijn paarden te eten krijgen. ze krijgen 2 keer per dag genoeg hooi en ook krijgen ze nog een handje stro om te knabbelen.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:22

Hoi, ik heb het topic doorgelezen (en ook de zoekfunctie gebruikt), maar ik heb toch nog een vraagje over vlas en ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven.

Twee maanden geleden is mijn paard van stal verhuisd. Ze heeft voorheen altijd op stro gestaan maar op de nieuwe stal is alleen vlas. Overdag staat ze buiten met onbeperkt ruwvoer en voor de avond en nacht krijgt ze echt genoeg ruwvoer.

Nu was ik haar paddock aan het uitmesten en het viel me op dat er echt vlas (en nee het zijn geen vezels van het hooi) in haar mest zit. Ik heb geen idee of dit normaal is en of dit kwaad kan? :o Ik heb haar nog geen vlas zien eten, maar ja ik ben er 's nachts niet bij. En ik kan me ook voorstellen dat ze wat vlas binnen krijgt als ze d'r hooi eet. Er zat trouwens ook vlas in haar drinkbak.

Dus mijn vraag: hebben jullie paarden ook vlas in hun mest zitten terwijl ze al jaren zonder problemen op vlas staan?

Alvast bedankt!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:29

los van het vlas lijkt het me niet verstandig om een paard zo lang geen ruwvoer te geven. Maar dat is het nadeel van op een pensionstal staan, je kunt het dan niet zelf bepalen. Maar ideaal gezien zou laat in de avond een goede plak hooi niet verkeerd zijn.

Nu ze dat niet krijg heb je grote kans dat ze van verveling en/of honger teveel vlas gaat eten.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:30

Mijn paarden hebben geen vlas in de mest. Wel is het plekje waar het hooi ligt vlasvrij.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:35

jury schreef:
los van het vlas lijkt het me niet verstandig om een paard zo lang geen ruwvoer te geven. Maar dat is het nadeel van op een pensionstal staan, je kunt het dan niet zelf bepalen. Maar ideaal gezien zou laat in de avond een goede plak hooi niet verkeerd zijn.

Nu ze dat niet krijg heb je grote kans dat ze van verveling en/of honger teveel vlas gaat eten.

Maar ze krijgt juist veel ruwvoer (staat ook in m'n berichtje ;) ) 's ochtends ligt er vaak nog hooi in d'r stal. Het is dan wel enigzins door haar stal gelopen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:42

sorry las geen ruwvoer in de avond, dan is het raar dat ze aan het vlas begint

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:45

Je schrijft dat er veel door de stal is gelopen. Dan blijft er misschien veel vlas hangen. Kan het in een hooinet gehangen worden?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:48

Ik heb een hooitas aan de deur hangen,daar kan die het de hele nacht mee doen want daar gaat echt veel in!
Zo los op de grond gaat niet want dan krijgt hij ongewild toch vlas binnen en hij maakt er een vieze bende van..

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:50

_sparta_ schreef:
Je schrijft dat er veel door de stal is gelopen. Dan blijft er misschien veel vlas hangen. Kan het in een hooinet gehangen worden?

Met een hooinet vind ik dat ze in zo'n onnatuurlijke houding eten en lager ophangen durf ik niet. Dan kan ik het misschien toch beter in een speciekuip doen, daar heb ik al over na zitten denken.

Maar ik dacht misschien zit er altijd wel wat vlas in de mest en maak ik me nu zorgen om niks.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:52

Marei schreef:
Ik heb een hooitas aan de deur hangen,daar kan die het de hele nacht mee doen want daar gaat echt veel in!
Zo los op de grond gaat niet want dan krijgt hij ongewild toch vlas binnen en hij maakt er een vieze bende van..

Een hooitas??? :o?

Klinkt wel goed, maar nog nooit van gehoord (ik ga even googlen :D )

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 00:21

Mijn paard staat nu 2 jaar op vlas. Ideaal. Doordat mijn stal tegels onderin hebben die op een gierput liggen sijpelt het meeste vocht onderop uit mijn stal. hierdoor haal ik de hele winter mijn stal niet één keer helemaal leeg. Ik haal alleen drollen en hooi eruit. Weinig werk!
Mijn paard eet het niet.

nadeel: als ik met mijn rijbroek in de stal heb gezeten krijg ik het vlas moeilijk uit mijn kunstlederen zitvlak. Nog een nadeel is dat het schone vlas altijd in je schoenen gaat kriebelen.

