Boxrust, wat vinden jullie ervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Boxrust, wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:21

Griffelbeentje?? Die heeft een paard eigenlijk niet nodig om te kunnen functioneren, ze kunnen hem missen.
Met andere woorden als de wond droog en schoon blijft, zou ik het paard geen 3 weken opsluiten.
Hier heeft een pony ooit het griffelbeen zo gebroken dat het zelfs naar buiten stak. De dierenarts heeft toen op stal het bot eruit gehaald en de pony is gewoon naar buiten gegaan de volgende dag.
Natuurlijk moet je wel op letten dat ze niet word opgejaagd, en zeker niet in de modder zetten, maar normale weide of paddock kan in mijn ogen gewoon.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 18:53

Vrijdag is de DA gekomen om een nieuw verband te leggen en volgende week vrijdag mogen de nietjes verwijderd worden. Nu is de wond een "rits" van ongeveer 15 cm. Als zij teveel beweegt dan ontstaat er druk op die rits en kan de wond terug openklappen. Daarom is het vooral nu uitermate belangrijk dat zij niet teveel beweegt. Na het verwijderen van de nietjes wordt een nieuw drukverband aangelegd. Het is vooral belangrijk heel voorzichtig te zijn tot die wond volledig genezen is.

aerdenhout1

Re: Boxrust, wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:30

Als het paard rustig is op stal, kan je hem gewoon binnen laten, is hij heel druk en gaat b.v rondjes lopen dan naar buiten in, van mijn part, een klein afgezet stuk.
Op de plek waar het griffelbeentje zit staat niet veel druk, daarbij denk ik dat de wond verticaal is en niet horizontaal, wat op het been ook al een heel stuk scheelt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:09

aerdenhout1 schreef:
Griffelbeentje?? Die heeft een paard eigenlijk niet nodig om te kunnen functioneren, ze kunnen hem missen.

Het botje op zich heeft geen dragende functie maar is wel een belangrijke aanhechtingsplaats voor pezen. Als je er niet goed mee omgaat of je hebt gewoon pech omdat het te hoog gebroken is zoals bij mij dan kan het been instabiel worden. Helaas spreek ik uit ervaring. Botje is bij mijn paard keurig genezen maar zodra er kracht op het been komt worden alle zachte weefsels eromheen geirriteerd.