En ovet het vlas door hooi heen: Ik heb een Hartog ruwvoerbox XL gekocht. Daar doe ik iedere dag het hooi in. Bevalt goed, hij trekt nu niet al het hooi meer door de stal! :D verder had hij geen vlas in de mest maar ik vond het irritant dat het hooi door de stal lag want mijn paard eet niet alles op.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:08

de lippen van een paard zijn zó gevoelig, dat ze precies datgene oppakken van de grond waar ze trek in hebben.
dus als er vlas in de mest zit, heeft ze bewust vlas gegeten.
iedere dag een hap kan geen kwaad, maar meer wel.
misschien is het mogelijk om voor de nacht ook een plak stro bij te voeren, ze mist dit blijkbaar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:21

Ik gebruik het trailernet van www.hooinet.nl en dat gaat heel erg goed, daar kan tot 12 kg hooi in.
Mijn paarden eten het hooi ook niet meer als het door het vlas heen is geroerd. Op deze manier doen ze langer met het hooi, de stal blijft schoner en je gooit minder weg.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:22

onze stal eigenaar had mijn paard en een ander paard voor proef op vlas gezet ...2 pakken vlas in de stal en elke dag maar 1 emmertje vlas erover strooien ....mijn paard ging op een vreemde manier ineens veel aan de diaree en de stal eigenaar zag het verschil dus niet meer op het vlas ....

mijn stal was echt letterlijk donkerbruin en aangestampt !!! ben toen op een andere stal gaan kijken hoe daar de paarden op vlas stonden en schrok van het verschil die stallen waren mooi lichtbruin ban kleur ...

ik heb toen gevraagt of dat mijn paard weer terug kon op stro omdat ik dit niet fijn vond de stal rook naar pure amoniak !
nu staat mijn paard weer lekker op stro al een paar weken en dit bevalt me vele malen beter :D hij is niet meer aan de diaree en elke dag een schoon fris opgestrooit bedje :D

duss nee voor mij geen vlas meer

kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:42

ik was stro en houtkrul gewend, maar ben sinds augustus vorig jaar over op vlas. vind t super! weinig afvoer (dit gooien we bij de boer op zn mesthoop). Ik vind t goed schoon te houden; elke dag mest eruit en eens in de drie maanden alles eruit. Ideaal!
Ze eet t gelukkig niet, maar anders idd azijn erover sprenkelen, mengen met oud vlas en voldoende hooi. Hoefproblemen heb ik nog nooit gehad.
Succes met beslissen!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:59

Marissa, 2 balen is gewoon te weinig als je er mee begint. Er is dan geen onderlaag en ze lopen het dan aan de kant. In het midden staan ze dan op het kale beton. Wij beginnen met 4 balen (stal 3x3) en halen de stallen meestal niet helemaal leeg zodat er een onderlaag blijft. De eerste 50cm in de stal vegen we schoon, daar krijgen ze hooi. De een eet het netjes, de ander trekt het inderdaad door de hele stal.
Nadeel is inderdaad dat het in je sokken blijft hangen.

Vlas behoort niet in de mest te zitten. Wel aan de buitenkant, het zijn soms net rumkogels.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:31

DendroFleur schreef:
Nadeel is inderdaad dat het in je sokken blijft hangen.

In je sokken, en je trui, en je jas, en de zolen van je schoenen, en de matjes in je auto, in de deurmat... Wij hebben de pony's sinds kort ' in huis' staan (op de deel dus) en dan kom je echt overal vlas tegen. Maar ja, alles heeft zijn nadelen, en hooi blijft ook wel hangen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:40

Soms denk ik dat ik beter op mijn klompen door het huis kan ipv deze voor de deur uit te trekken. Gelukkig hoef ik niet alleen voor het vlas te stofzuigen, de honden kunnen er ook wat van (en de katten niet te vergeten).

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:10

Mijn pony staat ook op vlas.
Nooit problemen gehad *klopt het af* en ik vind het super fijn uitmesten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 14:33

vlas blijft wel werkelijk overal aan vast plakken ja :=